Készült: 2020.02.20.15:17:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

225. ülésnap (2001.09.25.), 227. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:43


Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Valóban, a csongrádi pontonhíd felújítása, illetve távlati kiváltása több alkalommal szóba került, így az interpellációk során is. A Közlekedési Minisztérium hídfelújítási és hídépítési programja rendkívül jelentős fejlesztéseket tartalmazott az elmúlt években és tartalmaz most is. Így épült több Duna-híd végre, hosszú idők után a bajai vagy a most felújított dunaföldvári híd, októberben át lesz adva a párkányi híd. De hogy csak a Tiszát említsem, ebben az évben készült el az a híd, amelyre több évtizede vártak, a tiszaugi híd is.

Nyilvánvalóan a hosszú évtizedek lemaradását ütemezetten lehet behozni, és a kisebb forgalmú helyeken később kerülhet sor a hidak építésére. Ezért itt általában kompok üzemelnek, vagy Csongrádhoz közel valóban egy pontonhíd üzemel, amely - ahogy a képviselő úr is említette - csak meghatározott időszakokban vehető igénybe, télen komp üzemel. Ennek a felújítására a közelmúltban került sor. Az állandó híd Csongrádtól mintegy 5 kilométerre van, és megfelelően kiszolgálja a közúti forgalom nagyobb részét. Ezen híd igénybevétele azok számára kerülőt jelent, akik súlykorlátozás miatt nem haladhatnak át a pontonhídon, illetve akik télen a komp helyett ezt az útvonalat választják. Tekintettel azonban a pontonhíd földrajzi elhelyezkedésére, abból adódóan az itt jelentkező forgalmi igényekre és az 5 kilométeres távolságra lévő állandó hídra, egy új állandó híd építésével, mint ezt a képviselő úr is említette, csak később, hosszabb távon tudunk számolni.

Azonban az előkészítést megkezdtük, a megvalósíthatósági tanulmányt a jövő évben elkészíttetjük. Abban megvizsgáljuk, milyen műszaki megoldással, mekkora költséggel lehetne az új hidat megépíteni, és milyen finanszírozási kört lehetne bevonni a beruházás megvalósításába.

Ami pedig a jelenleg üzemelő pontonhidat illeti, teherbírásának növelésére már elkészült a tanulmányterv. Eszerint a felújítás költsége meghaladná a 300 millió forintot. A jelentős ráfordítás ellenére is megmaradna ideiglenes jellege, a téli átkelés a továbbiakban sem lenne megoldott.

A pontonhíd felújításáról a végleges döntés csak akkor hozható meg, ha összehasonlíthatóvá válik a megvalósíthatósági tanulmány alapján az állandó híd megépítésének költsége a jelenleg üzemelő rendszerek - a komp és a pontonhíd - korszerűsítésének kiadásaival. Ehhez további gazdasági elemzések elvégzésére van szükség, melyek elkészültéig kérem a képviselő úr szíves türelmét és megértését.

Természetesen a csongrádi átkelés feltételeinek javítására a jelenlegi lehetőségek között is megfelelő figyelmet fordítunk. A közelmúltban - amint arra a képviselő úr is utal - jelentős anyagi ráfordítással javítottunk a téli időszakban a pontonhidat felváltó komp műszaki állapotán, és egy építendő új komp terveit is elkészítettük. Magát a pontonhidat pedig évente karbantartjuk, így az egyébként műszakilag korszerűtlen szerkezetet a nehézségek ellenére is fenntartjuk, és rendelkezésére áll az itt közlekedőknek.

Kérem tehát a képviselő urat és a tisztelt Országgyűlést, hogy a válaszomat elfogadni szíveskedjék. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai