Készült: 2024.03.29.11:32:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

211. ülésnap (2005.04.05.), 70. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Ifjúsági bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 4:20


Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER, az ifjúsági és sportbizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! A vita során az ifjúsági és sportbizottságban egyetértés volt azon a területen, hogy a hallgatók érdekeinek figyelembevételével kell kialakítani a felsőoktatás átalakítását, annak átalakítási elveit. Három területen merültek fel aggályok abban a tekintetben, hogy eléggé átgondoltan született-e meg ez a törvénytervezet.

A hallgatók érdekei azt diktálják, hogy a felsőoktatásban eltöltött idejük alatt a kor igényeinek megfelelő, korszerű és alapos ismeretekkel rendelkezzenek, ezt ott megszerezzék; ami természetesen nem jelenti azt, hogy az átalakítás előtti időszak követelményeiből lehet engedni. Miért fogalmazódott meg ez a gondolat? A törvény előkészítése során az a gyanú merült fel több szakemberben, hogy egy-két konkrét esetben a kötelező tananyagok közül olyan, a szakmai széles látókörűséget biztosító, vagy a gyakorlati képzést segítő tanegység eshet ki, amit eddig tanultak a diákok, de az új rendszer szerint már nem fér bele a keretbe, éppen a többszintűség okozta strukturális váltás miatt. Az alapképzés során tehát kieshetnek ezek az anyagok, amit a mesterképzés során már nem biztos, hogy a mesterképzés pótolni tud.

A másik téma, ahol aggályok merültek fel a törvénytervezettel kapcsolatban, az intézményi fejlesztések kérdése volt.

(13.00)

Hogy a fejlesztésekre általában szükség van, és hogy az elképzelt, az eltervezett fejlesztések az oktatás, így a diákok érdekeit szolgálják, ebben nem volt vita.

Abban viszont felmerültek kérdések, és fontos szempontnak tartottuk, hogy a fejlesztések egyértelműen az oktatás körülményeinek minőségi javulását segítsék elő, és ami nagyon fontos, ezt szeretném hangsúlyozni, a legkisebb társadalmi erőfeszítés igénybevételével. Meg kell jegyezni, hogy amennyiben például a kollégiumi elhelyezés, a kollégiumi férőhelyek száma az elmúlt hónapokban varázspálcává előlépett PPP-rendszert felhasználva emelkedne, úgy a diákok által fizetett térítési díjak jelentősen növekednének, ami nem szolgálja a hallgatók érdekeit. És az sem szolgálja sem a hallgatók, sem az állam érdekeit, hogy még mindig nem tisztázottak, hogy a konstrukció futamidejének végén miként lehetnek a megvalósult ingatlanok az államéi.

A harmadik terület, ahol fenntartás fogalmazódott meg a törvénytervezetben megfogalmazottakkal kapcsolatban, hogy az irányító testületek az elvártaknak megfelelően tudnak-e majd működni. Felmerült, vajon felelősségteljes munka várható-e azon testület tagjaitól, akiknek a javadalmazása nem áll arányban felelősségükkel. Ez legfőképpen az Államkincstár által delegált esetében igaz, akinek a tiszteletdíja a mindenkori minimálbér összege. Ő gazdasági tanácsadó, részt vesz a stratégiai döntésekben - még ha tanácskozási joggal is -, azokkal a testületi tagokkal együtt, akik az átlagkeresetnek megfelelő javadalmazást kapják, ugyanakkor döntéseikkel milliárdokról, milliárdos fejlesztésekről dönthetnek, és az esetlegesen okozott kár kapcsán vagyonnyilatkozatot kell tenniük.

Összefoglalva tehát azt kell mondanunk, hogy nem tartjuk kiforrottnak a törvénytervezetet, és külső elvárásnak való megfelelni vágyás tükröződik néhány pontban. Olyan érzésünk van, hogy az egész rendszer még nem kidolgozott, bizonyos fázisok működtetése még nem világos. Ez a gyanú abból is adódik, hogy például a tegnapi bizottsági ülésen a kormány képviselője nem tudott választ adni arra a kérdésre, hogy milyen feltételekkel lesznek a már említett, a PPP keretében megépült beruházások ingatlanai az államéi, vagy az államon keresztül az intézményekéi.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai