Készült: 2024.03.29.00:34:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

109. ülésnap (2007.11.13.),  5-8. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 9:39


Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Lukács Tamás frakcióvezető-helyettes úr, a Kereszténydemokrata Néppártból.

DR. LUKÁCS TAMÁS (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tegnap nem éppen emelkedett, nem éppen tárgyszerű, nem éppen tényszerű vita alakult ki a Házban a Ház elnök asszonya és egyik képviselőtársam között a Házszabály 51. §-ának értelmezéséről. A vita alapját az adta, hogy a hét végén kiderült, Kóka János miniszter úr építkezésén egy munkaügyi ellenőrzés során külföldi feketén dolgozó munkásokat, sőt egy drogkereskedésért elítélt bűnözőt találtak. Zárójelben jegyzem meg, a helyzet komikuma vagy a helyzet bája, hogy drogkereskedésért ítélték el az illetőt, miközben a miniszter úr egy olyan párt elnöke, amely a drogliberalizációért küzd. A kettőnek természetesen semmi köze egymáshoz (Gusztos Péter: A biztonság kedvéért elmondtad.), de ez a helyzet bája. Ha képviselő úr megértette, mégiscsak a helyzetkomikumot adja ez a szituáció.

Nem hiszem, hogy az ország eljuthat oda, hogy ne tartanánk rendkívülinek, ha egy miniszter építkezésén ilyen esemény történik. Nem hiszem, hogy az ország eljuthat oda, hogy ne tartanánk országosnak, nem azért, mert országosan körözött bűnözőről van szó, s nem azért, mert országosan zár be a miniszter úr szárnyvonalakat, hanem egyszerűen azért, mert a miniszteri posztjából adódik, hogy országos, és nem hiszem, hogy olyan helyzet ez, amikor halaszthatatlan intézkedéseket ne kellene a Háznak megtennie, nem a konkrét ügy, hanem a konkrét jelenség kapcsán. Amikor a közélet tisztaságáról beszélünk, akkor nagyon világosan meg kell különböztetni, hogy a jogi felelősség és a politikai felelősség egymástól eltérő. A politikai felelősség természetesen tartalmaz egy erkölcsi minimumot is, az erkölcsi minimum pedig az, hogy a felelős kormány tagjai a Ház előtt tetteikért megítélhetők.

Az erkölcsi alap pedig talán nem véletlenül éleződik ki pont a miniszter úrra, hiszen egymás után jelentkeznek azok az ügyek, amelyekre magyarázkodást hallunk, azonban tényszerű, világos, értelmes és tárgyszerű válaszokat nem. Sajnálom, hogy megint államtitkár úr van itt, de talán ő is emlékszik arra az interpellációra, amit a Meditcom-ügyben mondtam el, amikor egy szellemi apportért az állam fizet 260 millió forint rá eső részt, majd Kóka miniszter úr eladja az üzletrészét névértéken adómentesen. Lehet, hogy ez jogszerű, de ugye senki nem állítja ebben a Házban, hogy erkölcsös is lenne, miközben itt esküszünk arra, hogy az adóbehajtás szempontjából az adómegkerülők ellen komoly lépéseket fogunk tenni? Nem elegendő a válasz, bár lehet, hogy jogilag igen. Azonban tegnap is, miközben a jogi felelősséget senki nem veti fel az építkezés kapcsán, a miniszter úr azt akarta megmagyarázni, hogy a dolog jogszerű.

(8.20)

Nem kell megmagyarázni, hogy jogszerű, bár meg kell mondanom, hogy kicsit életszerűtlen a magyarázata; nem hiszem, hogy van Magyarországon olyan jogalkalmazó szerv, ami ezt a magyarázatot elfogadná, hogy egy szerződésbe belefoglalták, hogy nem fogsz feketemunkásokat alkalmazni. Általában nem szokás szerződésekbe belefoglalni, hogy csizmát nem teszel az asztalra, az orromat nem törlöm a függönybe, és nem szokás szerződésekbe belefogalmazni, hacsak nem feketemunkásokat alkalmaznak, hogy nem fogsz feketemunkásokat alkalmazni. Jogszerűen természetesen a megbízó ezért nem felel. Erkölcsileg azonban ezek az ügyek sora, a Dataplex-ügy, a Meditcom-ügy, az építkezés ügye... - zárójelben jegyzem meg, hogy ne csak az újságcikkekre utaljak, hanem Kóka miniszter úrnak a vagyonnyilatkozatára és ennek a cégnek a cégkivonatára is utaljak, nehezen összehozható az ötemeletes vagy hatemeletes épület. Nyilván nagy családot tervez a miniszter úr a jövőben, nagy reményei vannak; azt gondolom, nagyon nehezen lenne összehozható, de ebben is megnyugtató választ kap, nem az ország, nem a közvélemény, hanem talán a pártja vagy talán egy szűk kisebbség, tekintettel arra, hogy a vagyonvizsgálat a miniszterek részére megvolt, és az eredményesen zárult, tehát senkinek ne legyen aggálya, minden rendben van, ez a vagyonnyilatkozat, ami a parlament honlapján megtalálható, és ez az építkezés megfelelő fedezettel és megfelelő forrásokkal rendelkezett.

Sajnálom, hogy nincs jelen a miniszter úr, de egyszer biztos (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy lesz egy olyan pillanat, amikor nemcsak magyarázkodást, hanem választ is hallunk tőle.

ELNÖK: Az elhangzottakra Garamhegyi Ábel államtitkár úr válaszol.

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Komoly elkeseredéssel veszem ismét tudomásul a szavait. Egyrészt azért, mert a tegnapi napon miniszter úr pontosan ugyanerre a kérdésre adott választ. Ezek után sajnálkozni, hogy ma nincs itt, enyhén szólva nekem álszentnek tűnik.

A tegnapi napon a házelnök asszony azt a fajta meggyőződését hangoztatta, hogy nem országos jelentőségű és nem halaszthatatlan ez az ügy, ami a napirend előttiekhez szükséges. Magam egyetértek, nem gondolom, hogy országos jelentőségű ügy volna, hogy bármilyen megrendelő - legyen az miniszter vagy bárki más - építkezésén dolgozó fővállalkozó egyik alvállalkozója, hangsúlyozom, nem a miniszter úr és a fővállalkozó közötti szerződésben, hanem a fővállalkozó és az alvállalkozó közötti szerződésben kikötött körülményeket sértette meg. Az, hogy egy szerződésben a jogszerűségre felügyelünk, és a jogszerűség kitételeit tartalmazza a szerződés, azt gondolom, ez még nem baj. Azt, hogy képviselő úrnak az a gyanús, ami nem gyanús, láttuk egy bizonyos korszakában a magyar történelemnek; nem tetszett.

Azt kell hogy mondjam, hogy ebben a kérdésben miniszter úr felelőssége, mind politikai, mind pedig jogi felelőssége tökéletesen egyértelmű, azaz nincs felelőssége. Ő egy fővállalkozóval áll kapcsolatban, amely fővállalkozót határozottan utasított arra, hogy minden létező jogszabályt, minden törvényes keretet tartsanak be ebben az ügyben, ami meg is történt. Erre miniszter úr, azt hiszem, kielégítő magyarázatot adott a tegnapi napon, amikor is itt volt; kár, hogy képviselő úr akkor nem sajnálta, hogy itt van.

A kivitelező pontosan tudta azt, hogy milyen körülmények között dolgozik, és a kivitelező megtette azt a következményt, amit ilyenkor egy jogsértővel szemben meg lehet tenni, azaz azonnali hatállyal felbontotta a szerződést. Ezt teheti két szerződő fél ma a jogállamban. Kóka János egyébként mélységesen felháborodott ezen a foglalkoztatáson, nagyon örül annak, hogy a munkaügyi hatóság végezte a dolgát, és nagyon örül annak, hogy a munkaügyi hatóság hatékonyan tudott felderíteni ilyen típusú ügyeket.

Engedje meg, hogy még egy észrevételt tegyek, képviselő úr, ami talán lehet egy kicsit személyes önhöz. Életrajza szerint pedagógus kollégám, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen médiaetikát oktat. Minden bizonnyal tudja az etika két alapvető pillérét, úgy is, mint ok, felelősség, következmény. Én azt gondolom, hogy ebben az ügyben a dolog oka, a dolog felelőssége egyértelmű, és a következményekért pontosan ezért az etika jelenlegi tudományos álláspontja szerint nem felelős miniszter úr sem politikai, sem jogi értelemben.

Az, hogy ön a Ház előtt többedszer csúsztatásokra, félreértelmezésekre és prejudikációra ad módot és alkalmat, én azt gondolom, nem feltétlenül meríti ki azt az etikai ok-felelősség-következmény típusú gondolati sort, amelyre büszkéknek kellene lennünk ebben a Házban. Tisztelettel kérem képviselő urat, minden kérdésre válaszolunk, kérem, ne prejudikáljon, kérem, kérdezzen. Hiszen akkor ön prédikál bort vagy vizet, és ön issza azt, amit nem kellene.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai