Készült: 2024.04.25.07:34:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (1999.06.15.),  164-170. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:35


Felszólalások:   158-164   164-170   170-176      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Kálmán András, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterhez: "Mikor lesz alkotmányos megoldása a közforgalmú kikötőknek?" címmel. A képviselő urat illeti a szó.

DR. KÁLMÁN ANDRÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A vízügyi és egyes közlekedési törvények, törvényerejű rendeletek módosítása a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvénnyel összefüggésben című 1992. évi XXXIX. törvény több vonatkozásban módosította a hajózásról szóló 1973. évi 6. törvényerejű rendeletet, többek között a következők szerint:

A hajózási tvr. módosított 20. § (2) bekezdése a kikötők minősítése tekintetében akként rendelkezik, hogy a kikötőt a hajózási hatóság rendeltetése szerint közforgalmú, országos közforgalmú, üzemi vagy szükségkikötőnek minősítheti. A (3) bekezdés szerint azokat a kikötőket, amelyek átrakodási és elosztási központként lehetővé teszik a vízi, a közúti és a vasúti személy- és áruforgalom összekapcsolását, és vonzáskörzetük az ország egész területére kiterjed, országos közforgalmú kikötőnek kell minősíteni.

A hajózási tvr. módosított 20. § (4) bekezdése konkrétan meghatározza, hogy e szabályra tekintettel mely kikötőket kell országos közforgalmú kikötőnek besorolni, és azt is elrendeli, hogy a hajózási hatóságnak mennyi időn belül kell erről rendelkeznie. (Folyamatos zaj.)

Ennek megfelelően a Közlekedési Főfelügyelet hajózási felügyelete határidőn belül elvégezte a besorolásokat. A kiadott határozatokkal összefüggésben több közigazgatási per indult, és az egyik érintett a hivatkozott jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára az Alkotmánybíróságon eljárást kezdeményezett.

Az Alkotmánybíróság 1997. szeptember 15-én kelt, 1201/AB/1997/6. számú határozatában megállapította, hogy a hajózásról szóló 1973. évi 6. tvr. módosított 20. § (4) bekezdés a) pontja alkotmányellenes. Ezzel egyező megállapítás várható a hajózási tvr. 20. § (4) bekezdésének más pontjával összefüggésben is.

Ugyanakkor nem kétséges, hogy az országos közforgalmú kikötők létesítéséhez és működtetéséhez alapvető nemzetgazdasági érdek fűződik. Ön előtt is ismert, hogy az Európai Unió a Dunát ugyanolyan közlekedési folyosónak tekinti, mint a kiépítendő autópálya-, illetve gyorsforgalmi úthálózatunkat. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

A koszovói helyzet rendeződésével remény van arra, hogy helyreáll a Duna déli szakaszának hajózhatósága (Az elnök ismét csenget.), és jelentős szerephez jut... Köszönöm, akkor a kérdést tenném fel.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mit tesz a kormány annak érdekében, hogy megszűnjön az országos közforgalmú kikötők létesítését és fejlesztését akadályozó alkotmányellenes helyzet? Mikorra várható az alkotmányos állapot visszaállítása? Mikor kezdődik el és mikorra várható az országos közforgalmú kikötők kialakítása és fejlesztése?

Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Az interpellációra Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Megadom a szót.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A Duna nemzetközi vízi útjának fejlesztését természetesen kiemelt feladatként kezeljük. Az elmúlt évtizedben megkötött, a hajózás fejlődését elősegítő európai víziúthálózatra vonatkozó egyezmények és konzultációk szintén ezt a célt szolgálták.

 

(14.50)

Ennek megfelelően kezdtük meg a vízi közlekedés alágazati stratégiájának kidolgozását, amelyben már figyelembe vesszük az európai uniós tagsággal járó, többek között a nemzetközi jelentőségű kikötőkre vonatkozó követelményeket is.

Egyetértek a képviselő úrral abban, hogy az országos közforgalmú kikötők létesítéséhez és működtetéséhez alapvető nemzetgazdasági érdekünk fűződik. Tárcánk ezért ez év végéig mintegy 2 milliárd forint értékben hajt végre beruházásokat a rendezett állami tulajdonú és prioritást élvező bajai és valószínűleg a győr-gönyűi országos közforgalmú kikötőkben. Ennek egyik eredménye lesz az ez év júliusában átadásra kerülő bajai Ro-Ro terminál, ami a jugoszláv háború miatt megszűnt al-dunai hajózás folytán az áruk kamionokon való vízre terelését teszi lehetővé a Duna jelenlegi déli végponti kikötőjében.

Az ön által említett konkrét esettel az országos közforgalmú kikötők minősítésével kapcsolatosan pedig hadd tájékoztassam, hogy az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló kezdeményezésnek csak egy pontját találta helytállónak. Határozatában kimondta, hogy a Csepeli Nemzetközi Szabadkikötő országos közforgalmú kikötővé minősítése, a hajózásról szóló törvényerejű rendelet erre vonatkozó pontja alkotmányellenes, és azt visszamenőleges hatállyal megsemmisítette. Amíg a hajózási törvényerejű rendelet egyéb rendelkezéseiről az Alkotmánybíróság ilyen határozatot nem hoz, addig az interpellációjában említett feltevés, miszerint a törvényerejű rendelet a 20. § (4) bekezdésében felsorolt többi kikötő esetében is hasonló döntés várható, nem igazolható. Ezért a képviselő úr által említett esetben alkotmányellenes helyzetről nem beszélhetünk.

A közeljövőben készítjük el a vízi közlekedés alágazati stratégiáját, amely a már készülő, vízi közlekedésről szóló törvényben megfelelően figyelembe veszi az országos közforgalmú kikötők fejlesztését. Ön is biztos lehet abban, hogy az új vízi közlekedési törvényben hajózásunk és az európai integráció érdekeit jól szolgáló megoldást találunk.

Kérem ezért a képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a választ.

DR. KÁLMÁN ANDRÁS (MSZP): Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztában vagyok azzal - és ezt tartalmazta az interpelláció -, hogy jelen körülmények között a hajózási tvr. 20. § (4) bekezdésének egyik pontját nyilvánította az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek. Ugyanakkor tudomásom van arról, hogy a másik közigazgatási perben a Legfelsőbb Bíróság felfüggesztette az eljárást, és megkereste az Alkotmánybíróságot az azonos helyzet miatt az alkotmányellenesség megállapítása céljából. A hajózási tvr. összesen négy kikötőt minősített országos közforgalmú kikötővé. Úgy gondolom, igaza volt a Mahart új vezérigazgatójának, amikor a napokban azt mondta, hogy ha az Isten a Dunát már ide teremtette, akkor azon hajózni kell. A hajózáshoz pedig országos közforgalmú kikötőkre van szükség. Ezért a válaszát nem tudom elfogadni.

Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e a választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 179 igen szavazattal, 92 nem szavazattal, 3 tartózkodással az államtitkár válaszát elfogadta.

Hack Péter, az SZDSZ képviselője, interpellációt nyújtott be a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterhez: "A vizsgálat lezárult, felejtsük el?" címmel. Hack Péter képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   158-164   164-170   170-176      Ülésnap adatai