Készült: 2024.04.19.01:23:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

274. ülésnap (2013.05.06.), 243. felszólalás
Felszólaló Korondi Miklós (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:21


Felszólalások:  Előző  243  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A T/10830. számú törvényjavaslat Magyarország kormánya és Ukrajna miniszteri kabinetje között a nemzetközi kombinált árufuvarozásról szóló megállapodás kihirdetéséről szól.

A megállapodás kihirdetésével kapcsolatban csak egy baj van, hogy a megállapodás Ukrajna miniszteri kabinetje és Magyarország kormánya között jött létre, ami annyit jelent, hogy Magyarországnak, azaz a magyar államnak nincs vasúti árufuvarozása, így az osztrák Rail Cargo Austria helyett kötötte meg ezt a megállapodást.

Már többször utaltam arra, hogy 2008. január 2-án az akkori MSZP-SZDSZ-kormányzat az egyetlen nyereséges vasúti üzletágat gyanús körülmények között privatizálta. Ezzel kapcsolatban az ígért elszámoltatás a mai napig nem történt meg, sem a MÁV Cargo idegen kézbe történő átjátszása, sem a közvetítő Geuronet Bt. többmilliárdos sikerdíja esetében. Bárki kérdezhetné, hogyan jön ez ide. Úgy, hogy a kombinált fuvarozással kapcsolatos megállapodást, mely fuvarozást hazánkban a magyar államtól teljesen idegen cég végzi, ennek ellenére a magyar állam köti meg.

Már a törvényjavaslat 3. §-a után lévő bevezetőben felsorolásként olvasható, hogy felismerve, hogy a közutak kapacitása korlátozza az áruforgalom növekedését, felismerve, hogy modern nemzetközi árutovábbítási rendszereket szükséges kialakítani valamennyi közlekedési mód igénybevételével, beleértve a vasúti és vízi szállítási módot, figyelemmel azok gazdaságos és környezetkímélő voltára, betartva azon nemzetközi környezet- és természetvédelmi egyezmények rendelkezéseit, és a többi.

Ezekből, államtitkár úr, semmi sincs betartva. Hogyan is lenne, amikor maga az egész kombinált fuvarozás lebonyolítása nincs is magyar állami kézben? A kombinált fuvarozás térhódítására alapvetően a közúti közlekedés torlódásait és környezetkárosítást okozó hatásait mérséklő törekvések eredményeként került sor. Magyarországon húsz éven keresztül működött egy gördülő országút szállítási mód, a RoLa, amely a vasúti kocsin lévő kamion- és csereszekrény-szállítást végezte Kiskundorozsma és az osztrák Wels terminálok között.

2008. január 2-án, mint már említettem, a magyar árufuvarozás privatizációjával a vasúti kocsikon történő kamionszállítás idegen kézbe került, majd 2013-tól megszűnt. Ennek köszönhetően évi 30 ezerrel több kamion zúdul hazánk útjaira. Vajon mi lesz ennek a rossz döntésnek a következménye? Környezetszennyezés, a közúti balesetek számának növekedése, az utak állapotának gyors ütemű romlása, torlódások, és még sorolhatnám. Tehát sem a gazdaságos, környezetkímélő szállítás, sem az útjaink kíméletes terhelése nem valósul meg.

Ez év március 15-én látható volt, hogy mennyi kamion rekedt a hóban, és elég belőle egy darab, hogy egy egész útvonalszakaszt lezárjon. Ha mindez vasúti továbbítással történt volna, akkor igaz, lassabban, de haladt volna a tranzitforgalom. A kétszámos főútvonalaink zöme az 1970-es és 80-as évek elején épült. Az akkori viszonyoknak és közúti terheléseknek megfelelően az alépítmény az akkori IFA-kra, ZIL-ekre és a pótkocsik bruttó terhelésére, és nem a nyerges vontatók 20-40 tonnás terhelésére volt méretezve. Tudjuk, hogy az állandó terhelés és a nagy forgalom miatt az egész úthálózat megsüllyed, a fedőréteg, az aszfalt töredezik, majd télen belefolyik a víz, felfagy, és kész a kátyú. A foltozás, kátyúzás pedig fekszinthibát idéz elő, és a következő télen az egész kezdődik elölről. Eredménye a mai napig ismeretes: több millió kátyú útjainkon.

Ezért kiemelten fontos a kombinált fuvarozás fejlesztése. A kedvező hír az, hogy a kombinált fuvarozás konténer-, csereszekrény-forgalma működik, központi pályaudvarunkon, a BILK Budapest Intermodális Logisztikai Központban. Vidéken Győrben, Sopronban, Baján, Szombathelyen, Székesfehérváron, Debrecenben nyílik ilyen fuvarozási lehetőség. A RoRo forgalomban a közúti szerelvényt hajó szállítja, a fuvarozási módozat terminálja, Baja-Budapest Szabadkikötő és Győr-Gönyű a Dunán található.

Azonban mély hallgatás van a kormány részéről a Rail Cargo Austria részbeni vagy teljes visszavásárlásának tekintetében. 2013. március 13-án már írásbeli kérdést intéztem a szakminiszterhez, hogy mi a kormány szándéka a Rail Cargo Austria teljes vagy részbeni visszavásárlásának ajánlatára. A válasz az volt, hogy még a tárcát nem keresték meg. Bár nekünk más információink vannak erről.

Az is figyelemre méltó, hogy a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége a használatarányos e-útdíj tervezett bevezetését figyelembe véve elemezte és értékelte a magyarországi intermodális szállítás helyzetét. Reményt lát a RoLa szállítás újbóli bevezetésére, fejlesztésére, de ennek alapfeltétele az, hogy újból magyar állami kézbe kerüljön vissza az árufuvarozás.

A Jobbik ennek figyelembevételével támogatja a megállapodást. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  243  Következő    Ülésnap adatai