Készült: 2024.04.19.21:07:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

260. ülésnap (2013.03.12.), 48. felszólalás
Felszólaló Varga Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:42


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Önkormányzati szemszögből szeretnék egy-két gondolatot elmondani, nem orvosszakmai és egészségügyi szempontból; arról itt a kollégák sokat beszéltek. Azt gondolom, és államtitkár úr is mondta, hogy az egészségügyi kormányzatnak volt egy elég egyenes koncepciója - lehet azon vitatkozni, hogy ezzel ki ért egyet vagy ki nem -, és ez az egészségügyi bizottságban megváltozott. Nyilván azért változott meg, mert a kormánypárti képviselők részéről elindult egy lobbi annak érdekében, hogy azok a járóbeteg-szakrendelők, amelyek a településen működnek, és nem integrálódtak valamelyik fekvőbeteg-intézményhez, az ő fenntartásukban maradjanak.

Miért indult el ez a lobbi? Mi ezt azért elég jól körbejártuk, de nem árt azért ezt hangsúlyozni. Azért indult el ez a lobbi, mert azok a változások, amelyeket az egészségügyi kormányzat kitűzött maga elé, nem hozták azokat a várakozásokat, amelyeket mindenki gondolt, hogy majd több pénz lesz az egészségügyben, ettől majd megjavul az ellátás, mert ha ez így lett volna, akkor azt gondolom, hogy az önkormányzatok számára is az az elsődleges, hogy a helyi lakosság a lehető legjobb szolgáltatást kapja. Ha tehát ezt megkapja az államtól az állami egészségügyi struktúrán keresztül, akkor nyilvánvalóan miért foglalkozna vele, miért venne magába olyan feladatot, amelyet ráadásul mind az egészségügyi tárgyú törvények, mind az önkormányzati törvény állami feladatként jelölt meg. Ehhez képest változik most az a struktúra, hogy azok a járóbeteg-szakrendelők, amelyek nincsenek integrálva, csak maradjanak önkormányzati tulajdonban.

Azért beszédesek a számok: államtitkár úr meg több felszólaló is mondta, hogy gyakorlatilag a járóbeteg-intézmények 24 százalékát, tehát valamivel kevesebb, mint a negyedét érinti ez a mostani törvény. Mégis ennek a 80 százalékát az önkormányzatok a saját maguk fenntartásában szeretnének tartani, olyan önkormányzati finanszírozás keretében, amelyekben tudjuk, hogy gyakorlatilag az állam által törvényekben biztosított különböző visszaosztott juttatásokat, így a személyi jövedelemadó különböző fajtáit gyakorlatilag teljesen elvonta az állam, és még a helyiadó-bevételekből is nagyon sok részt elvont; szeretnék utalni a gépjárműadó 60 százalékára.

Végiggondolták, hogy ez gyakorlatilag mit jelenthet? Azt gondolom, hogy azért érdemes erre odafigyelni abban a tekintetben, hogy bizony lehet, hogy még tovább fog nőni az olló ebben a tekintetben, az egészségügyi ellátások tekintetében. Ez egy nagyon komoly kormányzati felelősség, mert én ebből azt veszem ki, hogy azok az önkormányzatok, amelyeknél még megfelelő háttér van ilyen intézményműködtetésre, azon túl, hogy nyilván az állam ehhez ad majd bizonyos finanszírozást, ami valószínűleg a fenntartáshoz vagy elég lesz, vagy nem lesz elég... - a saját bevételből ezt ki kell egészíteni műszerbeszerzés és egyéb ügyekben is.

(11.20)

Tehát azokon a településeken, ahol még ma van viszonylag megfelelő mennyiségű helyiadó-bevétel erre, ott, azt gondolom, a lakosság ebben a tekintetben akár még jól is járhat. Viszont lesz a településeknek egy olyan köre, amelyek azért ragaszkodnak ma a saját rendelőintézetükhöz, mert itt is volt közösségépítés, félnek attól, hogy integrálják valamelyik közeli kórházhoz, és akkor itt elindulhat egy olyan folyamat, ami ahhoz vezet, hogy ezek az intézmények el fognak sorvadni. Azt gondolom tehát, hogy ennek van egy jó oldala, de van egy nagyon veszélyes oldala is, és ez a kormány felelőssége kell legyen, erre oda kell figyeljenek. Mert lehet ebből az egész struktúrából egy olyan dolog, hogy bizony még a járóbeteg-ellátás tekintetében is tovább fog szakadni az országban az egészségügyi ellátás.

Azért ön is pontosan tudja, államtitkár úr, hogy hiába mondta el Bányai elnök úr, hogy persze vannak erre jó példák, de sajnos a példák többsége nem megnyugtató. Még mindig vannak olyan kórházak, ha már Bányai úr mondta a saját megyéjét, én tudom mondani a saját településemet: az orosházi kórházban előfordul, hogy kötszert kell bevinni, infúziót kell bevinni, a betegeknek gyógyszert kell bevinni. Tehát nem olyan egyszerű a kép ebben a tekintetben, és ez a típusú törvény még a járóbeteg-ellátásban is hozhat egy nagyon csúnya különbséget a települések között.

És van a törvényjavaslatnak az önkormányzatok számára egy, szerintem elég vicces megfogalmazása, hogy éspedig az állam szigorú kontroll alatt fogja tartani ezeket a járóbeteg-szakrendeléseket. Ez teljesen természetes, legyen így. De tartsa már a saját intézményrendszerét is szigorú kontroll alatt! És ha majd ezek a kontrollok nyilvánvalóan egyformák lesznek mindenki számára, és megfelelő forrásokat fog tudni biztosítani a kormányzat arra, hogy egy normális egészségügy legyen ma Magyarországon, akkor ennek nyilvánvalóan mindenki örülni fog. De én ma ezt úgy látom, hogy az önkormányzatok számára ez egy nagyon nehéz és felelősségteljes döntés. Nagy valószínűséggel azért vállalták be, mert a helyi közösségük iránt érzett felelősségük mozgatja őket. Reméljük, hogy beválnak a kormányzat szándékai. Valószínűleg azért is támogatták végül ennek a törvényjavaslatnak a vitáját, és nyilvánvalóan nincs kétség, hogy a többség ezt meg fogja szavazni, mert így legalább önkormányzati külső forrás is jön be az egészségügybe, mert amúgy ez a kevés forrás sem lett volna.

Én csak arra szeretném felhívni a kormányzat figyelmét, hogy figyeljen oda azokra a játóbeteg-szakrendelőkre, amelyeket az önkormányzatok, nagyon nehéz helyzetük miatt, nagy valószínűséggel nem fogják tudni hosszabb távon fönntartani ezeket. Például azon szakmai-egészségügyi ügyek miatt, amikor arról van szó, hogy az orvos és a kiszolgáló személyzet is valószínűleg más irányba fog elmozdulni. Ne maradjon Magyarország területén ellátatlan körzet, mert a járóbeteg-szakrendelés, és erről is szó volt, hogy az alapellátás és a járóbeteg-szakrendelés nagyon fontos struktúrája lenne a magyar egészségügynek, amit fejleszteni és nem visszafejleszteni kellene.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai