Felszólalás adatai
80. ülésnap (2019.07.01.), 206. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Banai Péter Benő |
Beosztás | Pénzügyminisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 7:40 |
Felszólalások: Előző 206 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
BANAI PÉTER BENŐ pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Egy nagy terjedelmű, és azt gondolom, jelentős törvényjavaslatról van szó, ezért engedjék meg, hogy összegezzem a benyújtott törvényjavaslat főbb vonásait, illetőleg azt, hogy a vita során milyen módosítások fogalmazódtak meg. Ahogyan képviselő úr, Horváth László említette: immár ötödik esztendeje, hogy a jövő év tekintetében három fontos törvényjavaslat került az Országgyűlés elé. Véleményünk szerint ez a gazdaság és a családok szempontjából tovább erősíti a biztonságot, a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget.
A jövő évi költségvetés és adócsomag mellett zárószavazásra bocsátott törvényjavaslat célja a 2020-as büdzsé végrehajtásához szükséges, közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó szabályozási változások megteremtése.
Ahogy az általános megkezdésekor, úgy most is fontosnak tartom kiemelni, hogy a jövő évi költségvetés központjában a családok támogatása és a családvédelmi akcióterv intézkedései állnak. Így jövőre a kormány szándékai szerint minden eddiginél több, 2228 milliárd forint kerülhet a családok támogatása céljából felhasználásra. A 2020-as költségvetési tervezet emellett két másik fontos területre, így az elért gazdasági eredmények megvédésére és az ország biztonságának megőrzésére helyezi a hangsúlyt. Az egyes közigazgatási jellegű törvények módosításai pedig a kormány adminisztráció- és adócsökkentő politikájának folytatását célozzák.
Ezek számos, a hazai vállalkozásokat segítő intézkedést tartalmaznak a gazdaságvédelmi akciótervben foglaltak szerint. A törvényjavaslatban szereplő további szabályozási változtatások összhangban állnak a kormány társadalmi, költségvetési és gazdaságpolitikai célkitűzéseivel, melyek hozzájárulnak a fenntartható gazdasági növekedéshez, a családok védelméhez és támogatásához, valamint az adminisztratív terhek további csökkentéséhez.
Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat már lezárult általános és részletes vitája után ki kell emelnem, hogy a módosítási javaslatok túlnyomó többségéről nem alakult ki komoly ellentét a kormány és az ellenzéki padsorokban helyet foglaló képviselők között. A társadalmi, gazdasági élet szinte minden területére kiterjedő, 59 törvény módosítását magában foglaló törvényjavaslat elfogadását az ellenzéki képviselők számos esetben nem ellenezték, legfeljebb tartózkodtak. Mindez, valamint a törvényjavaslat vitájában elhangzott felszólalások azt sugallják, hogy a képviselők döntő többsége pártállástól függetlenül egyetért a kormány indítványával, illetve elfogadja azt, vita gyakorlatilag néhány rendelkezésről alakult ki.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat elfogadásával az eddigieknél hatékonyabb és átláthatóbb közpénzfelhasználás valósulhat meg. Ezzel egyidejűleg gazdaságosabbá válhat az állami és önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működése, valamint a közigazgatási szervek adminisztrációs terhei tovább csökkennek. Az önkormányzati szektorban lehetővé válik, hogy ha csak a hitelösszeg lehívásának ütemezésén kívánnak változtatni, akkor elegendő lesz egy olyan kérelem benyújtása, amely a módosítás iránti igényt tartalmazza.
Az önök előtt lévő törvényjavaslatban a kormány nemcsak az állam, hanem a gazdasági, tudományos élet szereplői számára is több ponton fogalmazott meg adminisztrációsteher-csökkentést. Ezzel lehetővé válik az, hogy az egyéni vállalkozók egyszemélyes gazdasági társaságokká alakulhassanak át, a gazdasági társaságok átalakulásával járó adminisztrációs terhek pedig tovább csökkenhetnek.
A szociális ellátások tekintetében jelentősen emelkednek az ápolási díjak összegei, a szociális alapellátásban pedig a kormány kiszélesíti azon kistelepülések körét, ahol falugondnoki szolgálat működhet. Emellett a családi bölcsőde és a munkahelyi bölcsőde működtetésére biztosított költségvetési támogatások jövőre igen jelentősen nőnek, ezzel is segítséget nyújtva a szülőknek a gyermekneveléssel kapcsolatos feladataikhoz. Ezért a módosítás rögzíti a szülők által az ezen intézménytípusokban fizetendő intézményi térítési díj legmagasabb összegét.
Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy néhány, az általános vita során elhangzott kritikára is reagáljak.
A különböző típusú drogterápiás, illetve rehabilitációs intézmények szolgáltatásait a korábbi 16 éves kor helyett már 12 éves kortól igénybe lehet majd venni. A módosítási javaslat célja az, hogy törvényi szinten teremtse meg annak garanciális lehetőségét, hogy azok a fiatalkorúak, akik különböző dizájnerdrogokat használnak, megfelelő rehabilitációs ellátást követően újra egészséges életmódot folytathassanak.
Az Erzsébet-utalványok megszűnése szükségessé teszi az Erzsébet-programról szóló törvény és a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány javára felajánlott vagyonról szóló törvény módosítását is.
Ezek alapján a jövőben az Erzsébet-program keretében közfeladatként kifejezetten az ifjúsági és gyermekprogramokban való részvétellel, gyermek- és ifjúsági táborok szervezésével kapcsolatos, valamint az ezekkel a feladatokkal összefüggő szervezési és lebonyolítási teendők láthatók el. Az Erzsébet-programról szóló törvény módosításával kapcsolatban szeretném ismételten hangsúlyozni, hogy a módosítás célja nem a szociális üdültetés megszüntetése, az továbbra is az állam által támogatott programként működik.
(17.50)
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény módosításával összefüggésben kiemelném, hogy a javaslat azt kívánja elérni, hogy az ingyenes céginformációt valóban csak tájékozódási célból vehessék igénybe az érdeklődők. A cégadatokba és a cégiratokba való személyes betekintés azonban a cégbíróságokon és a Céginformációs Szolgálatnál továbbra is ingyenes marad. (Dr. Lukács László György közbeszól.)
Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat Országgyűlés részére való benyújtását követően a javaslat tartalmában lényegi, érdemi változás nem történt, a módosítások nagyrészt olyan jogtechnikai pontosításokat fogalmaznak meg, amelyek a jogalkalmazást segítik elő. Engedjék meg azonban, hogy a törvényjavaslat általános vitáját követően kiemeljek néhány tartalmi módosítást is!
Az Erzsébet-programról szóló törvény módosításával a szabályozás egyértelművé teszi, hogy az Erzsébet-program továbbra is az állam által támogatott formában működik, hogy a nagycsaládosok, nyugdíjasok és fogyatékossággal élők üdültetése folyamatos és zavartalan legyen. A módosítás nyomán egyértelművé válik, hogy a Magyar Állampapír Plusz értékpapírok után a kamat értékpapír formájában is jóváírható legyen. Itt említeném meg, hogy átlépte az ezermilliárd forintos összeget az új állampapírból jegyzett tételeknek a teljes nagysága.
Alapvető és alkotmányos jogokat érintő módosítás, hogy a polgári perrendtartásról szóló törvény kiegészül egy olyan rendelkezéssel, amelynek alapján minden, Magyarországon élő, a nemzetiségek jogairól szóló törvényben elismert nemzetiség tagja számára biztosított, hogy a polgári peres eljárásokban a nemzetiségi nyelvét használhassa.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Összegzésként szeretném hangsúlyozni, hogy a zárószavazásra bocsátott törvényjavaslat a 2020. évi központiköltségvetésitörvény-javaslattal szoros egységet alkot. Meggyőződésünk szerint javaslataink a kormány költségvetési politikájával maradéktalanul összhangban állnak, és a hazai gazdaság érdekeit, valamint a magyar családok boldogulását szolgálják.
Mindezek alapján kérem önöket, hogy a törvényjavaslatot elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 206 Következő Ülésnap adatai