Készült: 2024.03.28.13:06:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2000.11.09.), 307. felszólalás
Felszólaló Lezsák Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 25:06


Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Előre jelzem, mivel a költségvetési vita nem szakaszolt, és az állandó szinkronzavar érdemi párbeszédet csak ritkán tesz lehetővé, ezért a megadott időkeretben és ennek jelentős részében a módosító indítványokkal kapcsolatban most több témakörben rögzítem a Magyar Demokrata Fórum álláspontját.

Két évre szóló állami költségvetést fogad el hamarosan az Országgyűlés. Legközelebb tehát már csak egy új összetételű tisztelt Ház foglalkozhat a költségvetési filozófiáját aprópénzre váltó konkrét javaslatokkal. Az MDF ezért is szorgalmazza a választási programjában hangsúlyozott célok valóra váltását, különös tekintettel a települési önkormányzatok működési feltételeinek a javítására. A törvényjavaslathoz benyújtott 148. számú módosító javaslatunkban az MDF szeretné elérni, hogy a személyi jövedelemadóból az önkormányzatok által szabadon felhasználható költségvetési hányad 5-ről 10 százalékra növekedjen, mert a jelenlegi egyre kevésbé tud hozzájárulni az önkormányzatok növekvő számú, az állam által előírt kötelező feladatok ellátásához.

Az oktatási, ifjúságvédelmi, szociális, környezetvédelmi és közművelődési törvények keretében előírt önkormányzati kötelezettségek bővülése az elmúlt években nem tartott lépést a feladatokhoz szükséges források növekedésével. Annak érdekében nyújtottuk be javaslatunkat, hogy ne növekedjen az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerülő önkormányzatok száma.

A 102. sorszámú módosító indítványunkban javasoljuk, hogy maradjanak ki a törvényjavaslatból a 6. számú melléklet azon alpontjai, amelyek az önhibájukon kívül hátrányos helyzet megállapításának feltételeit szigorítanák.

A kistelepülések helyzetét javítandó az MDF indítványozza a 165. számú javaslatban, hogy az évi 10 millió forintnál kevesebb iparűzési adóbevételből az állam már ne vonjon el összegeket. Hasonló megfontolás alapján indítványoztuk a 873. számú javaslatunkban, hogy az átengedett személyi jövedelemadó, az iparűzési adó és a kiegészítő támogatások 2 százalékos összegével ne csökkentsék az önkormányzatok állami támogatását.

 

(16.40)

 

Az 51. és a 143. számú javaslataink a kistérségi normatívák fokozott növelését szeretnék elérni. Ismeretes, hogy az Európai Unió területi szerveződésében a régiók mellett azoknak a kistérségeknek van kitüntetett szerepük, amelyek nálunk még éppen hogy kialakultak, tehát erősíteni kellene ezt a folyamatot.

A lakásépítés és lakáshoz jutás állami támogatásának odaítélését szabályozó mutatókban éppen a legérdekeltebb korcsoportnak, a 15-59 éves aktív korúaknak kevés a szerepe. A 87. számú indítványunkban javasoljuk az eddig 15 százalékos súlyukat duplájára, 30 százalékra megnövelni.

A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja szükségesnek tartja a címzett és céltámogatások keretének a megemelését. Mindkét évben mintegy 5 milliárd forint többletet tartunk kívánatosnak előirányozni, elsősorban a szennyvízelvezetés és szennyvíztisztítás programja területén, a 154. és a 338. számú javaslatainkban. A pluszösszegek nagymértékben elősegíthetik a településfejlesztésben tapasztalható, az uniós elvárásokhoz és az önmagunk elvárásához is viszonyított lemaradásunk csökkentését.

A Magyar Demokrata Fórum támogatja azt a koalíciós javaslatot, hogy az önkormányzatok saját bevételeik között nevesítsék a lakossági hozzájárulásokat, hiszen ennek nagyságának ismerete más vonatkozású támogatások megítélése során perdöntő lehet.

Tisztelt Ház! Technikai jellegű, de az érintett gyermekes családok szempontjából fontos a 280. számú módosító indítvány, amely azt javasolja, hogy a Kincstár a december hónapra járó családtámogatási ellátásokat, például a családi pótlékot, táppénzt, gyermekgondozási díjat, fogyatékossági támogatásokat ne december 20-át, hanem már 10-ét követően folyósítsa a kifizetésre illetékes szerveknek. Az ünnepek közötti időszak miatt rendkívül rövid az idő, amely alatt a jogosultak az év végéig kézhez kaphatnák járandóságukat, ezért célszerű a törvényben szereplő időpont előbbre hozása.

Az általános vita szakaszában én magam is szót ejtettem arról a jelentős szigorodásról, amit a falugondnoki szolgáltatás területén vezetne be a törvényjavaslat. Például az eddig 2 ezer fő alatti települések helyett a jövőben csak a 660 fő alatti vagy ugyan 2 ezer fő alatti, de egyben legalább 100 fő külterületi lakossal rendelkező települések részesülhetnek a falugondnoki szolgáltatás állami támogatásából. Ezt a nagymértékű szigorítást javasolja megszüntetni, azaz az idén érvényes folyósítási feltételekkel továbbra is fenntartani a 335. számú javaslat, amit az MDF nevében őszintén támogatok.

Ugyancsak egyetértésemről biztosítom a 336. javaslatot, amely a kistelepüléseken már kiépült gyermekjóléti szolgálatok normatív támogatását vezetné be.

Tisztelt Ház! Az általános vitában már szóltam arról a problémáról is, hogy a növekvő államigazgatási feladatok ellenére évről évre csökkent az államigazgatásban dolgozó köztisztviselők létszáma, és a növekvő leterheltséggel nem tart lépést a bíróságok létszáma sem.

Az Állami Számvevőszék véleménye szerint az újonnan kihirdetett jogszabályokban előírt újabb és újabb többletfeladatok létszámigényeiről már több év óta nem gondoskodik az Országgyűlés, és ebben a tendenciában most sincsen törés. Csak egy példát említek: az Alkotmánybíróság ismét megnyitotta a bírói jogorvoslat igénybevételének a lehetőségét a szabálysértések esetében. A más okok miatt is a mintegy 80 ezerrel növekedett ügyek ügykezelése érdekében és a jogbiztonság érdekében is növelni szükséges a bírói létszámot.

A Magyar Demokrata Fórum a 81. számú javaslatában szorgalmazza a bírói kar létszámának és illetményének a tervezettnél gyorsabb növelését, és támogatjuk a koalíciós partner hasonló célú 80. számú indítványát is.

A jövedéki törvény kiterjesztéséből adódó feladatok megfelelő elvégzése érdekében a képviselőcsoportunk a 22. számú indítványban javasolja a vám- és pénzügyőrség létszámának mintegy 200 fővel történő megnövelését és az ehhez szükséges anyagi feltételek biztosítását.

Évek óta feszítő gond a tűzoltóság elmaradt pótlékainak, a köztestületi tűzoltóság finanszírozásában meglévő hátrányainak és az önkéntes tűzoltók rendezetlen anyagi hátterének a megoldása. A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja a 23. számú indítványban 150 millió forinttal szeretné megsegíteni a tűzoltásban, az aktív katasztrófaelhárításban és kármegelőzésben pótolhatatlan szerepet betöltő, de anyagi helyzetüket tekintve kevéssé megbecsült önkéntes tűzoltó-egyesületeket. Az idei árvizes és belvizes év eseményei igazolták fontosságukat, és indokolják fokozott támogatásukat. A 27. számú módosításban a Fidesz-Magyar Polgári Párttal az MDF közösen javasolja a köztestületi tűzoltó-egyesületek helyzetének gyors javítását.

Az idén elfogadott, szőlő- és bortermelésről szóló, valamint a megszigorított jövedéki törvény számos feladatot ró a hegyközségekre. Míg a pincekönyvek hitelesítése, a származási bizonylatok vám- és pénzügyőrség felé történő igazolása terén egyrészről a törvények többletfeladatokra kötelezik a hegyközségi tanácsokat, addig más oldalról a költségvetési törvény az állami támogatás radikális csökkentését javasolja. Nem értünk egyet ezzel a hozzáállással, és a 25. számú indítványunkban a Magyar Demokrata Fórum javasolja a korábbi összegnek a Hegyközségi Nemzeti Tanács számára történő változatlan folyósítását.

Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Az általános vita során több felszólaló kifejtette, hogy súlyos helyzetbe kerül a rendőrség, ha az Országgyűlés elfogadja a törvényjavaslat rendőrségre vonatkozó bevételi és kiadási előirányzatait. A Magyar Demokrata Fórum támogatásával dr. Horváth Balázs képviselőtársunk módosító javaslatokat nyújtott be a költségvetés rendőrségi előirányzatainak a megváltoztatása érdekében. A törvénytervezet a rendőrség bevételi kötelezettségét irreálisan gyorsan, két év alatt 61 százalékkal emelné meg. Tekintettel arra, hogy ebben az évben korábbi bevételi forrásoktól esett el a rendőrség, és 2001-től folytatódik ez a folyamat, mert a közlekedési igazgatási eljárások is az okmányirodákhoz kerülnek, jó, ha eléri a rendőrség a korábbi évek bevételi szintjét. A 26. számú indítványunkban mindezek miatt a 2000. évi bevételi kötelezettség szinten tartását javasoljuk. Annak érdekében pedig, hogy a kieső bizonytalan bevételek ne tegyék kérdésessé a rendőrség működését, általában támogatjuk a rendőrségre fordított kiadások megnövelését célzó módosító indítványokat.

A rend és a közbiztonság javítása érdekében fáradozó társadalmi szerveződéseket különös figyelemmel támogatja a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja. Javasoljuk a Magyar Polgári Védelmi Szövetségnek mint kiemelten közhasznú társaságnak a fokozott támogatását, amelynek önkéntesei az idei évben is sikeresen vettek részt a polgári védelmi feladatok ellátásában. A szövetség speciális osztagai önzetlenül, ellenszolgáltatás nélkül vesznek részt vízi mentésben, barlangi balesetek sérültjeinek a kimentésében, kutyás keresésben, és szolgálataik iránt már külföldön is nagy az érdeklődés.

Koalíciós partnereinkkel együtt a 153. számú indítványban javasoljuk az országos önkormányzati szövetségeknek legalább egy jelképes, összességében 50 millió forintos állami támogatását. A szövetségek anyagi hátterének a bizonytalansága mára már veszélyezteti ezeknek a szövetségeknek az önkormányzati törvényből fakadó érdekképviseleti munkáját. A pénzhiány teljesen eljelentéktelenítette a hasonló funkciójú nemzetközi szervezetekkel történő kapcsolattartást, ami hátrányosan hat országunk nemzetközi megítélésére is.

 

(16.50)

 

Tisztelt Ház! Ahogyan azt már korábban is említettem, az elmúlt tíz évben hatszáz kistelepülésen alakították ki a zömében szociális feladatok teljesítését vállaló falugondnoki szolgálatot. Az elöregedő és elnéptelenedő községekben a mindenes szerepét betöltő falugondnokok közreműködésének köszönhetően csökkent, sőt egyes településeken meg is szűnt az elvándorlás. A szaporodó falugondnoki feladatok koordinálása, a továbbképzések és a pályázati programok elkészítése érdekében megyei egyesületekbe tömörültek a falugondnokok. Kiemelkedően közhasznúnak minősített országos egyesületük a Magyar Tanya- és Falugondnoki Szövetség. Koalíciós partnerünk a 331-es indítványban javasolja ennek a szövetségnek a támogatását, és ehhez a Magyar Demokrata Fórum nevében ezúton is csatlakozom.

Tisztelt Ház! Ismeretes, hogy az előző kormány alatt, elsősorban a Bokros-program következményeként nagymértékben csökkent a nyugdíjak vásárlóértéke. Az időszakában elvont nyugdíjak vásárlóértéke egy részének az utólagos visszaszerzése érdekében a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja szükségesnek tartja 2001-ben a nyugdíjak nagyobb mértékű, legalább 15 százalékos megnövelését. A 164. számú módosító indítványunkban javasoljuk ennek a nyugdíjnövekedésnek a megszavazását. Amennyiben az Országgyűlés nem fogadja el a mintegy 40 milliárd forintos nyugdíjösszeg-növelő javaslatunkat, kérem, hogy támogassák a 10,3 százalékos átlagnyugdíj-növekedést eredményező, a 2. számú módosító indítvány alatt benyújtott koalíciós indítványt. Ennek a Magyar Demokrata Fórum javaslatához viszonyítva 7 milliárd forinttal kevesebb, 33 milliárd forint a kiadási többlete.

Nagyon sok idős és kis nyugdíjú lakos számára hátrányos lehet a közgyógyellátásra fordítható költségvetési keret visszafogása, hiszen még a jelenlegi támogatottság mellett is sokan visszariadnak a magas árú gyógyszerek kiváltásától. Legalább a vásárlóérték szintjén meg kellene őrizni ezt a hagyományos támogatást. Ezt a célt szeretném elérni a közgyógyellátást 150 millió forinttal növelni javasló 474. számú módosító indítványomban, amit az egészségügyi bizottság is támogatott.

Az egészségügyi ellátás bér- és létszámgondjai közismertek. A Magyar Demokrata Fórum vezérszónoka már elmondta, hogy képviselőcsoportunk elégedetlen az egészségügyi dolgozók 20 százalékos béremelésével, ehelyett 30 százalékos emelést tartanánk szükségesnek, részben az amúgy is meglévő béraránytalanságok miatt, részben a minimálbér 57 százalékos megemelése miatt. Véleményünk szerint mindenekelőtt növelni kellene az egészségügyi dolgozók bérét meghatározó közalkalmazotti szorzószámokat. Ezt indítványozzuk a 163. módosító javaslatunkban. A szorzószámnövelés szükségessé válhat a minimálbérek nagyarányú megnövelését követően, mert ha ez nem történik meg, akkor szakképzett egészségügyi dolgozók és szakképzetlen kisegítő dolgozók kerülhetnek azonos kereseti kategóriába.

Az egészségügy hatékonyabb működése érdekében támogatom a vényellenőrzés korszerűsítésének a feladatát a költségvetési törvényben előíró 279. számú javaslatot.

Tisztelt Ház! A kistelepülések működőképességének a fenntartása érdekében a Magyar Demokrata Fórum a 104. módosító indítványban javasolja, hogy az önkormányzatok számára jelentős többletterhet jelentő egészségügyi alapellátás tényét jobban vegyék figyelembe az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerülést megállapító kritériumok, feltételek.

Az elmúlt tíz év kedvezőtlen folyamat volt a kulturális közéletben a helyi művelődési hálózat szétesése és a kultúrházak olykor elkocsmásodása. Mindenképpen örvendetes az illetékes tárcának az a szándéka, hogy fokozatosan újjáélessze, újjáépítse országos méretekben a kulturális hálózatot. Ehhez a rendkívül nehéz és merész feladathoz sajnos nagyon kevés összeget rendelt a költségvetés, ezért fenntartások nélkül támogatom a 613. számú indítványt, amelyik megnövelné a kulturális hálózat újjáépítését szolgáló költségvetési keretet.

Az elmúlt évtizedben a források hiánya miatt nagyon sok felsőoktatási intézményben harminc-negyven év óta működő kórusok, tánckarok, irodalmi és színjátszó szakkörök szüntették be a működésüket. Meg kellene állítani ezt a folyamatot, s ennek érdekében a 61. számú módosító indítványban javasoltam a diákok ilyen célú művészeti tevékenységének a fokozott támogatását.

Hasonló céllal nyújtottam be a felsőfokú oktatás kulturális életének és tömegsportolási tevékenységének a fokozott támogatását indítványozó 489. számú javaslatomat. A tanulólétszám szerinti jelenlegi normatív támogatások nem veszik figyelembe a hangszeres zenei oktatás speciális feltételeit és magas költségigényét. A jelenlegi költségvetési érzéketlenség távlatban zenei kultúránk mai fejlettségét is veszélyeztetheti. Ezt a helyzetet kívánja orvosolni a 33. számú módosító indítvány, amit támogatásra ajánlok.

A Magyar Demokrata Fórum a 144., 145., 146. és a 147. módosítóindítvány-csomag révén kívánja menteni a határon túli magyarság leghátrányosabb helyzetében élő moldvai magyarság kultúrájának a megőrzését. A minimális feladat könyvek, oktató kazetták és kultúrmérnökök eljuttatása lenne a kultúrájukban veszélyeztetett településekre, illetve egy hazai csángó művelődési központ létrehozása.

Tisztelt Ház! Közismert tény, hogy a magyarországi egyházak a hitélet vezetése mellett kiterjedt karitatív és szociális ellátó tevékenységet folytatnak. Ugyanakkor az is köztudott, hogy a hajdan termelő vagyon létére, birtokokra támaszkodó kórházak és öregotthonok mögött ma nem áll ilyen gazdasági háttér, ezért felújításuk és korszerűsítésük ma nem nélkülözheti a társadalom segítségét.

A módosító indítványok között örömmel fedeztem fel Sasvári Szilárd képviselőtársam 202. sorszámú módosító indítványát, amelyben javaslatot tesz arra, hogy a Szociális és Családügyi Minisztérium költségvetési fejezetében ezután állandóan szerepeljen az egyházi szociális intézmények rekonstrukciójára szánt állami támogatás összege. Az egyházak számára visszaadott szociális intézmények lepusztult, leromlott állapotúak, elkerülhetetlenné válik felújításuknak a központi költségvetésből történő támogatása.

Az MDF képviselőcsoportja egységesen támogatja frakcióvezetőnk 184. számú módosító indítványát. A módosítás a Bazilika újjáépítéséhez kíván a nagyon alacsony ötvenmilliós összegnél érzékelhetőbben hozzájárulni. A millenniumi hitéleti, építészeti és idegenforgalmi megfontolások alapján is a költségvetésben szereplő összegnek a többszörösét kellene megítélni.

Ismeretes, hogy az önkormányzati fenntartású oktatási intézmények a tanulólétszám alapján járó állami normatívák mellett jelentős mértékű önkormányzati segítségben is részesülnek. Emiatt viszont hátrányba kerülnek az önkormányzati támogatásban nem részesülő, egyházi fenntartású oktatási intézmények. Az ilyen módon kialakuló hátrány csökkentése érdekében már az első szabadon választott kormány lépéseket tett, de ez a kezdeményezés a következő évek egyházellenes légkörében csökkent. Jelenleg ezt a gondot részben már megoldotta az Országgyűlés, és a minél kisebb hátrány érdekében az oktatási és tudományos bizottság módosító indítványt nyújtott be az egyházi oktatási intézmények kiegészítő költségvetési támogatásának a növelése érdekében. Kérem, hogy támogassák a bizottság módosító indítványát.

A 387. szám alatt módosító indítványt nyújtottam be a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásának környezetvédelmi feladatai című költségvetési tétel megnövelése érdekében. 1997 óta halogatott és elhanyagolt a vízpótlás megteremtését célzó országgyűlési határozatnak a teljesítése. Bár az idei év belvízkárai elterelték a figyelmet a térség lassú elsivatagosodásáról, mind a környezetvédelmi bizottság, mind a területfejlesztési bizottság tagjai felmérték a további halogatásból származó veszélyeket, és támogatták az indítványomat.

 

(17.00)

 

Az idei cianidszennyeződés eseményei sok szakembert meggyőztek arról, hogy nemzeti kincsünk egyikéről, a Tiszáról legalább annyira részletes és körültekintő természetvédelmi törvényt kellene megalkotni, mint amilyet a tisztelt Ház az idén megszavazott a Balatonról. A mérgezést követően a Tisza jelenlegi mértékben történő élővé tételét nem lehetett volna elérni a holtágakban és a Tisza-tóban megmenekült élővilág nélkül.

Az idén az Országgyűlés határozatot fogadott el a holtágak rehabilitációjáról, de a költségvetési törvényben erre a célra fenntartott 100 millió forint nagyon kevés. Örömmel láttam, hogy dr. Pap János képviselőtársam gondolt ennek a csekély összegnek a pótlására a 302. számú indítványában, s ezúton is jelzem a támogatásomat. Ugyancsak ő gondoskodott a 321. számú indítványában az agrártámogatási célelőirányzat elkülönítéséről, a folyó támogatásokon belül. Választókerületemből már kaptam amiatt panaszokat, hogy a természetvédelmi hatóság korlátozza a földtulajdonosok gazdálkodási jogait, de a törvény által az ilyen esetekre előírt kártérítésről azért nem intézkedik, mert az Országgyűlés nem különített el ilyen célra összegeket. Ezt a mulasztást pótolja az általam is támogatott indítvány.

Az európai uniós csatlakozást megelőző felmérések során nagyon sok kritika érte Magyarország környezeti állapotát. Oktatási, szociális vagy gazdasági területen lényegesen kevesebb szükséges változtatást javasoltak nekünk az Unió részéről, mint a környezetvédelem területén. A környezetvédelmi tennivalók képviselői feltárása és ellenőrzése, továbbá az uniós országokkal történő kapcsolattartás érdekében támogatom azt a 49. számú hatpárti javaslatot, amelyik javasolja az európai integrációs ügyek bizottsága főbizottsággá történő átalakítását, és a működéséhez szükséges összegek megjelenítését az Országgyűlésre vonatkozó költségvetési fejezetben.

Köszönöm szépen az eddigi figyelmüket.

 




Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai