Készült: 2024.03.28.17:17:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 229-233. felszólalás
Felszólaló Bányai Gábor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:35


Felszólalások:  Előző  229 - 233  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁNYAI GÁBOR (Fidesz): Elnök úr, köszönöm a szót ismét, és köszönöm a türelmét a képviselőtársaimnak is, hogy válaszolok egy-két felvetésre, kérdésre. Csárdi Antal adatait vizsgálva, összehasonlította Prágát Budapesttel vagy Bécset Budapesttel. (Csárdi Antal: Prágát.) Prágát, de Bécs is elhangzott itt, lehet, hogy nem az ön szájából. Prága iskolarendszerét nem az állam tartja fönn, hanem Prága városa mint főváros. Tudtommal egyeteme is van egyébként, tehát fönntartási oldalról nézve sokkal több intézményt tart fönn Prága városa, mint Budapest vagy éppen a kerületi önkormányzatok. Magyarán, nem lehet összehasonlítani a kettőt, szerintem vétek összehasonlítani, mert teljesen más alapokon nyugszik a két településnek, a két fővárosnak, metropolisznak a költségvetési helyzete.A másik, hogy össze kell hasonlítani Demszkynek a húsz évét, arról szót nem szóltak, hogy hogyan rohadt le a városunk, a fővárosunk, a BKV és a többi, általuk fenntartott szervezet. (Gréczy Zsolt közbeszól.) Az nagyon nagyszerű dolog, ötször megválasztották, engem négyszer, tehát ez is egy jó dolog, ha úgy vesszük, ez egy pozitív dolog. (Gréczy Zsolt közbeszól.) Parancsolsz, Gréczy képviselő úr? Mi a kérdés? (Az elnök csenget.  Közbeszólás: Folytasd, mert eltelik az idő.) Én nem magamról akarok beszélni, csak azt mondom… (Az elnök ismét csenget.) Köszönöm, elnök úr, a segítséget. Tehát a lényeg az, hogy azt kell összehasonlítani, amit lehet összehasonlítani.

ELNÖK: Bányai képviselő úr, nem tudok segíteni. Kérem Gréczy képviselő urat, nagyobb önuralommal…

BÁNYAI GÁBOR (Fidesz): Mint földimnek, azért elfogadom a segítségét elnök úrnak.

ELNÖK: Öné a szó, Bányai képviselő úr.

BÁNYAI GÁBOR (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. A buszgyártásról elmondtuk, hogy gyártják Magyarországon újra a buszokat. Most hogy 300-at vett a Volánbusz jelen pillanatban, vesz majd további háromszázakat, tehát a kérdés nem erről szól, hanem azt kérdezte, hogy vane buszgyártás. Hogy kínai cég is megjelent a buszpiacon, van itt nemcsak kínai, hanem a Volvo buszok is megjelentek Budapest környékén, gyártják a környékünkön más cégeknek a buszait és szerelik össze, de Magyarország helyrehozta, még a szocialista kormány által eladott Rába futóműgyárat is visszavettük azért, hogy lehessen például a buszgyártáshoz futóműveket gyártani, és nem is beszélek a többi ilyenről, mert ha nem akarja meghallani, akkor nem akarja meghallani.Tordai Bence képviselőtársam, polgártársam előhozta, szerintem magyarázkodik a képviselő úr azzal, hogy le fog rohadni a budapesti tömegközlekedés miattunk, merthogy nem kap elég támogatást, és már előre magyarázkodik, leginkább ezt vettem le a mondataiból, hogy rontani fogják a budapesti közlekedés minőségét és morálját, mert fönn tudta tartani a főváros a BKK-t, a BKV-t, volt hozzá saját bevétele, volt hozzá támogatás is, nem 15, hanem 30 milliárd forint tudtommal. Tehát magyarán, fönn tudta tartani a Tarlós-féle lesajnált és megbukottnak titulált volt főpolgármester által működtetett Fővárosi Önkormányzat. Nem hiszem, hogy  amit Tordai képviselő úr mondott, az nem más, mint magyarázkodunk előre, hogy nem akarják fönntartani a BKV-t, a tömegközlekedést olyan minőségben, mint eddig volt.

Egyébként szeretném, ha eljönne Keresztes képviselő úr Kecskemétre, Pósán képviselő úr meghívta Debrecenbe, hogy nézze meg, hogy milyen buszok közlekednek ezekben a megyei fővárosokban, de talán még Pécsen is egész jó minőségű buszok közlekednek. Szeretném, ha mifelénk ilyen buszok közlekednének. Szerintem nincs igaza abban, amit mondott, hogy le vannak rohadva a megyei fővárosok (sic!) buszai, tömegközlekedési eszközei.

Szóba hozták az útépítést. Tény és való, Magyarországon borzasztó minőségű utak is vannak, többségében ezek vannak. De ezeket nem lehet egyik napról a másikra felújítani. Csak Bács-Kiskunba kellene azonnal 500 milliárd forint, hogy a legrosszabb útjainkat fölújítsuk, és van még rajtunk kívül 18 megye, ha jól számolom. (Arató Gergely közbeszól.) Nem fontosak? Arató képviselő úrnak nem fontosak, tudjuk, hogy ő csak Budapest városállamban gondolkodik, de létezik Budapesten kívül… (Arató Gergely közbeszól.) De úgy látom, hogy mégsem annyira eléggé, mert arról tetszik beszélni, amiről éppen én állítom, hogy ellentétesen látjuk a világot. De a lényeg: Magyarországon mire bepótoljuk a hiányzókat, a rossz minőségű utak felújítását elkezdjük vagy befejezzük, az tényleg lehet, hogy nem tíz, lehet, hogy húsz év, mert kapacitás nincs rá. Jelenleg a magyar építőipar nem győzi, az akárkihez tartozó vagy kötődő vagy köthető cégek sem győzik az utak felújítását, akkora igény van rá, és annyi forrás is van rá. Korábban nem tudtunk forrást találni rá. Hazai forrásból fejlesztünk utakat, és nem 400-at, hanem jövőre több mint 1000 kilométer út lesz felújítva nem a „Modern falvak”, hanem a „Magyar falu” programban.

Szóba hozta itt a vasúti fejlesztéseket. A Budapest-Belgrád vasútvonallal jönnek rendszeresen az önök képviselői, megértem, mert irritáló lehet egy ekkora fejlesztés, egy gyorsvasút, ami összeköt több kikötőt délről észak irányába. Ez egy nem személyszállításra alapozott fejlesztés. Ez az egyik legfontosabb Magyarországon átmenő uniós korridor, a 150-es vasútvonal. Hogy ennek a felújítása bűn lenne, vagy éppen azt mondják, hogy ez egy ostobaság, miközben 10 millió tonnányi áru fog oda-vissza közlekedni a pireuszi kikötő és Rotterdam, Hamburg irányába vagy akár Közép-Európa vagy más térség irányába észak-dél összekötésében. És ennek a tonnára számított bevétele óriási lesz.

Elhangzott még korábban, egy vagy másfél évvel ezelőtt, talán pont Volner János képviselő úr mondta, hogy 2400 év alatt fog megtérülni. Igen, ha személyszállításra épülne ez a vasút vagy lenne felújítva, akkor soha meg nem térülne, Jézus Krisztus még harmadszor is eljöhetne, akkor sem fog megtérülni. Tehát nem lesz ilyen lehetőség egyébként előttünk, hogy eddig kelljen várni erre, mert nem a személyszállításra alapozza a kormányzat ezt a fejlesztést, és szerintem annak inkább örülni kellene, hogy Európa, Közép-Európa egyik legkomolyabb vasútfejlesztése Magyarország egyébként leszakadó térségeit fogja átszelni. Nem igaz, hogy nem törődik éppen ez a kormány a leszakadó térségek vasúti közlekedésének fejlesztésével.

Amit felsoroltam a vasúti fejlesztési felsorolásban, annak fele hátrányos helyzetű térségen megy keresztül, tehát nem is értettem, képviselő úr miért mondta azt, hogy nem törődünk ezzel, és nem kapnak ilyenfajta fejlesztést, de tény a Baross Gábor-i vasútmodell sok ok miatt megszűnt a múltban; ha csak Trianont emlegetjük, már akkor látjuk, hogy nincs Magyarországnak körvasútrendszere, ennek a hiánya egyébként a mai napig nagyon nagy kárt okoz a magyar tömegközlekedésnek és teherszállításnak.

És zárszóként, hogy értsük egymást, azt lehet összehasonlítani, még egyszer mondom Csárdi képviselő úrnak, almát az almával, körtét a körtével. Tehát amikor jönnek azzal, hogy Budapest milyen sanyarú sorsú város mint főváros, meg a kerületei, azzal jönnek, hogy nem kap elég finanszírozást, még egyszer mondom, működött ez a főváros az elmúlt kilenc esztendőben Tarlós István alatt is. Ha akarja működtetni jól az önök jelöltje, a főváros új főpolgármestere, akkor fogja tudni működtetni. Éppen azért nem értem azt a felvetést, hogy mi büntetni akarjuk. Gréczy képviselő úr, mi tudomásul vettük, hogy Budapestet elbuktuk. Ez persze, hogy fáj, önnek is fájt az eddigi, 2006 óta minden választást elvesztettek, önöknek is fájt, ezt meg tudom érteni. Most mi szagoljuk ezt a leszakított virágot.

(21.50)

De hát döntöttek a fővárosiak, tudomásul vesszük, és segítjük mindenben egyébként a főváros lakóit, hiszen tudjuk jól, hogy nem csak baloldali vagy éppen ennek a fantasztikus összefogásnak a támogatói élnek Budapesten és a többi elvesztett megyei jogú városban, a 23-ból 10-ben. Tisztában vagyunk azzal, hogy mi a dolgunk, segíteni fogjuk a magyar városokat, köztük Budapest fővárost is. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  229 - 233  Következő    Ülésnap adatai