Készült: 2020.07.15.01:56:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

72. ülésnap (2011.03.07.), 312. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:12


Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Bár úgy lenne, hogy csak arról kéne összegyűljünk itt a parlamentben beszélgetni, hogy mire van most plusz 30 milliárdunk, és azt hogyan osszuk szét, hogyan lehet mindenkit tényleg, akár ápolóról legyen szó, akár kormánytisztviselőről, akár katonatisztről, megfizetni úgy, mint ami valóban tisztességes bérként járna, és mondjuk, a Lajta túlpartján meg is kapják. De sajnos nem ebben a helyzetben vagyunk.

Ugyanakkor engedje meg nekem, hogy, lehántva a felszólalásáról az általános politikai szlogeneket, amelyeket mi itt tűrünk, mert kormánypártként ezért vagyunk, egy-két tartalmi dologra hadd válaszoljak önnek. Ez a törvény kifejezetten egy átmenetet szabályozó törvény, és úgy gondolom, ha már egy átmenetről ennyire világos szabályok születnek, akkor az már növeli a jogbiztonságot; tehát éppen hogy növeli, és nem csökkenti. A felsőoktatási törvény természetesen továbbra is vonatkozik ennek az intézménynek is a működésére, a bizonyítvány kiállításától a felvételi rendszerig, csak hát, ahol mondjuk, egy katonai laktanya körülményei között képzik a fiatalokat, az nyilván más, mint mondjuk, egy jogi egyetem, egy egészségügyi főiskola vagy egy művészeti képzés. Azoknak is megvannak a maguk specialitásai, ennek is megvannak, de ettől függetlenül az általános felsőoktatási törvénybeli szabályok természetesen erre a képzésre is vonatkoznak.

Azt is szeretném visszautasítani, hogy a társadalmi egyeztetést hiányolták. Hiszen elmondtuk, és ha jól emlékszem, az anyagban is szerepel, hogy mind a három egyetem vezetése, mind az ottani hallgatói képviseletek be lettek vonva ebbe a folyamatba, ők is ennek részeseivé váltak. És nyilván az egyeztetést segíti elő az az előkészítő szakasz, ami most fog zajlani a következő 10-11 hónapban, ami mind-mind nem a gyors bevezetést, hanem a mindenki érdekeire figyelemmel levő, ugyanakkor a célt és hatékonyságot szem elől nem tévesztő működést kívánja meg.

Amit pedig még egy érvként elmondanék, hátha meg tudom önt ezzel győzni, hogy ön azt mondta, nem teljesen egyértelmű az ön számára, hogyan fog majd egyik hivatásrendből a másik hivatásrendbe valaki váltani, hadd mondjak egy másik példát, ami ennek az egyetemnek középtávon már az előnye lehet. Az előző évben nagyon sokszor találkoztunk katasztrófahelyzetekkel Magyarországon, vörösiszap, vízkár, belvíz vagy árvíz. Ezeknél nyilván nem külön lépett föl a katasztrófavédelem, külön a rendőrség, külön a honvédség, külön az ottani közigazgatást végző köztisztviselők, kormánytisztviselők, hanem itt rengeteg szerv együttes munkájára volt szükség. Azért is fontos egy ilyen közös alapképzés mindnyájuk számára, és itt nem a BA, MA alapképzésre gondolok, hanem olyan alapszintű igazgatási tárgyaknak az együttes ismeretére már az egyetemi évek során, mert egy ilyesfajta, nagyon gyors reakciót igénylő, rutint igénylő és megalapozott szakmai tudást igénylő helyzetben, amikor gyorsan kell döntéseket hozni, ez segítségére lehet azoknak a szerveknek, amelyeknek ott együtt kell működni, hiszen megvannak az alapvető csatornák.

Önök is bizonyára olvastak olyan cikkeket, írásokat, amelyek mindig a közigazgatási együttműködés koordinációja esetében azokat a betegségeket, hibákat sorolják föl, amelyek lassítják a védekezést, lassítják a kárelhárítást ezekben a helyzetekben. Ha megvalósul mindenki számára egy ilyen alapképzettség, akkor már ilyen katasztrófahelyzetben is sokkal rugalmasabb lehet a működés. Ez is az egyik olyan löket volt, ami meggyőzött minket arról, hogy ezt az egyetemet létre kell hozni, ami az egyik kar számára presztízsemelkedést is jelent, hiszen egyetemi képzéssé válik az ottani képzés, és nem főiskolai névre hallgat, hanem egyetem névre.

(23.20)

Tehát ez is segített minket abban, hogy igenis ezt létre kell hozni. Ön is mondott külföldi példát, máshol is találhatunk erre példát, de a katasztrófahelyzetek is jó indokot szolgáltatnak arra, hogy miért fontos itt egy koordinált képzést létrehozni.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai