Készült: 2024.03.29.13:17:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap (2018.06.28.), 6. felszólalás
Felszólaló Szilágyi György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:09


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Hadházy képviselőtársam a gazdasági stabilitásról beszélt az előző felszólalásában. Ennek a gazdasági stabilitásnak lehetünk tanúi, amikor a több százezer külföldre vándorolt fiatalról beszélünk, vagy amikor az euró árfolyamára gondolunk jelen pillanatban.Tisztelt Képviselőtársaim! Mi már a nemzeti együttműködés rendszerének vívmányaként tekinthetünk arra a gyakorlatra, hogy a kormány a törvényben meghatározott időponthoz, a tárgyévet megelőző október 31-éhez képest jelentősen korábban nyújtja be a költségvetésitörvény-javaslatot a tisztelt Ház elé. Hamar munka ritkán jó  tartja a közmondás -, sajnos igaz ez a 2019. évi költségvetésitörvény-javaslatra is. A tárcák és a hozzájuk tartozó reszortok jelentősen átalakultak, ami a korábbi évek költségvetésének szerkezetét jelentősen megváltoztatta. Ennek ellenére a kormány sebtében összedobta a költségvetés tervezetét, amiről az áttanulmányozása alapján egyértelműen megállapítható, hogy egyetlen dologban következetes, az állami apparátusra fordított kiadások aránytalan növelésében.

Évek óta látjuk, hogy az állam által saját magára költött adóforintok aránya a többi állami feladatra fordított erőforrásokhoz képest jelentősen növekszik. Ez a tendencia azért ellentmondásos, mert a kormány sorozatosan a bürokrácia csökkentéséről, az állam leépítéséről beszél.

A korábbi években a háttérintézmények száma drasztikusan csökkentésre került, azonban ennek ellenére a működés nem lett olcsóbb, sőt amint az a jelenlegi tervezetből is látszik, ismét drágábban kívánja működtetni apparátusát az állam, mint akár csak a megelőző évben.

Szomorú hozadéka azonban ennek a képmutató látványkormányzásnak, hogy a megszüntetett háttérintézmények feladatai gazdátlanul hányódnak a bürokrácia útvesztőiben, és az egyes ügyek elintézési ideje jelentősen meghosszabbodott. A magyar emberek az államtól sokkal drágábban kapnak sokkal rosszabb szolgáltatást. Ez egyértelműen a kormányzóképesség hiányát jelzi. Az aránytalan feladattól független költségnövelésre csak egyetlen példát szeretnék most kiragadni, ami jól mutatja a kormányzat valódi szándékát és törekvéseit.

Az Állami Számvevőszék feladatait törvény határozza meg. Azok lényegében nem változtak, sőt az intézmények számának csökkenésével még csökkentek is. Ennek ellenére a Számvevőszék költségvetése a 2010. évről a 2019. évre szinte megduplázódott, 6,6 milliárd forintról 11,1 milliárd forintra nőtt, amelyen belül a személyi jellegű kiadások 5,6 milliárd forintról 9,5 milliárd forintra nőttek úgy, hogy a bért terhelő adók és járulékok ugyanezen időszakban csökkentek.

A költségvetés növekedése látványosan 2018. évről 2019. évre tapasztalható, mintegy 19 százalékos. Kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy a kormány így igyekszik meghálálni a hűséges vazallusai szolgálatait, mivel semmi más egyéb ok nem indokolja ezt a drasztikus növekedést. A költségvetési javaslat jól tükrözi a kormány valódi törekvéseit, egyértelműen tetten érhetők benne azok az autokratikus tendenciák, amelyek az ország irányításában tapasztalhatók. Ezek az autokratikus elemek nem szakmai megfontoláson, nem valós társadalmi igényen alapulnak, hanem egyetlen ember, a miniszterelnök személyes akaratából fakadnak.

Jól példázza ezt a jelenséget a sportfinanszírozás szerkezete és a sporttal kapcsolatos állami propaganda. A szavak szintjén a kormány a szívén viseli az ifjúság egészséges nevelését és testi fejlesztését. Ennek érdekében bevezette a mindennapos testnevelést, amit a Jobbik Magyarországért Mozgalom is üdvözölt és támogatott, azonban a szükséges anyagi és infrastrukturális feltételeket nem biztosította. A tornatermekre és tanuszodákra fordítandó évi szűk 3 milliárd forint az írott malaszt szintjére süllyeszti az aktív életre nevelés koncepcióját.

(8.20)

Az erre a célra szánt összeg mit sem emelkedett az elmúlt évek során, holott a sport egészére szánt költségvetési források mértéke folyamatosan és jelentősen emelkedett. A sport a társadalomban igen fontos szerepet tölt be mind az egyének, mind a kisebb és nagyobb közösségek szintjén. A különféle sportcélok elérése nemcsak a fizikai teljesítményeken és a beruházásokon múlik, hanem az emberek hozzáállásán, a sport társadalmi elfogadottságán és támogatottságán. A sport népszerűsítése tehát olyan cél, amely a tervezett csekélyke 25 millió forintos előirányzatnál lényegesen többet érdemel. A sport általános egészségre és jólétre gyakorolt hatása köztudomású tény, azonban ennek ellenére Magyarország az egyik legelhízottabb, legpasszívabb és leginkább betegségre hajlamos lakossággal bír egész Európában. Mára ott tartunk, hogy a világon a negyedik, Európában pedig a legelsők vagyunk a lakosság elhízását illetően. Az aktív életmód társadalmi szintű elterjesztéséhez természetesen az ismeretterjesztő kiadványoknál és reklámkampányoknál jóval több kell, de a társadalmi tudatformálásra mindenképpen szükség van. Ezért kívánom megemelni a sport népszerűsítésére fordítható összeget, amire módosító javaslatot is benyújtottunk. Minden évben benyújtjuk ezt a módosító javaslatot, és önök minden évben leszavazzák és nem fogadják el.

A társadalmi szintű szemléletformálás pedig nem azonosítható a versenysporttal, amit a kormány a korábbi évekhez hasonlóan igen bőkezűen kíván támogatni a 2019-es esztendőben is. A versenysport ma kevesek kiváltsága, úgy is fogalmazhatnánk, hogy úri hobbi, amit minden magyar adófizető verejtékes munkával összeszedett adóforintjából finanszíroz az állam. A miniszterelnök hobbija a labdarúgás, amelynek a teljesítménye sajnos évről évre siralmasabb, sőt már egyenesen szégyenteljes, mégis nyertese a költségvetésnek. A Magyar Labdarúgó-szövetség 2018. évi 5,2 milliárdos támogatása 2019-ben 7,1 milliárdra nő. Ez a növekedés 36,5 százalékos növekedés. Tisztelt Képviselőtársaim! Ehhez fogható látványos fejlődést csak Mészáros Lőrinc gazdasági zsenije volt képes produkálni.

A versenysport előnyben részesítése a tömegsporttal szemben látványos. Ehhez csak pár arányszámot szeretnék megvillantani. A Nemzeti Olimpiai Központ beruházástámogatása 2 milliárd forint működési és 88,7 milliárd forint beruházási kiadás a Miniszterelnökség fejezetén belül, szemben a nem olimpiai sportágakra összesen szánt 0,37 milliárd forintos működési támogatással. Az arány 243-szoros a profi sport javára. A Hungaroring Sport Zrt. támogatása 13,5 milliárd forint az innovációs tárca fejezetében, szemben a szabadidősport 0,52 milliárdos támogatásával. Az arány 26-szoros a profi sport javára. A Maccabi játékok sportinfrastruktúra-fejlesztése 0,19 milliárd működési támogatás és 14,4 milliárd beruházási támogatás az EMMI fejezetén belül, szemben a diák- és hallgatói sport támogatására szánt 0,54 milliárd forinttal. Az arány 28-szoros, és ez csak néhány példa volt.

A számok tükrében a helyzet egyenesen elkeserítő. A sportfinanszírozás mértéke a költségvetés egészén belül nő, de a sportfinanszírozáson belül a magyar embereket ténylegesen érintő, az életüket jó irányba befolyásoló, az egészségüket megőrző tevékenységek, illetve célok támogatása eltörpül a látványberuházások mellett. A profi labdarúgásba a kormány továbbra is számolatlanul ontja az adóforintokat, annak ellenére, hogy az elmúlt évek eredményei, már amennyiben ezt a szót lehet alkalmazni a labdarúgás területén, semmiféle támogatást nem indokolnak, sőt a társadalmi érdeklődés csökkenése kézzelfogható és szabad szemmel is jól látható.

Egy másik téma, amit minden évben behozunk a Ház elé, és amely az önök részéről egyik évben sem élvez támogatást: a népességfogyás az egyik legégetőbb problémája hazánknak. A népességfogyás megállításának érdekében minden segítséget meg kell adnunk a gyermeket vállalni akaró párok részére. Azoknak a pároknak is, akik szeretnének gyermeket, de különböző okokból természetes úton nem sikerül nekik a gyermekáldás. Ezeknek a pároknak sok évi különböző alternatív egészségügyi próbálkozások és beavatkozások után az utolsó reményük az IVF-program, köznyelven lombikbébiprogram.

A kormány az elmúlt időszakban egyébként több pozitív változtatást hajtott végre a program finanszírozásában, ezt nem szabad elvitatni, de egy területével nem foglalkozott, és ez sok párnak akadályt jelent, hogy részt tudjon venni a programban, és teljesüljön legfőbb vágya, hogy gyermeke lehessen. Ez az akadály az önrész, hiszen alkalmanként egy-egy párnak 300-400 ezer forintos önrészt kell tudni előteremteni ahhoz, hogy megvegye a különböző gyógyszereket és injekciókat az állami támogatáson kívül. Mi éppen ezért szeretnénk megemelni az IVF-program támogatását, és létrehozni egy olyan alapot, amely alapnál ezek a párok pályázhatnának erre az önrészre, és ezzel is segíthetnénk azt, hogy minél több párnak lehessen gyermeke. Én arra kérem önöket, mivel ez egy olyan fontos része a magyar valóságnak, hogy támogassák ezt a módosító javaslatot.

Összefoglalva megállapítható, hogy a 2019. évi költségvetési javaslat hű maradt a korábbi évek Fidesz-kormányzásához, a kommunikációs és látványkormányzás finanszírozása történik valós teljesítmény és eredmények nélkül. A sport területén ugyanez a jelenség tükröződik, ahol a látványos elemekre számolatlanul költi a pénzt a kormány, ami mellett az emberek életét pozitív irányban befolyásoló tevékenység és célok támogatása eltörpül. Ezen aránytalanságok és igazságtalanságok csökkentése érdekében nyújtottam be módosító javaslataimat a sport finanszírozásával kapcsolatban és mással kapcsolatban is. Kérem, hogy ezeket a módosító javaslatokat fontolják meg és támogassák. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai