Készült: 2024.04.26.01:49:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

190. ülésnap (2016.11.23.), 316. felszólalás
Felszólaló V. Németh Zsolt (Fidesz)
Beosztás Földművelésügyi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:26


Felszólalások:  Előző  316  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

V. NÉMETH ZSOLT földművelésügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Font Sándor képviselő úr törvényjavaslatát a Földművelésügyi Minisztérium támogatja, az alábbiak miatt, kezdve először talán a központi hivatalok megszűnésével kapcsolatos javaslattal. A hivatali szervezet további integrációjának megvalósulásával történő változások okán szükségesnek látjuk a Földművelésügyi Minisztérium szak­mai feladatainak zökkenőmentes végrehajthatósága érdekében annak biztosítását, hogy a földművelésügyi miniszter szakmai irányításból fakadó feladatainak ellátása érdekében továbbra is hozzáférhessen azokhoz az adatbázisokhoz ‑ például ingatlan-nyíl­vántartás, állami földmérési alaptérképi adatbázis, földhasználati nyilvántartás, földműves-nyíl­ván­tartás, s a többi ‑, amelyeket földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként 2017. január 1-jét követően Budapest Főváros Kormányhivatala kezel és üzemeltet.

A második és talán legfőbb kérdésben is támogató a minisztérium álláspontja, hiszen az ingatlan-nyilvántartás szerint zártkertinek és azon belül mező- és erdőgazdasági művelés alatt álló földnek minősülő földrészletek esetében ‑ mint ahogy elhangzott ‑ a 2014. május 1-jével hatályba lépett új földforgalmi szabályozás a földekre vonatkozó szabályok alkalmazását írta elő. A földforgalmi szabályozás alkalmazása során azonban egyértelművé vált, hogy a mezőgazdasági funkciójukat egyre inkább elvesztő és az ingatlan-nyilvántartásban zártkertiként, azon belül is földként nyilvántartott területekre teljesen indokolatlan a földekre vonatkozó szabályozás fenntartása.

Ezen helyzet megoldására született az a jogszabályi rendelkezés, amely meghatározott ideig, a jelenleg hatályos szabályozás szerint az idei év végéig lehetővé teszi a zártkerti földrészlet művelési ágának zártkerti művelés alól kivett területre történő módosítását a tulajdonos kérelme alapján.

A zártkerti földrészletek tulajdonosai közül sokan éltek már ezzel a lehetőséggel, de a gyakorlat azt is megmutatta, hogy ezen lehetőség fokozatosan jutott el a köztudatba, és a jelenleg is mutatkozó érdeklődés nagysága miatt lehetőségnek az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. CXLI. törvény 89/A. §-ában történő fenntartása lenne indokolt oly módon, hogy a kérelem benyújtására nyitva álló határidő egy évvel, vagyis 2017. december 31-ig meghosszabbításra kerüljön.

A lehetőség fenntartása a borszőlőtermőhelyi kataszterbe sorolt, zártkerti földrészletek esetében is indokolt, itt azonban a szőlőterületek védelme érdekében valóban szükséges az a szigorítás, hogy a művelés alól kivett területként történő ingatlan-nyilvántartási átvezetési kérelemhez csatolni kelljen a hegybíró igazolását az ültetvény kivágásáról. Ezen igazolás hiányában, vagyis ha az ültetvény a földrészleten fennáll, a tulajdonos kérelme nem lenne teljesíthető.

A zártkerti földrészletekkel kapcsolatosan az előzőekben vázolt szabályozás indokolttá teszi a termőföld védelméről szóló törvény módosítását is. A termőföld esetében a termőföld más célú hasznosításának minősül, az ingatlanügyi hatóság engedélyéhez kötött, és jelentős fizetési kötelezettséggel is jár, ha a termőföld művelési ága művelés alól kivett területre változik. Ennek a zártkerti földrészleteket érintő gyakorlati alkalmazása azonban valóban szembemenne a korábban vázolt egyszerűsítési szándékkal, emiatt e szabályozás fenntartása a zártkerti földrészletek esetében megfontolandó, ezért ezen törvényben célszerű kimondani, hogy a tulajdonos kérelme alapján átvezethető változás nem minősül a termőföld más célú hasznosításának, illetve az emiatt indított eljárások okafogyottá válnak.

A termőföld védelméről szóló törvénynek a javaslatban szereplő további módosításai a földvédelmi eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj tekintetében egyrészt egy jogszabályszerkesztési hiba kijavítását szolgálják, másrészt díjmentességet biztosítanak arra az esetre, ha művelés alól kivett földrészletet tesznek mezőgazdasági művelésre alkalmassá.

A földvédelmi eljárás díjának mértékét, a befizetésére, kezelésére, nyilvántartására és felhasználására vonatkozó szabályokat az ezen törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet már tartalmazza, azonban valóban hiányzik a díjfizetésre vonatkozó törvényi rendelkezés, amelyet e javaslat pótolni kíván.

Egy művelés alól kivett terület csak jelentős költséggel tehető mezőgazdasági hasznosításra újra alkalmassá. Annak érdekében, hogy az újrahasznosítást végzőt ne terhelje további anyagi teher, a javaslat rendelkezik a díjfizetési kötelezettség alóli mentességről. Ezzel jelentősen elő lehetne segíteni a hasznosítatlan, művelés alól kivett ingatlanok újrahasznosítását, mezőgazdasági termelésbe vonását.

A termőföld védelméről szóló törvénynek a javaslatban szereplő további módosításai olyan pontosítások, amelyek azért is aktuálisak, mert ezek egy részét egy korábbi vizsgálata során a tulajdonostársak egyetemleges fizetési kötelezettsége törvényi szabályozása kapcsán a normavilágosság és a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelménye betartása érdekében az alapvető jogok biztosa is jelezte a tárca felé.

Tisztelt Országgyűlés! Font Sándor képviselő úr törvényjavaslata az elmondottak alapján több fontos kérdést kíván az ügyfelek számára kedvező módon rendezni, ezért ezen javaslatok tekintetében kérem én is szíves támogató szavazatukat. Most pedig köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  316  Következő    Ülésnap adatai