Készült: 2020.09.22.10:04:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

239. ülésnap (2009.11.03.), 2. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács Tamás (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS TAMÁS (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Amikor megjelent ez az annak idején nagy hírveréssel beharangozott és valóban sikerkönyvként megélt szociográfiai kötet, az "Akit a mozdony füstje megcsapott", nem gondoltunk arra, hogy eltelik harminc év, és visszasírjuk, boldog békeállapotnak fogjuk nevezni azt az állapotot, ami a 70-es évek végén a MÁV-nál volt, vagy amilyen módon közlekedhettünk akkor. Nem gondoltuk, és most arra a felvetésre szeretnék reagálni, amit a tegnapi napon Szollár Domokos kormányszóvivő mondott. Azt állította, hogy nem kell minden bokor mögött politikát keresni, a vonalbezárások kérdése kizárólag szakmai kérdés. A fiatal, hetyke kijelentést tevő kormányszóvivő ezt azzal próbálta indokolni, hogy lám, van egy nem ellenzéki város, Nyíregyháza, amelynek mind a három képviselője kormánypárti, ezért nem lehet azt állítani, hogy csak ellenzéki vonalakat zárnak be.

Ez az érvelési technika a logika szabályainak nem felel meg, hiszen ha a premisszákat rosszul választjuk meg, akkor ebből következik, hogy a következtetés is helytelen. Ha Szollár Domokos hetyke kijelentését fenntartva egy kicsit utánanézett volna a bezárt vonalaknak, akkor nyilvánvalóan megtalálta volna Eger vasútállomásának történetét, ahol 1998 előtt a kormányzat 200 millió forintot adott arra, hogy az egri vasútállomást átalakítsák oly módon, hogy az IC fogadására alkalmas legyen. Ezért megemelték és kiszélesítették a peronokat. Ez a történet sikerként folytatódott, mégpedig akként, hogy az IC vonat 1998-tól 2006 decemberéig közlekedett Egerbe. Ezt követően, 2006 decemberében megszüntette az akkori miniszter. Kérdésemre úgy válaszolt, hogy nem lesz semmi probléma, jobb lesz a közlekedés Eger és Budapest között, hiszen gyakoribb lesz a közvetlen járat. Most pedig azzal kell szembesülnünk, hogy többek között Eger is ott van azon megyei városok között, ahol a közvetlen vonatközlekedést megszüntetnék.

Nem tudom, szándékoznak-e igazi, tényleges vitát folytatni erről, vagy pedig eldöntött tényekről pusztába kiáltott szó csupán. Ha gazdasági értelemben tekintjük, akkor így egy részvénytársaságot lehet vezetni, egy országot viszont teljesen másképp kell vezetni. Egy országot az ott élő emberek javára, a közjót szolgálva kell vezetni, ami nem kizárólag gazdasági kérdés, hanem társadalompolitikai kérdés is. Nem tudom, a döntéshozók tisztában vannak-e azzal, hogy Budapest és a Balaton után a legnagyobb idegenforgalma Eger városának van. Nem tudom, tisztában vannak-e a döntéshozók azzal, hogy a leglátogatottabb múzeum az országban az egri Dobó István Vármúzeum, nyilván azért, mert a tanulmányi kirándulásokat oda szervezik. Ezek után nem tudom, hogyan fogják megszervezni.

Ezek a társadalompolitikai kérdések, és azok a társadalompolitikai kérdések, hogy ha a határ közelében van egy vonal, akkor elsősorban azt kell megvizsgálni, hogy van-e lehetőség az európai szabályok szerint azt a vonalat továbbfejleszteni, mégpedig meghaladva a trianoni határokat, a szomszéd országokkal együttesen. Semmiféle ilyen tanulmány nincs. Nyilván ez az egész, nem tudom minek nevezni, ötlet azért született, mert az Eurostat statisztikája szerint most már a MÁV adósságát is be kell számítani a magyar államadósságba. A 14 bezárt vonalnak a gazdasági következménye 960 millió megtakarítás, ezek után nem tudom, a több milliárdos megtakarítást miből számolták ki.

Tegnap a miniszterelnök úr azt állította, kicsit hunyorogva, hogy a vonalbezárások a reform első lépése. Ugyan nem mondta meg, mi a második lépés, és nem is nézett a csillár felé hunyorogva, nehogy leessen onnan. Sajnos kezdjük megszokni azt, hogy ha azt a szót kiemelik, hogy reform, akkor egyszerűen kapunk valami nagy rosszat, és nem tudjuk, mi a következő lépés; mert hogy is lehetne társadalmi felhatalmazás nélkül reformot csinálni?

Mielőtt önök reformot akarnak csinálni, egyet kérek. Számoljanak el a kormányzati negyed pénzével, számoljanak el a MÁV Cargo eladásából származó pénzzel, milyen felújítások voltak a MÁV Cargónál. Számoljanak el a vonatkocsitenderrel, számoljanak el a felújításokkal. Azokkal értek egyet, akik azt állítják, hogy nem lehet minden állami vezető, minden kormánypárti képviselő mellé rendőrt állítani. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Mit akarsz elszámoltatni?)

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai