Készült: 2024.03.29.07:39:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

32. ülésnap (2014.11.25.), 106. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:12


Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! Engedje meg, hogy üdvözöljem ismét itthon. Nem lehet könnyű helyzetben, hiszen hallhattuk, hogy az elmúlt hetek nyugati országokban történő látogatásai során ön nagyon sokszor elmondta, hogy Magyarország elkötelezett az Európai Unió és az európai értékek felé. Sajnos közben tettekben itthon nem ez történt, hiszen láthattuk azt, hogy többször is mind az európai uniós zászlót, mind pedig hazánk nemzeti színű lobogóját a házelnök úr sajnos kivitette a teremből. De szeretném megnyugtatni, hiszen a kormány tettekben ugyan nem mutatja az elkötelezettségét, de az MSZP-frakció mindent megtesz azért ? láthatja itt a laptopokon kirakott zászlókat is -, hogy a magyar társadalom és Magyarország is, ami persze nem egyenlő a magyar kormánnyal, igenis elkötelezett az uniós értékek mellett.

Egyébként az előttünk fekvő törvényjavaslat egy nagyon is előremutató törvényjavaslat, hiszen a nemzetközi fejlesztési együttműködésről és a nemzetközi humanitárius segítségnyújtásról szóló törvény megalkotását a szakpolitikák végrehajtásában részt vevő hazai és nemzetközi szereplők is már régóta szorgalmazzák. És alapvetően üdvözlendő, hogy Magyarország a nemzeti érdekeivel összhangban és az ország teherbíró képességének figyelembevételével közreműködik a szegénység elleni küzdelemben, az emberi és kisebbségi jogok, a fenntartható fejlődés, valamint a nemzetközi biztonság és stabilitás elősegítését célzó nemzetközi fejlesztési, együttműködési tevékenységben. Emellett humanitárius segítségnyújtással részt vállal a természeti és civilizációs katasztrófák által okozott válsághelyzetek negatív hatásainak a csökkentésében.

Lényegesnek tartjuk ? és ez talán egy egységes külpolitikai stratégia elkészítését is végre elősegítheti -, hogy a törvényjavaslat 6. §-a szerint a nemzetközi fejlesztési együttműködési tevékenység tervezése és a szakpolitikák fejlesztési célú összhangja érdekében a külgazdaságért felelős miniszter legalább négyéves időtávra szakpolitikai stratégiát készít. A szakpolitikai stratégia meghatározza a kedvezményezett partnerországok körét és kijelöli az ágazati prioritásokat. Ennek során együtt kell működnie az érintett minisztériumokkal, illetve konzultálnia kell a civil társadalommal. Tisztelettel azt szeretnénk javasolni, hogy ebbe a konzultációs körbe a tárca vonja be a magyar parlamenti pártokat és a szakmai szervezeteket is. Érdemes megjegyezni, hogy a tervezés és a későbbi cselekvési terv elkészítése kapcsán sem látjuk a Külgazdasági és Külügyi Intézet szerepét és feladatvállalását.

Támogatandónak és jónak tartjuk, hogy törvényjavaslat 8. § (2) bekezdése szerint a nemzetközi fejlesztési együttműködési tevékenység során a központi államigazgatási szervek együttműködnek a civil szervezetekkel és más társadalmi partnerekkel, különösen a tudomány, a kultúra, az érdek-képviseleti szervek és a parlamenti pártok képviselőivel. Az együttműködés rendszeres tájékoztatás és konzultáció formájában valósulna meg a szakpolitikához kapcsolódó jogalkotás, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés folyamán. A végrehajtás kapcsán a törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben azonban érdemes lenne tisztázni ezen rendszeres tájékoztatás és konzultáció meghívottjait, a találkozók rendszerességét, és azt, hogy a meghívottak élhetnek-e a téma kapcsán napirendi javaslatokkal.

Ugyancsak fontosnak tartjuk, hogy a központi államigazgatási szervek a nemzetközi fejlesztési együttműködési tevékenység végrehajtásába bevonnak olyan gazdasági szereplőket, amelyek fenntartható környezeti és társadalmi szempontból a nemzetközi normáknak megfelelő gyakorlatot folytatnak.

A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a nemzetközi humanitárius segítségnyújtásban mely szervezetek működhetnek közre. Itt felsorolja a humanitárius nemzetközi, regionális és helyi szervezeteket, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervét, minisztériumokat, Magyarország külképviseleteit, magyarországi székhellyel rendelkező civil szervezeteket, a Nemzetközi Vöröskereszt és Vörös Félhold Mozgalmat, illetve nemzeti szervezeteit és gazdasági szereplőket. Itt alapvetően kérdéses lehet, hogy az egyházak miért hiányoznak ebből a felsorolásból.

A javaslat 11. § (1) bekezdése szerint a kormány a nemzetközi fejlesztési együttműködési és humanitárius segítségnyújtási tevékenység koordinációja és a szakpolitikák fejlesztési célú összhangja érdekében tárcaközi bizottságot működtet. Megítélésünk szerint a tárcaközi bizottság ezekben a kérdésekben nagyon szűk kört érint, ezért ebben a koordinációban szerepet kellene vállaljanak legalább az előbb említett szervezetek is, amelyeket felsoroltam.

A törvényjavaslatból nem derül ki, hogy a miniszter a nemzetközi fejlesztési együttműködési és humanitárius segítségnyújtási tevékenység hatékonyságának növelése érdekében milyen projektalapú tevékenység ellátását elősegítő ügynökséget kíván működtetni.

A javaslat további paragrafusa említi, hogy a külgazdaságért felelős miniszter és a külpolitikáért felelős miniszter minden év július 31-éig jelentést készít a kormány részére az előző évi nemzetközi fejlesztési együttműködési és nemzetközi humanitárius segítségnyújtási tevékenységről. A jelentést, annak kormány általi elfogadását követően, a külgazdaságért és a külpolitikáért felelős miniszter az általa vezetett minisztérium honlapján nyilvánosságra hozza. Felmerül itt a kérdés, hogy ez a jelentés miért nem kerül az Országgyűlés asztalára, azaz miért csak a minisztériumi honlapokon hozza nyilvánosságra a kormány, és miért nem vitatja meg azt az Országgyűlés, legalább bizottsági szinten. S az sem derült ki számunkra a javaslatból, hogy a törvény miért csak 2015. július 1-jén fog majd hatályba lépni.

Tehát alapvetően előremutató ez a törvény. Egypár módosító javaslatot szeretnénk ebben tenni. Mint már említettem, kívánatosnak tartjuk a magyar parlamenti pártok, szakmai szervezetek, a Külügyi és Külgazdasági Intézet bevonását ebbe a négy évre tervezett szakpolitikai stratégia megalkotásába, valamint a vallási közösségek feltüntetését a nemzetközi humanitárius segítségnyújtásban közreműködő szervezetek felsorolásában és rendjében; illetve, amint említettem, azt javasoljuk, hogy az a jelentés, amit megtesz a külgazdaságért felelős miniszter a nemzetközi humanitárius segítségnyújtási tevékenységről, kerüljön benyújtásra az Országgyűlésnek, és vitassuk meg; legalább bizottsági szinten ez történjen meg.

Arra szeretnénk önöket kérni, hogy támogassák majd ezeket a módosító javaslatainkat. Köszönöm a szót. (Taps az MSZP soraiban.)

(14.50)




Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai