Készült: 2020.04.03.18:26:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

339. ülésnap (2014.02.03.), 166. felszólalás
Felszólaló Dr. Aradszki András (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Fenntartható fejlődés bizottsága
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ARADSZKI ANDRÁS, a fenntartható fejlődés bizottságának előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Miniszter Úr! A fenntartható fejlődés bizottsága a mai napon megvizsgálta és megvitatta a T/13628. számú törvényjavaslatot. A bizottsági ülésen igen tartalmas, éles vita alakult ki az ellenzéki képviselők, valamint a kormánypárti képviselők között. A határozathozatalkor a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak tartotta 11 képviselő, és 4-en ellene szavaztak.

A vita során a többségi vélemény az volt, hogy a 2011-ben elfogadott energiastratégia 2030 dokumentum, amely 50 éves kitekintés alapján állapítja meg, rögzíti az energiafelhasználás irányát, az energiatermelés lehetőségeit, az ország kapacitásigényeit, ahhoz ez a törvényjavaslat, ez az államközi egyezmény megfelelő eszköz lesz, hogy kialakítsuk azt az állapotot, amely alapján három lábon fog állni a magyar energiaforrások rendszere: a nukleáris energia, a fosszilis, ezen belül inkább a szenes, és marad tér és lehetőség bőven a megújuló energiaforrások felhasználásának.

A vita során többen vitatták azt is, hogy mibe fog kerülni ez az országnak. A kormányzati képviselők egyértelműen azt mondták, hogy miután egy államközi egyezményről szól ez a törvényjavaslat, amely államközi egyezmény megcélozza azt, hogy a felek, az orosz állam és a magyar állam mindent megtesz azért, hogy Paks fenntartása és bővítése végbemenjen zárós határidőn belül, legkésőbb 2032-ig, de emellett a legjobb szándékkal való törekvés mellett fontosak lesznek azok a megállapodások is, amelyek a konkrét kivitelezést és a konkrét finanszírozását tudják biztosítani ennek a tényleg nagy jelentőségű - ahogy a miniszter úr is mondta -, hazánk jövőjét, gazdasági állapotát, energiabiztonságát befolyásoló projektnek.

Az is igaz, hogy ez az egyezmény, amit most tervezünk a magyar jogrendbe beiktatni, akkor lép hatályba, az egyezmény alapján a munkálatok akkor indulhatnak meg, akkor történhet meg az egyezmény végrehajtása, hogyha a szükséges pénzügyi finanszírozásról a felek megállapodnak. Itt arról van szó, hogy a szükséges pénzügyi finanszírozásnak előfeltétele az is, hogy ismerjük a műszaki tartalmat, a műszaki tartalom alapján ki tudjuk választani versenyeztetés útján az európai és magyarországi közbeszerzési eljárásoknak megfelelően a konkrét kivitelezőket, és ez alapján be tudjuk árazni a szükséges felhasználását a 10 milliárd eurós hitelkeretnek, amit az orosz állam biztosít Magyarország számára.

(19.00)

A kormánypárti képviselők többsége számára ez egy elég világos konstrukció volt. Az is megállapítást nyert a vita során a kormánypárti képviselők részéről, hogy az orosz ajánlat, amit kaptunk, kivételes, nem kell attól félni, hogy az orosz technológia nagyobb veszélyt jelentene az ország számára, mint jelentene, mondjuk, egy amerikai vagy japán, amelyről ne is beszéljünk, vagy akár más, koreai technológia. A Roszatom az atomenergia-gyártásban, illetve az atomerőművek építésében, a turbinagyártásban és a technológia szállításában világhírnevet birtokló, nagyon kiváló cég, versenyképes áron tudja szállítani Magyarország számára azt, amit vállalt.

Hozzá kell tennem azt is, hogy visszatérve az energiastratégiára, szervesen illeszkedik ebbe a dologba, erre a 400 megawattos teljesítményre szükség lehet, az iparosításunk eredményeképpen a fokozódó energiafelhasználásnak egyik biztosítéka lesz. Ez alapján támogatta a bizottság a vitára bocsátását.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai