Készült: 2020.02.27.04:54:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

225. ülésnap (2001.09.25.), 293. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:22


Felszólalások:  Előző  293  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A kérdést, amelyet most ismételten felvetett, látszólag a kisvállalkozókért való aggódás diktálta, valójában a képviselő úr nem ismeri az uniós jogszabályok hazai bevezetésének körülményeit, és úgy tesz, mintha a 27 ezer vállalkozó nem 1994-1998 között került volna igen nehéz helyzetbe.

Tájékoztatom a képviselő urat arról is, hogy maguk a fuvarozói érdekképviseletek kérték a teljes harmonizációt jelentő uniós előírások életbe léptetését, ugyanis a korábbi szabályozás előírásai a fuvarozók döntő többsége számára - a minimum 50 százalékos saját tőke és a tonnánkénti 5 ezer forintos letét a fuvarozó mikro-, kis- és középvállalkozások számára - nehezebben voltak teljesíthetők, mint az új rendelkezések. A hatályos rendelet szerint jelentős könnyítés, hogy az első gépjármű után megkövetelt vagyoni biztosítéknak nem elkülönített holt tőkeként kell rendelkezésre állnia, hanem a vállalkozás saját tőkéjeként. Ha a vállalkozás még ezzel az összeggel sem rendelkezik, akkor az új jogszabály szerint lehetősége van arra, hogy más módon igazolja a megfelelő pénzügyi fedezet meglétét, például kezesség, bankgarancia vagy biztosítás útján. A felelősségbiztosítási konstrukcióban például havonta átlagosan 3-6 ezer forintos díj megfizetésével teljesíthető ez a feltétel.

Helyesbítenem kell a képviselő úr azon állítását is, mely szerint a járművek számától függően megkülönböztetést tennénk a fuvarozó vállalkozók között. A hatályos jogszabályok ilyen előírást nem tartalmaznak, azok egységesen valamennyi fuvarozó vállalkozó számára egyaránt kötelezőek.

Itt kell megnyugtatnom az ön által esetleg félrevezetett fuvarozókat is, hogy az új rendelkezés nem kötelezi őket új tanfolyamok elvégzésére, a vizsgakötelezettség csak az újonnan piacra lépni kívánó vállalkozásokra vonatkozik. A már korábban megszerzett képesítéseket és mentességeket az engedélyező hatóság továbbra is teljes értékűnek fogadja el. Tehát a képviselő úr által említett 27 ezer, már piacon lévő vállalkozást az új jogszabály szerint semmilyen vizsgakötelezettség nem terheli, így nincs is arra indok, hogy a jogszabály módosítását kezdeményezzük.

Ami pedig a kisvállalkozóknak adott kormányzati segítséget illeti, az egészen pontosan - tájékoztatom a képviselő urat - a Gazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozói célelőirányzatából történik. A fuvarozók számára a kormány már 2000-ben két pályázati felhívást tett közzé: az egyiket az integrációs felkészülést segítő képzések, a másikat az informatikai beruházások támogatására. E két pályázaton összesen 248 vállalkozás kapott támogatást mintegy 340 millió forint összegben; 2001 januárjától pedig a Széchenyi-terv a vállalkozáserősítő program keretében további két pályázatot hirdetett meg a fuvarozók fejlesztési célú, illetve a versenyképességüket növelő informatikai beruházásainak támogatására.

Ezen felül még ebben az évben megjelenik egy újabb pályázati felhívás a közúti fuvarozói gépjárműpark fejlesztésének elősegítésére. Ezt a pályázatot még az idén be lehet adni, a képviselő úrnak is rendelkezésére állnak a pályázat feltételei. A fuvarozók minden bizonnyal majd a pályázatból fognak tájékozódni, és remélem, egyre többen vehetik ezt igénybe.

 

 

(16.30)

 

Úgy vélem, hogy ez a felsorolás jellegű tájékoztatás is jól érzékelteti, hogy messzemenően több érdemi intézkedést tettünk a hazai családi vállalkozások megerősítésére, mint a korábbi ciklusban történt, így a jelenlegi feltételek kedvezőbbek, még akkor is, ha 27 ezer vállalkozó nehéz piaci körülmények között versenyez. Kedvezőbbek a feltételek, így sajnos az ön felvetése (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) ellentétes a fuvarozók érdekeivel, így azt nem tudjuk elfogadni. (Az elnök ismét csenget.)

Kérem ennek ellenére a képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Szórványos taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  293  Következő    Ülésnap adatai