Készült: 2020.07.06.02:06:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

323. ülésnap (2013.11.12.), 347. felszólalás
Felszólaló Dúró Dóra (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:05


Felszólalások:  Előző  347  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÚRÓ DÓRA (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ha ez az ingyenes közzététel, ami a közszolgálati médiaszolgáltatókra vonatkozik a politikai reklámok tekintetében, valóban abból a szándékból táplálkozna, hogy olcsó legyen a kampány, ahogy önök állítják, akkor egyébként a többi szabályozást nem ilyenre alkották volna meg, amilyenre megalkották.

Tudjuk nagyon jól mindannyian, hogy egy párt a választási kampányban a legtöbb pénzt a televíziós hirdetésekre és az óriásplakát-hirdetésekre költi, illetve költötte, hiszen ha 2014-től ingyenes lesz a közzététel a televízióban, akkor erre nem fognak természetesen pénzt költeni.

(17.30)

Azonban, hogyha az olcsó kampány mellett valóban elkötelezettek lettek volna és lennének, akkor nem hoznak olyan kampányfinanszírozási törvényt, ami vélhetően az elmúlt húsz év legtöbb állami pénzét dobja ki az ablakon kampányfinanszírozás címén. Nyilvánvaló, hogy a saját politikai érdekeiknek rendelték alá a kampányfinanszírozási törvény megalkotását, azzal egyrészt, hogy boldog-boldogtalan elindulhat a választáson az ajánlási rendszer megváltoztatásának könnyítésével, és továbbra sincsen elszámolási kötelezettségük olyan értelemben a pártoknak, amit az SZDSZ művelt. Tehát hiába áll ki Kocsis Máté, Selmeczi Gabriella, és megkéri, követeli, hogy az SZDSZ fizesse vissza a félmilliárdos hitelét, illetve tartozását, ugyanolyan rendszert alkottak meg az új kampányfinanszírozási törvényben, ami eddig is működött, tehát nem elég, hogy Fodor Gábor és bűnöző pártja nem fizette vissza egyébként azt az 500 millió forintot, amit az adófizetők pénzéből kell fizetni, önök még odadobnak neki 700 milliót, tessék, ezt is költsétek el, ennek sem lesz semmi következménye. Ez egy nagyon álszent és sunyi szabályozás; nem tudom, milyen jelzőket használjak erre.

Nyilvánvaló, hogy az óriásplakát-piachoz miért nem akarnak hozzányúlni, Schiffer András is utalt erre a felszólalásában. Pedig, hogyha valóban olcsóvá szeretnék tenni a kampányt, akkor ehhez is hozzá kellett volna nyúlni. Tudjuk jól, hogy a Jobbik időközi óriásplakát-kampányához képest a kormányzat nyolcszoros áron - nyolcszoros áron! -, a piaci ár nyolcszorosáért hirdette a saját kampánya anyagait a múlt év októberében, míg mi tehát 12 ezer forintért béreltünk egy plakáthelyet egy hónapig, a kormányzat a nyolcszorosáért. Finoman szólva mutyigyanús. Míg mi természetesen kikerültük a Simicska-birodalmat és a multicégeket, önök nem tették ezt, sőt inkább tömködték tovább a zsebét, hiszen a Közgépből nem származik szegénynek elég bevétele.

Tehát, hogyha az olcsó kampány mellett elkötelezettek lennének, akkor nem hagynák és nem hagyták volna azt, hogy az SZDSZ továbbfolytassa az ilyen ámokfutását. Most már más néven, de gyakorlatilag az SZDSZ vezető politikusait, korábbi elnökeit valamilyen más kis formáció vezetőiként ismét megtaláljuk, és nyilvánvaló, hogy rengeteg kamupárt fog a kampányfinanszírozási törvény megalkotása miatt, kizárólag pénzszerzés céljából elindulni a 2014-es választásokon, és semmi következménye nem lesz, továbbra sem lesz behajtható a pártokra elköltött pénz, ahogy az SZDSZ esetében is így van.

Álszent az a szabályozás is, hogy ötven napban határozták meg a kampányidőszakot szintén ebben a törvényben, hiszen az ezen kívüli hirdetésekre nem vonatkozik semmi. Az ezen kívüli időszak médiamegjelenéseire gyakorlatilag ugyan van a törvényben szabályozás, de azt kikényszeríteni nem lehet, és olyan elképesztő határozatokat hoz a csupa fideszes tagokból álló Médiatanács, hogy az egy kiegyensúlyozott tájékoztatás, hogy a 2010-es választások óta egy politikai műsorba nulla, azaz nulla alkalommal hívtak meg jobbikos képviselőt, és ez kiegyensúlyozott! Az, hogy a Jobbik nulla százalékban jelenik meg 2010 óta egy tévécsatorna reggeli politikai műsorában, önök szerint ez rendben van, a csupa fideszes tagokból álló Médiatanács szerint ez kiegyensúlyozott tájékoztatásnak minősül. Azt hiszem, ez önmagáért beszél, és mutatja azt a rendkívül álságos hozzáállást, amit a Fidesz a kiegyensúlyozottsággal kapcsolatban tanúsít.

Azt is el kell mondani azért, hogy Európai Unió nyomására számos alkalommal tudják változtatni akár még az alaptörvényt is, de a nemzeti ellenzék, illetve más ellenzéki pártok kritikáját soha nem vették figyelembe, az alaptörvényhez benyújtott összes módosító javaslatunkat lesöpörték, majd amikor az Európai Unió kérte ugyanezt, akkor az ő kérésükre természetesen megváltoztatták - na, hát ez aztán óriási szabadságharc!

Ehhez kapcsolódó ez a rendelkezés is, ami a politikai reklámok közzétételével kapcsolatos. Ugyan tartalmazza azt a törvény, hogy a médiaszolgáltató köteles közzétenni a jelölő szervezet, az országos listát állító szervezet politikai reklámját, azonban nem szól arról, hogy mi történik, hogyha nem teszi közzé. Erről is beszélni kell, hiszen erre is volt már példa Magyarországon, ezt is a Jobbik szenvedte el a változatosság kedvéért, ugyanis 2010-ben, a választást megelőzően a közszolgálati televízió, illetve a rádió nem volt hajlandó közzétenni a Jobbik politikai hirdetését, miközben annak tartalmáért a médiaszolgáltató nem vonható felelősségre. Ezt a törvényt is ki kell egészíteni ezzel, hiszen a "cigánybűnözés" kifejezés miatt az utolsó héten nem tudtunk ezekben a médiumokban politikai hirdetést elhelyezni. Majd utólag persze megállapította a bíróság, hogy nekünk volt igazunk, csak hát akkor már az veszett fejsze nyele volt, a választás lezajlott, és úgy ment le az utolsó hét, hogy a Jobbik nem tudott választási hirdetéseket megjelentetni.

Életszerűtlennek gondoljuk azt az elvet is, hogy a rendelkezésre álló 600 percet úgy osszuk el az országos listát állító szervezetek és a nemzetiségi listák között, hogy 470 és 130 perc az aránya, várhatóan éppen azért, mert az ajánlási rendszert több szempontból is könnyítették. Tehát egyrészt nagyobbak a választókerületek, ajánlócédula, ajánlószelvény helyett ajánlóíveket kell aláírni, egy ember többet is jelölhet, tehát több jelöltet is támogathat, és csökkentették a számát is, a 750 érvényes ajánlás helyett most már csak 500-at kell összeszedni. Tehát mind a négy intézkedés abba az irányba hat, hogy sokkal könnyebb lesz elindulni a választásokon. Mindebből következik, hogy országos listát állítani sokkal könnyebb lesz, mint az eddigi választásokon, tehát az várható, hogy sokkal több országos listát fogunk a szavazólapon találni. Mindezek miatt, azt hiszem, ez az aránytalanság, ami kialakul a pártlisták és a nemzetiségi listák között, amiből várhatóan azért nem lesz olyan sok, tehát szintén a nemzetiségi listaállítás szabályozása következtében életszerűtlennek és igazságtalannak tartjuk ezt a szabályozást, ezért azt javasoljuk, hogy a 600 perc a pártoknak álljon rendelkezésükre, és a nemzetiségi listák, amennyiben felállítódnak, akkor 10 perc/nemzetiségi lista a 600 percen felül álljon rendelkezésre ezeknek a listáknak, hiszen vélhetően azért határozták meg önök is 130 percben, merthogy a 13 nemzetiségre így jön ki a 10 perc/lista kitétele.

Tehát úgy gondolom, hogy önök nem elkötelezettek az olcsó kampány mellett. Ugyanolyan rendszert alkottak meg, amiben elszámoltathatatlanok a pártok, tehát nem az egyéni jelöltekre kiszabott támogatásról beszélek, hanem a pártoknak juttatott támogatások ugyanúgy behajthatatlanok sajnos, ahogy a korábbi rendszerben voltak, ezt nem változtatják meg. Megint a szavak szintjén tudják támadni az SZDSZ-t, hogy fizesse vissza az 500 millió forintot, de semmit nem tesznek azért, hogy ez valójában meg is történjen, és hogy a törvényt ilyen módon módosítsuk, hogy ne történhessen meg mindez. Az óriásplakát-piachoz a saját önös érdekeik, politikai összefonódásaik miatt megint csak nem nyúlnak; és azt hiszem, hogy ezek miatt a hiányosságok miatt a Jobbik nem tudja támogatni ezt a törvényt.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  347  Következő    Ülésnap adatai