Készült: 2022.07.01.18:41:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

97. ülésnap, 73. felszólalás
Felszólaló Kósa Lajos (Fidesz)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:21

Felszólalások:  <<  73  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársak! A 2002-es választáson sokan hittek a szocialisták ígéretének, ígéreteinek, és úgy gondolták, hogy a miniszterelnök-jelölt, Medgyessy Péter szavának hinni lehet. Azonban olyan sok ígéretet tettek, hogy valószínűleg már ők sem tudják mindet számon tartani. És azok, akik hittek bennük, azok csalatkoztak. Csalatkoztak, mert emlékeznek arra is többek között, hogy a miniszterelnök azt mondta: a diákoknak az otthonuk és az iskola között ingyenes lesz az utazás.

Kedves képviselőtársak, önök is tudják, nincs ingyen az utazás, és a 2004-es költségvetés beterjesztésekor az is világos volt, hogy nemhogy ingyen nem lesz, hanem még drágább lesz a diákoknak az utazás. Ugyanis a szocialista kormány az elképzelései szerint a nagyvárosi tömegközlekedést nem támogatja olyan mértékben, mint korábban, így valószínűleg azt a társaságoknak kell kigazdálkodniuk, hiszen valamiből ki kell fizetni a szállítókat.

Ez a költségvetési elképzelés még a fővárosban is nagy felzúdulást keltett a főváros kormánypárti vezetői között, a vidéki polgármesterekről nem is beszélve. Ugyanis Demszky Gábor az önkormányzatiság megszűnéséről, illetőleg a tanácsrendszer visszatéréséről beszélt. A szocialisták és a szabad demokraták budapesti képviselői a BKV támogatására mintegy 8 milliárd forint plusztámogatást akarnak elérni a költségvetésnél, az össztámogatás, amit ők kérnek, 12 milliárd forint. Ebből a 12 milliárd forintból kétharmadnyi, ami a fővárosnak jutna, ugyanakkor vidéken közlekedik az ország kétharmada, mintegy 7,5 millió ember.

 

(15.30)

 

A vidéki települések tömegközlekedési vállalatainak tehát a tervezett támogatásból csak pár milliárd forint jutna. Mi az oka ennek a megkülönböztetésnek? Nem az a baj, hogy a főváros sokat kap, hanem a vidék kap keveset.

Lamperth Mónika belügyminiszter asszony arról beszélt, hogy a magyar önkormányzatok ujjonghatnak, hiszen fejlesztésre több pénzt kapnak. Azt már nem tette hozzá, hogy ennek a pénznek szinte száz százaléka a budapesti 4-es metró fejlesztése. Nagyon helyes, hogy fejlődik a 4-es metró, csak az a kérdés, hogy mi lesz azzal a 7,5 millió emberrel, aki vidéken él.

A tömegközlekedési vállalatok alulfinanszírozása ugyanakkor nagyon veszélyes, részint díjemeléssel fog járni, részint mindnyájan tudjuk, hogy a főváros közlekedési problémáival leginkább a kormány nem foglalkozik.

Miniszter Úr, illetőleg Államtitkár Úr! Kérdéseim: van-e esély arra, hogy a budapesti és a vidéki tömegközlekedési társaságok központi forráshoz jussanak? Van-e esély arra, hogy a vidéki városok tömegközlekedési cégei együttesen akkora támogatást kapjanak, mint a BKV? Betartják-e önök Medgyessy Péter ígéreteit? (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

 

Felszólalások:  <<  73  >>    Ülésnap adatai