Készült: 2020.04.07.10:15:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

278. ülésnap (2013.05.15.), 86. felszólalás
Felszólaló Szabó Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:20


Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Az elmúlt időszakban tapasztaltuk, hogy ahogy a gazdasági terület sok részén, úgy a biztosítási területen is nagyon liberális, törvényileg kevésbé szabályozott területeket találtunk.

(15.00)

Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy abban az időszakban, amikor a MÁV-biztosító a csőd és a bezárás szélére került, akkor egy hátterében nem fedezett, pénzügyileg garanciákkal nem ellátott biztosítási jogviszony került elő, és fogyasztóvédelmi szempontból a lakosság széles körét érintő, hátrányos gazdasági ügyletek, hátrányos káresemények történtek.

A terület, a téma igen jelentős, több mint 2000 milliárd forint értékű vagyon, 31 biztosítótársaság, és bár az évről évre megkötött biztosítások száma főleg a lakossági területen, tehát életbiztosítási területen folyamatosan csökken, azért jelentőségében a közel 1000 milliárd forint értékű biztosításidíj-befizetés mégis mutatja, hogy szükség van a jelenlegi törvénycsomagra.

(Az elnöki széket Balczó Zoltán, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

Az EK irányelvet alkotott, aminek a lényege, hogy két területen van szükség az Európai Unió valamennyi biztosítási tevékenységet és közvetítői szolgáltatást végző társaságánál feladatmódosításra és a vezetői információs rendszerek megerősítésére. Az egyik ilyen az irányításban betöltött szakemberi szerepkör, a másik az úgynevezett kockázatviselési és kockázatelemzési szerepkör. Ezen területek hiánya okozza azt egyébként, hogy nagyon sok biztosítási tevékenységet végző szervezetnél a káresemény bekövetkeztekor nem megfelelően vagy esetleg egyáltalán nem kezelnek eseményeket.

Ehhez kapcsolódik az az új szabályozás, amit szintén e törvénycsomag tartalmaz, ami a végrehajtások helyett egy olyan felszámolási eljárást ír elő kötelezően, ahol is a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a folyamatos ellenőrzés mellett nemcsak a felszámolás elindításáig, hanem az ügyletek lezárásáig részletes és általános ellenőrzés alatt tartja ezen biztosítótársaságokat.

Ezek az ügyletek garanciát jelentenek arra, hogy abban az esetben, ha bármilyen kötelemmel rendelkező biztosítótársaság céltartaléka nem megfelelő módon van ellátva, a háttértőkéje nem elegendő, úgy mégis garantáltan a biztosítást kötők, tehát a fogyasztók hozzájutnak ahhoz a pénzükhöz, amit káresemény miatt le kell rendezni.

A másik téma, ami szintén ehhez a körhöz tartozik, a biztosítási csalások visszaszorítását segítő és a szolgáltatási szabályozások szigorú ellenőrzése. Itt elsősorban a biztosításközvetítői tevékenység nyomon követése, akik ezt a tevékenységet végzik, ott a képzések és a szakember-utánpótlás biztosítása és annak ellenőrzése.

Ugyancsak kiemelkedő területe ennek a törvénycsomagnak maga a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, ami egy biztos piac, elég részletesen felosztott piac, nagyon sok biztosítótársaság működik ezen a területen. Itt összefogó szerepet a Mabisz végez, és az ő közjogi feladatokkal való ellátása és az ezen ellenőrzési folyamatok megerősítése ugyancsak ennek a piacnak a rendezettségét biztosítja.

Három fő témakör: egyrészt a garanciális szabályok megszigorítása, ne lehessen könnyen kibújni a panaszkezelés, a felügyeleti intézkedés és a kötelező tartalékképzés alól. A másik a számviteli elszámolás megteremtése, itt a részletszabályokkal kapcsolatosan miniszteri rendeleti lehetőség lesz arra vonatkozóan, hogy a számviteli beszámoló pontos tartalmát meghatározva egy átlátható elszámolást lehessen létrehozni; illetve, ami nagyon fontos, a felelős és az egyéb vezetők szakmai alkalmasságának az előírása, ami biztosítja azt, hogy bárki nem működtethet ilyen biztosítótársaságot. S ami a legfontosabb: az egész fölött a felügyeletet a PSZÁF gyakorolja, a lehetőségeit bővítjük a hatósági képzés szabályainak fölülvizsgálatával és ennek az erősítésével.

Szeretném elmondani a törvénnyel kapcsolatban, hogy régi hiányt pótol ez a szabályozás, és bár várhatóan 2015-16-ban kerül a Szolvencia II. irányelv bevezetésre kötelezően az Európai Unión belül, de azzal, hogy most elémegyünk, és a benne szereplő előírásokat és jövőbeni elképzeléseket átemeljük ebbe a törvénybe, biztosítjuk azt, hogy a következő alkalommal, még egyszer: biztosítási csalás vagy olyan mértékű fogyasztóvédelmi hátrány a lakosságot ne érje, mint ami az elmúlt években már két alkalommal is tapasztalható volt.

A Fidesz-frakció támogatja a jelenlegi törvényjavaslatot. Kérem, hogy javaslataikkal és módosító indítványaikkal segítsék elő a vita működését. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai