Készült: 2024.04.25.07:26:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

205. ülésnap (2005.03.08.), 344. felszólalás
Felszólaló Deák András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:18


Felszólalások:  Előző  344  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEÁK ANDRÁS (Fidesz): Akit már csak a dac tartott itt, hogy akkor is elmondom a hozzászólásomat…

Többféle megközelítés van, képviselőtársaim, ehhez a törvényhez. Az első egy praktikus megközelítés, hiszen tudjuk jól, ez néhányszor már elhangzott, hogy ennek a javaslatnak az a lényege, hogy az önkormányzatok a saját maguk által alapított vagy megörökölt cégekkel kapcsolatban, üzleti kapcsolatban ne kényszerüljenek közbeszerzést folytatni. Nagyon jól tudjuk, megtörtént a költségvetések elfogadása az önkormányzatoknál, ezek a cégek pedig várják a pénzt, hiszen idáig is önkormányzati pénzekből működtek, és komoly gondok keletkeznek, ha ezt a törvényt sürgősen nem fogadjuk el.

Ezzel egyetértünk, és miután tarka az ország térképe, van, ahol MSZP-s polgármester irányít egy önkormányzatot, van, ahol pedig fideszes, és nyilván máshol SZDSZ-es, MDF-es polgármester és többség vezet egy-egy várost vagy települést, tehát ebben az értelemben teljesen semleges a kérdés, nincsen valódi politikai színezete. Ámde valamit azért hadd tegyek hozzá. Ha ezek a cégek, amelyek az önkormányzat költségvetéséből gazdálkodnak folyamatosan, évek vagy évtizedek óta, nem képesek arra, hogy a piacon megmérettessenek, akkor ott azért van valamiféle baj, hiszen a közbeszerzési törvénynek az a lényege, hogy minél olcsóbban végezzük el azt a közszolgáltatást, amit egyébként az állampolgárok adójából kell elvégezni.

Tehát ez az egyik, hogy azért van itt egy kérdőjel, hogy meg kell érteni azokat a képviselőket, akik esetleg nemmel szavaznak, hiszen ha kiengedjük a piacra ezeket a cégeket, és ezek a cégek záros határidőn belül tönkremennek, akkor azért gond van a gazdálkodással. Ez az első megközelítés.

 

(20.50)

A másik, hogy abban a helyzetben, és ez egy politikai megfontolást is jelent, amit mondok, ha egy önkormányzat a saját cége felé verseny nélkül tud kisebb-nagyobb összeget származtatni, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a mindenkori ellenzék politikai ellenállásával fog találkozni, hiszen az ellenzék, akármilyen demokratikus egy önkormányzat működése, sosem lát bele ezeknek a pénzeknek a valódi sorsába. Ez volt a második megközelítés.

Ami a törvényjavaslat jogi megítélését illeti, Bakonyi képviselő úr szerényen azt mondta, hogy másodszor van itt. Én úgy emlékszem, hogy harmadszor van itt. (Dr. Bakonyi Tibor hármat mutat.) Három a magyar igazság alapon ez volt a harmadik nekifutása ennek a törvényjavaslatnak. Elméletileg a Fidesz támogatja ezt a törvényjavaslatot, hiszen már az előző szavazásnál is igent szavaztunk, azért nekem van egy kérdésem vagy egy felmerülő kérdés. Múlt szerda óta próbálom megszerezni azt a levelet, amit az európai uniós bizottság megfelelő tisztviselője írt a magyar kormányzatnak. Ezt ma sikerült megszerezni. Miután kettő óta itt ülök, és várom a hozzászólásomat, nem volt alkalom ezt az angol nyelvű szöveget áttanulmányozni. Néha olyan nüansznyi eltéréseket jelenthet egy-egy mondat, hogy nem is mernék rá vállalkozni, hogy ezt így lefordítsam, tehát segítséget kellett igénybe venni.

Ha a Mádl elnök úr által visszaküldött törvényjavaslatban megfogalmazott kételyek és ez az európai uniós bizottsági levél kifogásainak megfelel az új törvényjavaslat, akkor ezekkel a peremfeltételekkel a Fidesz támogatni fogja ezt a törvényjavaslatot.

Azért magával a törvényjavaslattal kapcsolatban is van két megjegyzésem. Az egyik, amit már Babák képviselőtársam és azt hiszem, még valaki más is megemlítette, ez a 95 százalékos szerződésállomány, hogy az önkormányzat tartsa el a saját cégét. Ezzel kapcsolatban én be is adtam egyébként egy módosító indítványt, ami 50 százaléknál magasabb szerződésállományt ír elő. Én a döntő többséget így értelmeztem, hogy legalább a felét elérje. Nyilván lehet vitatkozni, nem vagyok jogász, hogy ehhez a többséghez mennyit kell elérni, a 95 százalék biztos, hogy rossz, két ok miatt. Az első: ezek a cégek az önkormányzat pénztelensége miatt rá vannak kényszerítve arra, hogy máshonnan is törekedjenek bevételt szerezni. Másodszor pedig a piaci viszonyok alapján és a saját jól felfogott üzleti érdekeik mentén is miért ne tehették volna meg idáig azt, hogy vállalkozzanak még, ha fejlesztési forrásokat akartak teremteni, az önkormányzat szándékával ez megegyezett. Tehát nagyon kevés lesz az a cég, amely a piacon nem próbál megrendeléshez jutni.

A másik pedig az, hogy egy-egy önkormányzatnál - és legyen ez az utolsó gondolat, nem akarom húzni itt este az időt -, ha van egy cég, amelyik egy önkormányzat tulajdonában van, és miután ez többször elhangzott, és a hulladékszállítással foglalkozik, ugyanez a cég nagyon sok esetben a környező községekben nem az önkormányzattal áll kapcsolatban, hanem polgárokkal, lakosokkal, akik ott laktak, mert kiterjesztette a tevékenységét, egy nagyobb település környezetében például ezek a cégek elláttak olyan szolgáltatást, ami, ha jól értem, e szerint megfogalmazás szerint már a 95 százalékba nem számíthat bele. De ez nyilván egy technikai kérdés, a módosító indítványok megszülettek, úgy tudom, három vagy négy képviselő is beadott ehhez, és mind ebben a témában mozog.

Úgy gondolom, hogy ezekkel a technikai módosításokkal ezek a hibák kiküszöbölhetők, és ezért aztán a Fidesz támogatni fogja tudni ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  344  Következő    Ülésnap adatai