Készült: 2024.04.18.02:55:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

98. ülésnap (2015.09.22.), 22. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás nemzetgazdasági miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 11:13


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY nemzetgazdasági miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat elsődleges célja az egyes európai uniós jogszabályok hazai jogba történő beillesztése és a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése. Mindkét cél kiemelt jelentőségű, ugyanis a jogharmonizációból fakadó átültetési feladat európai uniós kötelezettségünk, azaz a folyamatos uniós jogszabályalkotás következtében folyamatosnak kell lennie a hazai megfelelésnek is.

A pénzügyi fogyasztóvédelem erősítésének szükségessége - a közelmúlt brókerbotrányait is figyelembe véve - szintén nem szorul magyarázatra, ez állandó feladatként jelentkezik a pénzügyi szektorra vonatkozó szabályozás kialakításakor. Szeretném hangsúlyozni, hogy e kettős cél egymástól nem választható el: az uniós jogszabályokat - a hazai pénzügyi szektor sajátosságait és érdekeit figyelembe véve, de a fogyasztóvédelmi szempontokat is prioritásként kezelve - vezetjük át a magyar jogrendbe.

Tisztelt Ház! Az önök előtt lévő törvényjavaslat az előbb említett célok megvalósítása érdekében több pénzügyi tárgyú törvény módosítását kezdeményezi. E rendelkezések egyrészt a tőkepiaci, másrészt a biztosítási szektort érintik. Látszólag rövidebb a törvénymódosítási javaslat, azonban mégis kardinális szabályozási pontokat tartalmaz. A tőkepiaci törvényben az értékpapír-kibocsátókra, illetve az általuk közzéteendő információkra vonatkozó rendelkezések módosulnak, a két éve uniós szinten felülvizsgált és elfogadott módosított irányelvnek megfelelően. A rendelkezések révén nagyobb harmonizáció elérése biztosítható az Európai Unió egységes piacán, ami növeli a befektetői bizalmat, fokozza a versenyt, és hatékonyabb értékpapírpiacot eredményez. A korábban minimális szinten harmonizált, leginkább nemzeti hatáskörbe tartozó felügyeleti szankciókra vonatkozóan is egységesebb keretrendszer jön létre.

Engedjék meg, hogy kiemeljek párat az irányelvi rendelkezéseket követő tőkepiaci módosítások közül! A nyilvánosan forgalomba hozott értékpapírok kibocsátói rendszeres tájékoztatási kötelezettségük keretében tájékoztatják befektetőiket pénzügyi helyzetükről. A javaslat biztosítja, hogy ezen információk a jövőben nem öt, hanem tíz évig nyilvánosan hozzáférhetők maradjanak, mindezzel lehetővé válik a befektetők védelmének növelése, egyúttal pontosabb tájékoztatása, így biztosítva számukra a lehetőséget, hogy körültekintőbb, a befektetési céljaiknak megfelelőbb döntést hozzanak.

Az uniós előírásoknak megfelelően módosulnak a féléves jelentések közzétételi határidejére vonatkozó rendelkezések is, valamint átvezetésre kerülnek az egyes értékpapírokhoz kapcsolódó szavazati jogok kiszámítását, bejelentését és közzétételét érintő uniós szabályok. Lényeges eleme az új szabályozásnak a pénzügyi felügyelet által alkalmazható szankciós eszköztár változása, ami a jegybanktörvény módosításaként jelenik meg. Ezen új rendelkezések közül kiemelendő, hogy a rendszeres tájékoztatás közzétételére vonatkozó kötelezettséget megszegő értékpapír-kibocsátókat érintő maximális bírság összege jelentősen megemelkedik. Csak hogy egy példát említsek: azon értékpapírok kibocsátói esetében, akik például az éves jelentések közzétételére vonatkozó tájékoztatási kötelezettséget megsértik, az eddigi 2 milliárd forintról közel 3 milliárd forintra nő a maximálisan kiszabható összeg.

Tisztelt Ház! Magyarországon a pénzügyi szolgáltatások között egyre nagyobb szerepet játszanak a biztosítások. A biztosítási területet, pontosabban a tavaly év végén kihirdetett biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvényt érintő módosítás elsődleges célja, hogy az úgynevezett Szolvencia II. irányelv átültetéséhez kapcsolódóan több pontosító és kiegészítő rendelkezés a 2016. január 1-jén hatályba lépő szabályozás részévé váljon. Mivel a pénzügyi szolgáltatások terén a kormány fokozottan törekszik arra, hogy az emberek minél alaposabb, szakszerűbb és mindenre kiterjedő tájékoztatást kapjanak, ezért olyan ügyfélvédelmi szempontokat szolgáló módosításokra is javaslatot teszünk, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az irányelv átültetéséhez. Az új szabályozás egyik kiemelt célja az, hogy növeljük a fogyasztók biztonságát és tájékoztatottságát akkor is, amikor pénzügyeikről öngondoskodási vagy megtakarítási jellegű biztosítás formájában döntenek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az ügyfelek javát szolgáló módosítás szerint amennyiben a meglévő biztosítási szerződésekre tekintettel igénybe vehető adókedvezmény vagy adójóváírás szabályrendszere változik, akkor a biztosítók 60 napon belül olyan szerződésmódosításra tehetnek javaslatot az ügyfélnek, ami alapján az ügyfél igénybe veheti a kedvezményt; ez egy fontos ügyfélbarát intézkedés. Az ügyfélnek 30 napja lesz a javasolt módosítás elutasítására, és ha így dönt, a biztosító akkor sem mondhatja fel a szerződést. Amennyiben az ügyfél a 30. nap lejártáig nem tesz semmit, akkor a szerződés a javasoltaknak megfelelően módosul, és az ügyfél minden további teendő nélkül igénybe veheti az adókedvezményt.

A javaslat további ügyfélvédelmi, az emberek befektetett pénzének védelmét szolgáló garanciális szabályt is megfogalmaz az úgynevezett unit-linked, tehát befektetési egységekhez kötött életbiztosítások vonatkozásában. E módosítás szerint a biztosító kizárólag olyan befektetési egységet tarthat nyilván, amelyet ténylegesen befektetett, így elkerülhető, hogy a biztosító által különböző költségekre, díjakra és jutalékokra elvont pénzt a biztosító virtuálisan úgy tartsa nyilván, mintha azt a valóságban befektette volna az ügyfél javára.

A biztosításközvetítők felkészültsége és szakmai megbízhatósága érdekében a javaslat a biztosításközvetítők továbbképzési követelményeivel kapcsolatban is megállapít kiegészítő szabályokat, amelyek a hathatósabb felügyeleti munkát elősegítik.

A modern technikához alkalmazkodva az egyszerűsítés és a környezetvédelem érdekében lehetővé tesszük azt is, hogy tartós adathordozón tájékoztassák az embereket a biztosítók és a biztosításközvetítők, amennyiben ehhez az ügyfél kifejezetten hozzájárul. Tehát szeretném hangsúlyozni, az ügyfél hozzájárulása is szükséges ahhoz, hogy ez a fajta tájékoztatási mód megvalósuljon.

Tisztelt Országgyűlés! A biztosítási törvényben változnak a biztosítási titok szabályai is. A javaslat a biztosítási titok megtartásának kötelezettségét akként módosítja, hogy a könyvvizsgáló teljeskörűen hozzájuthasson a munkájához szükséges adatokhoz. A javaslat emellett lehetővé teszi azt is, hogy a biztosítási szerződéssel kapcsolatos adatokhoz az a pénzügyi intézmény is hozzájusson, akinek a követeléséhez az adott biztosítási szerződés kapcsolódik. A javaslat egyben megállapítja az ezzel kapcsolatos garanciális szabályokat is.

Tisztelt Ház! A javaslat biztonsági szabályokat is megállapít a biztosítók vagyonkezelésére vonatkozóan, előírja ugyanis, hogy a biztosító vagy a viszontbiztosító saját vagyonkezelése esetén befektetések irányításáért felelős személyt köteles foglalkoztatni. A javaslat ugyancsak részletezi ezen személy képzési követelményeit és feladatait is. Mindezek mellett a biztosító és a viszontbiztosító köteles a folyamatos működéséhez szükséges pénzeszközeit hitelintézeti számlán tartani, viszont a folyamatos működéshez nem szükséges, ugyanakkor befektetésre kerülő pénzeszközeit letétkezelőnél vezetett számlán köteles majd tartani.

A módosítás kitér arra is, hogy az életbiztosítási szerződések díját úgy kell kalkulálni, hogy az elegendő legyen a biztosító valamennyi kötelezettségének teljesítésére. Tovább erősítjük a biztosítóknál dolgozó vezető állású személyek szakmai alkalmassági és üzleti megbízhatósági követelményeit is.

Tisztelt Ház! A biztosítási csalások kiszűrése minden biztosított és a biztosító érdeke is. A biztosítók közötti hatékonyabb adatcsere biztosítására a javaslat módosításokat és pontosításokat határoz meg.

(10.20)

A változás a személyes adatok átadásának jogosulti hozzájárulását nem érinti, csak az adott károsult vagyontárgyak biztosítási eseményeivel kapcsolatos adatokra vonatkozik, lehetőséget teremtve ezzel a kártérítési összeg többszöri kifizetésének és ezáltal a veszélyközösség megkárosításának a kiszűrésére.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összegzésként elmondható, hogy a benyújtott törvényjavaslat célja az implementációs kötelezettség révén szükségessé vált tőkepiaci és biztosítási szektort érintő módosítások átvezetése és a pénzügyi közvetítőrendszer további erősítése. Ismételten megjegyzem, hogy a törvénymódosítási javaslat bár kis terjedelmű, mégis kardinális, a fogyasztók jogait erősítő szabályozási pontokat tartalmaz. A rendelkezések a két szektor biztonságának és stabilitásának fenntartását célozzák, és kiegyensúlyozott, fogyasztóbarát környezetet és intézményi működést vetítenek előre.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem ezért önöket, hogy szíveskedjenek a beterjesztett törvényjavaslatokat megtárgyalni és lehetőség szerint majd támogatni. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban. - Dr. Józsa István tapsol.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai