Készült: 2024.04.26.00:35:55 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
38 111 2002.11.27. 2:06  46-282

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A drogfogyasztásról szóló törvénymódosítás nem a bírói ítélkezés liberalizációját segíti elő, hanem felhatalmazást ad Btk.-szinten a megkóstolásra. Hiszen kevés ember van, aki nem vágyik a tiltott gyümölcs megkóstolására, hátha még azt nem is tiltják. Így válik a kisfogyasztóból rendszeres vásárlóvá.

Tisztelt Képviselőtársaim! Választóink a fiatal korosztály egészségének megőrzése érdekében felelősségteljes döntést várnak tőlünk. Ezért nagyon fontos a szigor és a prevenció közti köztes határt megtalálni. Több képviselőtársamtól elhangzott a prevenció fontossága, amire sajnos a költségvetésben nem találunk elég pénzt, ezért nagyon fontos lenne ennek az összegnek az emelésére sort keríteni.

Ugyanakkor nem értek egyet Szabó képviselőtársammal abban, hogy az egyszeri használat után a következő alkalommal már büntetendővé válik. Honnét fogjuk tudni, hogy az egyszeri alkalom nem ismétlődött-e meg már sokadszor, csak éppen akkor kapták fogyasztáson a társaságot? Szeretném önöket megkérdezni, hogy járatnák-e önök abba az iskolába a gyerekeiket, ahol köztudottan a csekély mennyiségű drogfogyasztás megengedett, illetve nem büntetendő. Én mint gyakorló szülő, még azt is meggondolnám, hogy abba az iskolába, ahol a dohányzást megengedik, járatnám-e a gyerekemet.

Hiszen köztudott, hogy az első kábítószer elfogyasztása lehet, hogy nem okoz függőséget, ugyanakkor egy olyan kellemes, lebegő érzést is adhat, amely a további rászokást készíti elő. Ezért nagyon gondoljuk meg, hogy ezt a törvényt enyhítjük-e, vagy továbbra is fönntartjuk a szigorító körülményeket.

Köszönöm. (Taps az ellenzék soraiban.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
38 358 2002.11.27. 15:38  337-371

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló jogszabályhalmaz gondos tanulmányozásakor az első gondolatunk máris az volt, hogy annak megalkotói sajnálatos módon nem olvashatták a szocialisták ígéreteit bemutató óriásplakátokat. Ugyanis az előttünk lévő módosítások a "kevesebb pénzt az embereknek, kevesebb pénzt az önkormányzatoknak" jelszavai alapján készültek. Ez a törvény ugyanis nagyon jelentős szigorításokat, megszorításokat tartalmaz az egyes polgárok, a családok, a helyi települési önkormányzatok és egyházak számára egyaránt.

Hogyan teszi mindezt? Először is, számos apró szabályozást megváltoztat a segélyezési rendszerben. Például a lakhatási problémák kezelésének legfontosabb elemeként tekinthető lakásfenntartási támogatás esetében szakértői becslések szerint a jelenlegi igénybe vevők 15-20 százalékát a jövőben kizárja a segélyezhetők köréből, ehhez az eddigi jövedelmi korlátokat, miszerint ha a lakásrezsi meghaladja a jövedelem 35 százalékát vagy a fűtési számla a kereset 20 százalékát, akkor segélyt lehetett kérni. A szocialisták szerint ezek az arányok a jövőben 40 és 25 százalék lennének, megszüntetve ezzel több tízezer család lakásfenntartási segély iránti igénylehetőségét.

Még ezen a jelentős mértékű szigorításon is túlmegy annak a lehetőségnek a bevezetése, hogy a segélyeket elbíráló hivatalnokok a jövőben úgymond jogosítványt kapnak a segélykérők jövedelmének vélelmezésére. Ez azt jelenti, hogy ha az igazolt jövedelmet és a lakásfenntartási költségeket nem tartják arányosnak, akkor az ügyintéző akár meg is saccolhatja az érintett jövedelmét. Ez a gyakorlat éppen a legkiszolgáltatottabb rétegek, főként a romák között szolgálja legjobban a társadalmi kirekesztés növekedését. Amint láthatjuk, a szerzett szociális jogok elleni támadás ebben az esetben is éppen a leszakadó családokat taszítja a szegénységi csapda irányába.

Szigorítani kívánja a kormány az egyes szociális szolgáltatások igénybevételének szabályát is. Olyan új típusú adminisztratív akadályokat épít be példának okáért a szociális rászorultság külsős, úgymond független szakértő által történő megállapításába, ami, főként kis költségvetésű intézmény esetén ezreket zár el az egyes szolgáltatások igénybevételétől. A szocialista-szabad demokrata kormány érdeke tehát, hogy a szociális ellátásokat egyre kevesebben tudják majd igénybe venni, hiszen a költségvetés hatalmas hiányát valahol, valakiben bizony meg kell spórolni.

A törvénycsomag másodsorban a helyi önkormányzatok önállóságát és mozgásterét is szűkíti.

 

(20.30)

 

A törvény tovább szűkíti például az önkormányzatok helyi rendeletalkotási lehetőségét. Az eddigieknél is több olyan pontot tartalmaznak a módosító jogszabályok, amelyek lényegében új helyi rendeletek megalkotását követelik meg, és a helyi szükségleteket figyelmen kívül hagyva kényszerítik az önkormányzatokat fölösleges újabb szabályok bevezetésére.

A legtöbb esetben a kormány olyan jövedelmi korlátot húz az egyes segélyek igénybevehetősége elé, amely korlátozza a helyi viszonyok életszerű megjelenését. De beleszól a szocialista vezetés a bizonyítottan jelentős eszközként működő közcélú munkavégzés rendszerébe is, hiszen újabb kiskapukat nyit meg azzal, hogy az aktív korúak 30 napos foglalkoztatási kötelezettségét bevezeti. Itt is a kijátszási kapuk megnyitásával elveszíti jelentőségét, és segélyfüggésbe vezeti az éppen elmaradottabb régióban élő embereket.

Az adósságkezelési szolgáltatás rendszerének módosításáról szólva sajnos az önkormányzatok a jövőben sem kapnak megnyugtató választ arra, hogy miként fogják a legsúlyosabb adósságspirálba, adósságcsapdába került családok sorsát rendszerszerűen kijavítani, gondjaikat enyhíteni. Míg az Orbán-kabinet több milliárd forintot fordított a legnyomasztóbb lakhatási problémákra, a kilakoltatás megakadályozására, addig a szocialisták, minden választási szlogenjüket megcáfolva, éppen ezektől a családoktól vonnak el forrásokat, túlélési lehetőségeket.

Ám, ha mindezek a gondok nem lennének még elegendőek az önkormányzati szférának, a törvényalkotók újabb, kötelezően megvalósítandó feladatokat találtak ki a településeknek. A teljesen fölösleges és érthetetlen terhek egyikeként például megjelenik a tízezres lélekszám fölötti települések, tehát kisvárosok esetében az utcai szociális munka bevezetése. Ennek tükrében csak azt a kérdést kell feltennünk, hogy ha az állam egyre kisebb arányú normatív támogatást nyújt az egyes feladatok ellátására, akkor egy olyan kisvárosban, ahol soha nem is láttak hajléktalant, miért és miből lesz kötelező feladat az utcai szociális munka bevezetése.

A törvénymódosítás törli azt a passzust is, amelynek alapján a települési önkormányzat jogosult arra, hogy a kifizetett segélyek összegéig jelzálogot jegyeztessen be a rászoruló ingatlanján. Ennek akkor van jelentősége, ha a tartásra kötelezhető rokonok, idős személyek esetében éppen az őket elhanyagoló gyermekek a jogosulatlanul kifizetett, fölvett ellátásokat nem kívánják visszafizetni. Ilyenkor az önkormányzatoknak lehetőségük van arra, hogy visszaszerezzék azokat a közpénzeket, amelyek nem megfelelő helyre kerültek. A tervek szerint még ezt az eszközt is elveszik az önkormányzatok kezéből. Sajnos, azt kell látnunk, hogy a szocialista kormány a budapesti új beszerzésű miniszteri asztalokon és az új kormányzati luxusautók szélvédőjén túlra csak ritkán képes látni.

Az eddigieken túl azt is látnunk kell, hogy a szocialisták - talán a pazarló pénzosztást megsínylő költségvetési egyensúly megőrzése érdekében - támadást indítanak az egyházi szociális intézmények ellen. A ma Magyarországon működő, átmeneti és tartós elhelyezést nyújtó otthonok közel 15 százalékát, több mint 140 intézményt az egyházak működtetnek, ezzel ellátva 6500 rászoruló személyt. A szeretetszolgálatban és egyéb karitatív munkában való részvételük még ennél is nagyobb súlyú, számszerűsített jelentőségükön túl társadalmi szolidaritásra és közösségvállalásra ösztönző hatásuk még hatalmasabb.

Hogyan válaszol erre a jelentős munkára a szocialista kormány? Többek között törli a szociális törvény azon részeit, amelyek lehetőséget teremtenek az egyházi fenntartók számára például gondozási központok, családsegítő szolgálatok üzemeltetésére, megszünteti az Egyházi Fenntartók Tanácsát, amely eddig konzultatív testületként működött a kormány mellett, s a meglevő szolgáltatások fenntartását, finanszírozását, a politikai változásoknak kiszolgáltatva, teljes mértékben az önkormányzati hatáskörbe és támogatási felelősségbe utalja át. Ezzel két legyet is üt egy csapásra, hiszen a pénzügyi terhet átrakja az önkormányzatokra, ezzel valószínűleg a soron következő intézményi bezárások politikai következményeit is áthárítja, s mintegy biztosítja, hogy az egyházak a jövőben ne tudjanak nagyobb szerepet vállalni a szociális háló erősítésében.

Akinek ez sem volt elég a szociális érzéketlenség bizonyítására, az elolvashatja a család fogalmának újszerű szocialista megfogalmazását. Ebből megtudhatjuk, hogy a jogszabály szerint a család a jövőben nem az életvitelszerűen együtt élő, közeli hozzátartozók közössége, hanem az azonos lakcímre bejelentett személyek csoportja, de úgy, hogy a szocialista kormány egyúttal a közeli hozzátartozó definíciójából kihagyta az örökbefogadót, a mostoha- és nevelőszülőt. Súlyos és nyílt támadás ez a családok ellen, még ha egy törvénymódosítás látszólag jelentéktelen pontja közé rejtették is el.

A fentiekhez képest csekélyebb súlyú módosításnak tartjuk, de jellemző, hogy a kormány egyszerűen eltörli az eddigi szociális tanácsot, amely az úgynevezett rétegtanácsaival együtt a szociális partnerség, a civil egyeztetés legfőbb fórumaként működött mindaddig, majd egy átkeresztelés után létrehozza a szociálpolitikai tanácsot, amelynek feladat- és hatásköréről ma még semmit sem tudhatunk.

Az átkeresztelések egy újabb példájaként láthatjuk, hogy a kiegészítő családi pótlékból, a családtámogatási rendszer harmadik pilléréből újra segélyt varázsolnak a szociálliberális szociálpolitikusok, ám az új nevű támogatás mértékét jóval az infláció nagysága alatti módon emelik 4200-ról 4600 forintra. Az a kérdés csak, hogy a szocialista jelszó, a jóléti rendszerváltás keretei között 2003-ban ez a havi 400 forint vajon milyen életszínvonal-emelkedést jelent a gyermekek körében.

A családok támogatásáról szóló, 1998-ban elfogadott törvény kiterjesztő módosításaival, az úgynevezett nagyszülői gyes bevezetésével a Fidesz-Magyar Polgári Párt teljes mértékben egyetért, annál is inkább, mert annak szakmai előkészítése még a választásokat megelőző időszakban kezdődött el, és programunk ezt is tartalmazta. Hasonlóan örvendetes a szintén még 1998-ban született, a fogyatékosok esélyegyenlőségét szolgáló törvényben foglalt fogyatékossági támogatási rendszernek ugyan csekély mértékű bővítése, a szabályozás pontosítása. Az is örvendetes, bár korábban előkészített változásnak tekinthetjük, hogy a különleges helyzetben levő autisták kiemelt figyelmet és lehetőséget kapnak a jövőben helyzetük javítására. Más kérdés viszont, hogy újfent elmaradt a módosítások hatásainak bemutatása, nem történt meg az új szabályok széles körű szakmai megvitatása sem.

A szocialista választási ígéretek halvány lenyomatát talán csak a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény módosításánál fedezheti fel a gondos szemlélő; igaz, itt is a szokásos felemás módon. Olyan ez, mint amit a közismert népmesehős tesz, aki a királynak vitt is ajándékot, meg nem is, volt is rajta ruha, meg nem is. A szabad demokrata, szocialista osztogatás ennek megfelelően folytatódik, meg nem is. Az ígéretek megvalósulnak, meg nem is.

Az ígértnél ugyan kisebb mértékben, de emelkedik az özvegyi nyugellátások mértéke, nem változnak viszont annak igénybevételi szabályai, amelyek igen sok tekintetben nagyon távol állnak az Európai Unió tagállamainak gyakorlatától. Nyugdíjtörvényünk egyébként más pontokban sem közelít azokhoz az elvárásokhoz, amelyeket csatlakozásunk után teljesíteni kell. Megjelenik viszont a 13. havi nyugdíj intézménye, amely viszont inkább az egyheti nyugdíj intézményének felel meg, hiszen 2006 vége előtt nem is beszélhetünk erről az ellátásról.

Meglehetősen furcsa tehát, hogy egy négy év múlva bevezetésre kerülő ellátásról most döntünk, becsapva ezzel sok százezer nyugdíjas választópolgárt.

 

 

(20.40)

 

Ám még ez is megmagyarázható lenne az ismert szocialista trükkökkel, de az már egyenesen furcsa, hogy még a kormány sem tekinti a tizenharmadik havi nyugdíjat rendszeres jövedelemnek. Az előttünk lévő javaslat első szakaszából tudhatjuk meg, amely szó szerint kijelenti, hogy a tizenharmadik havi nyugdíj nem rendszeres jövedelem. Ez egyfelől örvendetes, mert a segélyeket kérők jövedelemtesztjében nem jelenik meg a kezdetben igen csekély összeg, másrészt viszont azt jelenti, hogy a szocialisták csak egyetlen ciklusig tartó, segélyként kezelt kegyes juttatásnak szánják a nyugdíjrendszertől idegen tizenharmadik havi nyugdíj juttatását.

Az alkotmányban biztosított szociális jogok érvényesülése és a teljes szociális szakma szempontjából a legfelháborítóbb változtatás mégis az, amely a kötelező szolgáltatások bevezetésének jövő január 1-jei határidejét 2008. december 31-ig, azaz másfél választási ciklus idejére tolja ki. Ez nem jelent mást, mint hogy a szocialisták semmibe veszik a szociális ellátások fejlesztési igényeit, és annyi más mellett az e területre szánt fejlesztéseket is fél évtizedre kívánják elhalasztani.

Az Európai Uniótól nyerhető fejlesztési források logikáját ismerő szakértők szerint, mivel az Unió nem finanszíroz tagállami hatáskörbe tartozó fejlesztéseket, ezért a törvény elfogadása után gyakorlatilag megáll a szociális ellátórendszer fejlesztése, sőt a szankcionálás hiánya miatt az önkormányzatok az ellátások visszafogásában várhatnak érdekeltté. Bár a 67 ezer főt foglalkoztató szociális szakma képviselői valószínűleg lelkesen támogatják a szociális háló beígért sűrűbbre szövését, ám a tények mást mutatnak: a kevesebb pénz ritkább, szakadozottabb és túlterhelt, igazságtalan rendszer megszületését készíti elő, ez pedig a rászorulók, a kliensek és a szakmában dolgozók egyidejű becsapását jelenti.

Mindezek ismeretében a frakció a törvényjavaslatot nem támogatja. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
39 233 2002.12.03. 4:33  218-254

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A szociális tárgyú törvények módosításáról szóló jogszabályhalmaz jelentős szigorításokat tartalmaz egyes polgárok, a családok, az önkormányzatok és az egyházak számára. A lakásfenntartási támogatás esetében a hatályos jogszabály szerint, ha a lakásrezsi meghaladja a jövedelem 35 százalékát, a fűtésrezsi a 25 százalékát, akkor segélyt lehet kérni. Ezt ezzel a módosító javaslattal 40, illetve 25 százalékra emeli a szociális-liberális érzelmű kormány. Indoklás: az elmúlt öt évben csökkent az igénylők száma, ugyanakkor a szociális rászorultság nőtt. Nem értem, ha megnöveljük az átlagot, akkor mennyivel többen igényelhetik ezt a segítséget.

Ki kell emelni a jövedelemigazolás módjának a megváltoztatását. Eddig az önkormányzat felé segélykérelem esetén jövedelemigazolást kellett bemutatni. Most, ha eldöntik, hogy ez nem felel meg a valóságnak, akkor kijelölnek egy ügyintézőt, aki vélelmezheti a jövedelmet. Úgy érzem, ez a segélykérő megalázása, ugyanakkor az ügyintéző szubjektív szempontok alapján hozhatja meg a döntését.

Fontosnak tartjuk a tizenharmadik havi nyugdíj rendszeres jövedelemkategóriába való beemelését, hiszen így csak átmeneti segélynek lehet nevezni azt a tizenharmadik havi nyugdíjat, amely tulajdonképpen négy év alatt válik teljessé.

 

 

(22.20)

 

 

Az utcai szociális munka kötelező bevezetését a tízezer lakosú városok esetében fölöslegesnek tartjuk, hiszen hajléktalanokat ezekben a kisvárosokban szinte nem is lehet látni. Ezért kérjük, hogy a szociális munka bevezetésének kötelezettségét legalább a 20 ezer lakos feletti városoknál vezessük be.

A teljes szociális szakma szempontjából a legfelháborítóbb változtatás a kötelező szociális szolgáltatások határidejének, 2003. január 1-jének kitolása 2008. december 31-ig. Ez a kitolt határidő az intézmények személyi, tárgyi feltételét nem fogja biztosítani, hiszen a kormányunk a költségvetésben a normatív támogatás emelését kismértékben biztosította, dologi emelést pedig a költségvetésben egyáltalán nem biztosít. A jelenleg hatályos rendelkezéshez képest az intézményekben élők rovására jelentős módosítást hajt végre az új szabályozás; a bentlakásos intézményekben élők, akik magas szintű ellátást igényeltek, 4-5 millió forintot is befizetnek, ezeknek a visszaigénylése eddig tíz év volt, ezt most öt évre szűkíti. Ekkora összeg esetén az idős korú vagy fogyatékos személy nem tudja megtenni, hogy intézményváltoztatás esetén újabb összeget előteremtsen. Bár a szociális háló sűrűbbre szövését vártuk, a kevesebb pénz ritkább, szakadozottabb és túlterhelt, igazságtalan rendszer előkészítését teszi lehetővé.

Az átkeresztelt kiegészítő családi pótlék, amit most gyermekvédelmi támogatásnak nevezünk, 400 forint havi emelést biztosít. A módosításban javasoljuk ennek az összegnek 6500 forintra, majd a következő lépcsőben 8400 forintra emelését.

Kérjük, hogy ezeket a módosításokat támogatni szíveskedjenek. Köszönöm. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
39 273 2002.12.03. 0:52  261-280

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A törvénymódosítás azon jogszabályához szeretnék hozzászólni, mely szerint az önkormányzat jelzálogot jegyeztethet a segélyezett ingatlanjára. Ennek a passzusnak a törlése az önkormányzatokat tulajdonképpen csorbítja. Ennek akkor van jelentősége, ha a tartásra kötelezett rokonok - főleg az idősek esetében az őket elhanyagoló gyerekek - a jogosulatlanul felvett összegeket nem kívánják visszafizetni.

Kérem, hogy ezt a törvénymódosítást ne vegyük figyelembe, hiszen az amúgy is kevés anyagi lehetőséggel rendelkező önkormányzatokat valójában ez a törvénymódosítás csorbítja.

Köszönöm. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
54 92 2003.03.04. 2:10  69-128

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Én is a szűrővizsgálatokhoz szeretnék hozzászólni, ugyanis meglepődve tapasztaltuk és értesültünk a sajtóból arról, hogy néhány megyében, többek között Vas és Zala megyében a kötelező tüdőszűrést megszüntetik. Ennek az indoka az, hogy csökkent a tbc-s megbetegedések, illetve a kiszűrt esetek száma, ugyanakkor megemelkedett a daganatos kiszűrtek száma.

Köztudott, hogy Magyarországon a második halálokként a tüdődaganat szerepel, amely mutató a világon a férfiak esetében az első helyet foglalja el. A nemzeti program szerint a daganatok kialakulása megelőzhető a daganatok felkutatásával, szűrésével - akkor egy meglévő, viszonylag jól működő rendszert miért kell megszüntetni? Miért kap kevesebb ellátást az, aki nem dohányzik? Ugyanis negyven éven felül a dohányzók esetében kötelező lesz a szűrés. Tehát azokat büntetjük, akik egészséges életmódot folytatnak, és ezért netán kevesebb megbetegedés fordul elő?

Gyakorlati példával is igazolni tudom, hogy az elmúlt hetekben az egyik Vas megyei kisvárosban öt nap alatt három tüdődaganatos megbetegedést fedeztek fel, amelyből egy 16 éves kislánynál a tüdőszűrés kapcsán mutatták ezt ki. Tudjuk, hogy a tüdőszűrést el lehet ezután is végeztetni, de ha megszűnik a jelenlegi rendszerünk, lényegesen kevesebben jelentkeznek a szűrővizsgálatra, hiszen egészségügyi kultúránk ezen a szinten sajnos még nem működik.

Miért nem bővíthetjük ki a tüdőszűrést egyéb vizsgálatokkal is? Gondolok itt esetleg vérnyomásszűrésre, vizeletszűrésre, ami nagyobb anyagi befektetést (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) nem is igényel. Kérjük a továbbiakban az anyagi lehetőséget a tüdőszűrés biztosításához és megtartásához.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
59 265 2003.03.24. 0:44  242-300

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Mátrai Márta képviselőtársamhoz csatlakozva kérem, tegyünk le programot, és próbáljunk megoldást találni és harcolni a nap mint nap történt tragikus események kivédésére. Míg itt a liberális megoldásról beszélünk, vitatkozunk, módosító javaslatokat utasítunk el, addig az elmúlt héten féléves gyermeket gyilkoltak meg.

Kérem képviselőtársaimat, a megoldást tartsuk szem előtt, előzzük meg, amit még meg lehet, amíg még nem késő.

Köszönöm.

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
80 144 2003.06.17. 2:30  137-151

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársak! A magyar egészségügyi szakdolgozói kamaráról szóló törvényjavaslat megszületését egyaránt üdvözli és szükségesnek tartja a Magyar Országgyűlés szociális és családügyi bizottságának kormánypárti és ellenzéki oldala. A jogalkotásban majd egy évtizedes hiányt pótol ez a jogszabály, mivel a gyógyszerészek és az orvosok már 1994-től lehetőséget kaptak arra, hogy kamarába tömörülhessenek, és érdekképviseletüket ilyen módon is megvalósíthassák. Most ez a folyamat kiterjed az egészségügyi szakdolgozókra is.

A kamarán belül tagozatok jönnek létre, amelyek ilyen módon le tudják fedni a szakdolgozói réteg valamennyi ágát. Tagozatot hozhatnak létre az ápolónők, az asszisztensek, a gyógyszertári asszisztensek, a képalkotó diagnoszták, a védőnők, a szülésznők, a mentésügyi munkatársak, a fizioterápiás gyógytornászok, a dietetikusok, a közegészségügyi, járványügyi szakemberek, valamint egyéb egészségügyi szakdolgozók. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy az egészségügy területén valamennyi dolgozó bekapcsolódhasson a kamara munkájába, így elképzeléseik, javaslataik már a kamara álláspontjaként jelenhessenek meg az egyes fórumokon.

Az önálló érdekképviselet létrehozásának lehetőségével nagyobb az esélye annak, hogy a szakdolgozói érdekek is megfelelő módon reprezentálva legyenek. A szakdolgozói érdekek képviselete egyben egy szakma megbecsülését is jelenti. Az adott területen dolgozók szakmai és emberi értékeit ismeri el a jogalkotó, amikor egy sajátos törvényt megalkot. Amikor bajban van az egészségügy, akkor azt mondjuk, hogy az egészségügyi dolgozók hivatástudata tartja életben és szolgálja a betegek érdekeit. Ha ez így van, akkor a hivatástudattal rendelkezőt emelje hivatásrenddé a törvény, megadva neki az önigazgatás jogát és lehetőségét.

A szociális és családügyi bizottság egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találja a beterjesztett törvényjavaslatot.

Köszönöm a szót. (Taps.)

 

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
155 95 2004.05.25. 3:51  37-38,44-47,92-106

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlési Biztos Úr! Tisztelt Ház! A szociális és családügyi bizottság 2004. május 19-én megtárgyalta a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának tevékenységéről szóló jelentést.

A kisebbségi biztos felvetései és meglátásai - úgy gondoljuk - jelentős mértékben kapcsolódnak ahhoz a tényhez, hogy 2004-ben 40 százalékkal több panasz érkezett hozzá, mint amennyi 2003-ban. A gyermekjóléti szolgálatok működése során nem jelentkezik az a fajta észlelő és jelző funkció, ami hatékonyan tudná megvédeni a hátrányt szenvedett gyermekeket. Ehhez a bizottság szerint szükség lenne a romológiai képzés hatékonyabb támogatására, hiszen az adott kisebbség nyelvének, kultúrájának megismerése nagyban segítené a kialakult problémák, konfliktusok megoldását. Fontosnak tartjuk a védőnők által végzett családlátogatásokat is, mivel ilyenkor tudják észlelni azokat a helyzeteket, amelyeket közös erővel tud megoldani a család, a védőnő és a gyermekvédelmi szolgálat.

A jelentésben megemlítésre kerül a gyámügyi hatóságok és a gyermekjóléti szolgálatok elválasztásának szükségessége. Ugyanakkor kiemelkedő fontosságúnak érezzük ezen intézmények együttműködését is. Véleményünk szerint feltétlenül indokolt lenne a gyermekjogi képviselő tevékenységének kiterjesztése a gyermekvédelmi szolgálatokra is, tehát az alapellátásra is. Az átmeneti otthonok működtetésének kérdésében a jelentés kifogásolja, hogy az önkormányzatok sok esetben nem rendelkeznek az előírt kötelezettséggel. Ennek megvalósulására nem látunk nagy esélyt, hisz e terület forráshiánya nem kedvez a kötelezettségek megvalósításához szükséges feltételek biztosításának.

A hagyatéki terhek jogi sorsának rendezése tekintetében a bizottság felkéri a kormányt, hogy válaszoljon az ombudsman által felvetett kérdésekre, mégpedig országos felmérést készítve a hagyatéki tartozások rendezésével érintett települések számáról, illetve arról, hogy milyen összegűek azok a tartozások, amelyek az önkormányzatok felé hagyatéki teherként felróhatók.

Összefoglalásképpen megállapíthatjuk, hogy az ombudsman jelentésében foglalt megállapítások, javaslatok sok esetben nem valósulnak meg, mivel az érintett hatóságok vagy nem reagálnak rájuk, vagy késedelmesen teszik azt. Az állampolgárok szemében az országgyűlési biztosok egyre nagyobb tekintélynek örvendenek, és az emberek immár a magyar jogrendszer egyik biztosítékaként tekintenek rájuk. A kívánatos állapot az lenne, ha a különböző hatóságok is ilyen módon fogadnák el a biztosokat és munkájukat, ezáltal megadva nekik a kellő súlyt. Így talán azok az ügyek, amelyek a jelentésben is említésre kerülnek, nagyobb hatékonysággal kerülnének megoldásra, így szolgálva az emberek és a társadalom érdekét is.

Az Országgyűlés szociális és családügyi bizottsága megköszönve a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának részletes, mindenre kiterjedő jelentését, egyhangúlag elfogadásra és általános vitára alkalmasnak tartja azt.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
158 221 2004.06.14. 0:08  214-226

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Szintén szeretnénk az ajánlás 30. pontját visszavonni képviselőtársammal együtt.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
189 90 2004.11.23. 4:28  15-93

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A kormányprogram egyik hangsúlyos célja a szolidaritás elveinek érvényre juttatása, a szegénység visszaszorítása, a legnehezebb körülmények között élők támogatása - idézem a szociális törvény indoklását. Ezért meglepődve tapasztaljuk, hogy a gyermekétkeztetés esetében nem jár kedvezmény a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő, a nevelőszülőknél, a gyermekotthonban vagy más bentlakásos intézményben nevelkedő gyermekek számára. Ugyanakkor a normatív támogatás az intézmények esetében csak inflációt követően emelkedik a költségvetési törvény tervezetében.

Tudják önök, hogy ezekben a gyermekintézményekben az étkezési norma 280-500 forint között van, és ebből kell biztosítani a gyermekeknek a naponta ötszöri étkezést, a csecsemőknek, illetve a 24 éves korúaknak is. Tudják azt, hogy ez milyen feladat ott, ahol a gyermekek számára gyakorlatilag máshonnét étkezést biztosítani nem lehet, tehát a gyümölcsöt, az édességet is ebből a pénzből kell fedezni. Ők azok a gyermekek, akik a családból kikerültek valamilyen súlyos probléma miatt, és a nevelőszülő vagy az intézmény biztosítja számukra a család, az anya és az apa szerepét.

Miért nehezítjük meg ezeknek a gyermekeknek, a nevelőszülőknek, illetve az intézményeknek a helyzetét? Ez a szolidaritás elve? Kérem, segítsük a nevelőszülőket, hiszen az intézmények kiváltását segítik ők elő abban az esetben, ha felvállalják a gyermekek nevelését. Kérem, gondoljuk át ezt a törvénymódosítást, hiszen normatív támogatást kap minden gyermek, aki közösségben van, tehát bölcsődébe, óvodába, iskolába jár. Ne nehezítsük a család nélkül nevelkedő, nehéz sorsú gyermekek helyzetét.

A gyermekjogi védelmet 2004. január 1-jétől, illetve a gyakorlatban június 1-jétől a gyermekjogi képviselő látja el, de csak intézményi szinten. Az alapellátás területén gyermekjogi képviselő nem működik. Mikorra oldódik meg ez a probléma? Hiszen a tevékenységükre naponta szükség lenne, segíteni, megelőzni a naponta előforduló gyermekbántalmazás súlyos problémáját, amely ennél a törvénymódosításnál is előtérbe kerül, nagyon helyesen. És talán tudnánk foglalkozni a nagyon súlyos másik problémával, a gyermekek egymás közötti bántalmazásával, amire feltétlenül oda kell figyelnünk. Ez naponta előforduló súlyos problémákat okoz. Kérdezem, mikorra kerül sor a gyermekjogi biztos kinevezésére.

A szociális igazgatáshoz hasonlóan, a gyermekvédelmi támogatás is a jegyzők hatáskörébe kerül át. Hogyan tudják ezt a nagy feladatot ellátni az amúgy is túlterhelt jegyzők? Igazából nem érthető, miért kell az önkormányzati képviselők tevékenységét csökkenteni. A törvényesség megóvása érdekében eddig is a jegyző feladata volt ezt a feladatot ellátni. A gyermekvédelmi támogatások elbírálásánál nemcsak állami pénzről van szó, hiszen az önkormányzatoknak a 10 százalékot mindenképpen fedezni kell, és úgy érzem, hogy kis önkormányzatok esetében is biztosítani tudják az önkormányzati képviselők azt, hogy ismerjék kellőképpen a családot, és megfelelő szinten döntsék el.

A szociális törvény módosítása az intézményrendszer figyelembevétele nélkül hiányos, nem egységes, költségfedezete nem jelenik meg az önkormányzatoknál, a többcélú kistérségi társaságoknál azon feladatok ellátására, ami a szociális és a gyermekvédelmi feladatot is érintené.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
193 301 2004.12.06. 1:45  280-323

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindenekelőtt egyetértek Béki Gabriella képviselőtársammal, azt hiszem, ezt a kapcsolódó módosító javaslatot támogatni tudnánk, hiszen nagyon fontos lenne, hogy a munkára rászoktassuk ezeket az embereket, nem pedig kivonjuk a munkából azért, mert pár napot dolgoztak.

De én egy másik módosító javaslat mellett szeretnék érvelni: a T/12642-eshez módosító javaslatot adtunk be, amelyben az ápolási díj havi összegét a mindenkori legkisebb munkabér összegének a száz százalékára szeretnénk emelni. Tudjuk, hogy ez nagy kiadást jelentene, de ugyanakkor nagyon fontos lenne az, hogy százszázalékos munkabért tudjunk adni, hiszen ezek az emberek, akik ápolást tudnak vállalni, egész napos, sokszor 24 órás munkát vállalnak, és ez a munka nagyon nehéz fizikai és szellemi igénybevételt jelent. Ezért fontos lenne, hogy egész munkaidőnek számítana, és megfelelő díjazást is kapnának.

A lelkiismeretes munka gyakorlatilag kórházi intézményi feladatot old meg, emellett ezeknek az embereknek a betegségükben méltóságteljes életet tud biztosítani. Ezért kérjük képviselőtársainkat, hogy támogassák ezt a módosító javaslatot, hogy legalább a mindenkori legkisebb munkabér összegének a száz százaléka megadható legyen.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
205 302 2005.03.08. 1:37  297-309

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Az előterjesztőnek szeretnénk megköszönni az előterjesztését, kihangsúlyozva, hogy nem ez az egyetlen megoldás a csecsemőgyilkosság megelőzésére, ez már csak egy végső állapot; kihangsúlyozva, hogy a jól működő védőnői szolgálat, a gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgálat, az egészségügyi intézmények mind segítséget tudnak nyújtani a válságba került anyának. Hiszen az a várandós, aki titkolt terhessége alatt nem biztosítja a magzat zavartalan fejlődését, a csecsemő biztonságos körülmények közötti születését, súlyos lelki problémával küszködik. Az inkubátor használata esetén a jelenlegi törvénymódosítás értelmében nem lesz büntethető a teljes anonimitás mellett. Fontos lesz, hogy az ország területén több kórházban, de legalább megyei szinten inkubátorokat helyezzenek ki, és a média segítségével tájékoztassuk a közvéleményt, az érintett közvetlenül vagy közvetve tudomást szerezzen a lehetőségekről.

A törvénymódosítás fő célja a csecsemőgyilkosságok megszüntetése, minden születendő gyermek életben maradásának biztosítása. A törvényjavaslatot nagyon fontosnak tartjuk. A szociális és az egészségügyi bizottság Fidesz-frakciója egyértelműen támogatta a javaslatot.

Köszönöm a szót. (Taps.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
210 177 2005.04.04. 2:15  176-179

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Kilencven éve működik hazánkban a védőnői szolgálat, azóta végzik áldozatkész munkájukat az anya-, gyermekvédelem és az iskolai felvilágosítás területén.

A népegészségügyi programban is kiemelt szerepet szántak a védőnőknek, ezért is megdöbbentő, hogy most mindez veszélybe került. A védőnői hálózat működését a központi költségvetés finanszírozza, vagyis inkább kellene finanszíroznia. A béreket ugyanis nem rendezték megfelelően, és ezt a tisztelt miniszter úr is elismerte. Idézem: „ A védőnők esetében mulasztásos törvénysértés történt az elmúlt időszakban, nem kapták meg azokat az összegeket, amelyet meg kellett volna kapniuk.ö

A miniszter úr akkor megígérte, hogy a költségvetésben megadják azt a pénzt, amely jogosan elvárható lenne. Az idei költségvetés számait elnézve ebből sajnos nem sok látszik.

(16.30)

A védőnői körzetek finanszírozása júliustól pontrendszer alapján történik, amelyet a gondozottak számához kötnek. Ez súlyosan elhibázott lépés. A kormányzat az önkormányzatra hárítja a különbözetet, az elszegényített önkormányzatok ezt nem tudják vállalni.

Felvetődött a körzetek esetleges összevonása, ez azonban nem jelent megoldást. A védőnői körzetek száma körülbelül a felére csökkenne, az ellátandó terület nagysága viszont nőne. Ilyen körülmények között minőségi, célzott munka nem végezhető. Tömegközlekedéssel nem lehet bejárni a kibővített körzeteket, saját jármű használatát pedig a lejtőre küldött önkormányzatok nem tudják finanszírozni. Így már megint a nehezen megközelíthető kis falvak járnak rosszul, ahol a legnagyobb szükség volna a védőnőkre, hiszen sok helyen még háziorvos sincs. A baj egyre nagyobb, a pénz kevés, és bajban van az utánpótlás is.

A kérdésem, tisztelt államtitkár asszony: ugye nem a kilencvenéves védőnői rendszer tönkretétele a cél? Támogatás nélkül hogyan tudnák ellátni a védőnők az összevont körzeteket? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Miért nem ismerik el megfelelően a védőnők tevékenységét? Hogyan lehet így minőségi munkát végezni?

Köszönöm a szót. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
234 109 2005.06.07. 4:51  94-148

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Asszony! Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Valójában a szociális bizottságban elég hosszú vitára került sor, amely a téma fontosságát is előtérbe helyezte.

A civil társadalom reneszánszát és a nonprofit szektor igen gyors kiépülését az önkéntesen vállalt, anyagi érdektől mentes, mindenkor a mások javát szolgáló tevékenység hazai befogadását a rendszerváltozás politikai változásai tették lehetővé. A nonprofit szervezetek többsége ezzel tisztában is van, ezért tesz meg bizonyos erőfeszítéseket szolgáltatásai fejlesztésére, de a források szűkössége miatt a polgárok önkéntességén és fizetőképességén alapuló adományaiból, jogszabályi háttér nélkül nehéz biztosítani ennek a tevékenységnek a kiszélesítését.

Felvetődik a kérdés, hogy miért kell az önkéntes munkát, az önkéntes tevékenységet törvényben szabályozni. Alapvetően kettős oka van a szabályozásnak. Egyrészt a társadalmi szervezetekben végzett önkéntes segítés, másrészt az állampolgári önkéntes tevékenység mások javára történő gyakorlása a magyar jogban ismeretlen, ugyanakkor több törvénybe ütközik az önkéntes segítés mint atipikus munkavégzés. A mások javára végzett tevékenység gyakorlása mellett - egyébként a törvénytervezetből ez a fogalom hiányzik - igen nagy szerepe lehet a kölcsönös segítségnyújtásnak és az önsegítésnek is. Az önsegítő csoportok ugyanúgy nyomtalanok a magyar jogban, pedig hasonló problémákkal küzdő önkéntes társaságokról van szó, amelyek hosszabb-rövidebb időn keresztül támogatják egymást, cserélik ki információikat és tapasztalataikat. Ennek a kérdéskörnek a rendezésére a nyitott jogalkotás keretében a beterjesztett törvénytervezet olyan jogviszonyt hoz létre, amelyben az önkéntesen munkát végző a hagyományoshoz hasonló munkavállalói védelemben részesülhet.

A törvénytervezet a fogadó szervezetek számára kötelezően bejelentési kötelezettséget ír elő, amelyről az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium nyilvántartást köteles vezetni. Ellenőrzés szempontjából sokkal egyszerűbb lenne, ha a közhasznú civil szervezetek azonosító adatai egészülnének ki az önkéntes foglalkoztatás jogosítványával, mert akkor nem kellene újabb nyilvántartással szaporítani a bürokráciát. Nem beszélve arról, hogy a minisztérium hatósági jogkörében szankcionálhatná a bejelentési kötelezettségüket elmulasztó szervezeteket; ez ismét a hatósági jogkörök centralizációját erősíti.

A törvénytervezetben meglehetősen nagy ellentmondásnak érezzük, hogy aki a befogadó szervezettel munkaviszonyban áll, és ezért ellenszolgáltatást kap, az ugyanott miért végezhet közérdekű önkéntes tevékenységet, ugyanakkor tanulói jogviszony esetén a diák ugyanannál a közoktatási intézménynél nem végezhet önkéntes tevékenységet.

Elég sok kérdés merült fel a cselekvőképtelen kiskorúak esetében, s elsősorban nem is a munkamegterhelés miatt. Felmerült például, hogy miért nem elég a szülő beleegyezése, hiszen a szülő a törvényes képviselő, miért kell a gyámhivatal engedélyét kérni akkor, ha heti egyszeri önkéntes munkát vállal. Ugyanakkor a kiskorú önkéntes beleegyezése is szükséges, amit jogilag egyébként nem lehet elvárni.

 

(Az elnöki széket dr. Világosi Gábor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A törvénytervezet nem szabályozza az európai és a tengerentúli gyakorlatból ismert olyan előnyöket, mint például a felsőoktatási felvételi rendszerben biztosított pluszpontok azok számára, akik a jelentkezést megelőző évben rendszeresen önkéntes munkát végeztek.

A törvénytervezet aktuális, a kormány által benyújtott verziója hosszas előkészítő munka alapján született meg. A civil szervezetekkel történő többszöri egyeztetés a javaslat benyújtását követően is folytatódik, ami azt jelenti, hogy a törvényes szabályozás ma is hiányos, hiszen nem teszi lehetővé az önkéntesség társadalmi megítélésének javítását és a megfelelő, a jelenleginél is életszerűbb jogi környezet kialakítását. Az európai gyakorlattal szemben ez károsan hat erre a társadalmi fontosságú intézményre, ezért a szociális bizottság Fidesz-frakciója tartózkodott a szavazás során.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
234 129 2005.06.07. 0:55  94-148

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Balogh képviselőtársam véleményére szeretnék reagálni, illetve kérdést intézni szintén hozzá.

A szociális bizottságban pontosan az vetődött föl, hogy a tanuló miért nem létesíthet önkéntes jogviszonyt a közoktatási intézményben, ahol tanul, hiszen gyakorlati példával is igazolva, akár miért ne vehetnének részt önkéntesen az udvar rendben tartásánál, amikor munkaviszony esetén pedig részt vehet a munkáltatónál önkéntes munkakörben nem ugyanebben a jogviszonyban. Nekünk ez dilemmánk volt, hogy gyakorlatilag egy oktatási intézmény esetén, ahol nincs munkaszerződés, csak tanulói jogviszony, miért akadály az, hogy önkéntes tevékenységet folytathatnak.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
234 141 2005.06.07. 0:34  94-148

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Teljesen egyetértve Béki képviselőtársammal, a preambulum pontosan azt fejezi ki, hogy ellenszolgáltatás nélkül végzett önkéntes tevékenység, tehát itt ellenszolgáltatás nem jöhet szóba. Valójában azt megfontolandónak tarthatnánk, hogy a jutalom mértékét ne emeljük-e meg, hiszen nevetségesen alacsony összegről van szó, de ellenszolgáltatást, úgy érzem, nem adhatunk, hiszen akkor már nem egészen önkéntes tevékenységnek lehet minősíteni.

Köszönöm a szót.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
234 147 2005.06.07. 0:24  94-148

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm. Ígérem, többet nem vitatkozom, de én úgy érzem, hogy a jutalom adható, míg ha egy adókedvezményt adunk, az mindenkinek jár. Jutalmat csak akkor tudunk adni, ha valaki kiemelten jól végzi a munkáját, és egyáltalán van rá keret; de ha adókedvezményről van szó, azt mindenkinek adni kell, ha ezt a törvény szabályozza.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
237 381 2005.06.14. 0:57  372-404

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A 4. módosító javaslathoz szeretnék hozzászólni, melyben felkéri a kormányt, hogy olyan javaslatot dolgozzon ki, hogy kedvezőtlen anyagi helyzet, a szegénység ne lehessen akadálya a meddőség kezelésének. Vagyis fontosnak tartanánk, hogy mindenki számára elérhető legyen, de ne szociális segély útján, hanem társadalombiztosítási segítséggel, hiszen az egyéb beavatkozásokat terhesség esetén, egyéb betegségek esetén is a társadalombiztosítás fedezi. Arról nem beszélve, hogy a meddőségi kezelés miatt, alatt bizony kialakulhat olyan helyzet, hogy a család nehézségekbe ütközik, anyagi helyzete rosszabb lesz, és emiatt bizony akkor feltétlenül szükség lenne arra, hogy szociális támogatásért forduljon.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
237 389 2005.06.14. 0:48  372-404

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ugyanezt a témát szeretném tovább boncolgatni. Én még mindig nem értem azt, hogy a gyakorlatban ezt hogy lehet kivitelezni, hol szabjuk meg a szegénységi rátát, melyik lesz az a szociális helyzet, amikor kimondhatjuk, hogy szüksége van a családnak, a meddőségi kezelésben részt vevő házaspárnak arra, hogy támogassuk. Nem tudok ilyen határt elképzelni, hiszen a családok adott körülményei lényegesen mások lehetnek, vállalhattak esetleg egy lakást, amit a továbbiakban esetleg nem tudnak törleszteni.

(20.10)

Tehát nem érzem azt, hogy tudunk egy határt szabni, aminél meg lehet állapítani, hogy segélyt adjunk. Én továbbra is fontosnak tartom azt, hogy mindenki számára elérhető legyen.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
237 399 2005.06.14. 1:13  372-404

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Asszony! Személy szerint is megszólított. A problémát évtizedek óta ismerem mint harminc éve a gyakorlatban dolgozó védőnő. Ezzel a témával sokszor talán elsőként találkoztam, próbáltam a lehetőségekhez képest mindig olyan helyzetbe irányítani a gyermekre váró szülőket... Gondolok itt arra, hogy annak idején genetikai tanácsadással kezdtük, vagy arra, hogy a nagyon régen bevezetett házasságkötés előtti tanácsadás egyik témájaként a meddő házasságok, illetve a teherbe esésért küzdők problémája mindig felmerült, és igyekeztünk olyan szakemberekhez küldeni őket, ahol ezeket meg lehetett oldani. Tehát ezzel a témával nem most találkozom először.

A lehetőségekhez képest igyekeztünk megoldani a problémát, és igenis nagyon súlyos gondnak tartom, az egyik legsúlyosabb problémának azt, ha valaki szeretne gyereket, de nem esik teherbe. Ezért mindent meg kell tenni nekünk, négypárti összefogásban együtt, és nem támadni egymást.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
239 182 2005.06.20. 2:31  181-184

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A napokban 90 éves lett a magyar védőnői szolgálat. Sajnos, a védőnőknek most nemigen van okuk ünneplésre. Tudja, miniszter úr, azokról a védőnőkről beszélek, akik hosszú évtizedek óta végzik áldozatkész munkájukat az anya- és gyermekvédelem területén. Munkájukkal mindenkinek segítenek, szomorú, hogy nekik a szocialista kormány nemcsak hogy nem segít, de egyre nehezebb helyzetbe hozta őket.

Miről is van szó? Új finanszírozásról, átszervezésről. Baljós szavak ezek, ha a szocialisták szájából hangzanak el. Júliustól normatíva helyett a gondozottak száma alapján kapják bérüket a védőnők. Sajnos, Magyarországon egyre kevesebb gyermek születik, így viszont képtelenség a működéshez szükséges létszámot előteremteni. A kormány pedig mit tesz ebben a helyzetben? Az önkormányzatokra hárítja a hiányzó összegek pótlását. Azokra az önkormányzatokra, amelyeket az elmúlt három évben éppen a szocialisták szegényítettek el.

Az új finanszírozás bizony megszorítást jelent. Az átszervezés nem sok jót ígér. Összevonásokkal a védőnői körzetek száma a felére csökken, az ellátott területek nagysága nőne. Hogyan tud bejárni egy védőnő egy nagyobb körzetet, ha járműhasználatra senkitől nem kap támogatást, a vidéki buszjáratok számát pedig már lecsökkentették. Így megint a nehezen megközelíthető kisfalvak járnak a legrosszabbul. Ez az esélyegyenlőség, miniszter úr?

Az összevonások másik súlyos következménye a létszámleépítés. Kevesebb lesz a körzet, így országszerte sorozatosan bocsátják el a védőnőket. Nagy kár, hogy Gyurcsány Ferenc a száz lépésre keresztelt ötletparádéjánál teljesen megfeledkezett az egészségügyi dolgozókról, így a védőnőkről is. Odáig jutottunk, hogy az egész védőnői szolgálat veszélybe került. Ez akkor is tény, ha az egyes szocialista egészségpolitikusok mellébeszélnek, és tagadják mindezt.

Tisztelt Miniszter Úr! A védőnők joggal várják a kérdésre a választ: hány körzetet akarnak összevonni? Mire lesz pénz ezekben a körzetekben? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Ki és hogyan fogja ellátni a kisfalvakat? Vajon tudatosan akarják tönkretenni a védőnői szolgálatot?

Köszönöm, és elnézést. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
240 182 2005.06.21. 4:37  181-239

HORVÁTNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Bizottsági vélemény a T/16673. számú, a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz.

A szociális és családügyi bizottság 2005. június 13-án megtárgyalta a fent említett javaslatot, melynek célja a lakásotthonban, illetve a lakóotthonokban élő gyermekek ellátásának folyamatos, zökkenőmentes biztosítása. A javaslat lényege abban áll, hogy elfogadása esetén nem kellene közbeszerzési eljárást alkalmazni a lakásotthonban, valamint lakóotthonban elhelyezett gyermekek ellátására szolgáló árubeszerzés, valamint szolgáltatás megrendelése esetén.

A gyermekvédelemről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI., gyermekvédelmi törvény új alapokra helyezte a családjukból veszélyeztetettségük miatt kiemelt, gyermekvédelmi ellátásba, nevelőszülőkhöz, illetve gyermekotthonba került gyermekek ellátását. A cél: a család típusú nevelésre orientált rendszer kialakítása; a gyermekek számára olyan körülmények megteremtése, amelyek leginkább közelítenek a családi neveléshez, és amelyek keretében a gyermekek egészséges személyiségfejlődése, valamint önálló életre felkészítése a legjobban biztosítható.

A gyermekotthonban elhelyezett gyermekek gondozása 8-12 fős kis közösségekben, csoportokban történik, és minden csoport számára egy, a családi otthonhoz hasonló, önálló lakóteret kell kialakítani, amely történhet önálló lakásotthoni formában vagy a gyermekotthonon belüli lakóegységek kialakításával.

A lakásotthonokban, gyermekotthoni csoportokban csoportgazdálkodás folyik, a működtető által rendelkezésre bocsátott havi ellátmányból. A csoportgazdálkodás pedagógiai célja: a családi háztartás vezetésének modellezése annak érdekében, hogy a gyermekek képessé váljanak saját háztartás vezetésére; képesek legyenek családként élni felnőttkorban. Ismerjék meg a megtakarított pénz felhasználásának örömét, célszerűségét.

A csoportgazdálkodás szerves része, hogy a gyermekek - az életkoruknak megfelelő szinten - személyesen részt vesznek a gazdálkodásban, a megvásárolni kívánt cikkek kiválasztásában, megvételében, odafigyelve arra, hogy mit hol érdemes megvásárolni.

Ettől a lehetőségtől fosztja meg őket a közbeszerzési törvény a jelenlegi formájában, amely a családban élő gyermekekhez képest egyben diszkriminációt is eredményez a számukra. Az áruvásárláson kívül a gyermekek közvetlen ellátásához tartozó szolgáltatások - tehetséggondozás, pszichológiai ellátás, terápiás szolgáltatások - megvásárlása is számos esetben a közbeszerzési értékhatár fölött van, így közbeszerzéssel lehet csak beszerezni őket, ami teljesen életszerűtlen helyzeteket teremt. Ez vidéki otthonok esetében lehetetlen, nem beszélve az olcsóbb szolgáltatás szakszerűségével kapcsolatos aggályokról.

Fontos szempont az is, hogy az említett beszerzéseken keresztül intenzív kapcsolattartás biztosítható a saját környezetükkel.

A fentiek miatt tehát nagyon fontosnak tartjuk a közbeszerzési törvény mielőbbi módosítását, amely kivételt engedne a lakásotthonokban, valamint a lakóotthonokban elhelyezett gyermekek ellátásához szükséges áruk és szolgáltatások megrendelése esetében. Ezáltal ezek az intézmények törvényi kötelezettségüknek is maradéktalanul eleget tudnak tenni, és az ott élő, nehéz sorsú gyermekek életét is könnyebbé, családiasabbá tudják tenni.

A törvényjavaslatot a szociális és családügyi bizottság megtárgyalta, egyhangúlag támogatta, és kérem képviselőtársaimat, támogassák a törvényjavaslatot, hogy könnyebbé tegyük az itt élő gyerekek életét.

Köszönöm. (Taps a Fidesz padsoraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
240 192 2005.06.21. 0:57  181-239

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Egyetértünk a gazdasági bizottsággal, valójában pontosításra szorul ez a törvénymódosítás, ugyanis a gyermekotthonok keretén belüli lakásotthonokra, illetve lakóotthonokra szeretnénk ezt a mentesítést kérni. Gyakorlatilag sajnos közbeszerzés alá kerülnek szinte a legkisebb lakásotthonok is, mert a 2 millió forintot meghaladják, és akkor már közbeszerzés alá esnek ezek a beszerzések, de szeretnénk pontosítani ezt a törvényjavaslatot, és bízom benne, hogy abban az esetben elfogadhatóvá válik. Hiszen, amint képviselőtársam is említette, a 40 fős gyermekotthonokat is ki kell váltani a törvény értelmében lakásotthonokká, illetve lakóotthonokká az elkövetkezendő időben.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
241 267 2005.06.27. 0:30  264-268

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Török Zsolt képviselőtársammal egyetértve a benyújtott ajánlás 1. pontját a törvény módosítása érdekében támogattuk, de szeretnénk ehhez még kapcsolódó módosító javaslatot benyújtani.

Az ajánlás 2. pontját nem tudjuk támogatni.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
242 209 2005.07.04. 0:48  208-211

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET, a szociális és családügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, a törvényt az eredetiben benyújtott javaslat szerint támogassák, hiszen a gyermekotthonokban valójában 40 fő a meghatározott létszám, de a lakásotthonok létszáma lehet négyszer 12, és ez 48 főt jelent, ezért határoztuk meg 48 főben. A lakóotthon azért van többes számban, mert a szociális intézményekben szintén több lakóotthon lehet együtt; ott is a meghatározott létszám 8-tól 12-ig lehet, és ezért ragaszkodtunk a 48-as számhoz.

Kérem javaslatunk támogatását. Köszönöm. (Taps az ellenzéki oldalon.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
248 284 2005.09.26. 1:29  271-364

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Valójában nagyon sokat hallunk az igazságos és az igazságtalan családtámogatás elvéről, de valószínű, hogy más-más oldalról közelítjük meg. Ugyanis a családi pótlék növelésével elveszik a gyermekvédelmi támogatást, aminek nem az volt a problémája, hogy igényelni kellett, hiszen ha gyermekvédelmi kedvezményt kell adni, azt is ugyanúgy kell igényelni, hanem a gyermekvédelmi kedvezmény megszűnésével, nem vagyok benne biztos, hogy a legrászorultabb családok többet kapnak, mivel a családi pótlék egységes lesz.

(21.30)

Képviselőtársaim említették a múltkori vitanapon, hogy nem mindenki tudott hozzájutni a gyermekvédelmi kedvezményhez, mert nem szereztek róla tudomást. Azt hiszem, hogy ez annyira kevés, egy-két százalékban fordulhatott elő, hiszen a gyermekjóléti szolgálatnak ez volt a feladata, az óvodákban és az iskolákban szintén a gyermekjóléti feladatokat ellátó személyek erre nagyon odafigyeltek. Én úgy érzem, azzal, hogy beépítettük a családi pótlékba a gyermekvédelmi támogatást, ezzel pontosan a rászorultabb családokat hoztuk nehezebb helyzetbe. Erről kevesebb szó esik, mindannyian az adókedvezményt említjük, viszont a gyermekvédelmi támogatás megszűnése, én úgy érzem, hogy komoly, súlyos hiba.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
248 323 2005.09.26. 2:07  271-364

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Lehet, hogy ismét egymást ismételjük, de elhangzott, és valójában a legszegényebbeket érinti hátrányosan ez a családipótlék-rendszer. A legszegényebbek milyen jövedelemhez jutnak? Az, aki esetleg csak szociális járadékon él, jövedelme nincs, és csak családi pótlékot kap? Ha pedig szükség van arra, hogy gyermekvédelmi kedvezményt kaphasson, akkor ugyanúgy vagyoni kedvezményről kell kiállítani hatósági bizonyítványt, ami legalább annyira bonyodalmas. Bizony igenis úgy érzem, hogy a legszegényebbeket érinti hátrányosan, és a támogatás nem hasonló ahhoz, ami a jobboldali kormány esetében volt, amikor igen, munkára ösztönző volt. Ezért vezettük be az adókedvezményt, tehát aki dolgozott, az kaphatott adókedvezményt. Viszont azért kapott akkor nem gyermekvédelmi támogatást, hanem kiegészítő családi pótlékot, hogy akik rászorulnak, azok is kapjanak megfelelő juttatást. Most egy egységes családipótlék-rendszert alakítunk ki. Nem azt mondtuk, hogy ez a családi pótlék kevés, rossz, csak nem megfelelő helyre jut el esetleg így, ebben a helyzetben.

A munkára ösztönzést említettük, ami többször elhangzott, és ami talán a szociális bizottságon belül is komoly fájdalom - az elmúlt vitanapon már élesebben megemlítettük -: az egyéves gyermek mellett a munkába állást, tehát a gyes megtartását és a munkába állást ösztönözzük.

 

(22.10)

Úgy érzem, hogy a munkaerőpiacot kellene fejlesztenünk ahhoz, nem azt kellene előtérbe helyezni, hogy egyéves gyerek mellett az anya munkába álljon, hiszen abban az időszakban hagyja ott az anya a gyermekét, és nem végzi a gyermek gondozását, amire a gyermekgondozási segély vonatkozik, amikor az anya és a gyermek kapcsolata, a kötődése a legfontosabb lenne. Ezért a munkára ösztönzést kellene inkább bevezetnünk.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
269 137 2005.11.22. 1:48  130-192

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Horváth János képviselőtársamhoz csatlakozva valójában a 7. § szerint a szociális segély 2007. január 1-jétől jár annak az aktív korú személynek, aki egészségkárosodott vagy nem foglalkoztatott, vagy nem támogatott álláskereső, saját maga és családjának megélhetését más módon nem tudja biztosítani. Ez nagyon súlyos mondat így leírva. Csatlakozva képviselőtársamhoz valójában nem arra lenne szükség, hogy megfelelő szociális, illetve foglalkoztatási intézményeket teremtsünk, megfelelő munkahelyeket, munkakörülményeket? Hiszen csak nem gondoljuk komolyan, hogy egy család megélhetése szociális segélyből biztosított lehetne!? Tehát a munkára nevelés, a munkára való szoktatás, a munkahelyi körülmények kialakítása az egyik legfontosabb tényező lenne.

A 38. § értelmében szintén a szociális intézményekben sürgető igényként jelentkezik az ellátottak, különösen a gondnokság alatt állók munkarehabilitációs fejlesztő tevékenységének a kiszélesítése, de ezt költségvetési forrás nélkül nem lehet megvalósítani, hiszen ezekből az intézményekből csak abban az esetben tudnak ezek az ellátott személyek kikerülni, ha megfelelő munkahelyeket, rehabilitációs tevékenységet számukra létrehozni tudunk, ezáltal visszakerülnek a normális munka világába, és megfelelő tevékenységet tudnak folytatni.

Egyelőre köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
269 159 2005.11.22. 2:07  130-192

HORVÁTNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Asszony! Képviselőtársaim! Göndör képviselőtársamra szeretnék reagálni, az utolsó mondatára, bár nem ehhez szerettem volna hozzászólni.

Azt azért kétségbe vonom, hogy a legszegényebbeket nem támogatjuk, hiszen mint tudjuk, önök elvették a gyermekvédelmi támogatást a legszegényebb rétegtől, és ezzel a családi pótlékot hiába emelték meg, gyakorlatilag az egy főre jutó családi pótlék nem több mint a családi pótlék és a gyermekvédelmi támogatás volt eddig.

A közgyógyellátáshoz szeretnék hozzászólni. Szeretném a véleményüket hallani, hogy mit kell ezen érteni. Tulajdonképpen azt írja a 7. §-ban: “… a krónikus betegséghez igazodó, legalacsonyabb napi terápiás költséggel alkalmazott készítményt kell alapul venni az orvos gyógyszerfelírása esetén.ö Kérdezem itt, hogy a leghatékonyabb szó nem számítana itt? Nem lenne fontos, hogy a betegek minél előbb és minél gyorsabban meggyógyuljanak, vagy hogy az egészségügyi állapotukat egyensúlyban tudjuk tartani?

Kérdezem én, hogy az eseti keret megállapításánál a 6 ezer forint elegendő lesz-e? Örülünk ennek a 6 ezer forintnak, hiszen ez is nagy segítség, de azt tudni kell, hogy akut betegség esetén sajnos, ez a gyógyszerköltség biztosan nem lesz elegendő. Sérelmezni véljük azt, hogy ezt a tevékenységet is a jegyzők bírálják el, hiszen ezzel az önkormányzat kezéből a méltányossági elbírálást gyakorlatilag minden részben kiveszik.

Még egy kérdéshez szeretnék hozzászólni. A gyógyszer térítési díját, írja a 19. §, “… nem lehet részben gyógyszerkeretből, részben a jogosult saját költségéből fedezni.ö Amennyiben a gyógyszer térítési díja a 12 ezer forintot meghaladja, ez esetben a betegnek kell fizetni a teljes (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) költséget. Kérdezem én, hogy ez így reális-e? Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
269 165 2005.11.22. 0:49  130-192

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Képviselőtársaim! Göndör képviselőtársamra reagálok, ugyanis azt hiszem, majdnem egyet mondtunk, csak másképpen próbáljuk megmagyarázni.

Ugyanis ön azt mondta, hogy abban az esetben esik el, ha a jövedelemhatár túlmegy a megengedett kereten a gyermekvédelmi támogatásnál. Ezt mindannyian tudjuk. (Göndör István: Így van.) De azért talán a véleményünk mégis egy, hogy nem az a legszegényebb réteg, amelyik már tud dolgozni.

Az a legszegényebb réteg, amelyik nem tud dolgozni, és a családi pótlékból és a gyermekvédelmi támogatásból tudott eddig is megélni. Eddig is ebből élt meg. (Göndör István: Meg az adókedvezményből!) Ebben az esetben tehát nem kap a családipótlék-emeléssel semmivel sem többet, sőt egy összegben kapja meg, amit, úgy érzek, még nehezebb lesz neki beosztania, mind eddig. Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
284 200 2006.01.31. 1:04  181-209

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Szintén az akadálymentesítés határidejéhez szeretnék hozzászólni. Súlyos problémának tartom a 2010., illetve 2013. évi határidő kitolódását, de talán még súlyosabb probléma az, hogy a kormány képviselője is elismerte a bizottsági ülésen, hogy a 2013. évi határidőt sem tudjuk tartani. Milyen törvényjavaslat az, amikor már előre tudjuk, hogy a határidőket nem lehet végrehajtani?

Konkrét kérdésem lenne. A mellékelt intézkedési terv szerint a szociális és gyermekvédelmi szakellátások évenként megyénként egy-egy intézményt javasolnak. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag nyolc intézményben kerül az akadálymentesítés megvalósításra. Kérdezem: ez a határidő mire fog kitolódni, vagy ismét nem tudjuk teljesíteni az akadálymentesítési programot?

Köszönöm. (Taps az ellenzék padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
284 226 2006.01.31. 2:23  209-231

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Elgondolkodtató és meglepő e törvénymódosítás, hiszen 2005. év végén tárgyaltuk a családjogi törvényt és a költségvetési törvényt. A törvénymódosítás eleme, mint többször is elhangzott, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot 110 százalékra, illetve 120 százalékra emelte, vagyis 10 százalékos emelést jelentett. A másik eleme a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás bevezetése a nagyszülőknek és a gyámnak. A harmadik sokat vitatott: az évenkénti eseti 5 ezer forint gyermekvédelmi juttatást kétszeri 5 ezer forintos támogatásra emelte e törvény, amelyet valójában Sisák képviselőtársam és Béki Gabriella képviselőtársam is többszörösen előterjesztett és a szociális bizottság is megvitatott.

A gyermekvédelmi támogatással, mint többször is hangsúlyoztuk, a legszegényebbek járnak a legrosszabbul. Tehát felejtsük el azt, hogy a családi pótlékot jelentősen megemeltük, hiszen megszüntettük a gyermekvédelmi támogatást, a 13. havi családi pótlékot és nem utolsósorban a családi adókedvezményt.

Miért jó a családtámogatás normatív átalakítása? Miért igazságosabb, miért feltételezzük, hogy nem igényelték a támogatást a rászorultak? Miért feltételezzük, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményeket igényelni fogják? Miért vertük szét a jól működő családtámogatási rendszert? Miért nem támogatjuk a dolgozó gyermekes családokat és más módon a rászorult szegény családokat.

A Fidesz-frakció ennek ellenére támogatja a törvényjavaslatot, hiszen minden gyermekvédelmi juttatást, támogatást jónak tartunk, különösen, ha az a rászorultaknak jár, de fontos lett volna ezt a gyermekvédelmi támogatást és átalakítást a családjogi törvény tárgyalásakor szintén figyelembe venni.

Köszönöm a szót. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
284 244 2006.01.31. 1:15  231-247

HORVÁTHNÉ STUKICS ERZSÉBET (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Sisák képviselőtársamhoz csatlakozva meglepődve tapasztaltuk a beterjesztett törvényjavaslat módosítását, hiszen valójában december 19-én fogadtuk el, és január 1-jével lépett életbe.

A szociális törvény tárgyalása a költségvetési törvény tárgyalása után történt, ami egyébként is komoly problémát jelent, hiszen a költségvetésbe beépíteni nem lehetett, ezért magát a törvény tárgyalását is elgondolkodtatónak tartjuk. Tudjuk nagyon jól, hogy egy bizonyos koherenciazavart igyekeznek ezzel megoldani, de gyakorlatilag egy komolyan megalkotott költségvetési törvény módosítása, azt hiszem, akadályba ütközik.

A törvény a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság fennmaradása érdekében meghatározza a működési területét, a vasutas biztosítottak körét, ami nagyon fontos, hiszen körülbelül két éve nem volt rendezve a vasutas biztosítottak helyzete.

Mindennek tudatában a törvénymódosítást támogatni nem tudjuk. Köszönöm.