Készült: 2020.09.23.12:28:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2011.04.11.),  175-178. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:51


Felszólalások:   171-174   175-178   179-182      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Szilágyi László, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Tesz-e a kormány valamit az állami szektor példamutatása érdekében?" címmel. Szilágyi László képviselő urat illeti a szó.

SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Többször nyilatkozták már, hogy új közbeszerzési törvény készül. Az új törvény kapcsán sok mindent mondtak már, egyet azonban nem: hogy a zöld közbeszerzések ügyét hogyan fogják elősegíteni. Jelenleg ez elvi szinten benne van a törvényben, de a valóság az, hogy zöldközpontú közbeszerzéseket alig 1 százalékban alkalmaznak ma Magyarországon, miközben az EU-s átlag 40 százalék fölött van. Óriási jelentősége lenne a zöld közbeszerzésnek akár energiatakarékosságban, akár a hulladékok és a környezetszennyezés csökkentésében, akár a hazai ipar versenyképességének növelésében. EU-s irányelv is rendelkezik arról, hogy a közbeszerzések arányát növelni kell. Részletes útmutatók ismeretesek, a KvVM már korábban kidolgozott legalább tíz termékkörre részletes ajánlattételi szintig javaslatokat - miért nem alkalmazzuk ezeket?

Célkitűzésként jelent meg annak idején, hogy a gépjárművek tekintetében 2011-re a közbeszerzések 80 százaléka, az összes közbeszerzés körében pedig a közbeszerzések értékének 45 százaléka zöld közbeszerzés legyen - hol vagyunk ettől? Azonnal megtehető lépések lennének - miért nem használunk újrahasznosított papírt, miért nem használunk energiatakarékos készülékeket, miért nem szigeteljük az épületeinket és a többi? Elsőrangú lenne a gépkocsibeszerzések zöldítése. Ennek demonstrációs hatása is van, hiszen ha zöldebb gazdaságot akarunk, akkor az államigazgatásnak és az önkormányzatnak példát kell mutatnia.

Az alábbi kérdésekre várok, államtitkár úr, választ: milyen intézkedéseket kívánnak tenni a most készülő közbeszerzési törvényben a közbeszerzések zöldítése érdekében? Hajlandóak-e kötelező jelleggel előírni az állami szférában néhány alapvető környezetvédelmi feltételt? Mikor határozzák meg az üzemanyag-fogyasztási plafont az állam által vásárolt vagy bérelt gépkocsikra? Illetve mikor fogadják el a lényegében kész zöld közbeszerzési nemzeti cselekvési tervet?

Várom a válaszát. Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ön egyébként a sein és sollen viszonyát vitatja: a van és a kell. Mind a kettőben egyetértünk, gondolom, mert a helyzetet mind a ketten ismerjük, és az elvárásokat is mind a ketten - a kérdéséből adódóan - egyformán ítéljük meg.

A kormány is tisztában van a zöldszemléletű közbeszerzés támogatásának jelentőségével, különösen az ön által is kiemelt két területen: az építőiparban és a közlekedésben. Különösen nagy lehet ennek a hatása, és gondolom, ebben sincs vita köztünk, hogy a közbeszerzés keretében vásárlók ezeken a területeken nagyon jelentős piaci erőt képviselnek, tehát nagyon nagy arányt visznek el a piaci szegmensekből. A készülő közbeszerzési törvény természetesen továbbra is hangsúlyozza a zöldszemléletet a bírálati szempontok között a közbeszerzési tulajdonságok hangsúlyozásával, a gazdaságosság és a költséghatékonyság követelményeinek szerepeltetésével.

A környezetvédelemmel kapcsolatos előírások a kerettörvény alapján kidolgozásra kerülő végrehajtási rendeletben kerülnek teljes körű szabályozásra. Ennek során természetesen megfontoljuk, hogy melyek azok az alapvető környezetvédelmi feltételek, amelyek kötelező erővel előírásra kerülnek. A tiszta és energiahatékony járművek támogatásáról szóló közösségi irányelvet már tavaly decemberben átültettük a hazai jogrendbe. Ennek értelmében a szerződések megkötésénél a személyszállítási közszolgáltatások megrendelői, az autóbusz-üzemeltető társaságok a járműbeszerzéseknél kötelesek figyelembe venni a járművek teljes élettartamára vonatkozóan az energetikai és környezeti hatékonyságot (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), az április 14-én hatályba lépő kormányrendelet pedig a közösségi rendelkezéseknél is szigorúbb előírásokat fog támasztani.

Köszönöm, elnök úr, a türelmet. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:   171-174   175-178   179-182      Ülésnap adatai