Készült: 2024.04.26.01:25:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

98. ülésnap (2015.09.22.), 163. felszólalás
Felszólaló Sallai R. Benedek (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:  Előző  163  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SALLAI R. BENEDEK (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Fel szeretném hívni a tisztelt Országgyűlés figyelmét egy olyan problémára, amely pártokon túlmutatóan együttműködést igényelne, hiszen jó néhány olyan érintett önkormányzat problémáját tárom a tisztelt Ház elé, ahol kormánypárti városvezetők vannak: Vecsés, Üllő, Gyömrő, és az érintett kerületekben, Kőbányán, de más érintett kerületekben is, Zuglóban, nyilván nem mindenütt kormánypárti a polgármester, de több olyan település és településrész érintett, ahol nyilvánvalóan foglalkozni kellene azzal a problémával, amit a Ferihegy környékén tapasztalni lehet.

Idén 70 éve fejeződött be a második világháború, amikor gyakorlatilag egy teljesen szétbombázott, szétvert reptér maradt a Ferihegy táján, öt évvel később, 1950-re sikerült ezt újjáépíteni, és tíz évvel később, 1960-ra lett ez Európának az egyik legmodernebb reptere. A korábbi ferihegyi üzemeltetés során, az egyenletes légifolyosó-használat és a kisebb mennyiségű használat során nyilvánvalóan voltak mindig is problémák a zajterheléssel, de igazából 2007-ben alakult ki az a helyzet, hogy a teljesen új légifolyosók beüzemelésével Budapest néhány kerületében jelentősen megnőtt a zajterhelés a felszálló és leszálló gépek miatt. Kiemelten Üllő térségében, Vecsésen át és Kőbánya, Kispest térségében jelentkezett ez, de nyilvánvalóan Zuglóban is érződik a hatása, habár talán picivel kisebb mértékben, mint Kőbányán, ahol az ott élő emberek egyre fokozottabban panaszkodnak arról a folyamatos zajterhelésről, ami nagyon-nagyon sokat ront az életminőségükön. Nyilvánvalóan, aki nem foglalkozik behatóan a témával, annak úgy tűnhet ez, hogy mindössze arról van szó, hogy némi hanghatás miatt kellemetlenséget okoz, de szó nincs erről; kimutatható egészségügyi problémákkal együtt jár ez a zajterhelés, és a zajterhelés fokozott jelenléte, ami egy ott élő esetében állandóan jelentkezik, bizony jó néhány szív- és érrendszeri megbetegedés gyakoriságát előtérbe hozhatja; nem beszélve arról az életminőségről, ami az emberek nyugalmához és az Alaptörvényben biztosított egészséges környezethez való jogból kell hogy származzon.

Nyilvánvalóan az egészséges környezethez való alapjogot az Alaptörvény, illetve az alkotmány a megfelelő szakjogszabályokon keresztül biztosítja, ilyen Magyarország környezetvédelmi törvénye, amely meghatározza a zajhatárértékeket, ami alapján a környezetvédelmi működési engedélyt ki kell adni egy ilyen létesítmény esetén. Utoljára 2006 és 2011 között volt a repülőtérnek olyan környezetvédelmi engedélye, amely problémamentes működést biztosított, habár itt is voltak aggályok a jogszerű kiadásának kérdésében, de utána viszonylag jogszerűtlenül megpróbálkoztak egy ötéves hosszabbítással; igen ám, de az ott élők esetében ez már tényleg problémaként jelentkezett, és emiatt jogorvoslattal éltek az engedéllyel szemben.

Ebből következik az, hogy 2011 óta a ferihegyi repülőtér, a Liszt Ferenc reptér gyakorlatilag hatályos környezetvédelmi hatósági engedély nélkül működik. Utoljára ’14-ben adott ki a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség egy engedélyt, amivel szemben Kőbánya önkormányzata jogorvoslattal élt, és ennek megfelelően az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség a működési engedélyt felülvizsgálta és megsemmisítette. Ezen folyamatok eredménye az, hogy a megnövekvő utasforgalom miatt ez a zajterhelés nem csupán növekszik, hanem most már ellenőrizetlenül zajlik.

2014-ben 9,2 millió utas szállt fel és le a repülőtéren, és az üzemeltetők mindezt a forgalmat 15 milliósra kívánják növelni a következő időszakban. Nyilvánvalóan ezen felszállási lehetőségek beüzemelésével Budapest és sok más terület is profitál, hiszen maga az idegenforgalom jó sok bevételt hoz, viszont ezeket a bevételeket részben ezeknek az ártalmaknak a csökkentésére is fordítania kellene. Vagy az üzemeltetőnek, vagy a javadalmakat viselő Fővárosi Önkormányzatnak, de valakinek meg kellene fizetni azokat a koordinációs feladatokat, amelyek lehetővé tennék, hogy a légifolyosók sokkal egyenletesebben legyenek kihasználva, hogy ne koncentráltan egy-egy helyen jelentkezzen a zajhatás, és nyilvánvalóan vannak technológiai megoldásai a zajhatás csökkentésének, amire forrásokat kell áldozni.

A tisztelt Háztól és a szakminisztériumtól azt kérem, hogy vizsgálják meg ennek a problémának a lehetőségét, mert az érintett lakosságnál egyre fokozottabban jelentkezik ennek a hátránya, és önmagukban az önkormányzatok nem képesek ezt megoldani. Ezt kérem a tisztelt Háztól és a minisztériumtól. Köszönöm a szót. (Taps az LMP és a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  163  Következő    Ülésnap adatai