Készült: 2024.04.25.07:30:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2008.11.24.), 243. felszólalás
Felszólaló Dr. Avarkeszi Dezső (MSZP)
Beosztás igazságügyi és rendészeti minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:12


Felszólalások:  Előző  243  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. AVARKESZI DEZSŐ igazságügyi és rendészeti minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! Hazánkban az európai uniós követelményeknek megfelelően 2006 augusztusa óta digitalizált arcképmást is tartalmazó, úgynevezett e-útlevél kerül kiadásra. Ez a jól megszokott kék színű útlevelet fokozatosan felváltó, a legmodernebb technikák felhasználásával készült bordó színű okmány azonban az Unió jogának való megfelelés első fázisát jelenti csak. 2009. június végével ugyanis már teljeskörűen kell teljesítenünk a vonatkozó közösségi rendelet elvárásait. Az uniós tagállamoknak ekkortól kell bevezetniük a digitalizált, ujjnyomatot is tartalmazó második generációs e-útlevelet. A tisztelt Ház elé terjesztett törvényjavaslat e kötelezettség teljesítésének jogszabályi hátterét hivatott megalkotni.

Mi indokolta az úti okmányok biztonsági jellemzőinek uniós harmonizációját? A biometrikus azonosítók alkalmazásával az úti okmányok biztonságosabbá válnak a jogosulatlan felhasználással szemben, ugyanis az okmány és annak valódi birtokosa között megbízható és elválaszthatatlan kapcsolat jön létre. Az e-útlevél bevezetése mind a határforgalom ellenőrzése, mind pedig a bűnmegelőzés és bűnüldözés területén látványos eredményekkel biztat, a terrorizmus elleni küzdelemben pedig új eszközt ad a hatóságok kezébe azáltal, hogy a csalárd felhasználás elleni védelem biztosításához való fontos hozzájárulásként biztonságosabbá válik az okmány.

(Az elnöki széket dr. Világosi Gábor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Az Európai Unió harmonizációs előírásai ezen biztonságpolitikai megfontolásoktól vezéreltek, illetve az Egyesült Államok vízummentességhez előírt követelményeinek teljesítését célozzák. Ugyanis az Egyesült Államok a terrorizmus elleni harc indokával megköveteli a biometrikus útlevelet azon országoktól, amelyek vízummentességet élveznek. A jogszabályi változások messzemenőkig figyelembe veszik az adatvédelmi szempontokat és az információs önrendelkezési joghoz fűződő érdeket. A javaslat a korábbi szabályozáshoz képest további, szigorú garanciális szabályokat állapít meg a biometrikus adatok kezelésének vonatkozásában. Az adatok csipből történő olvasására az állampolgár kérelmére kerülhet sor, ha útlevele tárolóelemének tartalmát kívánja ellenőrizni, illetve a határforgalom-ellenőrzés során. Mindkét esetben csak az adatok egyszeri olvasására kerül sor, tárolásukra, illetve más adatbázisokkal történő összevetésükre nincs lehetőség.

A jogharmonizációs követelményeknek való megfelelés mellett a törvényjavaslat kiemelkedő újdonsága a személyazonosító igazolvánnyal történő ellátás kiterjesztése az állampolgárok teljes körére. Az Európai Közösség fundamentumaként megfogalmazott négy alapszabadság egyike a személyek szabad áramlása, amelynek vívmányaként csatlakozásunkkal a legtöbb európai országban lehetővé vált a magyar állampolgárok személyazonosító igazolvánnyal történő utazása. Ez a lehetőség azonban csak a 14 éven felüli állampolgárok részére biztosított, mivel a jelenlegi szabályozás szerint a 14 év alattiak nem rendelkezhetnek személyazonosító igazolvánnyal.

A javaslat mindezért kiterjeszti a személyazonosító igazolvánnyal történő ellátást a 14 év alattiakra is azzal, hogy az újszülöttek hivatalból kapnának személyazonosító igazolványt. Ezzel immáron a magyar állampolgárok teljes köre számára könnyítjük meg kézzelfoghatóan uniós, illetve schengeni csatlakozásunk egyik legfontosabb hozadékának gyakorlását, a belső határok nélküli Unió területén történő szabad mozgás és tartózkodás jogát. Összhangban a gyermekek jogainak védelmére vonatkozó nemzetközi kötelezettségvállalásainkkal, a javaslat megoldást tartalmaz arra is, hogy amennyiben a szülő azt igényli, elérhetősége a kiskorú lakcímkártyáján feltüntetésre kerüljön, ezzel biztosítva a gyermekek fokozottabb védelmét és szükség szerint azonosíthatóságát.

A javaslat az elhangzottakon túl számos kapcsolódó területen modernizál, egyszerűsít és racionalizál.

Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy kiemeljek ezek közül egyet, amely összhangban a modern és szolgáltató jogállammal szemben támasztott társadalmi elvárásokkal, egyszerűsíti a bürokratikus eljárások rendjét. A személyazonosító igazolvány újszülöttek részére hivatalból történő kiállítása mellett a javaslat egyszerűsíti a születés anyakönyvezését követő hatósági eljárásokat, ezzel csökkentve mind a szülők, mind a hatóságok adminisztratív terheit. A javaslat szerint, szemben a jelenlegi rendszerrel, a gyermek részére a hatóság hivatalból állítja ki és küldi meg az adóazonosító jelét, valamint a taj-számot igazoló hatósági igazolványt is, ezzel jelentős terhet levéve a születés anyakönyvezését követő közigazgatási eljárások útvesztőiben bolyongó szülők válláról.

Tisztelt Ház! Őszintén remélem, hogy kifejezésre juttatják, e törvénymódosítás hazánk és állampolgárai alapvető érdeke, amellyel a parlamenti patkóban ülő minden frakció egyetért. Nem pusztán az európai uniós tagságunkból eredő kötelezettségek maradéktalan teljesítése és a közösségi vívmányok hazai jogrendbe történő átültetése miatt, hanem a meglévő jogintézmények kiterjesztésével és korszerűbbé tételével mindannyiunk közös érdeke, a szolgáltató és hatékony közigazgatás megvalósítása érdekében is.

A figyelmet megköszönve kérem a tisztelt Háztól a törvényjavaslat támogatását. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  243  Következő    Ülésnap adatai