Készült: 2024.03.29.16:48:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

47. ülésnap (1999.02.09.), 214. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:01


Felszólalások:  Előző  214  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Először is tisztázni szeretném, hogy a képviselő úr értesülései nem adnak okot a Közép-Alföld jobb megközelítését célzó útkorszerűsítések megkérdőjelezésére, ugyanis a tárca részéről a szóban forgó főút fejlesztési programját nem vettük le a napirendről. Az ön interpellációjában említett M6-os, M56-os helsinki folyosó fejlesztése ugyan valóban előtérbe került, de ez nem sorolta hátrébb a már megkezdett, illetve a folyamatban levő 4-es számú főúti korszerűsítéseket. Ezek a munkálatok egy jól előkészített program szerint haladnak, és ennek megfelelően kívánjuk folytatni a jövőben is, noha nyilvánvaló, hogy a 4-es út ma nem szerepel a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának legkorábban elvégzendő, külön új nyomvonalon szereplő tervei között, mint ahogy ön is említette.

Rövid távú terveinket illetően azért el kell mondanom - mert igen jelentős összegeket fordítunk a 4-es számú főút korszerűsítésére -, hogy ebben az évben elindítjuk a Hajdúszoboszlót elkerülő szakasz beruházási munkáit, folytatjuk a Nyíregyháza-Záhony közötti útkorszerűsítést és a Szajol-Törökszentmiklós közötti szakasz négy sávra bővítését, valamint a Törökszentmiklóst elkerülő nyomvonal építését. Távlatban pedig mindazonáltal szerepel az az új nyomvonal - az M4-es gyorsforgalmi út -, amelynek a vizsgálata már jelenleg folyamatban van.

Bizonyára az is ismert a képviselő úr előtt, hogy a múlt év novemberében átadtuk a forgalomnak a Szolnoktól már kiszélesített 4-es számú főúti szakasz folytatásaként az új szajoli vasúti felüljárót a hozzá csatlakozó útszakaszokkal együtt. A felüljáró után Szajol település keleti határáig elkezdődött a nyomvonal kétszer két sávra történő kiépítésének előkészítése. Forgalomba helyezésére ez év közepén kerülhet sor.

Közlekedésbiztonsági szempontból pedig jelentős előrelépés, hogy a szajoli két településrészt összekötő út csomópontjánál jelzőlámpa irányítja majd a közúti forgalmat, a gyalogosok és a kerékpárosok részére pedig aluljáró épül. A 4-es számú főúton Szajol település keleti határa és Törökszentmiklós között pedig mintegy 2,5 kilométer hosszú szakaszon korszerűsítésre kerül sor, valamint 8,4 kilométeren Törökszentmiklós elkerülésére a tervek elkészültek, a terület megszerzése van folyamatban. Amennyiben a pénzügyi források rendelkezésünkre állnak, úgy a forgalom szempontjából a legkritikusabb nyomvonal, a 4-es számú főút Szajol-Törökszentmiklós közötti szakaszának korszerűsítése két éven belül befejeződhet.

Tisztelt Képviselő Úr! Ennyiből is láthatja, hogy a 4-es számú főút valóban nagyon fontos a közlekedésfejlesztés számára. De ami konkrétan a szóban forgó főút Budapest-Albertirsa-Szolnok közötti szakaszát illeti, a teljes szakasz négy sávra bővítését nem tervezzük. A szakértők egybehangzó véleménye szerint és a teljes szakasz négy sávra történő bővítésénél a településeket elkerülő utak építése kedvezőbb közlekedési helyzetet teremt.

(16.00)

Ugyanakkor ez persze nem zárja ki, hogy egyes helyeken előzési sávok létesítésére kerüljön sor, és így akár négysávosra bővítések is - ha nem is a teljes szakaszon - előfordulhatnak. Később pedig majd nyilvánvalóan az új nyomvonalon az M4-es autópálya jelent megoldást. Addig is az M0-s körgyűrű építésével egyidejűleg a Vecsést, Üllőt, Monort, Pilist, valamint Abonyt elkerülő utak megépítését tervezzük. Azon vagyunk tehát, hogy az ezredforduló utáni években e beruházásokra sor kerüljön, és lényegesen javuljon a 4-es számú főúton a közlekedés, és valóban az a nagy forgalmú közlekedés, amely jelenleg most Szolnok és Budapest között bonyolódik le, ezen az úton is megfelelően haladhasson.

Kérem ezért a képviselő urat és a tisztelt Országgyűlést, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjen. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  214  Következő    Ülésnap adatai