Készült: 2024.03.28.10:31:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

196. ülésnap (2001.03.27.), 171. felszólalás
Felszólaló Dr. Bogár László
Beosztás a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:13


Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BOGÁR LÁSZLÓ, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ön már nem először nagyon fontos kérdéseket feszeget a Maharttal kapcsolatban, és persze a rendelkezésre álló idő - ezt ön is nagyon jól tudja - nem elégséges ahhoz, hogy ennek a problémakomplexumnak minden részletét megbeszéljük. Mégis megpróbálok legalább a legfontosabb kérdésekre válaszolni.

Az elmúlt évtized folyamán a Mahart folyamatos térvesztést könyvelhet el, a globális társaságokkal folytatott egyenlőtlen versenyben folyamatosan kiszorul arról a piacról, amit ön említett. A magyar nemzeti hajózási vállalat tengerjáró hajói a rendszerváltozás előtt, a KGST-együttműködés keretei között főként nehézipari és tömegáruk szállításával foglalkoztak. A vállalat a megváltozott helyzetben hajóit először idő- és útvonalbérletbe való kiadással próbálta hasznosítani, ám az ázsiai partnerországok gazdasági helyzetének megnehezülése sajnos ezt a lehetőséget is kizárta.

A Mahart 1998-ban felismerte, hogy az üzletág fenntartása a súlyos veszteségek miatt néhány év alatt a hajópark értékének - ahogyan ön is jelezte - megfelelő vagyonvesztést eredményezne. A veszteségek minimalizálása csak a tengerhajózás felszámolása és az eszközpark értékesítése útján volt lehetséges, ami tartalmaz vitatható mozzanatokat is. Az államközi szerződés keretében az orosz államadósság fejében érkező tengerjáró hajókra ezután már értelemszerűen nem volt szükség, így a Mahart azokat igyekszik - legalábbis valamilyen módon - lehetőleg nyereséggel értékesíteni, ami megint nem látszik könnyű feladatnak.

Egészen más a helyzet a folyami hajózással - ami kérdésének egyik fontos vonulata -, ami a Mahart hosszú távon fenntartandó alaptevékenységei közé tartozik. Ezen a területen is szembe kell néznünk azonban egy tőlünk független súlyos körülménnyel, nevezetesen a Duna alsó szakaszát blokkoló hídroncsok problémájával. A szerb-koszovói konfliktus idején a Dunába bombázott hidak évekre - nagy valószínűséggel sajnos - lehetetlenné teszik az Al-Duna felé való hajózást, ami a Mahart számára értelemszerűen milliárdos nagyságrendű bevételkiesést okoz. A cég ebben a nagyon kedvezőtlen helyzetben csak rendkívüli erőfeszítésekkel képes úgy-ahogy a működőképességet biztosítani. E rendkívüli intézkedésekhez tartozik a nélkülözhető vagyonelemek értékesítése is, és ezek keretében dolgozták ki az ön által is említett, az üzemeltetési költségek mérséklését célzó bérleti konstrukciót is.

A képviselő úrnak abban igaza van, hogy jobb lenne a hajósokat az eddigi kiszámíthatóbb feltételek mellett alkalmazni, csakhogy az említett egymásra torlódó vis maior jellegű külső körülmények miatt a megszokott keretek között elkerülhetetlenül bekövetkező csődhelyzet esetén erre sajnos hamarosan már semmiféle lehetőség nem nyílna. Marad a költségkímélő "szükségmegoldás", ami legalább a Duna újrahajózhatóságának eléréséig is fenntarthatóvá teszi a folyami hajózást, és egyáltalán a munkát, sőt az eddiginél valamivel jobban fizetett munkát ad reményeink szerint a jól képzett magyar hajósoknak, akiket - és ebben, azt hiszem, egyetérthetünk - bűn lenne a rendkívüli körülmények nyomán egyszerűen szélnek ereszteni, és ezzel szétrombolódni hagyni egy olyan értékes állományt, amelyet később már sokkal nehezebb lenne pótolni.

Összefoglalva a mondandómat: a kormány semmiképpen nem kívánja - és ebben a kérdésben megnyugtathatom - a dunai hajózás felszámolását, sőt igyekszik is mindent megtenni fenntarthatósága érdekében. Ezt szolgálja például a sok szempontból vitatható Mahart-székház értékesítése is.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai