Készült: 2020.04.07.00:43:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

185. ülésnap (2016.11.10.), 112. felszólalás
Felszólaló Szabó Sándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:11


Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Talán ott folytatnám, ahol Miskolc egyéni országgyűlési képviselője abbahagyta, én Szeged országgyűlési képviselőjeként.

Államtitkár úr pontosan tudja, hogy Szeged iskolaváros, több mint húsz általános iskolával, valamint húsz középfokú intézménnyel rendelkezünk, és azt is tudja biztosan államtitkár úr, hogy Szeged város vezetése igen élesen harcolt 2013-at megelőzően, mikor kiderült, hogy az iskolák fenntartóságát el fogja tenni az állam, és egyfajta központosítás indul be. Akkor még meghagyták azt a lehetőséget az önkormányzatoknak, hogy talán a működtetést ellássák, természetesen Szeged városa ezt vállalta, és mi azt is mondtuk, hogy az utolsó pillanatig fogunk küzdeni az isko­láin­kért. Tettük ezt azért, államtitkár úr, mert az elmúlt évtizedben több mint 10 milliárd forintot költött Szeged városa az intézményeinkre, beleértve az általános iskolákat, középiskolákat egyaránt.

Látva az elmúlt évek oktatáspolitikáját, a KLIK működését, őszintén szólva, ahogy Varga László képviselőtársam is elmondta, nem igazán tudjuk elhinni, hogy egyébként a következő időszakban az általunk megtett fejlesztések folytatódnak, rosszabb esetben esetleg azoknál a fejlesztéseknél, amiket eszközöltünk is, valószínűleg egyfajta romlás irányába fog elindulni az intézmények infrastruktúrája és az eszközök állaga.

Azt, hogy mennyire működik rosszul a rendszer, engedje meg, államtitkár úr, hogy jó néhány szegedi példán keresztül illusztráljam önnek. Ebben egyébként engem is Hoffmann Rózsa képviselő asszony ihletett meg. Mindenképpen szerettem volna hozzászólni, mert tényleg azt gondolom, hogy nagyon fontos kérdés az oktatás kérdése, különösen egy ekkora városnak, mint Szeged. De hogy az elmúlt időszakokban hogyan és miként zajlottak ügyek, konkrét példákon keresztül szeretném érzékeltetni, államtitkár úr, hogy miért gondoljuk mi azt, hogy nem látjuk, hogy olcsóbb, nem látjuk, hogy hatékonyabb, és nem látjuk azt, hogy jobb lenne az oktatás, mint korábban az az önkormányzatoknál volt.

Például egy tornaterem beüvegezése négy hónapig tartott, államtitkár úr, azért, mert egész egyszerűen oda-vissza mentek a telefonok a KLIK központtól egészen az iskoláig, míg végre valaki hajlandó volt megmondani annak idején, hogy ez fenntartói feladat vagy működtetői feladat. Ez az első időszakokban volt még, 2014 elején. Addig azért nyilván finomult a rendszer, és addigra kiderült, hogy mégis mi a fenntartói feladat, mi a működtetői feladat.

(16.40)

De azt gondolom, hogy amikor egy rendszer átalakul, azért ilyen alapvető napi problémákra gondolnia kellett volna a kormánynak, amikor a központosítás mellett döntött, hiszen ezek olyan jellegű problémák, amelyek napi szinten megtörténhettek volna bármelyik iskolában.

Ennél azért nagyobb probléma, hogy például egy gázszivárgás miatt az egyik iskolában leszereltek egy gázórát az egyik év tavaszán, és egészen őszig ez a gázóraprobléma nem oldódott meg, holott az intézmény vezetője többször jelezte a tankerület felé, hogy ez problémát fog jelenteni. És még majdnem az intézményvezető felelősségét kezdte el firtatni a tankerület. Hála istennek, azért papírokkal tudta igazolni, hogy egyébként nem ő a hibás. Aztán azóta nagy nehezen megoldódott ez a kérdés, de azt gondolom, fél évet várni arra, hogy egy gázórát kicseréljünk vagy megoldjuk ezt, azt gondolom, ez azért elég hosszú időszak.

Olyan is történt, államtitkár úr, hogy megrendeltek egy buszt egy iskolakirándulásra, de a busz valamiért nem jelent meg, aztán utána kiderült, hogy miért nem jelent meg. Azért nem jelent meg a busz, mert egész egyszerűen nem fizették ki a megrendelőnek a pénzt. Ennél rosszabb eset is történt, hogy elindult a busz, majd megállt út közben ‑ ez egy másik iskolában történt ‑, mert a buszsofőr véletlenül kapott egy telefont, hogy a busz tulajdonképpen itt sem lett kifizetve, és gyorsan kell, hogy intézkedjenek, mert akkor tulajdonképpen vissza kell fordulnia az iskolásokkal.

Olyan is előfordult, államtitkár úr, hogy elmaradt a tanulók pályázaton elnyert külföldi tanulmányútja, mert a KLIK egész egyszerűen nem fizette ki a repülőjegyeket. Egyébként ez a Leonardo-program keretében történt. És olyan is előfordult, államtitkár úr, hogy nagy értékű informatikaieszköz-beszerzés történt még korábban a KLIK keretén belül, de senki nem vizsgálta azt, hogy adott esetben a korábbi beruházásoknál, amelyek pályázat útján valósultak meg egyes intézményekben, egyfajta fenntartási időszak van, és oda is informatikai eszközöket kívántak helyezni.

Ennél egyébként érdekesebb kérdés volt például, amikor interaktív táblákat akartak felszerelni Szegeden az egyik iskolában, és miután nem egyeztettek arról, hogy a működtető bemutassa a tantermet, majdnem nem a terem elejére, hanem hátulra akarták felszerelni ezt az informatikai táblát, mert egész egyszerűen nem tájékozódtak. Tehát amellett, hogy kommunikáció sem volt a működtető meg az interaktív táblákat szolgáltató között, azt gondolom, ez egy komoly probléma. Ez főként azért volt probléma, olvasva itt a jegyzeteimet, mert egyébként ott pont egy erősáramú vezeték volt, és éppen azt akarták megfúrni. Azt gondolom, ott elég nagy probléma lehetett volna szerintem. Azért ilyen esetben, azt gondolom, azt a korábbi működtetőt, amelyik az önkormányzat, és tudja, hogy mi hol helyezkedik el, talán illett volna megkérdezni.

És erről is volt már szó: több esetben nyilvánítottak eredménytelennek egypályázós, egyébként minden véleményezésre jogosult testület által támogatott vezetői pályázatokat, több iskolában, nem sorolom, Tisza-parti Iskola, Vasvári s a többi, és bizony több jelölt esetén viszont elutasították azokat a szakmailag képzett vezetőket, akik egyébként, azt gondolom, a korábbi években bizonyítottak és teljesítettek, ami szintén nem szerencsés.

És akkor arról még nem is beszélek, hogy a működést rendszeresen a kézi vezérlés jellemezte, a telefonos utasítgatások, a gyakori, felesleges, rendkívüli határidős adatbekérések, amiknek egyébként sokszor az intézményvezetők sem látták a fontosságát, a jelentőségét, de meg kellett tenni, mert a KLIK egyébként ezt elvárta tőlük. Fordított esetben azonban, ha az intézményvezetők kértek valamit, akkor bizony azt lehetett tapasztalni, hogy a levelekre hónapokig nem jöttek válaszok.

Pontosan ez volt az az ügy, ami miatt, azt gondolom, Szeged városa az utolsó pillanatig kíván harcolni az iskoláiért. Nem lehetne egyébként, hogy a működtetést vállaltuk, de most már sajnálva tapasztaljuk azt, hogy innentől kezdve most már ez sem lesz lehetőség az önkormányzatok számára, hiszen januártól teljes egészében elveszik az önkormányzatoktól az iskolák fenntartása mellett a működtetést is.

Azt gondolom, azt többször, többen elmondtuk már, hogy biztosan van abban valami, hogy nagyon sok önkormányzat ezt amúgy sem tudná megoldani, de nem tudom, azt miért kell erőltetni, hogy azon önkormányzatoknak, például egy akkora városnál, mint Szeged vagy Miskolc, vagy van még jó pár város, miért nem lehet megadni azt a lehetőséget, azt az esélyt, hogy ezek az önkormányzatok vállalhassák azt, hogy fenntartják az iskolájukat. Vállalhassák azt, hogy működtetik az iskolájukat! Higgye el, állam­titkár úr, hogy vannak olyan speciális helyi dolgok, amelyeket csak helyben, az ottani intézményvezetők, az ottani szülők, pedagógusok munkájával, azok együttműködésében lehet jól kezelni, lehet jól megoldani.

Tehát ez a „mindent erővel központosítunk az oktatásban” nem biztos, hogy szerencsés. Ezt azért mondom, az előbb elmondott példák egyébként igazolják azt, hogy maga a rendszer nem jó, hanem egész egyszerűen azért mondom, mert egyébként a szülőknek, a pedagógusoknak és a gyerekeknek is sokkal jobb lenne, ha egyébként ezeknek az önkormányzatoknak, amelyek ezt meg tudnák tenni, hogy mind a fenntartást, mind a működtetést tudnák vállalni, akkor azt megengednék nekik.

Azt gondolom, hogy a mindent elsöprő központosítás nem áll be, államtitkár úr. Zárva azzal, amivel kezdtem is, miután sem olcsóbb, sem hatékonyabb, sem jobb nem lett az oktatásügy, én azt tapasztalom és azt látjuk, éppen ezért most itt is el szeretném még egyszer mondani, azt gondolom, Szeged városa első lesz azok között, ha egyszer megnyílik a lehetőség, hogy ismét visszavegye az iskoláit. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai