Készült: 2024.03.29.14:53:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

71. ülésnap (2007.05.15.),  127-131. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 8:40


Felszólalások:   109-127   127-131   131-143      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem, hogy kíván-e még valaki hozzászólni. (Nincs jelentkező.) Nem jelentkezett senki sem. Megkérdezem Tátrai Miklós államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Tátrai Miklós: Nem.) Nem kíván.

Az általános vitát lezárom. Az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett - a felszólalásukban is többen jelezték, hogy módosító indítványt fognak előterjeszteni -, így a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára a következő ülésünkön kerül sor.

Most soron következik a Közösség területére belépő, illetve a Közösség területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről szóló 2005. október 26-i 1889/2005/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Az előterjesztést T/2912. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/2912/2. és 3. számokon kapták kézhez a képviselők.

Megadom a szót Tátrai Miklós államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának, akinek tizenöt perc áll rendelkezésére.

TÁTRAI MIKLÓS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A pénzmosás elleni küzdelem, a terrorizmus finanszírozása elleni fellépés csak nemzetközi együttműködés keretében valósulhat meg. Ennek a nemzetközi együttműködésnek, a pénzmosás és a terrorizmus elleni küzdelemnek az egyik élharcosa az Európai Unió, amely a saját szabályozásával is fel kíván lépni ezek ellen a tevékenységek ellen. 2005 októberében fogadta el az Európai Parlament, illetve a Tanács azt a rendeletet, amely a Közösség területére belépő, illetve az azt elhagyó készpénz ellenőrzéséről szól, azzal a szándékkal, hogy az Unió egységesen szabályozza a külső határokon áthaladó készpénzforgalmat. A rendelet 2005 decemberében lépett hatályba úgy, hogy az abban leírtakat ez év június 15-étől kell alkalmazni.

A rendelet Magyarországon közvetlenül alkalmazandó. A parlament előtt lévő törvényjavaslat ennek a rendeletnek az alkalmazását segíti elő, hiszen a rendelet szabályozási tárgya nem egyezik meg pontosan a kérdést jelenleg Magyarországon szabályozó, a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény előírásaival.

A fő rendelkezések tehát a közvetlenül végrehajtandó uniós rendeletben vannak. Ez a törvényjavaslat technikai kiegészítő jellegű, amely annak a rendeletnek az alkalmazását segíti.

A rendelet szerint az utasnak, ha 10 ezer eurót vagy azt meghaladó értékű készpénzt tart magánál, nyilatkozatot kell tennie. A törvényjavaslat alapján e kötelezettség teljesítését a vámellenőrzés keretében a vámhatóság ellenőrzi.

A rendeletnek a vámhatóság jogkörét meghatározó cikke alapján a tagállamok kötelesek gondoskodni arról, hogy a vámhatóság jogosult legyen a természetes személyek, valamint poggyászuk és szállítóeszközük ellenőrzésére. A törvényjavaslat biztosítja a vámhatóság részére ezt az ellenőrzési jogot.

Ezen túlmenően a törvényjavaslat részletesen szabályozza a rendeletnek az információ rögzítését, feldolgozását és cseréjét érintő cikkeinek a végrehajtását. A nyilatkozattételi kötelezettség során kapott és az ellenőrzés és lefoglalás során szerzett adatokat a vámhatóság rögzíti és feldolgozza, valamint azokat megkeresésre, illetve pénzmosás gyanúja esetén hivatalból a rendőrség részére hozzáférhetővé teszi.

(18.20)

Mivel a rendelet csak keretszabályokat tartalmaz, és mivel a jelen rendelkezésekben az információs önrendelkezési jog korlátait szükséges megadni, a hazai végrehajthatósághoz a törvényjavaslatban biztosított felhatalmazó rendelkezésekre van szükség. Mindezeken túl minden tagállam köteles szankciókat bevezetni a nyilatkozattételi kötelezettség elmulasztása esetére, ennek megfelelően már megtörtént az egyes szabálysértésekről szóló kormányrendelet módosítása. A rendelet alkalmazása költségvetési többletforrást nem igényel, a jelenlegi személyi és tárgyi feltételekkel a vámhatóság a feladatainak eleget fog tudni tenni.

Az uniós jogszabály magyarországi alkalmazásához feltétlenül szükséges a jelen törvényjavaslat elfogadása, kérem ezért, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Írásban mindössze egyetlen képviselő jelezte felszólalási szándékát, méghozzá Tállai András képviselő úr; úgyhogy aki mer, az nyer, képviselő úré a szó.

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz). Köszönöm szépen, elnök úr. Nem hittem volna, tisztelt Országgyűlés, hogy ezen törvényjavaslat általános vitájánál egyedül nekem lesz mondandóm. Nem is próbálok vitatkozni, hiszen úgy gondolom, hogy ez a törvényjavaslat természetesen támogatandó, hiszen európai uniós tagságunk sokféle kötelezettséggel jár. Például itt van előttünk az egyik, ami minden magyar állampolgárt érinthet. Inkább csak a figyelmet szeretném felhívni néhány másodpercben, hogy ha ezt a törvényjavaslatot a parlament elfogadja, akkor nehogy valaki 10 ezer eurónál többet rakjon készpénzben a zsebébe. Mert ha elindul Horvátország, Szerbia, vagy Ukrajna irányába, akkor könnyen rámondhatják, hogy pénzmosást végez, és a terrorizmust akarja finanszírozni.

Ugyanis a határon egy formanyomtatványt kell kitöltenie, egy nyilatkozatot kell tennie, amelyben nagyon komolyan el kell számolni azzal, hogy a készpénz kinek a tulajdona, mi a készpénz tulajdonosának címe, mi a terve a készpénzzel, a készpénz címzettjének neve, hogy kinek viszi, a készpénz összege, a valuta fajtája vagy más egyéb fizetési forma, ami átruházható, utazási csekk, váltó, fizetési megbízás s a többi. A készpénz származásáról kell nyilatkozni, a készpénz tervezett felhasználását be kell vallani, és meg kell mondani, hogy milyen útvonalon fog közlekedni, milyen gépjárművel fog közlekedni, és természetesen a nyilatkozattevőnek ezt alá kell írnia.

Azt gondolhatjuk, hogy ilyen eset nem lesz, szerintem meg nagyon könnyen előfordulhat, hiszen 10 ezer euró jelentős összeg, de nem akkora, hogy bármelyik magyar állampolgárral ne történhetne meg, hogy a törvény nem ismerete vagy más okok miatt véletlenül nála marad 10 001 euró, és akkor lám-lám, belefuthat ebbe.

Köszönöm szépen a kétperces lehetőséget, én inkább Magyarország lakóinak figyelmét hívom fel, természetesen a parlamentben támogatjuk, és elfogadjuk ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Osztatlan lelkesedést váltott ki a felszólalás a kormánypárti padsorokban, úgyhogy egy szokatlan jelenségnek lehettünk szemtanúi. Azt nem mondom, hogy vastaps volt, de közel voltunk hozzá. (Dr. Gyenesei István: Egységes taps. - Taps.) Tessék, némi elnöki provokációra azért csak-csak honorálták a képviselő úr fáradozását.

Kérdezem, kíván-e még valaki hozzászólni. (Nincs jelentkező.) Nem jelentkezett senki sem. Megkérdezem az államtitkár urat, kíván-e az imént elhangzottakra reagálni. (Tátrai Miklós: Nem.) Nem kíván.

Akkor az általános vitát lezárom. Ehhez az előterjesztéshez is módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára ennek következtében későbbi ülésünkön kerül sor.

Most soron következik a jövedékiadó- és az energiaadó-bevallás elektronikus benyújtásának bevezetésével kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Kovács Tibor képviselő, MSZP, önálló indítványát T/2907. számon, a bizottságok ajánlását pedig T/2907/1. és 2. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Kovács Tibor képviselő úrnak, a napirendi pont előadójának, akinek 15 perc áll rendelkezésére.




Felszólalások:   109-127   127-131   131-143      Ülésnap adatai