Készült: 2020.07.06.06:59:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

71. ülésnap (2011.03.01.), 166. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 4:36


Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Hölgyeim és Uraim! Köszönöm szépen mindenkinek az általános és a részletes vitában elmondott, jobbító jellegű vagy kritikus javaslatait, ki-ki milyen hozzászólásokkal élt a mai napon vagy az elmúlt héten.

Nagyon sokfelé elkacskaringóztak a különböző felszólalások a törvényjavaslattal kapcsolatban, míg az eléggé szűk területet ölelne fel: a vizsgarendszerrel kapcsolatban, a 40 éve a közszolgálatban dolgozó nőkkel kapcsolatban, a politikai vezetők szabadságának megfelezésével kapcsolatban, illetőleg az új kormányhivatalok esetében az alapilletmény eltérítésének időben elcsúsztatott lehetőségével kapcsolatban vannak különböző paragrafusok ebben a törvényben, amelyek szabályozzák vagy módosítják a már meglévő törvényeket. Ehhez képest elég széles volt az a témakör, amiről beszéltek a képviselőtársaim.

Én szeretném csak nagyon röviden önöknek azt vázolni, hogy ez a törvény természetesen nem így önmagában áll, kicsi is, rövid is lenne ahhoz, hogy csak önmagában értelmezzük, ebből próbáljunk meg valamilyen következtetést levonni. Ez egy része egy olyan folyamatnak, amelyik tavaly szeptember 1-jén indult, idén január 1-jén folytatódott. Tavaly szeptember 1-jén volt a közigazgatási hivataloknak az újbóli felállítása. Itt csak visszautalnék szocialista képviselőtársaim felszólalására, ők azt mondták, hogy miért nem tiszteli az Alkotmánybíróságot ez a kormány. Ők voltak azok, akik háromszor ugyanazt a szöveget kormányrendeleti szinten próbálták beterjeszteni ahhoz, hogy a közigazgatási hivatalok létrejöjjenek, holott nyilvánvaló volt, hogy ez formailag alkotmányellenes, nem tartalmilag. Egyértelmű helyzet lett volna. Ugyanezt tették persze a büntető törvénykönyv esetében is: többször ugyanazt a szöveget beterjesztették.

(15.30)

Tehát visszaálltak az Alkotmánybíróság korábbi döntésének megfelelően a közigazgatási hivatalok. A kormány területi közigazgatás-átszervezése keretében a kormányhivatalokat január 1-jétől felállította, tizenöt szervet olvasztott így egybe, és további tizennyolc koordinálását vonta egy kézbe.

Ez is ennek a része, vizsgarendszerrel, előmeneteli rendszer módosításával. Nem a külső beszállítóknak, a képző cégeknek a felkínált képzéslistájához kívánjuk igazítani a közigazgatásban végrehajtandó képzéseket, hanem ami belülről, a minőségi munkavégzéshez szükséges, egyrészt, hogy a többféle végzettséggel, többféle diplomával a közszolgálatba kerülők egy alap igazgatási ismeretet kapjanak, jogi, közigazgatási, működési alapismereteket, és utána természetesen ki-ki a maga szakterülete szerint, attól függően, hogy az erdészetben, az Atomenergia Hivatalban vagy pedig a szociális intézményhálózatban dolgozik, a maga igényeinek megfelelőt, és ezekben jó arányokat találjunk.

Ennek a része az a törvényjavaslat, amely heteken belül az önök asztalára kerül, az új nemzeti közszolgálati egyetem létrehozása, amely január 1-jétől jönne létre, és szeptember 1-jétől venné fel a hallgatókat. Ezáltal a közszolgálati életpályák már a képzésnél is találkoznának, lenne mindenki számára elsajátítandó közigazgatási alapismeret, hiszen jól látjuk, egy katasztrófavédelmi helyzetben egy tűzoltó, egy rendőr, egy katona vagy a helyi jegyző irodájában dolgozó együtt kell hogy működjön. Jó, ha ezek egy közszolgálati egyetemen képződnek, ahol már jól láthatóan akár az alapképzettségben is vannak hasonló tárgyak, vagy a későbbiekben a karrierpályájukban egyik vagy másik közszolgálat között jobban tudnak váltani, így biztosítottabb az előmeneteli rendszerük.

Ezeken kívül - mint már sokszor elmondtuk - etikai kódexszel, különböző előmeneteli rendszerrel, képzésekkel és egyéb módon is arra próbáljuk ösztönözni a fiatalokat, hogy válasszák, a jó képességű fiatalok is a közszolgálatot, és mivel a közszolgálatot választók 60 százaléka hölgy, ezért különböző távmunka- és rugalmas munkavégzési módszerekkel azt is kívánjuk ösztönözni, hogy a gyermekvállalásuk mellett is könnyebben tudjanak visszatérni a közszolgálatba, és itt dolgozni.

Ennek a hosszú távú folyamatnak, tavaly szeptember 1-jétől jövő év január 1-jéig tartó folyamatnak a része ez a törvénymódosítás is, ez is része akár a politikai privilégiumok lebontásának, amiről a mai napon is szó esett a politikai vezetők szabadságának megfelezésével kapcsolatban.

Bízom benne, hogy önök előtt is ki fog bontakozni, hogy ennek a kormányzatnak nemcsak részterületre egy-egy vészmegoldása van, hanem egy átfogó képe van arról, hogyan kell egy modern és hatékony közigazgatásnak működni Magyarországon, hiszen az állampolgárok pénzét csak hatékonyan használhatjuk fel.

Köszönöm szépen a figyelmüket, és számítok a támogatásukra. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai