Készült: 2024.04.26.01:17:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

38. ülésnap (2010.10.25.),  67-73. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:57


Felszólalások:   61-67   67-73   73-79      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A képviselő úr az államtitkári választ nem fogadta el, most szavaz az Országgyűlés. Tessék parancsolni! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 216 igen szavazattal, 89 nem ellenében, tartózkodás nélkül az államtitkári választ elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Harangozó Tamás, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be a belügyminiszterhez: "Milyen intézkedéseket tervez a kormány a közlekedésbiztonság javítása érdekében?" címmel. Harangozó Tamás MSZP-s képviselő urat illeti a szó.

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az elmúlt években a szocialista kormányok jelentős erőfeszítéseket tettek a közúti balesetek visszaszorítása érdekében. A gépjármű-üzembentartók közúti szabályszegésekért való objektivitás felelősségének megteremtésével bezárultak azok a jogi kiskapuk, amelyek korábban lehetőséget adtak a szabálytalankodóknak a büntetés elkerülésére. Így a szabályt sértő gépjárművezetők nem kerülhetik el a felelősségre vonást. A közlekedés biztonságának javítását szolgálta az új KRESZ megalkotása is. A jogszabályok ésszerűsítése mellett az előző ciklusban új autópálya-alosztályok kerültek felállításra, a rendőrség gépjármű- és eszközparkjának fejlesztése javította a közlekedésrendészeti tevékenység hatékonyságát. Az elmúlt évek erőfeszítéseit a baleseti statisztikák világosan visszaigazolták. A halálos közúti balesetben elhunytak száma a KSH adatai alapján a 2002-es 1429 főről 822 főre csökkent. A csökkenés a közúti balesetek abszolút számában is megfigyelhető: míg 2002-ben 19 686 közúti baleset történt Magyarország útjain, addig 2009-ben ez a szám 17 864-re csökkent.

Az eredmények tehát jelentősek, a határozottabb, szigorúbb közlekedésrendészeti politika évente több száz családot kímél meg hozzátartozói elvesztésének fájdalmától. Ennek ellenére a közlekedésbiztonságért felelős hatóságok, kormányzati tisztviselők nem dőlhetnek hátra a jól végzett munka utáni megelégedettséggel. Nyár óta egyre sűrűbben kellett szembesülnünk az úgynevezett fekete hétvégékről szóló híradásokkal. Az Országos Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint például az augusztus 20-ai hosszú hétvégén 552 közúti baleset történt, amelyben 15-en vesztették életüket, és 83-an súlyosan megsérültek, míg október első hétvégéjén 359 baleset történt, és 6 ember vesztette életét egy hétvége alatt. Tehát látható, hogy az elmúlt évekre jellemző kedvező tendencia fenntartása, a balesetek számának további csökkentése csak és kizárólag határozott kormányzati cselekvéssel érhető el.

Mindezekre tekintettel kérdezem a tisztelt államtitkár urat, hogy a kormány milyen további intézkedéseket tervez a közlekedés biztonsága és a közlekedési morál javítása érdekében.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: A kérdésre Kontrát Károly államtitkár úr válaszol a Belügyminisztérium nevében. (Taps a kormánypártok soraiban.)

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A közlekedők biztonságáért soha nem tudunk annyit tenni, mint amennyit szeretnénk, és mindig többet kell tenni annál, mint amennyit eddig tettünk. Úgy gondolom, hogy ez a helyes kiindulópont ebben a tekintetben, hiszen valóban az elmúlt években értünk el eredményeket a közlekedés biztonsága, a közlekedők biztonsága érdekében, de úgy gondolom, ön is egyetért azzal, hogy egy ember elvesztése is eggyel több az elviselhetőnél.

Ami pedig a konkrét kérdésére adandó konkrét választ illeti, szeretném önt tájékoztatni és a tisztelt Házat is, hogy a nemzeti ügyek kormánya a közbiztonságot elsődleges nemzeti ügyként határozta meg, és ezért konkrét lépéseket is tesz, és a közbiztonság fontos része a közlekedésbiztonság. Több rendőr, hatékonyabb ellenőrzés, jobb technika, jobb minőségű utak mind hozzájárulnak ehhez, de engedje meg, hogy néhány konkrét lépést is ismertessek.

Megkezdődött a 2011-13 közötti évekre vonatkozó nemzeti közlekedésbiztonsági akcióprogram előkészítése, folyamatban van a közúti közlekedést érintő jogszabályok felülvizsgálata, új KRESZ megalkotása van előkészületben. Brüsszelben 2010. július 22-én az Európai Közösségek Bizottsága elfogadta a 2011 és 2020 közötti időszakra vonatkozó uniós közlekedésbiztonsági programot, ebben a gépjárművek biztonságát javító intézkedések, a biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítése, a hatékonyabb közúti ellenőrzések, a közúti sérülésekkel kapcsolatos intézkedések és a motorkerékpárosok közlekedésbiztonságának javítása szerepel fő célként. Ezeket mind beépítjük az új szabályozásba.

Jól ismert előttünk az is, hogy a közlekedésbiztonság csapatmunka. A fokozott hatósági jelenlét, a jogszabályok rendelkezéseinek szigorítása önmagában nem elegendő a közlekedésbiztonság jelentős javulásához, a korszerű baleset-megelőzési tevékenység is fontos, továbbá el kell érni, hogy a közlekedés résztvevői belássák azt, hogy a közlekedési szabályok a biztonságukat szolgálják. Csak velük együtt sikerülhet további eredményeket elérni.

Tisztelt Képviselő Úr! Úgy, ahogy ön is említette, nem dőlhetünk hátra, annak ellenére sem, hogy ezek a számok, amelyeket ön említett, ezek a kedvező számok, ezek a javuló tendenciák ebben az évben is folytatódnak, hiszen néhány adatot hadd mondjak: 8,57 százalékkal csökken a közlekedési balesetek száma, a halálos kimenetelű balesetek száma 13,62 százalékkal csökken, a súlyos sérüléses balesetek száma 10,5 százalékkal, a könnyű sérüléses balesetek száma 7,31 százalékkal, a meghalt személyek száma pedig 10,46 százalékkal, 612-ről 548-ra csökken.

(15.00)

Úgy gondolom, hogy ezek szép számok, ezek javuló számok, de úgy, ahogy mondtam, a közlekedők biztonságáért soha nem tudunk annyit tenni, mint szeretnénk, és mindig többet kell tenni azért, mint amit eddig tettünk.

Remélem, hogy a válaszomat el tudja fogadni, és abban bízom, hogy mindig javuló, még jobb számokról tudok beszámolni önnek és a Tisztelt Háznak. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem Harangozó Tamás képviselő urat, hogy elfogadja-e a választ.

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Államtitkár Úr! Szép szavakat hallottunk, de konkrét cselekvési tervet én itt most nem hallottam. Azt gondoljuk, hogy talán nem a 15 éves kislányokat és a 80 éves nagymamákat kellene bizsucsenésért és kiflilopásért - mondom még egyszer: kiflilopásért - tömlöcbe vettetniük, és a rendőrség erőforrásait erre pazarolniuk. (Moraj a Fidesz és a KDNP soraiban.) Talán a most benyújtott törvényjavaslatukkal nem kellene az egységes rendőrséget szétverniük, és nem a miniszterelnök úr elit kommandójára kellene költeni a pluszforrásokat, hanem talán a rendőrségre, például a közlekedésbiztonságra. (Közbeszólások a Fidesz és a KNDP soraiból.)

Tisztelt Államtitkár Úr! Megoldásokat, konkrét megoldásokat szeretnénk látni. Mi azt hallgattuk eddig, hogy az MSZP-kormány pénzbehajtást végzett a traffipaxolással. (Közbeszólások a Fidesz és a KNDP soraiban.) Ha az az volt, akkor önök most egyszerűen útszéli rablást végeztetnek a bokorban elbújt és egyéb szabálytalan módon mérő rendőrökkel. Be kellene fejezni ehelyett inkább a fix telepítésű traffipaxok telepítését az országban, akár kiépíteni az átlagsebesség-mérést az autópályákon, mindenesetre olyan megoldásokat kell találni, amelyek valódi megoldásokat adnak, kiszámíthatóak.

Válaszát így nem tudom elfogadni. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ.

Megkérdezem az Országgyűlést, hogy önök elfogadják-e.

Kérem, szavazzunk! (Szavazás.)

Kimondom az Országgyűlés határozatát: 213 igen, 90 nem szavazattal, tartózkodás nélkül az államtitkári választ az Országgyűlés elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Egyed Zsolt, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a nemzetgazdasági miniszterhez: "A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház elveszti 8 milliárdos európai uniós fejlesztési támogatását a közbeszerzési csalások miatt?" címmel. Az interpellációra a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Fónagy János államtitkár úr válaszol. Egyed Zsolt képviselő urat illeti meg a szó.




Felszólalások:   61-67   67-73   73-79      Ülésnap adatai