Felszólalás adatai
243. ülésnap (2012.11.28.), 138-142. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Apáti István (Jobbik) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 15:13 |
Felszólalások: Előző 138 - 142 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ennek a törvénynek van egy szakmai és van egy politikai része is. A szakmai részében kétségtelenül vannak előremutató szabályok. A teljesség igénye nélkül hadd emeljek ki egyet, például a közös környezetvédelmi program megalkotásának lehetősége, mert mind környezetvédelmi, mind egyéb programok megalkotásától főleg a kisebb önkormányzatok már szenvedtek hosszú évek alatt. Mindannyian jól tudjuk, hogy sok esetben, pláne egy kistelepülésen az ilyen és ehhez hasonló programokat legfeljebb az íróasztalfióknak meg a szekrényeknek állították elő, és legfeljebb, hogyha pályáztak, akkor volt szükség ennek a bemutatására, egyébként semmilyen gyakorlati hasznot a település számára nem hozott. Egy szükséges rossz volt, amelyet el kellett végezni, amelyért szankció járt adott esetben, és kénytelen-kelletlen túlestek rajta ezek a települések, már akik meg tudták fizetni például egy környezetvédelmi program megalkotásának a sokszor igen-igen borsos költségeit.
Éppen ezért én személy szerint nagyon örülök annak, hogy közös környezetvédelmi programok megalkotására is lehetőséget biztosítanak, mert ezáltal egy összefogást erősítenek, egy összefogás lehetőségét teremtik meg, és a rossz anyagi helyzetben lévő, alacsony helyiadó-bevétellel rendelkező kistelepülésekről legalább ennyi teher lemegy azáltal, hogy közösen, többen összefogva is megalkothatnak ilyen programot, és nem kötelesek egyenként megalkotni, aminek egyébként gyakorlati jelentősége és haszna nincs is.
Az adó- és értékbizonyítvány határidejének módosításával azonban már óvatosabb lennék. Úgy gondolom, hogy itt elkel majd némi módosítás, ugyanis 8 napra lerövidíteni ennek a határidejét legalábbis kockázatos. Gondoljunk csak például egy hagyatéki eljárásra, ahol azért nem mindig ilyen egyszerű ezt betartani. Ráadásul ez abszolút nem politikai kérdés, tehát semmi probléma nem származik abból, hogyha mondjuk, ezt a határidőt megnöveljük.
De szeretnék rátérni itt a már eléggé jó hangulatúvá váló vitának a politikai részére, és azért legalább két dologra felhívnám az önök szíves figyelmét.
Egyrészt menjünk vissza a kályhához, nézzük meg, hogy honnan ered ez a probléma, ami a járási hivatalvezetők kinevezése, politikai komisszárok vagy nem politikai kinevezettek kérdésköréhez is szervesen kapcsolódik.
De még mielőtt ebbe belekezdenék, a költségvetési hatékonyságára szeretném ráirányítani a figyelmüket, ugyanis többszöri kérésünk ellenére sem voltak hajlandóak megválaszolni sem a Közigazgatási Minisztérium, sem más minisztériumok részéről azt a kérdést, hogy mennyivel lesz ez a rendszer olcsóbb. Az, hogy hatékony lesz-e vagy sem, valóban várjuk meg a tapasztalatokat, várjuk meg, hogy mi lesz ezzel a gyakorlatban. Mindenesetre a megyei kormányhivatalok működése kapcsán hozzám nemcsak jó és pozitív visszajelzések jutnak el, hanem akár átlagemberek, akár vállalkozók részéről továbbra is eljutnak olyan nyugtalanító hírek, hogy semmi nem változott, vagy csak nagyon kevés, pályázataikhoz, mindennapi működésükhöz nem kapnak elég segítséget, bürokratikus a rendszer. Nem az ügyintézők hozzáállására, mentalitására panaszkodnak, csak egész egyszerűen úgy gondolják, hogy még mindig nem lett egyszerűbb és még mindig nem lett rövidebb, például egy pályázat benyújtásának a körülményei, egy engedélyeztetési eljárás és ehhez hasonló eljárástípusok.
Tehát az, hogy mennyire hatékony, még az is véleményes. A járási hivatalok szintjén várjuk meg, a megyei kormányhivatalok szintjén még igencsak kétséges, hogy mennyire válik be ez a rendszer.
Viszont arra nem válaszoltak, hogy ez mennyivel lesz olcsóbb, mennyivel lesz költségvetési értelemben hatékonyabb, költségtakarékosabb. Továbbra is tartom azt a véleményemet, hogy a mai közigazgatási rendszerben alapvetően két módon tudunk vagy tudnak önök reális eséllyel megtakarításokat elérni. Az egyik, hogyha szükségtelenné vált vagy önök által szükségtelennek minősített épületek fenntartásáról a továbbiakban nem kell gondoskodni, nem kell fizetni az épület fűtés-, víz-, világításköltségét, nem kell fizetni az épület rezsiköltségeit, ezt be lehet zárni, adott esetben egy értékesítéssel egy egyszeri bevételhez is lehet jutni, vagy ha más módon hasznosítják, akkor olyan módon esetleg lehet takarékosabbá tenni. Vagy - és itt a nagy kérdés - hogyha embereket küldünk el, köztisztviselő kollégákat küldünk el a közigazgatásból. Bár megjegyzem, ez is csak a tárgyévet követő évben hozhat némi megtakarítást, mert ki kell fizetni ebben az esetben a dolgozók felmentési időre járó illetményét, végkielégítését, és a következő évben hozhat ez érdemi megtakarítást, ha nem vesznek fel a kirúgott dolgozók helyére új köztisztviselőket.
Erre vonatkozólag önök a legjobb tudomásom szerint semmilyen hatástanulmányt, semmilyen számítást, előzetes tervet nem tettek le az asztalra. Nem tették világossá, hogy az épületek fenntartásán mennyit lehet megtakarítani. Nem tették világossá és egyértelművé, hogy hány köztisztviselő kollégát óhajtanak elküldeni akár megyei, akár járási szintről.
És megint csak kérdezek, mivel önök teljes bizonytalanságban tartanak minket. Nem kezdek el vádaskodni, nem kezdek el olcsó politikai frázisokat pufogtatni, nem akarok a demagógia ingoványos talajára lépni, hogy többezres vagy több tízezres létszámokat jelöljek meg, és ezáltal félelmet, bizonytalanságot keltsek köztisztviselő kollégákban, de a kollégák között megvan ez a félelem, megvan ez a bizonytalanságérzés.
Jól tudom, tudnék mondani egyébként településnevet is, ahol a jegyző kolléga most azzal a lelkiismereti problémával kezdett el küszködni, hogy jövő tavaszig, nyárig hány köztisztviselőjének, hány hivatali dolgozójának kell megmondani azt, hogy a munkahelye megszűnik, és aztán mehetnek Isten hírével. Többségében negyven-, ötvenvalahány éves korukra majd kereshetnek az országnak munkahelyekben nem éppen bővelkedő részén új állást, ha tudnak, vagy esetleg mehetnek ők is külföldre, vagy ehetik a munkanélküliek keserű kenyerét. Jó lenne tehát tisztázni, hogy hány munkahely, hány köztisztviselői álláshely, hány státus megszűnésével járhat ez az átalakítás, mert pénzügyi értelemben megtakarítást csak az előbb említett két módon lehet elérni. Jó lenne, hogyha erre egyszer végre egyértelmű választ adnának.
Ami pedig itt a várható politikai kinevezések tárgykörét érinti, itt nem új keletű a probléma, egészen 2010 késő tavaszáig, kora nyaráig kell visszamennünk, amikor is - egyébként nagyon helyesen és a Jobbik programjával is egyező módon - felére csökkentették - csökkentettük, a Jobbik is megszavazta - az országgyűlési képviselők létszámát. Valóban felesleges 386 országgyűlési képviselőt fenntartani a jövőben, bőven elég annak közel fele is. Viszont ez átrendeződést idéz elő, jelen esetben elsősorban a Fidesz-KDNP köreiben is, hiszen innentől kezdve tarthatatlan az a helyzet, hogy adott pártok, de most vonatkoztassunk el a Fidesztől meg a KDNP-től, beszélhetek itt bármelyik majdani kormányzópártról is, tarthatatlan az a helyzet, hogy a pártok erős emberei több tisztséget is lefoglalnak, több tisztséget is élveznek, és ebből kifolyólag óriási jövedelmeket vesznek fel. Éppen ezért a parlament megfeleződése, a helyi önkormányzatban a képviselő-testületek létszámának csökkentése miatt szükségessé vált, hogy ezeket úgymond jobban szétosszák egymás között, tehát magyarán mondva, a tortához többen is hozzáférjenek.
Ha Veszprém megyében valóban ez a helyzet, hogy nem lesz jellemző a politikai kinevezés, akkor annak én nagyon örülök. Akkor jelzem, hogy Veszprém megye követendő példa, ahol valóban korábbi jegyzőket, aljegyzőket, kistérségi társulási munkaszervezet-vezetőket neveznek ki, én ezt nagyon üdvözölöm, és úgy látom, hogy Kovács Zoltán képviselő úrhoz kell fordulni ez ügyben jó tanácsért, mert ha tényleg ez lesz az irányvonal, akkor azt érdemes lesz követni, és akkor önök is egy csomó politikai támadást meg fognak tudni spórolni.
Ugyanakkor nem vagyok ennyire optimista például Szabolcs megye néhány választókerületét vagy járási hivatalát illetően. Mivel nincsenek itt vagy nincs itt egy-két olyan személy, akiről beszélni szeretnék, nem fogom őket megnevezni, vagyok annyira lovagias és úriember, hogy nem fogok olyanokat támadni, akik itt a jelenlét hiánya miatt nem tudják megvédeni magukat, de vannak bizonyos képviselők felkészültsége, szakmai gyakorlata kapcsán igen erős kérdőjelek bennem.
(15.20)
Ettől ők önmagukban nem rossz emberek, csak egész egyszerűen lehet, hogy az adott területhez, a közigazgatáshoz nem értenek, mert nem ebben töltötték az életüket.
Azt még el tudom fogadni, hogy egy polgármesternek a polgármesteri tisztsége ellátása során keletkeztek olyan közigazgatási tapasztalatai, van olyan közigazgatási gyakorlata, ami esetleg őt járási hivatalvezetőnek alkalmassá teszi. Viszont úgy gondolom, hogy egy országgyűlési képviselőnek - teljesen mindegy, hogy hány ciklust visz végig - nem feltétlenül sem veleszületett, sem szerzett tulajdonsága az, hogy ilyen mértékű közigazgatási ismeretekre tegyen szert. Persze az is egy megoldás - ennek is látom a lakókörnyezetemben esélyét -, hogy majd a járási hivatalvezető-helyettesek fogják végezni a tényleges és érdemi munkát, akik valóban gyakorlott szakemberek, és akik személyükben, karakterükben is olyan tulajdonságokat hordoznak magukban, hogy ők fogják majd végezni az érdemi munkát.
Ugyanakkor azt legalábbis meggondolandónak tartom, hogy rögtön tizennyolcszoros szorzókkal kínáljuk meg a járási hivatalvezetőket. Tőlem aztán igazán távol áll, hogy bárkinek a vagyoni helyzetében meg a zsebében turkáljak, de azért - pláne az ország északi és keleti fertályán, ahol óriási a munkanélküliség, és ahol az emberek alapvető megélhetési, szó szerint biológiai létfenntartási problémákkal küszködnek, és egyetlen árva munkahelyet nem tudnak találni, s ha találnak, akkor nagyon keveset keresnek - ha a valamivel csökkentett országgyűlési képviselői javadalom mellé adott esetben még tizennyolcszoros szorzót veszünk is alapul a 38 650 forintos illetményalaphoz képest, akkor egy közel 700 ezer forintos fizetéssel még jobban kibéleljük ezeket az országgyűlési képviselőket.
Tehát ideje lenne már a 2014-es választásokat is megelőzően annak, hogy önmérsékletet tanúsítson a politika, önmérsékletet tanúsítson a jelenlegi kormányzópárt, mert ez a fizetés egy országgyűlési képviselői fizetés megtartása mellett szemérmetlen, adott esetben közel lesz a 2 millió forinthoz ezeknek az országgyűlési képviselő járási hivatalvezetőknek a javadalmazása.
Ha ezen önök hajlandóak változtatni, akkor nézzék meg, és akkor osszanak-szorozzanak, vagy adják össze ezeket a számokat. Ha ez nem így van, én annak örülök, ezek olyan kérdések, tisztelt képviselőtársaim, hogy annak örülnék, ha jó nagyot tévednék. Ha pedig az országgyűlési képviselő járási hivatalvezető lesz, akkor adott esetben döntse el, hogy honnan veszi fel a fizetését, melyik fizetést veszi fel, és melyik fizetésre nem tart igényt. Időbeli, fizikai, emberi képtelenség, hogy két ilyen munkakört párhuzamosan el lehessen látni. Valaki vagy járási hivatalvezető, vagy országgyűlési képviselő; az összeférhetetlenségi körbe ugyanakkor nem tették be a tisztségek egyidejű betöltése kapcsán az országgyűlési képviselő és a járási hivatalvezető összeférhetetlenségét.
És akkor most visszakanyarodnék az előbbi gondolatmenetemhez: felére csökkentett parlament, több kormánypárti képviselőnek kell a képzeletbeli tortához hozzáférni, és pontosan ezért nem tették ezt összeférhetetlenné. Önök is tudják, hogy komoly igazság van abban, amit elmondtam a tisztségek együttes ellátásának képtelensége kapcsán, csak hát nyilván minden szentnek maga felé hajlik a keze, főleg, ha el van törve - szól ugye a szép régi mondás -, és úgy magukkal szemben kicsit mindig elnézőek. Szeretnek az emberek zsebében kotorászni, szeretik újabb akciótervnek elkeresztelt megszorításokkal húzni a magyar emberek századik bőrét is, de amikor önökre kerül a sor - tisztelet a kivételnek -, akkor már kevésbé takarékosak, úgy gondolják, hogy ez önöknek jár; és nyilván ezt csak az vegye magára, akinek inge, akinek nem inge, az meg ne vegye magára ezeket a kritikus szavakat.
De a tizennyolcszoros szorzó, a tizenhatszoros szorzó a járási hivatalvezetőnek, a 618 ezer meg a 695 ezer forintos javadalom legalábbis túlzó, és persze ez az adható maximum. Értem én, nem akarom félremagyarázni, de nagyon kíváncsi leszek, hogy hány olyan járási hivatalvezető meg helyettese lesz, aki nem a maximumot fogja kapni. Nagyon kíváncsi leszek, hogy hányan fognak, mondjuk, nyolcszoros vagy tízes szorzókkal indulni, és majd csak érdemeik elismerését követően kapják meg a magasabb fizetést. Ha tévedek, akkor képes leszek gombot nyomni, felállni, és elmondani, hogy örülök annak, hogy mértéktartóak voltak, csak szeretném ezt előrebocsátani, hogy nagy veszélyben vannak, és egyébként talán munkamorál szempontjából sem túlságosan szerencsés, ha valaki rögtön az adható maximumot kapja, mert utána egyébként mennyire lesz motiválva a színvonalas munkavégzésben, vagy mennyire lesz érdekeltté téve. Ezen azért érdemes elgondolkodniuk.
Szóval, minden olyan esetben, ahol országgyűlési képviselőt fognak kinevezni járási hivatalvezetővé, azt a gyanút önök nem tudják lemosni magukról, hogy ezt azért teszik, mert azokat az embereiket, akik már nem férnek be az első kisebb parlamentbe, valahova el kell helyezni, valahol gondoskodni kell valamilyen formában róluk. Pláne, ha minél több ciklust húznak le országgyűlési képviselőként, és esetleg a polgári foglalkozásukat, vállalkozásukat szüneteltetik vagy megszüntették, annál nehezebb visszatalálni a civil szférába. Ez régi nagy problémája a politikának, csak nem érdemes ezt a választópolgárok előtt pufogtatni egy ilyen politika- és politikusellenes közhangulatban.
A család a legfontosabb - mondta ezt egy nagyszerű színész korábban -, a "család a legfontosabb" elve alapján gondoskodni kell ezekről a képviselőkről, hogy akár a nyugdíjazásukig valahogy sikeresen eljussanak, vagy egyéb módon biztosítsák az egzisztenciájukat, a megélhetésüket. Mert azért valljuk be őszintén, nagyon sokan az elmúlt 22 év politikai elitjéből nagyon komoly megélhetési problémák elé néznének, ha egyik napról a másikra saját vállalkozásból, saját gazdálkodásból meg egyéb módon kellene megélniük. Ez nem támadás, és most sem személyeskedek, csak hangosan gondolkodom, lehet velem vitatkozni. Nem kötelező velem egyetérteni, csak én azt próbálom most is önök felé közvetíteni, amit azok az emberek, akikkel nagy számban találkozom, gondolnak, mondanak, éreznek, és ráadásul ezekkel az emberekkel az én gondolkodásom nagyon sok esetben, nagyon sok ponton teljes mértékben meg is egyezik.
Hogy visszakanyarodjak egy gondolat erejéig - mert lassan sajnos lejár az időm -: a hivatalvezető-helyettesi munkakör ellátásának szabályai. Nagyon jól körbeírják egyébként, egészen az utolsó mondatig nincs is a megfogalmazással gond, hogy milyen végzettség, képzettség megléte esetén lehet valaki hivatalvezető-helyettes - ennek már azért úgy tényleg köze van a szakmához is -, és rögtön az egészet agyonverik, agyoncsapják azzal, amikor azt mondják, hogy "kivételesen indokolt esetben a hivatalvezető javaslatára egyéb felsőfokú végzettségű személy is kinevezhető hivatalvezető-helyettesnek". Ha van rossz a jogalkotásban, ha van bűn rossz dolog a törvényhozásban, az pontosan az, amikor megteremtjük a kivételes indokolt eset meg az egyéb esetek kategóriáját, hiszen ezzel gyakorlatilag teljesen tönkretesszük az azt megelőző, egyébként egész tetszetős és színvonalasnak látszó szabályozást. Az ilyen gumifogalmakat, amelyeket "ha akarom vemhes, ha nem akarom, nem vemhes" jelleggel lehet alkalmazni, ezt jó lenne...
ELNÖK: Hogy éljek a lehetőségemmel, akkor egy perccel meghosszabbítom a felszólalás idejét.
DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Nem kell, köszönöm szépen, elnök úr, de úgy látom, hogy még szükséges lesz gombot is nyomni, mert nem tudtam mindent elmondani.
ELNÖK: Akkor javaslom, hogy ismételt felszólalásra is jelentkezzen be.
DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Rendben, akkor maradjunk ennyiben, ismételt felszólalásra kérek majd lehetőséget.
Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)
Felszólalások: Előző 138 - 142 Következő Ülésnap adatai