Készült: 2024.04.26.01:54:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

182. ülésnap (2008.12.01.), 347. felszólalás
Felszólaló Dr. Csáky András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  347  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Eléggé nehéz helyzetben vagyunk a házszabályszerűségnek ezzel az elég furcsa kezelésével, de az első szakaszban én most a 3-as, illetve 18-as módosító javaslatokkal kívánnék foglalkozni. Előbb a 18-as szám alatt benyújtott módosító javaslatunkkal, amely azt a célt szolgálta, hogy miután a törvényjavaslat ismételt felhatalmazást ad a tárca vezetőjének, hogy a halottakkal kapcsolatos dolgokat rendeletben szabályozza, ezt bővítettük, hogy a boncjegyzőkönyv megismerhetőségének a szabályozása is ebbe a szakaszba kerüljön.

A kormány nem támogatta, az egészségügyi bizottság támogatta az indítványunkat, elfogadta azt az érvünket, hogy egy szakmai anyagról van szó, amely sajnos az elmúlt időszakban számos, eléggé furcsán értelmezhető értelmezésre adott okot laikusok kezében, és ezért jó lenne részletesen szabályozni, hogy ki milyen feltételek mellett, milyen célból juthat ehhez a kifejezetten az adott intézmények szakmai belső köréhez tartozó dokumentumhoz. Sajnos az tapasztalható, hogy a negatív jelenségek miatt az intézmények úgy próbálnak védekezni, hogy a morbiditási, mortalitási adatok szempontjából alapvető szekcióknak a számát csökkentik, radikálisan csökkentik.

Ennek a módosító javaslatnak volt a másik lába a 3-as, ami ennek megfelelően az egészségügyi törvény 24. § (11) bekezdésében viszont azt próbálja szabályozni, hogy az érintettek természetesen hozzájuthatnak minden őket érintő egészségügyi adathoz, kivéve a boncjegyzőkönyvet; azt külön rendeletben kell szabályozni, ahogy az előbb mondottam. Bízom benne, hogy a holnapi bizottsági vita során ezt a második módosító javaslatot nem tekintik házszabályellenesnek, hisz szorosan összefügg a jogászok által is befogadott és a bizottság által támogatott módosító javaslatunkkal.

Módosító javaslatot nyújtottunk be a törvényjavaslat 14. §-ához is, ez a 15. szám alatt futott. Ebben azt kezdeményezzük, hogy mindazon eljárások során, amikor államilag kötelező feladatot ellátó kollégák akár a nyilvántartásba való vétel kapcsán, akár annak megújítása kapcsán, az ötévenkénti megújítás kapcsán eljárásban vesznek részt, ne kelljen igazgatásszolgáltatási díjat fizetniük.

Az általános vitára való alkalmasság bizottsági vitája során, megmondom őszintén, kicsit zavarba hozott az államtitkár asszony, hisz akkor azt nyilatkozta, hogy ilyen jellegű szolgáltatási díjat nem kell fizetni. Mint utóbb kiderült, kell, csak nem annak hívják, hanem valami másnak. Változatlanul az a véleményünk, hogy az alkotmány a mindenkori hatalomra kötelezettséget ró az egészségügyi rendszer működtetésével kapcsolatban, ennek a működtetésnek az egyik feltétele, hogy az abban részt vevő kollégák bizonyos nyilvántartásba vetessék föl magukat, és akkreditáltassák magukat ötévente. Miután ez egy államilag kötelező feladat, úgy gondoljuk - főleg annak a fényében, hogy egy tavalyi vagy tavalyelőtti rendelet kapcsán a hatalom teljesen kivonult a kötelező továbbképzések támogatása mögül, és ez így is elég jelentős megterhelést ró az egészségügyi dolgozókra -, ebben az esetben az lenne a korrekt, ha ezért a nyilvántartásba-vételért, illetve annak megújításáért nem kellene szolgáltatási díjat fizetniük.

Bízom benne, hogy a parlament támogatni fogja ezeket a módosító javaslatainkat. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  347  Következő    Ülésnap adatai