Készült: 2024.04.19.22:04:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

135. ülésnap (2008.04.07.), 90. felszólalás
Felszólaló Kovács Kálmán (SZDSZ)
Beosztás környezetvédelmi és vízügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:26


Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS KÁLMÁN környezetvédelmi és vízügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm, képviselő úr. Azzal szeretném kezdeni, nagyon sokan tapasztalhatták, hogy Budapest levegőjének a minősége az év egyes időszakaiban kifejezetten rossz, közel van a szmoghelyzethez. Néha talán többen már szmogriadót is indokoltnak tartottak volna elrendelni. Ez nem új jelenség, évek óta dolgozik ezen közösen a környezetvédelmi tárca és Budapest vezetése. 2004-ben elfogadtunk egy olyan légszennyezés-csökkentési programot, amelynek az ipari légszennyezési csökkentési része döntő részben meg is valósult. Nyugodtan mondhatom, hogy ennek nagyon jól mérhető adatai jelennek meg a légszennyezési mutatókban. A közlekedési része elsősorban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kompetenciájába tartozik.

Ma azt mondhatjuk, hogy Budapesten és az országban általában véve a levegő minősége az európai összehasonlításban közepesnek minősíthető. Ennek ellenére vagy éppen ezért egyértelműen támogatjuk a főváros zöldzónarendszer kialakítására vonatkozó elképzeléseit. Ennek az a lényege - ahogy ön is mondta -, hogy kijelölnénk azokat a területeket, ahova csak bizonyos minőségű, a környezetet, a levegőt kevésbé szennyező járművek hajthatnak be. E zónák határát jelzőtáblák jeleznék a behajtási korlátozással. Elképzelésünk szerint a jelenlegi szituációban a gépkocsik rendszeres környezetvédelmi felülvizsgálatát igazoló plakett színe alapján lehetne behajtani. Két kategória van a mostani elképzelésben, az egyik a zöld, amely az Euro-2-es és a sárga, amely ennél rosszabb kategóriát jelezne, de előkészítés alatt van a módosítás újabb két kategória, az Euro-4-es és az annál is jobb minőség megjelölésére.

(15.10)

Hozzá szeretném tenni: igaz, hogy Berlinben, Kölnben vagy ahogy ön említette (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), Hannoverben bevezettek hasonló rendszert mintegy egy év alatt, de négy-hat éves előkészítéssel. Tudomásul kell venni, hogy ennek gazdasági és szakmai következményei vannak a szállítmányozásra, az ellátásra, és ezt mind figyelembe kell venni.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai