Készült: 2024.04.18.02:05:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2008.11.05.), 210. felszólalás
Felszólaló Bíró Ildikó (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:12


Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÍRÓ ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Ha a 2009. évi költségvetést a civilek oldaláról nézzük, azt lehet mondani, hogy 2009-ben tovább folyik a hazai civil szféra folyamatos elsorvasztása. Ennek egyértelmű bizonyítéka a nemzeti civil alapprogram jövő évi költségvetési tervezete.

A nemzeti civil alapprogram költségvetési kálváriája azonban nem jövőre fog elkezdődni, ugyanis már a rendszer indulásakor, 2003-ban hiányt generált a parlament MSZP-s többsége azzal, hogy a 2003. évre vonatkozóan az előzetes egyeztetésektől eltérően nem kezdte feltölteni az NCA-t pénzzel, csak 2004 elejétől nyújtottak forrást az alapprogram valódi működéséhez. Az elmúlt években pedig azt a szabályt helyezték hatályon kívül, hogy az 1 százalékos felajánlásokat megduplázza a költségvetés. Mi több, az elmúlt években mindenfajta költségvetési plafonokat és zárolásokat rendeltek el. A civilek működése ezek miatt az intézkedések miatt teljesen bizonytalanná és kiszámíthatatlanná vált. A többség előbb vagy utóbb kénytelen beszüntetni a tevékenységét, és csak azért nem jelenti be hivatalosan, mert már arra sincs elég pénze, hogy az eljárási költségeket fedezze. És itt a központilag befagyasztott pénzekről és a maradványképzésről és az abból adódó elvonásokról már nem is beszéltünk.

A nemzeti civil alapprogram létrehozásával párhuzamosan gyakorlatilag megszüntették a minisztériumoknál a szakmaterületeken működő civil szervezetek támogatást, és mindenkit megpróbálnak az NCA-hoz irányítani. Ha megnézzük a tárcák költségvetésében a civilek által pályázható vagy közvetlenül felhasználható forrásokat, megállapíthatjuk, hogy jövőre még erőteljesebben fog folytatódni az ilyen forrásokhoz jutás szűkülésének tendenciája.

Mi nem fogjuk elfelejteni, hogy az NCA-törvény megalkotásakor MSZP-s képviselőtársaink letették a nagyesküt, hogy a tárcáknál nem fogják csökkenteni a civil szervezetek támogatását, és nem vonnak ki ily módon forrásokat a civil társadalomból. (Keller László: Nem is!)

(18.20)

Nem ezt tették. Ma már mindenki elismeri, hogy lényegesen csökkentek és csökkennek a költségvetés civilek által is igénybe vehető forrásai. Nem vagyunk ezek után abban sem biztosak, hogy be fogják tartani azt a két évvel ezelőtt tett ígéretüket, hogy az NCA előirányzatát a jövőben nem fogják zárolni, hiszen ugyanakkor a 2007. évi költségvetés vitájában azt is megígérték, hogy 2009-től visszaáll az NCA forrásainak törvényben foglalt kiszámítási módja.

Most látszólag a költségvetést megalapozó törvényjavaslatban nagyjából visszaállítják a számítási mechanizmust, de csak 2010-től. 2009-re vonatkozóan pedig minden indokolás nélkül közlik, hogy az NCA támogatása 7,7 milliárd forint lesz. Ha az eredeti számítást alkalmaznánk, amire ígéretet tett az MSZP, akkor 9,2 milliárd forintot kellene az NCA számára biztosítani 2009-ben. Azt hiszem, elég beszédes, és a kormánynak a civilek irányában tanúsított magatartását egyértelműen bizonyítja az 1,5 milliárd forint elvonás.

A szociális és munkaügyi miniszter éves beszámolóiból kiderül, hogy az elmúlt években, azon túl, hogy nem biztosították a törvényben foglalt támogatást az NCA számára, tovább csökkentették a civilek által pályázható összegek nagyságát a zárolások és kötelező tartalékképzések elrendelésével. Ezen túl minden évben bent szokott ragadni a támogatásra szolgáló összegek egyharmada. Ennek fő oka, hogy a minisztériumi apparátus lassítja a döntéshozatalt és a döntések végrehajtását. A végrehajtó szervezetként kijelölt ESZA Kht. pedig olyan nagy hibaszázalékkal és lassan végzi a munkáját, ami miatt a már megítélt pénzek sem kerülnek kiutalásra az adott év végéig. Nemcsak a pénzek kiutalásának késleltetésében, hanem a pénzek behajtásában is kulcsszerepe van a minisztériumnak és háttérintézményeinek.

A miniszteri beszámolóból kiderül, hogy az ESZA Kht. tendenciózusan érvényes beszámolókat érvénytelenként kezel, és követeli a megítélt és kifizetett pályázati támogatások visszautalását. Akinek már volt szerencséje ilyen eljáráshoz, az tudja, milyen hosszadalmas és megalázó. (Pettkó András: Így van!) Sokszor inkább választják a támogatás visszafizetését, mint szembenézni egy ilyen hosszú és megalázó eljárással. Persze, azt már nem nézi ilyenkor az apparátus, hogy a fiskális szempontok igazságtalan érvényesítésével hány civil szervezetet tesznek tönkre, vagy sodorják az anyagi ellehetetlenülés határára, mindezt egy olyan szervezet égisze alatt, aminek éppen a civil világ megerősítését kellene szolgálnia.

Szeretném még egyszer rögzíteni: nem az NCA döntéshozói a felelősek ezért, hanem a döntéseiket végrehajtó, a forrásokat indokolatlanul elzáró vagy szűkítő minisztériumi apparátus.

Érthetetlen számunkra az is, hogy miért nem támogatja a kormány és az MSZP, hogy összhangban a civil autonómiával, önrendelkezéssel, az NCA-hoz rendelt költségvetési pénzek felett, a bankszámla feletti rendelkezés vonatkozásában is az NCA rendelkezzék. Ezzel több száz millió forintnyi többlettámogatást lehetne előteremteni, amit azután a civil szervezetek működésére lehetne fordítani, és akkor még nem beszéltem a civil bank kérdéséről, amelyet ugyan minden párt támogat, de valahogy a kormány mindig kiszavaztatja a törvényjavaslatokból annak megvalósulását.

Tisztelt Országgyűlés! Fontos még, hogy az NCA-nak nincs monitoringrendszere. Néhány nappal ezelőtt az NCA-törvény módosításának parlamenti vitájában elhangzott, hogy jó pár civil szervezet több tíz millió forintot nyert összességében, de azt még senki nem vizsgálta, hogy ezek a jogszerűen el is költött pénzek milyen formában térülnek meg a civil társadalom szempontjából. Talán az NCA forrásainak szűkítése helyett ezen kellene a kormánynak gondolkodnia. Köszönöm a figyelmet. (Karsai Péter és Pettkó András tapsol.)




Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai