Készült: 2024.04.19.21:48:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

265. ülésnap (2013.03.26.), 36. felszólalás
Felszólaló Román István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:43


Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ROMÁN ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az előzőekben elhangzott hozzászólásokban többször is szóba került az, hogy jó lenne, ha a törvény az állampolgárok információbiztonságáról is rendelkezne. Ez a törvény az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szól, ezt a címet viseli, tehát amikor arról beszélnek, hogy egyfajta szűkítés lenne, vagy hogy az állampolgárok biztonságát is védeni kellene, akkor azzal egyetérthetünk, hogy az állampolgárok információbiztonságát is védeni kell, de maga a törvényjavaslat valójában ennek egy szegmense, az állami és önkormányzati szervek információbiztonságára vonatkozik, azt kívánja a korábbiaknál nagyobb védelem alá helyezni, szervezettebben megoldani. Tehát igazából nem mondanám azt, hogy ez egy szűkítés, én inkább azt mondanám, hogy elkezdődött egy olyan munka, amely a kormányzati és önkormányzati területen egyértelmű felelősségi rendszereket állapít meg, és segíti az információbiztonságot.

Ha már szóba került a társadalom, és szóba került, hogy az emberek mennyire védtelenek az információs társadalommal szemben, ha megengedik, néhány gondolatot ezzel kapcsolatosan is elmondanék, bár még egyszer jelzem, a törvényjavaslat nem ezzel foglalkozik, és nyilvánvalóan nagyon fontos társadalmi kérdésről van szó. Mindannyian ismerünk olyan történeteket, amikor a közösségi oldalon az állampolgár közzéteszi, hogy családostul elmegy nyaralni, a betörők legnagyobb örömére; vagy ismerünk olyan kezdeményezést is az elmúlt napokból, amiről éppen a napirend előtt esett szó, hogy az egyik politikai szervezet közösségi oldalon - a Bajnai Gordon által vezetett Együtt 2014 Mozgalom - végez adatgyűjtést. Abban valóban egyetértünk, hogy a lakosság, az emberek sok esetben felkészületlenek az informatika kihívásaival szemben, viszont az államnak és az önkormányzatoknak is jóval felkészültebbnek kell lennie. Ez a törvényjavaslat, azt gondolom, ezt a célt szolgálja.

A korábbi vélemények között elhangzott, többen hiányolták, hogy a kormány nincsen nevesítve ebben a törvényjavaslatban. Ennek nagyon egyszerű az oka, hogy miért nincsen nevesítve, önálló szervezetrendszere nincs ugyanis a kormánynak; vannak minisztériumok, és az adott ágazatokért nyilvánvalóan az adott miniszter, illetve egyéb szervezetek esetében az adott szervezet vezetője lesz a felelős, illetve az általuk megnevezett emberek.

A javaslat tartalmából néhány gondolatot emelnék ki, néhány olyan pontot, amit nagyon fontosnak tartok. Többen hiányoltak ebből a törvényjavaslatból bizonyos elemeket, de itt felhívnám a figyelmet újra arra, ami a kormány expozéjában is elhangzott, miután kerettörvényről van szó, tehát a további szabályozások további végrehajtási rendeletekben fognak megjelenni. Ezért azt gondolom, hogy néhány olyan hiányosságra is felhívták a figyelmet, amit később ezekben a rendeletekben lehet szabályozni, illetve valószínűleg a törvényalkotók véleménye is ez lehetett.

Nagyon fontosnak tartom a tartalmat tekintve tehát azt, hogy széles körű védelem alá helyezi az önkormányzati és kormányzati információbiztonságot, kiemelten a kiemelt fontosságú közszolgálati szervek és az európai és hazai fontosságú információs infrastruktúrák vannak nevesítve a törvényben. Nagyon fontos elemnek tartom azt, hogy korlátozza az adatvagyon Magyarország területén kívüli kezelését. Nemrégen LMP-s képviselőtársainktól elhangzott, hogy bizonyos szabályozott keretek között ők el tudnák azt képzelni, hogy az adatvagyon kezelése ne Magyarországon valósuljon meg. Itt többünknek a háta is borsódzott ettől az ötlettől, javaslattól. Annál is inkább, mivel 2010 után - amit szintén hiányoltak -, 2010-et követően az adatvagyonról szóló törvényben sok ilyen kérdést már rendbe raktunk. Két évvel ezelőtt már elfogadtunk egy olyan törvényt egyébként az informatikai államtitkárság előkészítésében, amely ezt a lehetőséget kizárta, és mi nem is gondolkodunk abban, sőt határozottan elutasítjuk, hogy külföldi, fizikailag külföldön megvalósulóan magyar kormányzati, önkormányzati szervek adatvagyona ott legyen. Azt gondolom, hogy ez a javaslat abszolút érthetetlen és felfoghatatlan. Magyarországon a magyar emberek, a magyar kormányzati szervek akkor vannak biztonságban, ha itt, Magyarországon kezeljük ezeket az adatokat.

Még egy nagyon fontos eleme a törvényjavaslatnak a képzés megerősítése. Itt a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kerül nevesítésre, ahol az új feladatokhoz új képzési, illetve a korábban meglévő képzési szerkezet módosításával, átalakításával a Közszolgálati Egyetem hozzá fog ahhoz járulni, hogy a megfelelő szakemberek a konkrét kormányzati feladatokra még inkább rendelkezésre álljanak. Ez igazából egy továbbképzés lesz a jelenleg meglévő szakemberek számára.

Összességében annyit szeretnék önöknek elmondani, hogy véleményem szerint a törvény elfogadásra alkalmas, széles körű védelmet biztosít ugyanis - még egyszer mondom - az önkormányzati és a kormányzati területen, megfelel a nemzetközi normáknak, figyelembe veszi a nemzetközi normákat, ahhoz csatlakozik, és úgy gondolom, hogy az a szervezetrendszer, amelyet létre kíván hozni, hatékonyan tudja szolgálni mind az önkormányzati, mind pedig a kormányzati szervezetek információbiztonságát. Javaslom az Országgyűlés számára is elfogadásra.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai