Készült: 2024.03.28.16:02:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

264. ülésnap (2017.12.04.),  57-60. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:31


Felszólalások:   53-56   57-60   61-64      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Szászfalvi László képviselő úr, a KDNP képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszterhez: „Mit tesz a kormány az internetes vásárlások biztonsága érdekében?” címmel. Szászfalvi László képviselő úré a szó. Parancsoljon, képviselő úr!

SZÁSZFALVI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! A digitalizáció fejlődése a kereskedelmet sem hagyta érintetlenül, az internet fejlődésének és az interneten történő kártyás fizetésnek köszönhetően a web­áru­há­zak szerepe, forgalma évről évre rendkívüli ütemben növekszik. A Kereszténydemokrata Néppárt tá­mo­gatja a korszerű kereskedelmi eszközöket, de ugyan­akkor fontosnak tartja felhívni a fogyasztók fi­gyelmét a veszélyekre is, nehogy nem várt kellemetlenségek érjék a vásárlókat.

Az e-kereskedelemben a fogyasztónak nincs lehetősége a vásárlás előtt a konkrét terméket ténylegesen megtekinteni és konzultálni az eladóval. A web­áruházaknak ezért szigorú feltételeknek kell meg­felelni, és a vásárlókat elállási jog illeti meg.

A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Ez azért fontos, mert az utólagos terméktámogatás és igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben jóval nehezebb.

Tisztelt Miniszter Úr! A karácsonyi vásárlási szezon megkezdődött, ezekben a hetekben ugrásszerűen emelkedik a webáruházakban történő vásárlások száma. Az előzetes tájékoztatás a fentiek alapján nemcsak fontos, hanem számos esetben a vásárlási döntést is elősegítheti. Online vásárlás esetén tudatos döntések meghozatalával, pár pluszkattintással számos későbbi problémát meg lehet, meg lehetne előzni.

Mindezek tükrében kérdezem tisztelt miniszter urat: mit tesz a kormány annak érdekében, hogy a vásárlók az internetes vásárlások esetében is élhessenek jogaikkal? Milyen eszközökkel segíti az internetes vásárlókat a kormány? Várom miniszter úr megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Képviselő úr kérdésére a választ Seszták Miklós miniszter úrtól fogjuk hallani. Parancsoljon, miniszter úr, öné a szó.

DR. SESZTÁK MIKLÓS nemzeti fejlesztési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az internetes kereskedelem, mint ahogy a képviselő úr is rávilágított, robbanásszerűen növekszik, és ez főleg igaz ilyenkor ünnepek közeledtével, hiszen a hazai fogyasztók mindennapjaivá vált az ilyen módon történő vásárlás.

Azt kell mondjam a képviselő úrnak, hogy az idei évben a fogyasztóvédelem fókuszában az elektronikus kereskedelem állt, és jó eredményekről tudunk beszámolni: 14 százalékra esett vissza a fogyasztóvédelmi jogsértést ismételten elkövető web­áru­házak aránya a korábbi években tapasztalt 54 százalékról. A jelentős javulás az Országgyűlés által tavaly decemberben elfogadott törvénymódosításnak köszönhető, amely az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzéseit szigorította. Az internetes kereskedelemben be­vezetett magasabb fogyasztóvédelmi bírságnak jelentős visszatartó ereje van.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium internetlaboratóriuma az elmúlt évben együttesen több mint félezer web­áru­há­zat vizsgált. A tapasztalat az, hogy a jogsértés elkövető webáruházak többsége a hatósági figyelmeztetést követően együttműködő, a feltárt hibákat gyakran már az eljárás folyamán, a határozat jogerőre emelkedése előtt javítják.

(12.40)

A hatóság folyamatos piaci jelenléte mellett szükséges a vásárlók és a kereskedők megfelelő tájékoztatása is. 2017-től a kormány honlapján megtalálható az az adatbázis, amely az e-kereskedelem területén jogsértést elkövetett vállalkozásokat tartalmazza. A tudatos vásárlói döntések meghozatala érdekében a hatósági ellenőrzések tapasztalatai alapján több alkalommal, legutóbb például a black fridayt megelőzően tájékoztattuk a vásárlókat arról, hogy mire figyeljenek az online vásárlás előtt. 2018-ban is kiemelt figyelmet fordítunk az elektronikus kereskedelemre, ezzel védve a családokat és a magyar vásárlókat. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   53-56   57-60   61-64      Ülésnap adatai