Készült: 2024.04.26.00:10:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

186. ülésnap (2012.05.08.), 365. felszólalás
Felszólaló Farkas Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:46


Felszólalások:  Előző  365  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy aránylag rövid törvényjavaslatról beszélünk, de úgy gondolom, hogy annál hatásosabb, és a gazdasági élet számára, a mezőgazdaságban élők számára annál fontosabb az az előterjesztés, amit T/6954. számú törvényjavaslatként tárgyalunk, és elfogadása esetén ez a mezőgazdasági termelés, értékesítés kifehérítésére fog szolgálni július 1-jétől mintegy kétéves átmeneti időszakra.

A kifehérítés és tisztánlátás mellett azt gondolom, hogy nagyon fontos az, hogy a versenyképesség veszélyeztetését is úgymond kizárjuk, és követjük azt a példát, amelyet Románia már több mint egy éve meglépett, és most mi is erre az útra fogunk lépni.

(21.40)

A mezőgazdaság területén a gabona, vagyis a kukorica, búza, kétszeres, rozs vetésterületére, illetve olajos magvakra, napraforgómagra, olajrepcemagra és fehérjenövényként a szójára fog korlátozódni, amit én - attól eltekintve, hogy kormánypárti képviselőként állok most itt önök előtt - mégis sajnálom, hogy ez nem került még tovább kibővítésre. Valóban, a zöldség-gyümölcs ágazat helyzetét ismerve - ami talán régebbi keletű visszaélések vonatkozásában, mint a gabonapiacon az elmúlt években bekövetkezett változások, ha már a '70-es évekre, illetve a '80-as évekre is gondolhatunk -, úgy gondolom, hogy pont a zöldség-gyümölcs ágazat lenne az, amely valóban megérné ezt a lehetőséget, ennek az ágazatnak a kereskedelmében is fontos szerepet játszhatna ez a törvény.

Ez a törvény azt jelenti különben, hogy az adót a termék beszerzője, a szolgáltatás igénybevevője fizeti meg az állam részére, vagyis a számla az áfa felszámítása nélkül kerül kiállításra, és az adót majd a vevőnek kell megfizetnie az állam részére. Azt gondolom, ez a legfontosabb mondat, ami ebből a törvényből gyakorlatilag számunkra, a termelők és az értékesítők számára fontos, illetve egy mondatban megfogalmazható.

A fordított adózás a fiktív adóalanyok által elkövetett visszaélések ellen jön létre vagy jött létre, ugyanis mivel a fordított adózás alá eső számla áfa nélkül került kiállításra, a vevő már nem tudja az áfát visszaigényelni, így értelmét veszíti az ilyen ügyleteket érintő fiktív számlák kiállítása is.

A fordított áfa alkalmazásának pontos hatályát az áfatörvény 142. §-a írja elő részletesen az a)-h) pontokban szereplő felsorolásban. Most a törvényjavaslat ezt a felsorolást egészíti ki egy új i) ponttal a felsorolt mezőgazdasági terményekre vonatkozóan. Itt azért megjegyezném - és ez a bizottsági ülésen is elhangzott inkább talán mint szakmai javaslat, és valószínű, hogy ezzel élni is fogunk -, hogy a fehérjenövényeknél egy fontos növény kimaradt ebből a felsorolásból: a takarmányborsó, illetve talán még étkezési gabonanövényként a rizs, ami ugyanebbe a körbe tartozik. Valószínű, hogy ez az előterjesztőnek a problémáját jelentheti, ezt valószínűleg módosító indítvánnyal próbáljuk helyrehozni. Habár tudjuk azt, hogy az EU Tanácsának döntése alapján, csak bizottsági javaslatok alapján, derogációs kérelmek alapján lehet bővíteni ezt a kérdéskört, ezt a termékkört, úgy gondolom, mégis meg kellene ezt próbálni, mert így az egész, teljes gabonavertikumra érvényesíthető törvénnyel rendelkeznénk.

Mindemellett kimondja a javaslat azt is, hogy a rendelkezés nem terjed ki a kompenzációs felárra jogosító termékek értékesítésére vagy beszerzésére. Ugye, ez a mondat arra vonatkozik, hogy az őstermelői kör, amely nem áfaadóalany, gyakorlatilag a kompenzációs felárat ugyanúgy felszámolja, és ugyanúgy igénybe veheti. Ez a kör gyakorlatilag érintetlen marad e törvény rendelkezéseitől függetlenül.

Mindemellett azt gondolom, hogy nagyon fontos azt megjegyeznünk, hogy fokozott ellenőrzésre kell számítani mindenkinek, és speciális adatszolgáltatásra, mert azt nagyon jól tudjuk, hogy az élet számos példát hozott már a gabonakereskedelemben. Nem kívánok személyes példákat hozni, de tudnék sajnos negatív példát is, ahol bizony akár pont egy exportértékesítésnél tűnt el a vevő olyan mértékben, hogy a mai napig nem találták meg, vagy tűnt el az áru a vevővel együtt, aki akár mondhatnám, hogy nemcsak hogy áfabefizetéssel nem élt, hanem az áru értékét sem fizette ki. Tehát itt számos olyan kérdés merül fel, ami ezzel az adatszolgáltatással tisztázható és lerövidíthető. Bízom abban, hogy ezek a kérdések ezzel a törvénymódosítással gyorsan és egyszerűen megoldódhatnak.

Természetesen felmerülhet még egy kör, ez pedig az állatok, illetve a vágóállat kérdésköre, aminél szintén tapasztaltunk és tapasztalunk a mai nap is bizonyos visszaéléseket. Erről vannak információk, úgy gondolom, ez is az a kérdéskör, amire feltétlenül gondolnunk kell, de mindenesetre azt hiszem és azt gondolom, hogy ez a kétéves periódus egy átmeneti időszak arra, hogy a magyar kormány, a Magyar Országgyűlés megalkossa majd azt az átfogó piaci szabályozást, azt a szükségességet, amely nélkül hosszú távon a mezőgazdasági értékesítés és belső szabályozás nem működhet, ahol ma a megfelelő törvények alapján már ezek az intézkedések bevezetésre kerülhetnek.

Többször szakmai körökben kérdésként merült fel, hogy hogyan fog majd működni az agrárium abban a vonatkozásban, hogy áfabefizetés, illetve áfa-visszatérítés vonatkozásában a mai megszokott viszonyoktól hogyan fog ez működni, hogyan fog ez eltérni. Nagyon egyszerűen, úgy gondolom, mivel az input anyagoknál továbbra is áfával együtt vásárolja meg a termelő az értékeit, a termékeit, illetve az input anyagot, és akkor amennyiben havi vagy negyedéves áfa-visszaigénylő, úgy az áfa visszaigénylése megtörténhet, tehát ebből különösebb gazdasági kár nem származhat a termelői kör számára sem.

Természetesen a NAV-nak fontos szerepe lesz ebben az elkövetkezendő időszakban; eddig is lett volna és volt is szerintem, de most főleg azzal a speciális adatszolgáltatással nagymértékben, úgy gondolom, fel fog értékelődni a szerepe. Egyes szakmai körök szerint ez az államtitkár úr által említett 10-15 milliárd forint nagyon óvatos becslés, talán a 70 milliárd forint is elképzelhető ebből. Itt nagyon sok mindenki más számot mond, más vonatkozásra utal, én azt gondolom, hogy talán a két szám közötti középérték lesz az, ami a valóság lesz itt az elkövetkezendő időszakban.

Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy nagyon fontos pillanatot élünk meg pont így a nyári betakarítási növények előtt ennek a törvénynek a benyújtásával, és azt gondolom, hogy ez nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy valóban a mezőgazdasági termelők - egy tiszta kereskedelmi lehetőséggel bírva - megfelelő módon jussanak az áruk értékéhez, és semmiféle olyan atrocitás nem fogja érni a termelőket, amelyek itt az elmúlt időszakban sajnos nagyon sok helyen, nagyon sok térségben nagyon sok termelő számára negatívumként hatottak, éreztek meg, illetve szenvedtek el. Bízom abban, hogy ez a törvénymódosítás nagymértékben hozzájárul az ágazat kifehérítéséhez, az ágazat speciális szervezéséhez és versenyképességének fokozásához. Kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy ezt a törvényt is támogassák.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  365  Következő    Ülésnap adatai