Készült: 2019.12.15.06:38:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

259. ülésnap (2005.11.02.), 96. felszólalás
Felszólaló Dr. Simicskó István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:36


Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SIMICSKÓ ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Egykor egy magyar pénzügyminiszter pontosan tudta, hogy a nemzet fennmaradásának elengedhetetlen feltétele a nemzeti haderő létrehozása és fenntartása. Amikor a szóban forgó pénzügyminiszter az Országgyűléshez fordult, hogy támogassa 200 ezer aranyforint e célra történő előteremtését, a képviselők közfelkiáltással szavazták azt meg. Mire a miniszter meghatottan annyit mondott, hogy “leborulok a nemzet nagysága előttö. Ezt a pénzügyminisztert Kossuth Lajosnak hívták.

A jelenlegi pénzügyminiszter által benyújtott költségvetési javaslat, illetve annak honvédelmi fejezete senkit nem tölt el pátosszal, senki nem büszke rá, és az utókor legfeljebb úgy fogja emlegetni, mint a nemzetrontás egyik stációját.

Miért mondom ezt, tisztelt képviselőtársaim? Bár persze állítólag nagy a jólét, de minden idők egyik legkisebb honvédelmi költségvetése immár megkérdőjelezi a Magyar Honvédség fenntarthatóságát, a békeműködés megőrzését. Már az ez évi honvédelmi költségvetésről is megállapította az Állami Számvevőszék, hogy a békeműködés jelentős kockázatait viseli magán. A jövő évi költségvetés nominálértékben is kisebb, a GDP százalékában pedig még jelentősebben kevesebb.

Tisztelt Hölgyem és Uraim! A GDP 1,17 százalékát teszi ki a jövő évi tervezett honvédelmi költségvetés. Azt kell mondjam, hogy a tények önmagukért beszélnek. Mint tudjuk, a NATO-nak 26 tagországa van, ezzel a költségvetéssel Magyarország a NATO előkelő 25. helyét foglalja el. Tehát az utolsó előtti helyen állunk. Azt hiszem, hogy ez igen nagy teljesítmény. Ami persze még ennél is kevesebb, hiszen 8,3 milliárdot már a tervezéskor zároltak, ami előrevetíti, hogy menet közben ennél többet fognak elvonni a honvédelem céljaitól, feladataitól, mint ahogy ez az elmúlt három évben folyamatosan meg is történt.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Köztársaság, csatlakozva a Washingtoni Szerződéshez, kinyilvánította, hogy védelmét a NATO közösségében kívánja megvalósítani, és egyben vállalta a szövetséghez tartozás minden feltételét. A Washingtoni Szerződés kimondja, hogy a tagországok folyamatosan kötelesek erősíteni saját védelmi képességeiket, és mindenekelőtt ezzel járulnak hozzá a kollektív biztonsághoz.

A jövő évi költségvetés utolsó esély lett volna Juhász Ferencnek és csapatának, a kormánynak, hogy kísérletet tegyen a 2002-ben tett ígéreteinek legalább részbeni teljesítésére. Mely ígéretekről van szó? Tisztelt képviselőtársaim, többek között arról, hogy a GDP 2 százalékát fordítja majd a magyar kormány Magyarország védelmére, hogy korszerűen felszerelt Magyar Honvédséget hoz létre, hogy a magyar katonák lesznek a legjobban fizetett állami alkalmazottak. Hosszú a sor, amit önök ígértek, de a tények rövidek. A Magyar Honvédség az agonizáló, legyengült beteg állapotába jutott, a Magyar Honvédséget sajnos a lejtő útjára állították.

(14.30)

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt években a honvédelmi költségvetés drasztikus alultervezése, valamint az évről évre ismétlődő költségvetési elvonások lehetetlenné tették a NATO-nak tett vállalások teljesítését. A 2002-es választások előtt, amikor az Orbán-kormány idején minden évben 0,1 százalékkal emeltük a honvédelem GDP-arányos költségvetését, összesen a védelemre 2002-ben 1,81 százalékát fordítottuk a GDP-nek. Amikor elindítottuk a laktanya-rekonstrukciós és lakásépítési programokat, amikor megkezdtük a haditechnikai fejlesztéseket, és amikor négy év alatt mintegy duplájára emeltük a katonák illetményét, és minden területen ütemesen folytattuk friss NATO-tagországként a szövetség átlagához történő felzárkózást, Juhász Ferenc honvédelmi miniszter itthon és külföldön a NATO fekete bárányának és potyautasának degradálta a Magyar Köztársaságot, a Magyar Honvédséget, semmibe véve a komoly eredményeket. Most, a szocialista kormányzat hároméves regnálását követően, amikor több mint 250 milliárd forinttal csonkítják meg az ígéretekhez és a szükségletekhez képest a honvédelemre fordítható összeget, most, amikor eddig példátlan módon a NATO főtitkára a sajtó útján bírálta a magyar kormányt, kijelenthetjük, hogy Juhász Ferenc beteljesítette az akkor még alaptalan állításait: mára Magyarország valóban a NATO fekete bárányává, a szövetség potyautasává vált.

Tisztelt Képviselőtársaim! Súlyos következményeket vonhat maga után a NATO-nak tett ígéretek és vállalások ilyetén sorozatos és durva megszegése. Ettől is súlyosabb következményei lehetnek azonban: az ország védelmi képességeinek teljes feladása, a Magyar Honvédség miniatürizálása és az egyáltalán megmaradt szervezeti egységek működésképtelenné tétele. Már nemcsak arról van szó, amit az elmúlt években számtalanszor felemlegettünk, nevezetesen, hogy létfontosságú fegyvernemeket és szakcsapatokat számoltak fel, laktanyákat és más katonai objektumok tucatjait zárták be. Ma már arról van szó, hogy lesz-e egyáltalán olyan katonai egységünk, amely ha kell, képes felvenni a harcot az országra törő bármilyen ellenséggel szemben, legyen az akár csak egy terrorista különítmény. A jövő évi költségvetés tervezetét tanulmányozva odáig süllyedt a Magyar Honvédség, hogy kérdésessé válik egy esetleges tiszai árvíz esetén is a katonaság részvétele a mentési munkálatokban.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nézzük úgy a költségvetést, mint a jövő lehetőségeit! Mit tartalmaz mindez? Nézzük meg a fejlesztéseket! A Gripen-program folytatódik, de terheit átütemezték a következő kormány időszakára. Csakúgy, mint az új Honvéd Kórház kivitelezésének költségeit. Gyakorlatilag minden más programot oly mértékben alulterveztek a költségvetésben, hogy azok érdemi folytatása 2006-ban leáll.

Sokszor elhangzott már az is, az idén is és korábban is, hogy a szűkös költségvetés mellett is rendkívüli mértékben pazarló a meglévő források felhasználása. Számos elrettentő példán keresztül mutattuk be a pazarlás különböző módozatait, többek között a háromszoros áron vásárolt An-26-ossal kezdve a több mint másfél millió forintos kutyaólakon át a toborzásra fordított hatalmas összegekig, miközben felvétel nincs, csak leépítés van a Magyar Honvédségnél: jövőre ismét több ezer katonát bocsátanak el. A 2006. évi költségvetés is magán viseli a pazarlás jegyeit, miközben alapvető célokra nem tervez egyetlen fillért sem, mint például a bérfejlesztésre.

Tisztelt Képviselőtársaim! A biztonságról jut eszembe a szocialisták legutóbbi nagyszabású kampányának hármas jelszava, ami eltérően a nagy francia forradalom hármas jelszavától, bizonyosan nem éli túl Gyurcsány Ferenc regnálását: a költségvetés - benne a honvédelmi költségvetés is - hűen tükrözi a bátorság, az igazságosság és a biztonság szlogenjét. Bátor ez a honvédelmi költségvetés, hiszen mit sem törődik a hazánkra váró biztonságpolitikai kockázatokkal. Igazságos, hiszen a honvédelmi költségvetés ugyanolyan nyomorúságos, mint az oktatási, az egészségügyi vagy az önkormányzati fejezet. Biztonságos? Legalábbis a magyar katonák számára, mármint azok számára, akik megmaradtak, hiszen civil őrző-védő kft.-k őrzik majd a laktanyáikat, és nem kevés pénzért teszik ezt: 6 milliárd forintért a jövő évi költségvetésben. Ez különösen megnyugtató, azt hiszem, mindannyiunk számára.

Tisztelt Országgyűlés! A szocialista kormányzat a 2006-os költségvetési tervezettel, úgy látom, eljátszotta sajnos az utolsó esélyét is annak, hogy a 2002-es ígéreteit legalább részben teljesíthesse. Bármit mondanak, bármilyen hangzatos kommunikációs panelekkel jönnek elő, hogy itt a nagy lehetőségek hazája, és nagy a jólét, és egyébként a hadsereg számára is óriási lehetőségekkel számolhatunk, sajnos a tények mást mutatnak, sajnos ez egy nagyon-nagyon gyengére sikeredett költségvetés.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai