Készült: 2024.04.19.20:09:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2006.10.24.), 290. felszólalás
Felszólaló Szabados József (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:16


Felszólalások:  Előző  290  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABADOS JÓZSEF, a költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság a törvénymódosító javaslatot megtárgyalta, és többségi szavazattal támogatta. A többségi vélemény három pont köré csoportosítódik, amit szeretnék ismertetni.

Mi a törvénymódosítás célja? A cél az, hogy a kötelező gépjármű-biztosítási piacon részt vevő biztosítók a meglévő nyilvántartási rendszerüket egészítsék ki, korszerűsítsék, és két adattal bővítsék azt az adatbázist, amit jelenleg is prezentálnak a nyilvántartó hivatalnak. Arról van tehát szó, hogy a kártörténetre az úgynevezett bonus-malus rendszer nyilvántartását a rendszerükbe építsék be, illetve, helyesebben, ami be van építve a biztosítók rendszerébe, ezt az adatot továbbítsák az adatnyilvántartónak. Úgy gondoljuk, hogy ez nem kerül annyiba, mint az aggályoskodók ettől félnek, hiszen adatkiegészítésről van szó.

A másik nagyon fontos dolog, hogy gyorsul a rendszer, hiszen a jelenlegi negyedéves adatszolgáltatási kötelezettséget a törvényjavaslat felgyorsítja 15 napra, azon túl pedig a megszűnt szerződésekről az információt folyamatosan szolgáltatják a biztosítók az adatnyilvántartásnak. Ez volt a javaslat megítélésünk szerint fontos két célja, amely ráépül egy meglévő rendszerre, és adatokkal egészíti ki a nyilvántartást.

A második: kinek jelent előnyt a törvénymódosítás? Mi úgy ítéljük meg, hogy feltétlen előnyt nyújt a biztosítottaknak, mert nem kell biztosítóváltásnál azt a procedúrát végigjárniuk biztosítóról biztosítóra, ami jelenleg gyakorlat. A bonus-igazolást nem nekik kell kikérniük az előző biztosítótól, ami eléggé aggályos, és 30-90 napot is igénybe vesz, hanem ebből a rendszerből lekérhető a kártörténet. És, ami nagyon fontos, hogy ehhez az adathoz nem juthat hozzá, csak a biztosított és az a biztosító, amely az állományt kezeli.

A második: előnyt jelent a kötelező gépjármű-biztosítási piac szereplőinek, a biztosítóknak is és a szerződőknek is, mert kiszűri a jelenleg előforduló visszaéléseket a rendszerből, könnyebbé válik a biztosítók közötti választás, ezzel együtt növekszik a verseny a biztosítók között. Ma a biztosítási igazolások kiadása és beszerzése időigényes.

Egyet szeretnék még, amit javaslunk pontosítani az előterjesztő felé: egy biztosítási szerződés megszűnésének három oka van, az érdekmúlás, a szerződés felmondása bármelyik részről, tehát a biztosító vagy a szerződő részéről, és díjnemfizetéssel is megszűnik a biztosítás.

(21.10)

Ellentmondást érzünk a 4. és a 6. § között, ugyanis a 4. § azt mondja, hogy a biztosítóknak nem kell adatot szolgáltatni abban az esetben, ha a szerződés díjnemfizetéssel szűnik meg. Ebben az esetben a büntetőpontos szerződések előnyt élveznek, és ezt javasoljuk kiszűrni.

Ezek figyelembevételével a bizottság általános vitára alkalmasnak tartja a törvénymódosítást, és elfogadását javasolja.

Köszönöm. (Taps az MSZP és az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  290  Következő    Ülésnap adatai