Készült: 2020.06.01.05:30:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

242. ülésnap, 202. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:16

Felszólalások:  <<  202  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Amint itt azt már a parlamentben is több alkalommal elmondtuk, a kormánynak természetesen nem célja a mellékvonalak megszüntetése, tehát szóba sem kerülhet ez a kérdés ilyen összefüggésben. Éppen ellenkező dologról van szó: a térségi vasutaktól azt várjuk, hogy a helyi körülményekhez, igényekhez jobban igazodva, a helyi szolgáltatásokat jobban bevonva, rugalmasabb menetrendi struktúra megvalósításához közelebb állva és azon dolgozva, a vonatgyakoriságok megfelelő kialakításával segítsék elő a vasúti szerepnek igazán a helyi körülményekhez való igazodását.

A közigazgatás reformja keretében ugyanis előbb-utóbb létre kell jönniük azoknak a regionális önkormányzati szervezeteknek, amelyek többek között területükön a személyszállítási közszolgáltatásért és az ehhez tartozó költségvetési források felhasználásáért is felelősek kellenek hogy legyenek. Ezek megszerzéséhez egyébként nagyobb eséllyel pályázhatnak ilyen szempontból és ilyen módon uniós forrásokra is, ami nyilvánvalóan egy kiemelt feladat. Az önkormányzatok számára tehát itt egy lehetőségről, a helyi közlekedési igények kielégítésének komplex kezeléséről és természetesen nem egy kényszerről van szó.

Nincs olyan szándék sem természetesen, hogy a vasúti tevékenységet a szegényebb vagy tehetősebb önkormányzatoknak kívánnánk egy az egyben átadni. Az önkormányzatok jelenlegi feladatköre és a vasúti tevékenységek finanszírozása továbbra is elkülönülne egymástól, ugyanakkor az elkülönített költség- és bevételelszámolás miatt jobban nyomon lesz követhető a gazdálkodás a vasúti javakkal és szolgáltatásokkal.

Arról, hogy mely térségekben kerüljön sor az új szervezet kialakítására, a kormány 2004-ben döntött, 2006 januárjától pedig az érintett balassagyarmati és vésztői vasúti térség a MÁV-on belül önálló üzleti szervezetként működik.

Amennyiben az önkormányzatok elzárkóznak a programban való részvételtől, akkor sajnos elesnének attól a lehetőségtől is, hogy a helyi érdekeket is érintő döntéshozatali folyamatba szorosabban bekapcsolódjanak, ezért ösztönözzük az önkormányzatokat, hogy vegyenek részt a programban.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az MSZP soraiból.)

Felszólalások:  <<  202  >>    Ülésnap adatai