Készült: 2024.03.29.07:47:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

146. ülésnap (2008.05.14.), 34. felszólalás
Felszólaló Boldvai László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:14


Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BOLDVAI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Állami Számvevőszék az Országgyűlés pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerve, évente beszámol előző évi tevékenységéről. A jelentést több országgyűlési bizottság napirendre tűzi, és azt a plenáris ülés is minden évben megtárgyalja. A szocialista frakció a jelentést elfogadásra javasolja, s egyben köszönetet mond az elmúlt időszakban végzett munkáért.

Az Állami Számvevőszék a 2007-ben is jóváhagyott, az Országgyűlés költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottsága által megtárgyalt ellenőrzési tervben foglaltak szerint végezte tevékenységét. Az ellenőrzési tervben 80 téma szerepelt, amely év közben négy vizsgálattal kiegészült, három feladat pedig törlésre került.

Az Állami Számvevőszék előző évben tett javaslatai kapcsán képviselőtársaim figyelmébe szeretném ajánlani, hogy az Országgyűlés előtt van az a törvényjavaslat-csomag, amely érvényesíti a Számvevőszék "A közpénzügyek szabályozásának tézisei" című összeállításában megfogalmazott kritériumok egy részét, továbbá az államháztartáson kívülre juttatott támogatások fokozottabb átláthatóságának megteremtése érdekében az Országgyűlés elfogadta a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvényt, amely a fejlesztési támogatások odaítéléséről és felhasználásáról döntő intézményrendszer átlátható működését célozza azzal a jogos igénnyel, hogy - idézem - "a közpénzekből származó források felhasználásával és befektetésével megvalósuló fejlesztések ügye jogi-politikai védelmet kapjon a pártpolitikai vitáktól, illetve a kormányzati ciklusváltásoktól egyaránt". Ezzel összhangban a kormány megalkotta azt a rendeletet, amelyben hasznosította a számvevőszéki ellenőrzési megállapításokat is.

Az Állami Számvevőszék az előző időszakra szóló stratégiájában meghatározott feladatait teljesítette, ezeket teljessé tette a zárszámadási ellenőrzésekkel.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 2008. évi költségvetési törvényjavaslatban szereplő hiány betartható, a törvényjavaslat a tervezett makrogazdasági tendenciák teljesülése mellett végrehajthatónak látszik. A központi költségvetés adósságának növekedése 2006-ig folyamatos volt, ebben az időszakban a növekedés üteme 9 és 15 százalék között volt, addig 2007-re ez 6 százalékra csökkent, köszönhetően többek közt annak, hogy a társadalombiztosítási alapok 2007-ben nemhogy már nem mutattak hiányt, hanem többlettel zárták az évet.

Az Állami Számvevőszék megállapítása alapján a helyi önkormányzatok rendszere megérett a reformra, mert ott egyre nagyobb mértékben összpontosulnak a magyar államháztartás fiskális kockázatai, felgyorsult ugyanis a szektor eladósodása. Az önkormányzati alrendszer bevétele-kiadása az elmúlt négy évben emelkedett, a 2006. évi konszolidált bevétele-kiadása a 2002. évinél körülbelül 50 százalékkal magasabb, könyvviteli mérleg szerinti vagyonuk a 2002. évihez viszonyítva 60 százalékkal nőtt, amely növekedést a beruházások, felújítások eredményezték.

A költségvetési egyensúlyt javító önkormányzati intézkedések következtében növekedtek az emelkedő összegű hitelfelvételekből eredő visszafizetési kötelezettségek. A jelentés felhívja a figyelmet arra, hogy dinamikusan nőnek az önkormányzatok rövid és hosszú lejáratú hitelfelvételek miatti kötelezettségei. A hosszú távú kötelezettségek év végi állománya a múlt esztendőben 46,7 százalékkal nőtt. Az önkormányzatok döntően a kötvénykibocsátást részesítették előnyben. A kötvényállomány 2006. év végéhez képest 2007 végére több mint 187 milliárd forinttal nőtt, 24 milliárdról 211 milliárd forintra.

A normatív állami hozzájárulás jogcímein belül a feladatok részletezettebbé váltak, és külön fajlagos hozzájárulást rendeltek hozzájuk. A közoktatás-finanszírozás támogatási rendszerének változása - összhangban a közoktatási törvényben meghatározottakkal - felmenő rendszerben a közoktatás racionálisabb megszervezésére ösztönzött. A szociális törvény módosításával pedig prioritást kapott a szociális ellátásokban a rászorultság elvének az érvényesülése. A fejlesztési támogatások meghatározó elemét a vizsgált időszakban továbbra is a címzett és céltámogatások jelentették, azonban az Európai Unió által nyújtott támogatások bővülésével folyamatosan csökkent ezen támogatások nagyságrendje.

A fejlesztési célú költségvetési támogatások döntéshozatala átrendeződött, a különböző szintű fejlesztési célú támogatások döntési jogköre régiós szintre koncentrálódott, amely segítette a fejlesztési célok összehangolását, fokozta a források felhasználásnak hatékonyságát. A címzett és céltámogatások felhasználása a vizsgált beruházásoknál eredményes volt, mert a beruházási célok megvalósultak, és a létesítményeket a támogatott célnak megfelelően használják. A beruházások az érintett települések, térségek közmű-, valamint egészségügyi, oktatási, kulturális, infrastruktúra-ellátottságának bővülését és színvonaljavulását eredményezték.

Az uniós források, támogatások szabályszerű felhasználása a felzárkózás, a reálkonvergencia szempontjából fontos. Az uniós támogatások kezelésének intézményrendszere kiépült, a projektek előkészítése és megvalósítása az utóbbi időben rendezett. Az Állami Számvevőszék megállapítása alapján nagyobb gondot kell fordítani a kifizetési és a monitoringtevékenységre, hogy jobban kihasználhassuk az európai forrásokat, támogatásokat.

A Számvevőszék második alkalommal készítette el az európai uniós támogatások felhasználásnak ellenőrzéséről szóló tájékoztatót, amely elemzi Magyarország támogatásfelhasználását. Eszerint a 2004-ben csatlakozott új tagországok között a strukturális alapok kifizetései esetében 37 százalékos értékkel az élmezőnyben helyezkedünk el.

Tisztelt Képviselőtársaim! A gyakorlatnak megfelelően az Állami Számvevőszék a 2007. évben is figyelemmel kísérte az általuk megtett korrekciós módosításokkal kapcsolatos intézkedéseket. Szeretném képviselőtársaim figyelmébe ajánlani, hogy a javaslatok szinte minden esetben pozitív fogadtatásra találtak. Kormányzati szinten a javaslatok 87 százaléka megvalósult vagy megvalósulásuk folyamatban van. 2006-ról 2007-re tovább növekedett a célszerűséget, a hatékonyságot, az eredményességet javító intézkedésekre tett javaslatok aránya, csökkent azonban az elszámolási, finanszírozási és nyilvántartási rendszerek korszerűsítését célzó javaslatok száma.

(11.10)

Az Állami Számvevőszék elnöke látta el a 2004 és 2007 közötti időszakban a legfőbb ellenőrző intézmények nemzetközi szervezete kormányzótanácsának elnöki feladatát. Erre az időszakra esett az Intosai 2005-2010-re szóló stratégiai tervének gyakorlati beindítása és megvalósításának első szakasza. Az Állami Számvevőszék elnöke számos fontos és protokolláris eseményen képviselte az Intosai-közösséget. Az elvégzett színvonalas és hasznos elnöki munkát ezúton szeretném a szocialista frakció nevében megköszönni dr. Kovács Árpád elnök úrnak.

A jelentés részletesen kiterjed az ellenőrzésekből adódó tapasztalatokra, és figyelmeztet a tapasztalatok gyakorlati megvalósulásának hasznosságára is. Az Állami Számvevőszék a vizsgálatokból következtetéseket világít meg, és szakmailag a legmegfelelőbb javaslatokat teszi. Hangsúlyozom, hogy a kormányzati szervek a megtett javaslatokat maximálisan igyekeznek figyelembe venni és alkalmazni azokat. Az esetlegesen felmerült hibákat, hiányosságokat szinte azonnali hatállyal próbálják javítani, korrigálni.

Végül engedjék meg, hogy köszönetet mondjak az Állami Számvevőszék dolgozóinak teljes körű és precíz munkájukért. Teljesítményük példamutató, amelyet nemcsak a gazdálkodásra, hanem a gazdálkodásuk szabályszerűségére is értek.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai