Készült: 2020.09.28.07:57:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

234. ülésnap (2001.10.19.), 32. felszólalás
Felszólaló Gyapay Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:10


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GYAPAY ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Elnézést kérek a technikai zavarért.

Tisztelt Országgyűlés! Az ajánlás szerinti 20. ponthoz szeretnék néhány érvet elmondani, amelyet a T/4955/80. számú módosító javaslatomban nyújtottam be. A módosító javaslatomba néhány technikai hiba csúszott, amelyeket kapcsolódó módosító javaslattal benyújtva már igyekeztem rendbe tenni, szakmai szempontok szerint legalábbis.

Az előzményekről néhány szót; untatni nem akarom az Országgyűlést, de fontos az előzményekről pár mondatot váltani. 1991-ben a japán kormány megkereste a magyar kormányt azzal, hogy környezetvédelmi célú hitelt tudna folyósítani olyan térségnek, amely erre készen áll a felméréseivel, lehetőségeivel; szennyvízcsatorna, földgáz, illetve talajvízvédelmi beruházásokat tudna végezni. Várpalota és térsége ugrásra készen állt, így ezzel a lehetőséggel azonnal élt. Ez az azonnal való élés azt jelentette, hogy hosszas tárgyalások után 1993-ban hét önkormányzat Várpalota térségéből jelentkezett arra, hogy ezt a programot lebonyolítaná. 1994 tavaszán a Boross-kormány az egyik utolsó döntésével kormányhatározatban a jelentkezést elfogadta, és ebben a kormányhatározatban rendelkezett a szükséges feltételek biztosításáról, többek között arról, hogy a japán OECF hitelnyújtó fél által felajánlott hitel lehetőségét elfogadja, és továbbkölcsönzi az azt igénylő hét önkormányzatnak.

A kormányhatározatra alapozva folytak utána a kormányközi tárgyalások, ezek már a következő ciklusban, a Horn-kormány idején. Megköttetett egy államközi szerződés, egy kormányközi szerződés, amely többek között előírta a hitelnyújtó fél kérésére egy olyan mérnökkonzultáns szervezet alkalmazását, amely nemcsak a pályázatok lebonyolítását kellett hogy vállalja, illetve a munka közben a műszaki ellenőrzési feladatokat, hanem komoly feladata volt az, hogy a hitelnyújtó fél előírásaival való megegyezést a hitellebonyolítás során végig figyelemmel kövesse. Ez eddig mind nagyon szépen és jól is hangzik, a hitellebonyolítás szépen meg is történt, egy probléma van, hogy ezt a feladatát a Horn-kormány által kiválasztott PCI rövidítésű japán vállalat minden szempontból a hitelnyújtó japán fél szemszögéből, illetve érdekének megfelelően képviselte. Mindez azt eredményezte, hogy - idézőjelben mondva - egy mókuskerékbe szállt be hét önkormányzat, amelyből aztán nem volt kiszállás, és amely egy felületes kormányközi megállapodáson alapult, kifogásolhatatlanul végezte a tevékenységét ez a japán vállalat.

A pályáztatás lebonyolítása során, illetve annak elbírálása során egy olyan egyirányú utcába vezették az önkormányzatokat, amelyből nem volt visszafordulás; a tervezetthez képest, amelyek semmivel nem voltak magasabbak, mint akkoriban bármely más magyarországi infrastrukturális vagy környezetvédelmi beruházás, a tervezetthez képest majd' másfélszeresébe kerültek az önkormányzatoknak ezek a beruházások. Mondhatjuk így a beruházások végén, amelyek sikeresen lezárultak, előnyeit valamennyi polgár élvezi a térségben, hogy jó, világszínvonalú beruházásokat kaptunk másfélszeres áron. Az előbbi tökéletesen rendben van, az utóbbival van problémám, illetve van a térségben élő 45 ezer embernek problémája.

Az, hogy mi felvettünk magunkra egy terhet, felvettünk egy hitelt, saját forrásokat csoportosítottunk át a beruházásokhoz, természetes, ha ezt a terhet mint csomagokat, amelyben a saját felszerelésünk van, visszük magunkkal azon az elkezdett úton, amelyet kijelöltünk mi saját magunknak. Ehhez minden segítséget tisztelettel megköszönünk. Nem is kérünk semmi többet, mint azt, hogy a feleslegesen ránk rakott terhet, hogy ne kelljen cipelnünk 2019-ig, mert a törlesztési időszak 2019-ig tart, azt kérjük tisztelettel a Magyar Országgyűléstől, hogy ennek a vállalatnak, amelynek az áldásos vagy áldatlan tevékenységét az imént már próbáltam érzékeltetni, amely vállalatot tulajdonképpen a Horn-kormány választotta ki és bízta meg egy felületes, hibás kormányközi szerződés keretében, ezt a terhet kérjük levenni a hét önkormányzat válláról.

A módosító javaslatom pontosítása során ez a teherlevétel 1 milliárd 102 millió forintot jelentene, amely 17,5 százaléka a fennálló hiteltartozásnak, a jövő év november 20-ától kezdve minden év november 20-án 61 millió forinttal csökkenne az Országgyűlés, illetve a költségvetés bevétele, amely tétel, én úgy vélem, nem túl nagy ár ahhoz képest a társadalom szempontjából, amekkora segítséget jelent a térség önkormányzatainak. Némelyik önkormányzat esetében egész egyszerűen a csőd közeli helyzetbe kerülést vagy egyenesen a csődöt jelenti ez az évi 61 millió forint összeg.

Még annyi megjegyzést hadd fűzzek hozzá, hogy a kétéves költségvetésben az idei év bevételtervezetét nem érinti, a jövő évi bevételtervezet pedig már módosult azzal, hogy a hitelszerződéseket a Magyar Köztársaság és az érintett önkormányzatok a közelmúltban módosították, így a tervezett összeghez képest már különböző számok szerepelnek a jövő évi költségvetés tervezetében.

Megint egy olyan probléma, amelyet örököltünk az előző ciklusból, én kérem arra az Országgyűlés valamennyi tagját, hogy tegye túl magát azon, hogy ki hibázott. Egyet kérek elismerni: egy hibás államközi, kormányközi megállapodásból keletkezett pénzügyi probléma, és ebből pedig komoly társadalmi probléma és feszültség az, amelyet kérek, hogy segítsenek nekünk Várpalotán és térségében megoldani.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai