Készült: 2024.04.19.22:08:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

228. ülésnap (2012.10.10.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 12:30


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A Bethlen Gábor Alap támogatások nyújtásával segíti a határon túli magyarság anyagi és szellemi gyarapodását, nyelvének és kultúrájának megőrzését és továbbfejlesztését, az anyaországgal való és egymás közötti sokoldalú kapcsolataik fenntartását és erősítését.

Az alappal egy háromtagú bizottság rendelkezik. A bizottság a Magyar Állandó Értekezlet - melynek tegnap is itt volt az ülése a házban - elvi iránymutatásai alapján irányítja az alap működését. Az alap nyilvános pályáztatási feladatainak keretében a szakmai döntés-előkészítő testülete a kollégium. A Bethlen Gábor Alap irányítása és működtetése egy új, négyszintű rendszerben folyik, amelynek az a célja, hogy szétválassza a politikai, szakmai, döntéshozó és végrehajtó szervezetrendszert. Ennek eredményeképpen az eljárás tisztasága és áttekinthetősége javult.

Az alap kezelőszerve a Bethlen Gábor Alapkezelő Nonprofit Zrt. volt a jelentés által tárgyalt időszakban. Az alap részére a 2011. évben összesen 12,218 ezer millió forint, azaz 12 milliárd forint kiadási előirányzat állt rendelkezésre, amelyből 11,5 milliárd forint teljesült, így a kiadási megtakarítás 715 millió forint volt, ebből az idei évre, 2012-re áthúzódó kifizetés összege 684 millió forint, a felhasználható szabad keret pedig több mint 30 millió forint volt.

A 715 millió forintos kiadási megtakarítás okai a következők voltak. A Határtalanul-program tanulmányi kirándulásainak döntő többsége 2012 tavaszán valósult meg, így a támogatások átutalása is 2012-ben esedékes. A hosszabb távú és nagyobb összegű egyedi támogatások ütemezettek, a támogatások felhasználásához - részelszámolás alapján - a következő részletek átutalása 2012-ben volt esedékes.

A nyílt pályázat alapján nyújtott támogatás esetén néhány támogatott az előző támogatások elszámolásával késedelembe esett - azt hiszem, ez szokványos, aki pályázatokkal foglalkozik, az tudja -, így az újabb támogatási szerződés megkötésére csak az előző támogatás lezárását követően kerülhetett sor, előbb tehát az elszámolás és utána az újabb kifizetés. A kötelezettségvállalások meghiúsulása szintén az okok között szerepel, melyek egyrészt abból keletkeztek, hogy a támogatott a támogatási szerződések megkötésétől elállt, másrészt a már megkötött támogatási szerződés alapján kiutalt támogatási összeget visszautalták.

(9.10)

Az alap 2011. évi tevékenységét az Állami Számvevőszék és megbízott könyvvizsgáló is ellenőrizte 2012. március és május hónapok között. A Szülőföld Alapból áthúzódó feladataink, egyrészről a Szülőföld Alap 2010. évi első és második körös pályázati felhívásának elszámolási határideje 2011. január 31. volt, illetve május 31., így a korábbi pályázati felhívások lebonyolításának feladatát a korábban megítélt támogatások elszámolásának lezárásáig kellett elintézni; és azért elmondhatjuk, hogy a korábbi pályázatok 95 százalékát érintette a feladatvégzés.

Pár szó a "Szülőföldön magyarul" támogatás lebonyolításával kapcsolatban. A támogatások ezen a területen is több csoportba sorolhatók: egyfelől volt az óvodai, alap- és középfokú oktatási intézményekben magyar nyelven vagy a magyar kultúra tárgyában tanulmányokat folytató kiskorúak nevelési, oktatási, valamint tankönyv- és taneszköz-támogatása, másrészről a felsőoktatásban tanulók hallgatói támogatása. A tárgyalt vizsgálati időszakban érintett régiók voltak Erdély, Felvidék, Vajdaság, Kárpátalja, Muravidék és Drávaköz.

A státustörvény alapján a támogatások eljuttatását az alapkezelő a magyar oktatás és kultúra ápolását céljának tekintő helyi társadalmi szervezet közreműködésével valósította meg. Helyi lebonyolításra ettől az évtől Felvidék és Erdély tekintetében is a helyi pedagógusszövetségek lettek felkérve. Feladatuk a pályázatok begyűjtése, a pályázók informálása, adatok feldolgozása, adatok rögzítése és a pályázók kiértesítése volt. A 2011. évi támogatások folyósításában a legnagyobb áttörést a korszerű folyósítási rend bevezetése jelentette, vagyis az OTP Bank közreműködésével közvetlenül a támogatott részére juttatjuk el a támogatás összegét.

A következőkben a "Magyar kultúráért és oktatásért" pályázati támogatás lebonyolításáról szólnék. A 2011-es évben a Bethlen Gábor Alapkezelő két pályázati körben jelentette meg központi felhívásait; nyilván a legnagyobb dömping mindig a nyári programok, és ezen túlmenően voltak az egyéb kategóriába sorolt programok támogatása. Ezt regionális területek szerint Erdélyre, Felvidékre, Vajdaságra és Kárpátaljára vonatkoztathatjuk, kis költségvetésű programokra vonatkozó felhívások is megjelentek ezekben a régiókban. Itt a rendelkezésre álló keretösszeg 1,2 milliárd forint volt: 1 milliárd a központi pályázatokra és 200 millió a regionális pályázatokra.

A központi pályázatban hat pályázati célt hirdetett meg az alapkezelő, amelyre összesen 1904 darab pályázat érkezett, és ebből az 1904-ből a bizottság 953 pályázatot támogatott. A 2011-es központi felhívás tárgya szerint magyar nyelvű oktatási feladatokat is ellátó közoktatási és felsőoktatási intézmények, háttérintézmények programjainak támogatása volt, másrészről magyar nyelvű felnőttképzési, szakképzési és kutatási programok támogatása, harmadrészt magyar történelmi és kulturális örökség ápolása, kulturális és hagyományőrző programok támogatása, negyedrészt oktatási és kulturális intézmények eszközfejlesztésének, illetve különösen indokolt esetben egyes felújítási költségeinek támogatása, továbbá egyházi intézmények, közösségek, civil és ifjúsági szervezetek kulturális és karitatív programjainak támogatása, valamint végezetül magyar nyelvű média, színházi programok és könyvkiadás támogatása.

A 600 ezer forintnál kisebb költségvetésű programok támogatására az alapkezelő Romániában, Szlovákiában, Szerbiában és Ukrajnában - lebonyolító szervezet közreműködésével - önálló, nyílt pályázati kiírást jelentetett meg. A pályázók köre a Magyarország határain kívül működő, jogi személyiséggel rendelkező intézmények, társadalmi szervezetek, alapítványok és egyházak lehettek. Nem nyújthattak be ugyanakkor pályázatot politikai pártok vagy közvetlen politikai tevékenységet folytató szervezetek, illetve profitorientált gazdasági társaságok. A régiós, erdélyi, felvidéki, vajdasági, kárpátaljai felhívásokra beérkezett és a bizottság által támogatott pályázatok száma további 790 volt.

Az értékelésük folyamán a következő támogatási elveket alkalmaztuk: egyrészről figyeltük az identitáserősítő és közösségépítő hatásokat, a pályázatok szakmai kidolgozottságának minősítését, ennek meglétét - a részletes szakmai projektterv mint kötelező melléklet tartalmazta, ez alapján lehetett vizsgálni; a fő- és alkötelezettség soronként kitöltött részletes költségterve és a hozzá kapcsolódó tételes indokolás összhangja a szakmai elképzelésekkel együtt szintén harmadik fő szempont volt; végül a nyilatkozattételi kötelezettség és megfelelés a kiírási feltételeknek, így például az, hogy ne legyen lejárt köztartozása, vagy az adósság szintén kizáró tényező volt. Ez összesen azt jelenti, hogy a 2011-es nyílt pályázati körben 1743 pályázatot támogatott az alapkezelő.

A Határtalanul-program két nagy kedvezményezetti körre vonatkozóan írt ki pályázatot 2011-ben. Az első csoport a "Tanulmányi kirándulások magyarlakta területekre" című pályázat a nappali tagozatos, alapfokú képzés hetedik évfolyamán tanuló magyarországi diákok számára, határon túli magyarlakta területekre való tanulmányutak támogatására, míg a másik az "Együttműködések magyar szakképző iskolák között" című pályázat a magyarországi és határon túli magyar tannyelvű, nappali tagozatos, középfokú szakképzésben részt vevő diákok olyan együttműködését támogatta, amely egy magyarországi iskola, valamint egy határon túli magyar tannyelvű vagy magyar tagozattal rendelkező partnerintézmény együttes részvételével valósult meg.

Összességében 617 pályázat érkezett be, és 23 904 diák utazásához kértek támogatást. Ebből 382 pályázat nyert, és 2011-ben 15 130 diák látogathatott el Magyarország határain túlra. Mindezek közül december végéig 49 kiutazás valósult meg, ennek keretében 1619 diák és 189 pedagógus jutott el Erdélybe, Délvidékre, Kárpátaljára, illetve Felvidékre, viszonossági alapon pedig Magyarországra.

(9.20)

Egyedi támogatások alapján kerültek finanszírozásra a kiemelt jelentőségű tevékenységet folytató határon túli és magyarországi szervezetek és a kulturális, az egyházi, az oktatási, a hagyományőrzéssel, valamint az épített örökség védelmével foglalkozó szakterületek. A bizottság a döntésével 2,5 milliárd forint összeget ítélt oda egyedi támogatásként.

Külön kiemelendő Erdélyben a Sapientia Alapítvány, 900 millió forintos támogatással; a Vajdaságban a Magyar Nemzeti Tanácsnak nyújtott 185 millió forintos támogatás; Kárpátalja esetén a II. Rákóczi Ferenc Magyar Főiskola 150 millió forintos támogatása; a Felvidéken a Csemadok tevékenységét támogattuk 65 millió forinttal; a magyarországi szervezetek közül pedig az Edutus Főiskolát 100 millió forinttal.

A magyar kormány döntése alapján az ukrajnai magyar közösség tagjainak 2008. január 1-jétől új támogatási formaként bevezetésre került a magyar-magyar kapcsolattartási támogatás. A támogatási cél a magyar-magyar együttműködésért, a kegyeleti okokból történő anyaországi kapcsolatok ápolása céljából beutazó kárpátaljai magyarok beutazással kapcsolatos vízumköltségeinek támogatása.

A támogatott központ irodájába közel 17 ezer kérelem érkezett be, amelyek közül a kuratórium majd' mindegyiket, 16 674-et bírált el pozitívan. Ezzel a kárpátaljai magyar lakosság közel 10 százalékát sikerült támogatásban részesíteni. Úgy gondolom, hogy ezek a számok önmagukban is beszédesek.

A legnagyobb sikernek nyilvánvalóan kettőt könyvelhetünk el. Az egyik: az a sok-sok tízezer diák, pontosabban több mint 15 ezer diák, 15 130 diák, akik eljuthattak a határon túlra. A Bethlen Gábor Alapkezelő nélkül ez a nemzetpolitikai egyesítő cél nem valósulhatott volna meg. A másik pedig az az 1743 támogatott pályázat, amelyik korábban szinte nem látott mértékben elősegítette a határon túli magyarok szülőföldön való megmaradását, illetőleg a magyar-magyar határon átnyúló kapcsolatoknak az erősítését.

Úgy gondolom, képviselőtársaim is jól láthatják, hogy itt a Bethlen Gábor Alapkezelőn keresztül, egy prudens döntési folyamaton keresztül, pontos elszámolással annyi támogatást kapott a határon átnyúló kapcsolatok erősítése, elmélyítése - a nemzetpolitika legfőbb célkitűzése -, amire a korábbi években nem kerülhetett sor. Bízom benne, hogy ezt a célt mindnyájan támogatni tudják.

Biztos vagyok benne, hogy lesznek, főleg ellenzéki képviselőtársaimnak az egyes részletekkel kapcsolatos kifogásaik, de azt kérem önöktől, azt nézzék, azt próbálják támogatni ebben a javaslatban is, hogy minél több magyarnak a magyar identitása megőrzését támogassuk különböző egyesületi és szervezett utazási keretek között.

Köszönöm szépen a figyelmüket, és előre is köszönöm a támogatásukat. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai