Készült: 2021.07.31.13:34:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2006.11.24.), 242. felszólalás
Felszólaló Dr. Heintz Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:51


Felszólalások:  Előző  242  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HEINTZ TAMÁS (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Először két módosító javaslatunkra hívnám fel a tisztelt Ház figyelmét azzal a kiegészítéssel, hogy a Fidesz valamennyi költségvetési módosító javaslatában a "mit, miért, honnan, hová?" elv érvényesül, ellentétben azzal, amit egy órával ezelőtt az azóta a patkóból eltávozott Vojnik Mária képviselő asszony állított. Ez a valóságnak nem felel meg.

Mindkét javaslat tárgya tehát szorosan kötődik mindennapjainkhoz és a közeledő karácsonyi ünnepkörhöz egyaránt. Ilyenkor fokozott figyelemmel fordulunk a kisdedek felé, és jókat szeretünk enni is. Az anyatejellátás és az élelmiszer-biztonsági szolgálati támogatás megvonásáról szeretnék szólni először. Módosító javaslatainkat az ajánlás 649. és 315. pontjai alatt találhatják képviselőtársaim.

Abban biztos nincs közöttünk vita, hogy az újszülött- és csecsemőtáplálás egyetlen és minden tekintetben megfelelő eszköze az anyatej. Régi egészségügyi vívmányunk, hogy azokat a kisdedeket is ellátjuk anyatejjel, akiknek az édesanyja nem képest ezt megtenni és őket így táplálni. Köszönet ezért azoknak az édesanyáknak, akik saját testükkel táplálják úgymond mások idegen gyermekét.

Ha a tervezetnek megfelelően 375 millió forintról 300 millió forintra csökkentjük ezt a támogatást, akkor azt fejezzük ki ezzel, hogy a társadalom részéről nincs ezért köszönet, ez pedig valótlanság. Javasoljuk ezért a kormánynak, hogy az anyatejellátás támogatását a 2006-os szintre, 75 millió forinttal emelje meg a Miniszterelnöki Hivatal adatfeldolgozására szánt 7 milliárd forintnyi összegből, amely ennek csak 1 százaléka.

Szinte nincs olyan hét, évek óta, hogy romlott húshegyekről, fertőzött paprikáról, esetleg kisebb járványszerű ételmérgezéssel összefüggő hírekről ne hallanánk. Tudjuk jól, hogy a fertőzött vagy mérgezett élelmiszerek megállítására az országhatárainkon egyre csökkenő lehetőség van. Ezért is fontos a szigorú és hatásosan működő élelmiszer-biztonsági szolgálat.

A szaporodó esetek felhívják a figyelmet arra, hogy a szolgálat költségvetésének megkurtítása veszélyeztetheti a nemzetbiztonságot is, tömeges fertőzések, mérgezések fordulhatnak elő a nem megfelelő ellenőrzés miatt. A szolgálat költségvetése 2005-ben, két évvel ezelőtt még 215 millió, 2006-ban már csak 176,5 millió forint volt, és a tervezet 2007-ben már csak 148,5 millió forinttal támogatja a szolgálatot. A számokból látható, hogy két év alatt 65 millió forintot, a 2005-ös támogatás egyharmadát vonták meg a szolgálattól.

Javasoljuk a szaporodó, a közvéleményt is felháborító jogsértések miatt a szolgálat költségvetését 39 millió forinttal, 187,5 millió forintra növelni, mindezt az Igazságügyi Minisztérium szakértői intézeteinek 1,6 milliárdos költségvetéséből.

Most az ajánlás 324., 325. és 326. pontjaihoz kívánok hozzászólni, melyek a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Gyógyszerész Kamara, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozók Kamarájának költségvetési támogatása növeléséről szólnak. Hétfőn az Országgyűlés kormánypárti képviselői elfogadták az egészségügyi kamarákról szóló törvényt, ezzel megkezdődött a kormányzati reformnak álcázott, beteg- és egészségügy-ellenes pénzelvonás hadművelete. Ezen hadművelet célja az egészségügy szétverése, a betegjogok korlátozása, az orvosi és gyógyszerészi hivatás gyakorlásának magyarországi ellehetetlenítése és a több-biztosítós egészségügy kialakítása.

A betegségben szenvedő ember állapotában védtelen, jogaiért egységesen fellépni nem tud, néhány betegségcsoportot képviselő civil szervezetet kivéve. Kiszolgáltatott helyzetét kiemelten a köztestületi hivatásrendek, az egészségügyi kamarák védték, védhették meg eddig hatékonyan az elmúlt másfél évtizedben.

Ezért valamennyi egészségügyi kormányzatnak komolyan számolni kellett velük, és kénytelen-kelletlen is, de szükséges volt egyfajta megegyezés. Elsősorban az Orvosi és Gyógyszerész Kamara volt az, amely a tervezett egészségügyi csonkító eljárások végrehajtóival szemben felvette a kesztyűt, és az elmúlt négy évben is sok borsot tört a kormányzat orra alá. Érthető tehát, hogy felszámolásukkal óriási akadályt hárított el a kormányzat tervezett intézkedései útjából.

A tiszta munka elvégzése, a kamarák eltakarítása közben azonban súlyos hibát vétettek a kormányzat részéről, mert a szakdolgozói kamara is áldozatul esett e műveletnek. Az a szakdolgozói kamara, melyet a Medgyessy-Gyurcsány-kormány idején hoztunk létre, s amely működésének három éve alatt példás szakmai munkát végzett, kialakította a korrekt nyilvántartás rendszerét, a betegek érdekében történő képzési, továbbképzési rendszereket. A köztestület hároméves munkáját tették tönkre annak érdekében, nehogy kilógjon a lóláb. Ha önök, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, csak az Orvosi és a Gyógyszerész Kamara likvidálását végzik el, nyilvánvalóvá válik, hogy politikai indíttatású tisztogatást hajtottak végre.

Mindezt jól tükrözik a költségvetés számai: az Orvosi Kamara támogatását 87,3 millióról 5 millióra, a Gyógyszerész Kamaráét 43,6 millióról 5 millióra, a szakdolgozói kamara támogatását pedig 87,3 millióról 10 millióra kívánták csökkenteni.

Még egyszer hangsúlyoznám, hogy a köztestületi kamarák hivatásrendjükből fakadóan nem csupán az orvosok, gyógyszerészek, szakdolgozók érdekében lépnek fel, hanem jellegükből fakadóan végső soron a betegek érdekeinek, jogainak első és leghatékonyabb védelmezői is voltak. És a felszámolásukkal éppen ez volt a cél: a bevezetendő csonkítások, átalakítások során ne álljon az útban olyan hatékony szervezet, amely pontosan érti a kormányzat valódi céljait, és lehetőségei szerint megakadályozza, fékezi azok betegellenes hatásait.

(16.50)

A kamarák feladatait részben átvevő központi hivatal, a biztosítási felügyeleti hatóság azonban csak az első negyedév után kezdi meg tényleges működését, mellesleg 400 millió forintos kerettel a kormány tervei szerint. Addig a kamarák feladatai változatlanul megmaradnak. Hogyan képzelik el azt, hogy 5, illetve 10 millió forint elegendő közfeladataik ellátására?

De térjünk még vissza a szakdolgozói kamarák kérdésére! Korábban már említettem a szakdolgozói képzésben, továbbképzésben vállalt szerepüket. Kérem tisztelt kormánypárti képviselőtársaimat, fontolják meg a javaslatunkat, és a betegek színvonalas ellátása érdekében, a szakdolgozói képzés rendszerét fenntartva, a szervezet további működéséhez biztosítsanak a költségvetésből elegendő forrást.

Indítványunk szerint a szakdolgozói kamarát a jelenlegi tervezett 10 millió helyett 80 millió forinttal javasoljuk támogatni a Kormányzati Személyügyi Központ működési kiadásainak terhére. Ezen javaslatunkat egyébként az egészségügyi bizottság többsége is támogatta.

Javaslom továbbá, hogy a Gyógyszerész és az Orvosi Kamara működésével kapcsolatban kormánypárti képviselőtársaim adjanak be kapcsolódó módosító indítványt ezen kamarák működésének megsegítésére, legalább addig, amíg szükség van rájuk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az egészségügyi kamarákról szóló törvény vitájában számtalanszor elmondtuk azon véleményünket, hogy politikai leszámolás folyik. Éppen ezért kérem önöket, hogy a szakdolgozói kamara támogatásának megemelésével legalább részben tisztítsák meg lelkiismeretüket, és ne hagyják, hogy ez az önök által létrehozott köztestület is áldozatul essen az egészségügyi miniszter politikai tisztogatásának.

A szakdolgozói és egészségügyi köztestületi kamarák tagjai nevében is várom támogatásukat. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  242  Következő    Ülésnap adatai