Készült: 2024.03.29.09:20:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

332. ülésnap (2013.12.03.),  1-6. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:34


Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Köszöntöm a jelen lévő képviselőket és mindazokat, akik figyelemmel kísérik munkánkat.

Az Országgyűlés őszi ülésszakának 34. ülésnapját megnyitom. Kérem a telefonáló képviselőket, hogy lehetőleg a folyosón telefonáljanak. (Csenget.) Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Tiba István és Z. Kárpát Dániel jegyzők lesznek segítségemre.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Tóbiás József képviselő úr, Magyar Szocialista Párt: "Aktuális kérdésekről" címmel. Öné a szó, képviselő úr.

TÓBIÁS JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Emlékeznek még bizonyára 2010 tavaszára: két hét alatt rend lesz, a rendőrök jó fizetséget fognak kapni a munkájukért - ilyen és ehhez hasonló hangzatos ígéretekkel győzött a Fidesz a választásokon. 2013 őszén, a kormányzati ciklus vége felé viszont itt az idő, hogy mindenki szembenézzen a rögvalósággal: a Fidesz becsapta a választókat. Orbán Viktor kormányának nemhogy két hét, hanem három és fél év is kevés volt érdemi eredmények felmutatására ezen a területen. Az országot járva, tisztelt képviselőtársaim, nap mint nap szembesülünk azzal, hogy a lakosság biztonságérzete drámaian romlott az elmúlt években. Az Orbán-kormány szemlátomást képtelen arra, hogy az ország minden szegletében egyenlő színvonalon biztosítsa polgárai számára a biztonsághoz való jogot.

Ezen a képen az sem változtat, hogy a 2013-as statisztikákra kívánnak hivatkozni, feltehetően diadalmas győzelmi jelentéseket fognak nekünk a viszonválaszban elmondani. Kérem önöket, hogy ne tegyék, hiszen ezek a jelentések hamar lelepleződnek. Ugyanis a kedvező számok mögött csupán azok a törvények állnak, amelyek következtében a bűncselekmények jelentős része már meg sem jelenik azokban a statisztikákban. Például az 50 ezer forint alatti értékre elkövetett lopásokat egyszerűen szabálysértéssé minősítették és kivették a bűnügyi statisztikából. Higgyék el, tisztelt képviselőtársaim, ha egy falusi embernek ellopják a biciklijét, az neki sok esetben a legnagyobb veszteség. Az bizony a szó köznapi értelmében mégiscsak bűncselekmény, bárhogy is farigcsálják a törvényeket a statisztikák szépítése érdekében.

De a valós képre leginkább a Legfőbb Ügyészség szeptemberben közzétett adatai mutatnak rá. Eszerint soha nem volt ilyen magas az eredménytelenül lezárt nyomozások száma, 2012-ben 274 ezer esetben maradt felderítetlen az elkövető személye. Ez 50 százalékkal több, mint az MSZP-kormány utolsó évében. Teljesen nyilvánvaló, hogy a belügyi vezetés úgymond totális centralizálása, a rendőrség szervezetének korszerűsítése helyett egy végletekig lefokozott centralizáció, az állomány ellenőrzése, a kreativitás, az önálló kezdeményezések csírájában elfojtása idejétmúlt parancsuralmi rendszert hozott az elmúlt három és fél évben. Ennek eredményeként, aki teheti, ma menekül a testülettől. A tömeges pályaelhagyás tényét még maga a miniszterelnök úr is elismerte, nem tagadta. Holott önöknek, a kétharmados parlamenti többségnek minden eszköze és lehetősége megvolt arra, hogy a magyar rendészetet érdemben, hatékonyan megreformálja, modernizálja.

Az évtizedes strukturális problémák megoldása helyett azonban a fideszes vezetők a saját elitgárdájuk megszervezésével voltak elfoglalva. Egyvalamit el kell ismernünk, az Orbán-kormány rendészetpolitikája tökéletesen illeszkedik a nemzeti együttműködés rendszerének társadalomfilozófiájába: a rohamosan gazdagodó, minden szempontból kedvezményezett fideszes politikai elit védelmét ellátni kiválóan felszerelt elitgárdákkal, miközben a rendőrségre vár a tömeges elszegényedésből eredő társadalmi problémák kezelése. Így válhatott rendőrségi feladattá a hajléktalanok és a zugárusok üldözése, a közmunkaprogramok végrehajtásában történő szerepvállalás. A jéghegy csúcsa ebben az értelemben az elektronikus útdíjrendszer bevezetése, amit a rendőrség működtet 1152 főnyi állománnyal. Valójában az elmúlt három és fél évben a rendőrség a pénzbehajtás legfőbb eszközét tekintette céljának, nem ezt ígérték. Pénzbehajtás, statisztikagyártás, hajléktalanok, zugárusok és közfoglalkoztatottak vegzálása mellett már a valódi bűnüldözésre nem nagyon marad idejük, sem energiájuk a rendészeti szerveknek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Aki nyitott szemmel jár ma az országban, pontosan tudja, az a mérleg, ami az elmúlt három és fél év mérlege, a rendőrség demoralizálásával, a bizalomvesztéssel, a kistelepülések egész városrészeinek élhetetlenné válásával járt együtt. És javulást ettől a kormánytól már a hátra lévő közel egy évben nem remélhetünk. De mert a politikájuk valójában az ígéretekhez képest nem felel meg annak a valóságnak, hadd idézzem tisztelt képviselőtársaimnak Orbán Viktor kormányprogramjakor elmondott mondatait. Nincs mentség és nincs kifogás, ha a kormány nem tudja garantálni a magyar polgárok védelemhez való jogát. A védelem jogának biztosítása nem pénz, hanem akarat és szándék kérdése. Itt az idő, ahogy önök fogalmaztak (Az elnök csenget.), hogy a Fidesz színt valljon: az elmúlt években...

ELNÖK: Köszönöm szépen.

TÓBIÁS JÓZSEF (MSZP): ...az akarat vagy a szándék hiányzott? (Az elnök csenget.)

Köszönöm szépen, elnök úr, a türelmet.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr kap lehetőséget a hozzászólásra.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a lehetőséget. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Mindig érdeklődéssel hallgatom, amikor szocialista képviselőtársaim a közbiztonságról vagy a rendőrség helyzetéről beszélnek, hiszen nekik köszönhetjük, hogy immár nemcsak a kisállat-határozókból ismerjük a "sün" szót, hanem a rendőrség szóhasználatából is. Nekik ugyanis sikerült olyan szintre süllyeszteni a rendőrség bevetését, használatát, hogy a "sün" kifejezés egy tömegből kiemelési módszert jelent immáron 2006 óta, ha jól emlékszem, sokak számára, nem csak egy aranyos kis állatot, aki a kert végében végigsomfordál, és a gyerekek kitesznek neki egy kis tejet.

De ha más állapotokat nézek, ha azt tekintjük, hogy a szocialista kormányok idején engedték, hogy akár a becsületnapi felvonulásokat szabadon megtartsák Budapesten, vagy a Magyar Gárda ezres, tízezres demonstrációkat tarthatott Budapest, Magyarország közterületein, utcáin, ehhez képest ezek a megnyilvánulások a rendőrség által vissza lettek szorítva, vagy a rendőrség nem engedélyezte például az Élet menetével párhuzamos "Adj gázt!" tüntetést, akkor láthatjuk, hogy egy sokkal szakmaibb és sokkal hatékonyabb rendőrség áll rendelkezésünkre. Ennek persze sok alapját kellett megteremteni, pótolni kellett azt a személyi állományt, ami hiányzott a rendőrségtől. Hiszen a szocialista korszakban szinte ösztönözték, sőt mondhatjuk, nem is szinte, hanem ösztönözték a rendőröket arra, hogy nyugdíjba menjenek. Hiszen egy rendőrnek 40-50 éves korában, ha elment nyugdíjba, a nyugdíjban megkapott juttatása magasabb volt, mint a szolgálati illetménye. Tehát mindenki tömegesen igyekezett kilépni a rendőrség kötelékéből. Ezt kellett nekünk mindenekelőtt pótolni, és immár több mint 3200 rendőrrel pótoltuk is ezt az állományt, hogy legyen alap, legyen egy olyan rendőri létszám, amivel már hatékonyan fel lehet lépni a bűncselekmények felderítése érdekében.

Ehhez szükség volt persze szigorúbb törvényekre is. Itt a büntető törvénykönyvet elfogadtuk, és idén július 1-jén hatályba is lépett, amely sok helyen végre a rendőrségnek valós lehetőséget ad, és nem megköti a rendőrök kezét, vagy nem teszi nevetség tárgyává azokat az embereket, akik a rend fenntartása érdekében, akár saját maguk biztonságának megőrzése érdekében, akár az egész közösség biztonságának megőrzése érdekében fellépnek. Ne feledjük el, hogy ez a parlament tágította oly mértékben a jogos védelmi helyzet lehetőségét, a jogos önvédelem lehetőségét, hogy immáron akit, mondjuk, éjszaka a lakásában vagy csoportosan felfegyverkezve sötétségben, a kertjében megtámadnak, már nincs megkötve, hanem maga akár élet elleni támadásnak is veheti azt a támadást, ha valaki a kertben késsel, három másik társával, szürkületkor közelít hozzá. És immáron a polgároknak legalább a büntető törvénykönyvünk nem köti meg a kezét a saját maguk megvédése érdekében.

(9.10)

Ez csak a nulladik lépés, hogy az állampolgárok maguk el tudják hárítani ezeket a támadásokat, és aztán ne ők kerüljenek a vádlottak padjára, hiszen olyannal is találkoztunk a szocialista büntetőpolitika következményeként - az akkori jogszabályok szerint -, hogy ha valaki saját magát védte, akkor végül nemcsak a támadókkal szemben kellett védenie önmagát, hanem a bírósági tárgyaláson az ügyésszel szemben is. Ezt a helyzetet is a feje tetejéről a talpára állítottuk. Ezen túlmenően a három csapás intézményével szintén igyekeztünk szigorítani azoknak a büntetési tételét, akik már többedszer élet elleni vagy súlyos erőszakos bűncselekményeket követnek el, és ezért állnak a bíróság előtt.

20 éves tabukat, 23 éves tabukat döntött le a rendőrség az elmúlt három esztendőben. Elég csak a Vizoviczki-ügyre gondolni, mindenki tudta, látta, hogy vannak ilyen ügyek, de senki sem mert lépni. Akkor, amikor beszéltek korábbi kormányok esetleg az alvilág és a rendőrség összefonódásáról, ha beszéltek is róla, nem tettek semmit. Ez a kormányzat volt az, aki egy ismerten - a budapesti alvilágban sok-sok éven keresztül - meglévő rendőrségi és alvilági összefüggést leleplezett, az illetőket letartóztatta, és elindult a büntetőeljárás, és elindult a felderítése ennek az ügynek. Ilyen mértékű megtisztulása a rendőrségnek a korábbi években nem volt látható.

Fontos, hogy az életpálya bizonyos elemeit meg tudtuk a rendőrök számára is indítani. Ez egyrészről nyilván a karrierpálya tervezése a fegyveres szolgálatból a polgári közigazgatási irányba, ezzel kapcsolatos törvényjavaslat a hetekben is feküdt a parlament asztalán. A lakhatás kérdését igyekeztünk megoldani, hiszen Budapesten a legnagyobb gond, hogy a legtöbb rendőr vidéki, és nehéz a lakhatás megtétele.

Az iskolarendőr-programmal igyekeztünk a megelőzésre is nagyon nagy hangsúlyt fektetni, hiszen nem csak bővültek a rendőrség forrásai; azért felhívnám a figyelmet erre, hogy a rendőrségnél sosem voltak olyasfajta bármifajta zárolások vagy egyebek, amelyek a működést veszélyeztették volna. Emlékszik, akár az idei költségvetés tervezésekor is látható, hogy a rendőrség több pénzből gazdálkodik, de például az EU-elnökség alatt, 2011-ben is bővültek ezek a források. Én biztos vagyok benne, hogy a kistelepüléseken élők is pontosan az újraalapított rendőrállomásoknak a pozitív hatását érzik.

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai