Készült: 2024.04.26.01:13:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

334. ülésnap (2013.12.09.),  5-8. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:15


Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Mindannyiunk nevében tisztelettel köszöntöm Priyo Budi Santoso urat, az indonéz képviselőház alelnökét és kíséretét (Taps.), akik Latorcai János, az Országgyűlés alelnökének meghívására hivatalos látogatáson tartózkodnak Magyarországon, és akik jelenlétükkel megtisztelik az ülést. A delegációnak további tárgyalásaihoz sok sikert és élményekben gazdag magyarországi tartózkodást kívánok. (Taps.)

Most Aradszki András KDNP-s képviselő következik, aki napirend előtti felszólalását "Érik a gyümölcs" címmel fogja elmondani.

Parancsoljon!

DR. ARADSZKI ANDRÁS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Érik a gyümölcs. A napirend előtti felszólalásom címe nem egy mezőgazdasági szakkérdés új szempontú kifejezését takarja, de nem is John Steinbecknek az ilyen című regényét kívánja bemutatni, hanem bármilyen meglepő is, a lakossági devizahitel-szerződések jogi megítélése megváltozásának irányait kívánja boncolgatni.

2013. november 5-én szintén napirend előtt megkérdeztem, hogy szorul-e a hurok a bankok nyaka körül, hivatkozással az Európai Unió Bíróságának gyakorlatára. Azt is elmondtam, hogy az európai fogyasztóvédelmi irányelv hatálybalépésétől kezdve az Európai Bíróság kevés ítéletet hozott, de 2013. március 14-én egy olyan döntést hozott, amely alapján kialakítható lehet egy európai egységes bírói gyakorlat a fogyasztói hitelezés kérdésében.

Azt is kifejtettem, hogy ez az egységes, következetesen érvényesíthető gyakorlat minden bizonnyal hatással lesz a magyar bírósági gyakorlatra, megjegyeztem, hogy a devizaadósok szempontjából indokolt optimista várakozással nézni a magyar bírói kar elkövetkezendő döntései elé.

Tisztelt Ház! Az egyik ítélőtábla 2013. december 6-án hozott egy jogerős ítéletet egy devizahitelezési perben. Az ítélőtábla az elsőfokú bíróság ítéletét megváltoztatta, és megállapította, hogy a fogyasztói kölcsönszerződés a felperesek által támadott feltételek tisztességtelensége miatt a maga egészében semmis. A per tárgyát a következő szerződési feltételek képezték: a bank által kikötött szerződésmódosítási jog, a forintban folyósított kölcsön visszafizetésének, illetve folyósításának kapcsán felmerülő eladási, illetve vételi árfolyamok alkalmazása.

A jogerős bírói ítélet értelmében a fogyasztói kölcsönszerződés semmisségének megállapítását akkor is lehet kérni a fogyasztó által, ha a fogyasztó a pert megelőzően a tartozását elismerte, de részben maga nem teljesített. A bíróság rögzítette, hogy elsőként a feltételek tisztességtelenségét kell kivizsgálni az ilyen ügyekben. A bíróság megállapította azt is, hogy ha a szerződés feltétele tisztességtelen azért, mert ellentétes a korábbi jóhiszemű és tisztességes joggyakorlattal és jogkövető magatartással, egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára állapítja meg az új feltételeket, akkor függetlenül a hitelintézeti törvény rendelkezéseitől, kielégíti a tisztességtelenség követelményeit.

Az ítélet hivatkozik - és alkalmazza - az európai irányelvre is. Ebből következően az is sarokpontja volt vagy lett az ítéletnek, hogy tiltja az úgynevezett egyoldalú hatalmasságot a kölcsönszerződések teljesítése során. Nem lehet olyan állapotot kialakítani, hogy előre nem látható feltételektől függően módosíthassa a pénzintézet a szerződéseket, és ezeknek a feltételeknek a részletezése, megismerése a szerződéskötéskor elmaradt. A jóhiszeműség és a tisztesség követelményét mindez sérti, és ilyen alkalommal a fogyasztótól az ilyen szerződési feltétel elfogadása valóságos szerződéskötési tárgyalások nélkül nem lett volna elvárható.

Fontosnak tartom az ítéletben kiemelni azt is, hogy a devizaalapú kölcsönszerződés - az ítélet értelmében és a Ptk.-ból fakadó értelmezési szabályok szerint - forintban nyújtott és ugyanígy visszafizetendő kölcsön. Ebből a szempontból a bank által alkalmazott vételi, illetőleg eladási árfolyamok figyelembevétele nem más, mint matematikai művelet, amely mögött tényleges devizavétel és -eladás nincs. A Ptk. szerint az ítélet azt is kimondta, hogy ellenszolgáltatás csak szolgáltatásért jár, így tulajdonképpen nem egyeztethető össze az sem, hogy a szerződéskötést követően, már a teljesítés során az egyik fél a másik szolgáltatását, annak mértékét, összegét a saját belátása és érdekei szerint alakíthassa.

Tisztelt Ház! Az ítélet függvényében bízom és reménykedem abban (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy ennek a gyakorlatnak általánosabb, a jogalkotás számára is mértékadó következménye lesz, és ez segít Magyarország, a magyar lakosság problémáit megoldani a devizahitelezés kivezetésével.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Ismét Rétvári Bence államtitkár úrnak adom meg a szót. Parancsoljon!

(13.20)

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ahogy ön is új ítéleteket hozott ide a parlament elé napirend előtti felszólalásában, és nagyon pontosan idézte, tisztelt képviselő úr, nap mint nap olvashatunk különböző hírekről. Én még kettőt találtam a múlt héten. Az egyiknél a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma előtt állt egy ügy, amelyben az OTP Bank és egy devizahiteles ügyében döntött, és ott inkább a bank érveit fogadta el, míg egy autóhiteles ügyében a Fővárosi Törvényszéken inkább az ügyfél, az adós érveit fogadta el a bíróság, és az ő javára hozta meg a döntését. Ebből is látható, hogy nagyon-nagyon szerteágazó most már a bírósági gyakorlat.

2500 devizahiteles ügy folyik a bíróságokon most már, de lehet, hogy már valamivel több is, hiszen a szám napról napra nő. A Fővárosi Törvényszék Polgári Kollégiumában a tárgyalás alatt lévő ügyek 56 százaléka devizahiteles ügy, ezt azt jelenti, hogy a többi ügy is lassabban halad, hiszen minden bírói tanács devizahiteles ügyekkel van elfoglalva. Ezért várjuk nagyon december 16-án a Kúria döntését, bízunk benne, hogy egy irányba tudja terelni a különböző ítéleteket.

De nemcsak a rendes bíróságokon, nemcsak a Kúrián, de az Alkotmánybíróságon is téma a kormány értelmezési indítványa nyomán a devizahitelezés ügye, illetőleg ahogy ön is mondta, Luxemburgban is, pontosan a fogyasztói szerződések kapcsán a luxemburgi székhelyű európai uniós bíróság is vizsgálja ezt az esetet. A múlt héten is volt egy közbenső döntés, hiszen a végső döntés későbbre várható, de láthattuk, hogy a bíróságon az Európai Bizottság amikor az iratismertetés során a saját véleményét elmondta, az nagymértékben egyezett a magyar kormány által elővezetett véleménnyel, miszerint igenis vizsgálniuk kell az egyedi tagállami bíróságoknak, hogy tisztességesek-e azok a feltételek, amelyeket az árfolyamrés vagy az egyoldalú szerződésmódosításon keresztül az egyoldalú kamatemelés tekintetében a bíróságok alkalmaztak. Ezek azok a kérdések, amik a leginkább foglalkoztatják most is a közvéleményt és fontosak a kormány számára.

Hadd mondjak egy gondolatot az alkotmánybírósági indítványról! Azt kívántuk az Alkotmánybíróságtól kérni és azt is fogalmaztuk meg a jogértelmezési indítványunkban, hogy az előző alkotmány is és a mostani alaptörvény is a tisztességes piaci magatartás követelményeit előírja a versenyszabályok között az alkotmányban, de ez a mostani alaptörvényben egy szinttel magasabb polcra helyeződött, hiszen most már két éve az alaptörvény az erőfölénnyel való visszaéléstől is védi a fogyasztókat, és különösen a fogyasztók érdekeire tekintettel kell Magyarországnak mindig a törvényeit meghozni, és nyilvánvalóan az alaptörvény alapján a törvényeket értelmezni is. Bízunk benne, hogy az alaptörvény alapján értelmezi ezeket a devizahiteles konstrukciókat az Alkotmánybíróság, és állást foglal az alkotmányosság, illetve alaptörvénysértő mivoltával kapcsolatban, illetve az állami beavatkozás alkotmányos kereteit is meghatározza, hiszen az idén februárban a devizahitelezéssel az Alkotmánybíróság egyszer már foglalkozott, s az akkori határozatát azért hozta, mert megtámadták a végtörlesztést, hogy az nem volt alkotmányos. Az Alkotmánybíróság megerősítette, hogy a kormány akkori javaslata a végtörlesztésre teljes mértékben alkotmányos volt, megfelelt az alkotmányos előírásoknak, és ennek kapcsán egy részét a devizahiteles problémának értékelte az Alkotmánybíróság, de nem az egészét. Mi azt kérjük, hogy a februári értelmezését terjessze ki az Alkotmánybíróság

Bízunk benne, hogy a Kúria, az Alkotmánybíróság és a luxemburgi bíróság, vagy még inkább a Bizottság véleményének az ismeretében kialakul, hogy pontosan mi a hatályos magyar jogi szabályozás. Hiszen nagy bajban lett volna a kormány, ha úgy fogad el egy devizahiteles mentőcsomagot a két kijelölt sarokoszlop között - az egyik az, hogy mindenképpen ki kell vezetni a jelzálogalapú lakossági devizahiteleket, a másik pedig hogy a forinthitelesek nem járhatnak rosszabbul, mint a devizahitelesek -, nos ezek között egy jogi konstrukciót létrehozhatott volna úgy a kormány, hogy a későbbiekben a most hatályos vagy a korábban hatályos jogszabályokat a bíróságok úgy értelmezik, hogy azok ellentmondásban vannak a kormányzati mentőcsomaggal.

Ezért volt fontos számunkra, hogy tisztázza a Kúria, tisztázza az Alkotmánybíróság a fennálló jogi helyzetet. Bíztunk benne, hogy két hónap alatt sikerül a bankoknak és az adósoknak is megállapodni, hiszen akkor az ő megállapodásuk sok mindent felülírt volna, de ez nem jött létre. De nagyon fontos, hogy valóban a tisztességes gyakorlatba belefér-e az, hogy az egyik fél diktálja a feltételeket, és nincsenek sem a szerződésben, sem az általános szerződési feltételekben, sem jogszabályban rögzítve azok a különböző gazdasági vagy más események, amelyekre hivatkozással a bank - mint az egyik fél - módosíthatja a követelményeket. A bank egyértelműen erőfölényben van, ezt kell nekünk jogegyenlőséggé tenni a két fél között.

Köszönöm szépen. (Taps a KDNP soraiban.)




Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai