Készült: 2024.04.25.23:57:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

59. ülésnap (2007.03.26.),  188-200. felszólalás
Felszólalás oka Tárgysorozatba vétel
Felszólalás ideje 28:48


Felszólalások:   188   188-200   200      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A szünet végére értünk, folytatjuk a munkánkat. Kérem, hogy a tisztelt képviselők foglalják el a helyüket. A határozathozatalok következnek. (Zaj. - Az elnök csenget.)

Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt a határozathozatalokkal folytatnánk a munkánkat, bejelentem, hogy az alkotmányügyi bizottság a mai napon elutasította Gusztos Péter képviselő, a Szabad Demokraták Szövetségének képviselője, T/1899. számú, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény módosítását kezdeményező indítványának tárgysorozatba-vételét. (Zaj. - Az elnök csenget.)

Most határozathozatallal folytatjuk munkánkat. Először előterjesztés sürgős tárgyalásba vételéről fogunk határozni.

A kormány kezdeményezte a szabálysértési jogsegélyről szóló T/2593. számú törvényjavaslat sürgős tárgyalásba vételét. Kérdezem, hogy a kormány részéről kívánja-e bárki is indokolni két percben a sürgős tárgyalásba vételt. (Nem érkezik jelzés.) Úgy látom, hogy senki sem kívánja.

Tisztelt Országgyűlés! Most a határozathozatal következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, sürgős tárgyalásba veszi-e a T/2593. számú előterjesztést. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés az előterjesztést 181 igen szavazattal, 112 nem ellenében, 3 tartózkodás mellett sürgős tárgyalásba vette.

Tisztelt Országgyűlés! Most részletes vitára bocsátások következnek.

Indítványozom, hogy az Országgyűlés bocsássa részletes vitára az egyes környezetvédelmi tárgyú törvények környezeti felelősséggel összefüggő módosításáról szóló T/2425. számú törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 305 igen szavazattal, 2 nem ellenében, tartózkodás nélkül az előterjesztést részletes vitára bocsátotta.

Indítványozom, hogy az Országgyűlés bocsássa részletes vitára az egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló T/2280. számú törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 312 igen szavazattal, 1 nem ellenében, tartózkodás nélkül az előterjesztést részletes vitára bocsátotta.

Tisztelt Országgyűlés! Most tárgysorozatba-vételi kérelemről döntünk.

A Fidesz képviselőcsoportja a Házszabály rendelkezése alapján kérte, hogy az Országgyűlés döntsön a költségvetési bizottság által elutasított, az egyes költségvetési manipulációk megakadályozása, a hiteles és kiszámítható költségvetési gazdálkodás helyreállítása érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló T/2218. számú törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről.

Kérdezem Varga Mihály képviselő urat, kívánja-e a tárgysorozatba-vételt indokolni öt percben. (Varga Mihály jelzésére:) Öné a szó, képviselő úr, parancsoljon! (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.)

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ma napirend előtt hosszan beszéltünk arról, hogy az Európai Unió alakulásának 50. évfordulóján milyen kilátásaink is vannak társadalmilag, gazdaságilag. De vajon feltesszük-e a kérdést magunknak, hogy mi történt Magyarországgal az elmúlt öt évben, hogy az új tagországok között a megítélésünk az éltanulóból a sereghajtókévá csúszott vissza; mi az oka annak, hogy amíg korábban a balti országok mögöttünk voltak, addig Észtország az elmúlt esztendőben már egy főre eső teljesítményt tekintve elhagyott bennünket (Dr. Géczi József Alajos: Jaj, neki könnyű!); vajon mi az oka annak, hogy Szlovákia, amely hosszú ideig szintén mögöttünk kullogott, a következő évben a vásárlóerő-paritáson számolt egy főre eső teljesítményt tekintve már szintén elhagy bennünket; és vajon mi az oka annak, hogy amíg a környező országokban mindenhol lendületesen használják ki a gazdasági konjunktúra lehetőségeit, a magyar gazdaság teljesítménye finoman fogalmazva is siralmas?

Ha az okokat keressük, első helyen kell mondanunk a rossz szakmai, gazdaságpolitikai döntések időszakát, azokét a döntésekét, amelyek vagy elmaradtak, vagy ha megszülettek is, nem voltak alaposan átgondolva, és hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarország visszacsúszott a sereghajtók közé. De emellett szólnunk kell arról is, amit miniszterelnök úr balatonőszödi beszédében a trükkök százaiként említett. Igen, az elmúlt években Magyarországon olyan államháztartási politika folyt, amely trükkökkel próbálta meg elleplezni és elkendőzni az ország valós gazdasági teljesítményét. Gondolok itt arra, hogy a vállalkozóknak nem adták vissza a törvényesen visszajáró áfát - ezt az Állami Számvevőszék jelentése tételesen igazolta -, gondolok itt arra, hogy az autópálya-finanszírozásban megpróbáltak egy trükkös elszámolást alkalmazni, vagy gondolok itt éppen arra, hogy egy évvel ezelőtt a pénzügyminiszter éppen arról próbálta meggyőzni az újságírókat, hogy nincs semmiféle prognóziskészítésre szükség, ő ezt személyesen tiltotta meg a Pénzügyminisztérium apparátusának. Nos, ezek a trükkök és a rossz szakmai döntések hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar gazdasággal szemben egy bizalomvesztés alakult ki, és a magyar gazdaság hitelessége jelentős csorbát szenvedett az elmúlt években.

Ennek az árát a magyar gazdaság szereplői és a magyar adófizetők fizetik meg. Megfizetik akkor, amikor Magyarországot leminősítik a nemzetközi hitelminősítők, és emiatt drágábban kell a magyar államadósságot visszafizetni. Megfizetik akkor, amikor Magyarországon rekordmértékű infláció alakul ki, hiszen az infláció a legszegényebbek adója, ez ellen tudnak a legkevésbé védekezni az emberek, az infláción keresztül szintén megfizetik egy rossz gazdaságpolitika árát. És megfizetjük valamennyien az adóemelésekben is, akkor, amikor a kormány elmúlt éves döntéseinek "köszönhetően" egyre több és több pénzt vesznek ki a zsebünkből az adóforintokon keresztül.

Nos, azért, hogy ezek a manipulációk, ezek a trükkök megszűnjenek, és az ország iránti hitel, bizalom újra visszaálljon, a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség egy közpénzügyi törvénycsomagot nyújtott be, egy olyan törvénycsomagot, amelytől azt várjuk, hogy hitelesebb lesz az ország megítélése. Egy hitelesebb ország pedig olcsóbb állam lesz mindenki számára, a gazdaság minden szereplője és a magánszemélyek számára. Ennek érdekében javaslunk több törvénymódosítást ebben a csomagban. Javasoljuk többek között, hogy a maradványképzési kötelezettség, amivel a kormány törvénysértő módon írja felül a parlament döntését, szűnjön meg; javasoljuk továbbá azt, hogy a prognóziskészítés, a beszámolókészítés, az előrejelzések készítése, valamint a közintézmények tartozásainak a listája kerüljön nyilvánosságra; és persze javasoljuk azt is - erről nyilván majd vita lehet -, hogy a visszaélés közérdekű adatokkal milyen Btk.-minősítést kapjon. Mi arra teszünk javaslatot, hogy akár három év letöltendő szabadságvesztéssel is legyen büntethető az, aki közérdekű adatokat titkol el vagy manipulál.

(18.00)

Azt gondolom, hogy ezek olyan kérdések, amelyekről érdemes a parlamentnek vitatkoznia. Idetartozónak érzem azt, hogy a vállalkozók kapják meg a törvényesen visszajáró áfát időben, és ideillőnek érzem azt is, hogy azoknál az állami támogatásoknál, amelyeknek a kiutalására nem került sor, ne kelljen a vállalkozóknak az áfát befizetni, csak akkor, ha az állam valóban a pályázati vagy más támogatási összeget kiutalta.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ennek a törvénycsomagnak kérjük a tárgysorozatba-vételét. Hosszú ideig azt hittük, hogy lesz a kormánynak is erre vonatkozóan elképzelése, javaslata. Kiderült, hogy nincs ilyen. A Fidesz készített ilyet, itt az alkalom arra, hogy erről elkezdjünk egyeztetni, beszélgetni és vitatkozni.

Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most képviselőcsoportonként egy képviselő, valamint a független képviselőnk két perces időtartamban felszólalhat. Az MSZP képviselőcsoportjából máris jelezte Kékesi Tibor, hogy szólni kíván. Képviselő úr, megadom a szót két percben. Parancsoljon!

DR. KÉKESI TIBOR (MSZP): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Előterjesztő! A szocialista frakciónak elvi kifogása van az olyan jogszabályalkotással szemben, ahol politikai megfontolások törvénybe iktatásáról van szó. Ez az előterjesztés nyelvezetében, címében ilyen politikai érdekeket, ilyen politikai véleményt jelenítene meg, ezért nem látjuk alkalmasnak a tárgysorozatba-vételre, és mivel egyetlenegy példát sem tud felhozni az előterjesztő arra, hogy a kormányzat adatot valótlanul közölt volna, egyetlenegy alkalmat sem tud jelezni, amikor nem a jogszabályi időnek megfelelően hozott nyilvánosságra tényt a kormányzat, ezért a jogalkotás szükségét is vitatjuk.

Kár; kár, mert van néhány, jobb sorsa érdemes elem is ebben a törvényjavaslatban, mely a szocialista frakció törekvésének irányával is megegyezik. Ilyen az átláthatóság, a gazdálkodás kiegyensúlyozott, biztonságos voltának garantálása, de ilyen a szabályalapú költségvetés feltételeinek megteremtése is.

Szomorú az is, hogy ezek a tények azonban éppen e miatt a politikai üzenet miatt, a deklaratív elemek miatt elsikkadnak, és sajnáljuk azt is, hogy bár az államháztartás reformjával kapcsolatban megbeszélést hívott össze az ÁSZ elnöke, erről éppen a fideszes képviselők távol maradtak. Ha most össze is keveredett a cél meg az eszköz, a rövidesen benyújtásra kerülő kormányzati előterjesztésnél várjuk az önök véleményét és javaslatait.

Köszönöm a szót. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Felszólalásra következik a Fidesz képviselőcsoportjából Tállai András. Két percben az öné a szó, képviselő úr.

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Előttünk egy olyan törvényjavaslat van, amit a radikális ellenzék nyújtott be az Országgyűlés elé, annak is egy olyan képviselője, aki közismerten radikális és szélsőséges, úgy hívják, hogy Varga Mihály. (Derültség és taps a Fidesz soraiban. - Dr. Lamperth Mónika: Ezt a Misi nem kérte szerintem.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Ezt a törvényjavaslatot egy olyan kormány elé nyújtotta be ez a radikális képviselő, aki szerint ez a kormány nem hiteles, nem szavahihető és nem kiszámítható. Ennek a kormánynak az egyik tagja - a gazdasági minisztere - azt mondja, hogy ő szerelmes a Nabuccóba. Ugyanakkor pedig a miniszterelnök úr, Gyurcsány Ferenc megcsalta Barroso európai bizottsági elnököt Putyin elnökkel, csak azért, mert ő szereti a Kék Áramlatot.

Ez a napi politikai példa is mutatja, hogy a Gyurcsány-kormány milyen hihetetlen ellentmondásba keveredik önmagával, és hogyan veszti el az ország a hitelességét. Ez a törvényjavaslat mást sem csinál, mint visszaállítja az ország hűségét; visszaállítja az ország hűségét a közszolgálat iránt. Abból a szempontból, hogy az, aki közfeladatot vállal, és vállalja, hogy a milliárdok fölhasználását az ország nyilvánossága előtt megteszi, annak tudni kell, mi a hűség, tudni kell, mi a hitelesség, tudni kell azt, hogy trükkök százaival nem lehet az embereket becsapni.

Ez a törvényjavaslat mást sem tesz, mint visszaállítja azt, hogy felelősséget kell érezni a közpénzek felhasználása és tervezése iránt. Természetes dolog, hogy ezt a kormányzó többség nem támogatja. Szeretném a figyelmükbe ajánlani, hogy az Állami Számvevőszék elnöke, maga Kovács Árpád nyilatkozta azt, hogy Magyarországon a közpénzek felhasználását az alkotmányban, kétharmados törvényben kell szabályozni. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Ennek szellemében kérjük önöket, vegyék napirendre ezt a törvényjavaslatot. (Taps a Fidesz és az MDF padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kétperces felszólalásra következik Herényi Károly, a Magyar Demokrata Fórum frakcióvezetője.

Parancsoljon!

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Abban, amit Varga Mihály kezdeményezése tartalmaz, legalábbis a ténymegállapításban, azt hiszem, nincs olyan képviselő ebben a Házban, aki ne értene egyet, hiszen a költségvetés katasztrofális helyzetben van.

Tulajdonképpen a probléma nem a parlamenti ellenzék és a parlamenti kormányoldal között lelhető fel, és ez az indítvány nem is ezt akarja szabályozni, hanem végre rendbe akarja tenni a kormány és a parlament viszonyát, hogy vajon a parlament képes-e ellenőrző funkcióját betölteni, vagy a kormány a kormánytöbbségen keresztül olyan befolyást képes gyakorolni az Országgyűlés többségére, ami ezt a funkciót lehetetlenné teszi.

A helyzet tarthatatlan, ennek legalább két oka van. Az egyik ok az, hogy az alapvető intézmények a demokráciában - mint ahogy az előbb mondtam - nem működnek, a másik pedig az, hogy a saját magunk által hozott törvényeket nem tartjuk be. Az Állami Számvevőszék minden esztendőben minősíti és véleményezi a költségvetés tervezetét, de mint a pusztába kiáltott szó, annyi hatása van ennek az anyagnak, pedig minden esztendőben felhívja a figyelmet a költségvetés strukturális problémáira, a tervezési hiányosságokra, a kiadások alultervezettségére, a bevételek felültervezettségére, az aránytalanságokra, és ezt a parlamenti többség egyetlenegy alkalommal nem vette még figyelembe.

A másik óriási probléma: 2000 óta 12 alkalommal módosítottuk az államháztartási törvényt, illetve a kormánytöbbség módosította. Az Antall-kormány idején pótköltségvetésre kötelezett volt a kormány, ha a költségvetés sarokszámaitól 0,4 százalékkal eltért. Ez ma egy nagyságrenddel nagyobb, tehát a kormány mozgástere óriásira nőtt, a parlament korlátozó szerepe teljességgel visszaszorult.

Ezért javasoljuk, hogy a parlament tárgyalja ezt a törvénymódosító javaslatot vagy ezt a törvénycsomagot, mert ez olyan téma, ami időszerű, és amiről tárgyalni kell. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

A Magyar Demokrata Fórum támogatja a tárgysorozatba-vételt. (Taps az MDF és a Fidesz padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A Kereszténydemokrata Néppárt képviselőcsoportjából Hargitai János jelentkezett. Kettő percben öné a szó, képviselő úr.

DR. HARGITAI JÁNOS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A kereszténydemokrata frakció természetesen támogatja ezt a törvényjavaslatot, mert abban vagyunk érdekeltek, hogy az a jelenlegi áttekinthetetlen viszony, ami a költségvetést jellemzi - ami persze jó a kormánynak -, megszűnjön. Azt is mondhatnám, hogy a kormány, ha áttekinthető lett volna a költségvetés, áttekinthető egyrészt a parlamenti képviselők számára és a közvélemény számára, akkor nem érte volna a kormány el, hogy egy ilyen szerény parlamenti és kormányzati teljesítmény után újraválasztassa magát. Ha a kormány még most sem akarja ezeket a viszonyokat áttekinthetővé tenni, akkor a jelenlegi zavaros helyzet fenntartásában érdekelt.

Mi az, amit mi szeretnénk elérni akkor, amikor támogatjuk ezt a törvényjavaslatot, és azt kérjük, hogy az Országgyűlés tűzze tárgysorozatába, aztán később tárgyalja is meg? Azt szeretnénk elérni, hogyha a költségvetési adatokkal nem lehetne úgy manipulálni, mint ahogy önök manipuláltak. Gondoljunk a miniszterelnök úrnak azokra a mondataira, amikor a választások előtt azt képviselte, hogy a költségvetés számai teljesülnek, a gazdaság folyamatai úgy alakulnak, ahogy azt a költségvetésben megterveztük, majd amikor a választásokat megnyerték, akkor nyáron összeültünk, és megváltoztattuk az egész rendszert, mert kiderült, hogy az államháztartás hiánya nagyságrendekkel nagyobb, mint amit a költségvetésben terveztünk. Nagyságrendekkel? Több mint kétszer akkora volt, mint amit a költségvetésben megterveztünk volna.

(18.10)

Szeretnénk elérni azt, ha a kormány a saját rendszerén keresztül valakiket európai uniós forrásokhoz juttathat, akkor ne üljön ezeken a forrásokon, ne a gazdaságtól vonja el, a jogi személyektől vonjon el forrásokat, hanem azokat minél előbb akarja eljuttatni az adott szereplőknek. Azt is szeretnénk, ha havonta bizonyos adatokat nyilvánosságra kellene hozni. Egyszóval azt szeretnénk, ha átlátható viszonyok jellemeznék a költségvetést. Most önök arról fognak szavazni, tisztelt szocialisták és szabad demokraták, hogy érdekeltek-e ebben, vagy abban érdekeltek, hogy a jelenlegi átláthatatlan és zavaros viszonyok maradjanak fenn. Színvallásra fogjuk most ezzel a szavazással bírni önöket.

Köszönöm. (Taps az ellenzéki, felzúdulás a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem, hogy kíván-e még valaki szólni ebben a vitában. Gombnyomással jelezze! (Nincs jelentkező.) Úgy látom, hogy nincs ilyen képviselőcsoport, illetve képviselő. Kérdezem az előterjesztőt, kíván-e reagálni két percben az elhangzottakra. Úgy látom, igen. Varga Mihály képviselő úré a szó két percben. Parancsoljon!

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Azt mindenképpen sajnálatos ténynek vagy árulkodónak tartom, hogy a Pénzügyminisztérium részéről ennek a törvényjavaslatnak a tárgysorozatba-vételéről szóló vitában senki nem volt jelen, és senki nem volt hajlandó elmondani ezzel az üggyel kapcsolatban a kormány álláspontját.

Ami pedig a hozzászólásokat illeti, köszönöm azokat a hozzászólásokat, amelyek javasolták ennek a vitának a megkezdését. Nagyon sokszor halljuk, hogy egyeztessünk, tárgyaljunk, beszélgessünk, és íme, van egy közpénzügyi törvénycsomag, erről most lehetne egyeztetni, lehetne tárgyalni. Egyáltalán nem mondjuk azt, hogy ez tökéletes, nyilván lehet mindenen javítani, és van arra mód, hogy a parlament módosító indítványokon keresztül ezt megtegye. De azt nem lehet elfogadni, amit az MSZP hozzászólójaként Kékesi Tibor mondott, hogy azért kell elutasítani egy ilyen törvénycsomagot, mert úgymond ez politikai indíttatású.

Képviselő Úr! Árulja el, hogy melyik az a pont ebben a törvénycsomagban, amelyik politikai indíttatású kezdeményezés! Az, hogy fizessük vissza a vállalkozóknak a törvényesen járó áfát? Az, hogy kötelezzük a kormányt arra, hogy a maastrichti elvárásoknak megfelelően eredményszemléletben tegye közzé az államháztartás adatait? Vajon az, hogy kötelezzük arra a Pénzügyminisztériumot, hogy az előrejelzéseket hozza nyilvánosságra a gazdaság helyzetéről? Hol van ebben a politikai indíttatás, képviselő úr? Ez minden kormányt kötelezne arra, hogy a manipulációk számát visszaszorítsa, és törvényesen járjon el a köz érdekében, a közpénz felhasználásában.

Tisztelt Ház! Arra kérem tehát önöket, hogy vegyék napirendre ezt a kezdeményezést, hiszen valamennyiünk közös érdeke az, hogy ezek a trükkök, ezek a manipulációk a magyar gazdaságot, a magyar államháztartást elkerüljék, távol tartsuk ezeket, és az adófizetők biztosak legyenek abban, hogy közpénzeikkel a magyar kormány tisztességesen sáfárkodik.

Kérem tehát a támogatásukat. (Taps az ellenzéki oldalon.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt határozathozatalra kerülne sor, csak a pontosítás végett tájékoztatom önöket, hogy tárgysorozatba-vételről van szó, és jelen esetben abba, hogy az Országgyűlés mit vesz tárgysorozatba, a kormánynak nem lehet beleszólása. Tehát nincs is lehetősége megszólalni ebben a kérdésben. Csak ennyiben szerettem volna kiegészíteni, a történelmi hűség kedvéért. Tehát ha jelentkezett volna, akkor sem adtam volna a kormánynak szót.

Tisztelt Országgyűlés! Most a határozathozatal következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy tárgysorozatba veszi-e a Varga Mihály képviselő úr által előterjesztett T/2218. számú törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 143 igen szavazattal, 192 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett az előterjesztést nem vette tárgysorozatba, vagyis elutasította.

Tisztelt Országgyűlés! Most soron következik az Országos Rádió és Televízió Testület 2006. évi tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat határozathozatala. A kulturális bizottság önálló indítványát H/2467. számon kapták kézhez a képviselők. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, így a határozathozatal következik.

A döntéshozatal előtt megkérdezem, hogy a kormány álláspontját kívánja-e valaki ismertetni. Kérem, gombnyomással jelezze! (Nincs jelentkező.) Úgy látom, hogy nincs ilyen kormánytag.

Így kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a H/2467. számú országgyűlési határozati javaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 180 igen szavazattal, 153 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett a határozati javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most soron következik "A 125 éves MTI - Éves jelentés 2005" című beszámolóról szóló országgyűlési határozati javaslat határozathozatala. A kulturális bizottság önálló indítványát H/2454. számon kapták kézhez a képviselők. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, a határozathozatal következik.

A döntéshozatal előtt megkérdezem, hogy a kormány álláspontját kívánja-e valaki ismertetni. Kérem, gombnyomással jelezze! (Nincs jelentkező.) Úgy látom, nincs ilyen kormánytag.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e a H/2454. számú országgyűlési határozati javaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 195 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 140 tartózkodás mellett a határozati javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most soron következik a Magyar Távirati Iroda Rt. létrehozásáról szóló 70/1997. (VII. 15.) számú országgyűlési határozat módosításáról szóló országgyűlési határozati javaslat határozathozatala. A kulturális bizottság önálló indítványát H/2455. számon kapták kézhez a képviselők. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, a határozathozatal következik.

A döntéshozatal előtt kérdezem, hogy a kormány részéről kívánja-e valaki ismertetni az álláspontot. (Nincs jelentkező.) Úgy látom, hogy nincs ilyen.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatal előtt felhívom a figyelmüket, hogy az előterjesztés elfogadásához az alkotmány 61. § (4) bekezdése, illetve a nemzeti hírügynökségről szóló 1996. évi CXXVII. törvény 3. § (4) bekezdése alapján a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának igen szavazata szükséges.

Így hát kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a H/2455. számú országgyűlési határozati javaslatot. Kérem, szavazzanak a minősített többség szabályai szerint! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 333 igen szavazattal, 1 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett a határozati javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes munkaügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazása. Önök az előterjesztést T/2160. számon, az egységes javaslatot pedig T/2160/25. számon kapták kézhez. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, a határozathozatal következik.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/2160. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat szövege szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 192 igen szavazattal, 143 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztő indítványozta a törvény sürgős kihirdetését. Így hát kérdezem a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e ezzel. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 194 igen szavazattal, 143 nem ellenében, tartózkodás nélkül úgy határozott, hogy az Országgyűlés elnöke kérje a törvény sürgős kihirdetését a köztársasági elnök úrtól.

(18.20)

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar Köztársaság és az Osztrák Köztársaság között az egymás nevében a vízumok kiadásában diplomáciai és konzuli képviseleteik útján történő kölcsönös eljárásról szóló megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája és határozathozatala. Önök az előterjesztést T/2497. számon, a külügyi bizottság ajánlását pedig T/2497/2. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Horváthné dr. Fekszi Márta államtitkár asszonynak, a Külügyminisztérium államtitkárának, a napirendi pont előadójának. Parancsoljon, államtitkár asszony, öné a szó.




Felszólalások:   188   188-200   200      Ülésnap adatai