Készült: 2024.04.24.21:53:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.), 56. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:59


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA (LMP): Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Engedjék meg, hogy azzal kezdjem, hogy nagyon fontos dolgok kell hogy idekerüljenek a parlament plenáris ülésére, és nagyon sok  pártoktól függetlenül , azt gondolom, az emberek életét érintő téma merül itt föl. Azt gondolom, ezekről kellene hogy szóljon a parlamenti ülés.

(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Éppen ennek jegyében kérdezem államtitkár urat a MÁV-val kapcsolatban. Nem a legjobb napjait éli mostanában a MÁV. Valójában a magyar vasúttársaság jelenleg sokkal inkább burleszkfilmbe illik, mintsem egy modern, az ország egyik legfontosabb közszolgáltatását nyújtó vállalatára hasonlítana.

Csak az elmúlt hetekben kiderült, hogy olyan emeletes vonatokat sikerült vásárolni, melyek már a Déli pályaudvar alagútjánál elakadnának, mert nem férnek át alatta. Előtte pedig a monori vonalon sikerült a szerelvényen hagyni 40 embert, mert elfelejtettek nekik szólni, hogy a mozdony meghibásodása miatt nem közlekedik a járat.

Mindez persze csak első ránézésre komikus, valójában végtelenül elkeserítő és felháborító. A problémát az érintettek maguk is elismerték. Dr. Kormányos László, a MÁV vezérigazgató-helyettese maga is elmondta, hogy átalakításra lesz szükség, hogy ezeket a vonatokat el tudják vinni a Déli pályaudvarra és Kőbánya-Kispestre. Minimum  véleménye szerint  a pálya ágyazatát át kell alakítani.

(15.00)

Meglátásunk szerint a vasúti fejlesztés nagyon fontos feladat lenne Magyarországon. Egyrészt a valódi zöldfordulathoz el kell érni azt, hogy a közösségi közlekedés és különösen a vasút reális alternatívája legyen az autónak. Másrészt a belső elvándorlás elleni egyik leghatékonyabb eszköz az infrastruktúra és főleg a közösségi közlekedés fejlesztése.

Sajnos azonban Magyarországon ma az ellenkező irányba tartunk, a kormány, úgy tűnik, nem ismerte fel ennek a szükségességét. A szárnyvonalak bezárása ellen egykor tiltakozó Fidesz-kormány maga is sorra szünteti meg a járatokat. Ha véletlenül fejlesztésekre kerül sor, ott csupán egy szempont van, hogy azon az oligarchák a lehető legtöbb pénzt keressék, és erre Mészáros Lőrincnek legyen leginkább lehetősége. Ennek legszomorúbb példája a 2400 év alatt megtérülő Budapest-Belgrád vasútvonal, amelyből mintegy 300 milliárd forintot kaphatnak Mészáros Lőrinc cégei. De a volt felcsúti polgármester nemrég mintegy egymilliárd forintos informatikai pályázatot is megnyert a MÁV-nál, sőt még a hőség esetén az utasoknak osztott vizet is ő szállíthatja.

Kérdéseim tehát államtitkár úrhoz: mikor kezd végre érdemben foglalkozni a kormány a vasút átgondolt fővárosi és vidékfejlesztési koncepcióba ágyazott fejlesztésével? Komolyan gondoljae a kormány, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére kell elkölteni 600 milliárd forintot, miközben még a megyei jogú városok elérése is órákig tart ma vonattal? Várom válaszát.




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai