Készült: 2024.03.28.16:57:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 42. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:18


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az Országgyűlés által 2004-ben elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció, összhangban az Európai Unió közlekedéspolitikájával, a fenntartható fejlődés követelménye mellett a vasúti közlekedés részarányának megőrzését tűzte ki egyik legfőbb célként.

Környezetvédelmi szempontból fontosnak tartjuk, hogy minél több árut a vasút igénybevételével és ne közúton fuvarozzanak. Ezért a közlekedéspolitikai koncepcióval összhangban támogatjuk a kombinált árufuvarozást, amelyre a jövő évi költségvetés 700 millió forintot szán.

A vasúti pályadíjak mértékét tekintve a kedvezőbb államháztartással rendelkező nyugat-európai összehasonlításhoz képest sokkal inkább érdemes egy közép-európai körképet vizsgálni. Az OECD megbízásából 2008-ban készült tanulmány szerint az európai vasúti pályadíjak tekintetében az Unió újonnan csatlakozott tíz tagállama közül hazánk bizonyult a legalacsonyabb díjjal rendelkezőnek. A közvetlen konkurensnek számító Szlovákiában például az itthoninak több mint háromszorosa az egy kilométerre eső vasúti pályahasználati díj. Ennek ismeretében semmiképpen sem állítható, hogy a hazai pályadíj nagysága riasztaná el a fuvarozókat.

A vasúthálózatot a pályafejlesztésekre fordítható uniós támogatások lehetséges ütemben történő felhasználásával folyamatosan korszerűsítjük. Bárki, aki végigutazza az országot Hegyeshalom és Lőkösháza között, az állomásokon tapasztalhatja a felújítás eredményeit. A sebességnövelés ugyanakkor több tényezőtől is függ. Hiába alkalmas rá a pálya, a biztosítóberendezések és a járművek fejlesztésével is utol kell azt érnünk. Amint a pályaépítések, az új európai egységes közlekedésirányítási rendszer és a biztosítóberendezések kiépítése időben összeér, itthon is lehetővé válik a 160 kilométer/óra sebesség alkalmazása. A rámpák tekintetében a vasúti kocsik technológiai feltételei megváltoztak, ezért nagyon sok helyen fölöslegessé váltak, de ahol ez szükséges, ott meg fogjuk vizsgálni a rámpaépítés lehetőségét.

Ami az iparvágányokat illeti, azok esetében az osztrák vasút valóban könnyebb helyzetben van. Egy évtizedek óta stabil piaci környezetben jóval könnyebb vállalni az egyszeri nagy infrastrukturális befektetés kockázatát. Természetesen, ahol erre a fejlesztésre garanciát látunk, például a kecskeméti Mercedes-gyár esetében, mi is megtesszük a szükséges lépéseket az iparvállalatok vasúti kapcsolatainak létesítésére. Ilyen példaként említhetném meg még a Tarna völgyében a kőszállításokat, ahol most vizsgáljuk a települések tehermentesítését a teherforgalom alól.

Végül pedig a 2010. évi költségvetési javaslatban a helyközi személyszállítás veszteségfinanszírozási támogatásának 40 milliárd forintos csökkentése a jelenlegi gazdasági válság kezelésében szükséges és elkerülhetetlen lépés. Ennek célja azonban nem a szolgáltatási szint csökkentése, hanem éppen ellenkezőleg, a hosszú távon fenntartható finanszírozás, fejlesztés és a minőség javításának megalapozása.

Kérem képviselő urat, hogy szíveskedjen elfogadni válaszomat. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai